Ardanský rituál

Vložil(a) KDolecek dne
4
Průměr: 3.5 (4 hlasů)
1999
Dobrodružství pro Dračí doupě s démonickým rituálem k překažení a pannou k záchraně

Některé věci jsou příliš strašné na to, abychom je mohli uvidět a zůstat lidmi. Některé bytosti jsou příliš mocné na to, abychom se s nimi mohli setkat a přežít. V pevnosti Ardan je obojí. A přesto se tam postavy vydají, aby překazily rituál, který obnoví moc knížete temnot Zaarona. Obětována má být nevinná panna z jejíhož těla získá nejvyšší uctívač černých sil nové mládí.

Ardanský rituál je rozsáhlá jeskyně pro Dračí Doupě. Obsahuje krátký popis okolí Ardanské tvrze, náhodná setkání ve hvozdu a detailní popis pevnosti i s podzemím. 

Určeno po hru
Kategorie produktu
Autoři
Vydavatel

3

Hodnotit Ardanský rituál je hodně těžké.

Skládá se v podstatě ze čtyř částí velmi proměnlivé kvality.

  • Úvodní cesta k hradu obsahuje funkční úvod i sadu pěkných tématických náhodných setkání. Jejich problémem je jen ukecanost, s jakou jsou vytvořená a částečné předjímání průběhu. V zásadě ale fungují a dokonce nabízí možnost získat nějaké užitečné střípky k hlavnímu dobrodružství. ⭐⭐⭐⭐
  • Nedaleko hlavní lokace je vedlejší dungeon. Není velký, nějakých 10 místností, ale je nelineární, funkční a opět obsahuje pár zajímavých situací a teoreticky i hint k hlavnímu dobrodružství ... v praxi je ale zrovna tenhle hint k ničemu a hrozně provedený (4 A4 loredumpu, který se moc nepoužije).⭐⭐⭐
  • Horní patro Ardanské tvrze je opět nelineární dungeon. Je silně ovlivněné dračákovským pseudo-realismem pozdních devadesátek, takže nechybí tuctové místnosti, záchody v každé věži, ale je na něm vidět, že autoři přemýšleli o tom, jak se to bude hrát a snažili se dát GMovi dostatek informací, které mu umožní odsimulovat lokálně fungování tvrze tak, aby její posádka mohla uvěřitelně reagovat na akce a přítomnost hrdinů, a to i když se třeba odehrávají v jiných místnostech a jsou hlučné. Nebo alespoň dává dobré důvody, proč někdo reagovat nemohl. Taky obsahuje spoustu hezkých dračákovských vtípků a easter eggů, které jsou navíc napsané tak, že si je užijí i hráči při hraní, ne jen GM během čtení modulu (za všechno jeden malý spoiler - v jedné lokaci je v plivátku malý zelený hlen, kterého tamní osazenstvo svími plivanci udržuje při životě, ale tak akorád malého, aby zůstal neškodný).⭐⭐⭐⭐
  • Když ale hráči namlsané z předchozího průběhu konečně sestoupí do hlavního podzemí, kvalita jde prudce dolů. Jednak je dungeon v podstatě lineární (resp. má několik větví, ale ty jsou slepé a není nutné je procházet), druhak rozmístění obsahu je velmi předvídatelné a nakonec velké finále má dvě zásadní vady. Jednak je nějakým způsobem časované (a modul obsahuje tři varianty průběhu, podle tohoto časování), ale modul nedává žádný návod, jak časování odhadnout jinak než rozhodnutím GMa. A zadruhé jedno z vyústění potřebuje McGuffin, na který ale ukazuje jen velmi málo informací a jde získat jen při souhře několika velmi nezjevných nápadů či náhod.⭐

Velký bonus "dungeonovských" částí je, že autor knihy přemýšlel nejen o tom, jak se to bude hrát, ale dokonce i o tom, jak se bude příručka při hře používat a snažil se alespoň o nějakou ergonomii.

Celkově nakonec dávám ⭐⭐⭐ s výhradou, že to není hodnocení celku, ale spíš příležitosti, vyzobat pár hezkých nápadů. Pokud to celé chcete hrát dneska v něčem moderním, jednu hvězdu uberte, naopak pokud vás archeologicky zajímá dračákovské hraní přelomu tisíciletí, jednu si přidejte, protože je to asi ta nejfunkčnější věc, co kdy pro DrDO oficiálně vyšla.

5

Krom zbytečné zastávky v Suronu (hráče zaujala kostra velkého ještěra strašně chtěli zjistit co se tam stalo, takže dělám pre-quel) je to super dobrodružství. Od odměny po motivaci, trochu je zbytečné zmiňovat knihu která je v Oronu, několik dní cesty od úkolu takže když dorazí od Oronu bude po dívce a Zaaron bude silný. 

Hráli jsme v systému Dračí Hlídka a až na jedno úmrtí se celkem dařilo. Zaaron byl bohužel skoro hned mrtvý protože nestihl nic zakouzlit a během kola dostal ránu od bomby, pak hodil hraničář kritiku a pak druhá bomba ho dodělala anižby přišel pořádně na kolo. Za to upír byl v podzemí úspěšnější a zaživa vyndal hráči srdce z hrudi (taky kritika).

Celkově je to dobrý příběh, hezdé dodatky ale hráči ne vždy rádi rekvizity co musí číst a tak je jednoduší popsat o co jde.

Trochu jsem nepochopil význam hádanky se stromem. Vypustili jsme a nebyl žádný rozdíl.

Trochu mi to připomíná zkrácený Keep on the Borderlands, z civilizace jdou do divočiny a do dungeonu