Zahrajte sa s nami: Android

Svet sa zmenil – zločin nie. V tejto epickej (rozmermi a množstvom kartónových komponentov) doskovke budete sledovať odhaľovanie vinníkov vraždy na pozadí politických machinácií, korporátnych sporov a všadeprítomnej konšpirácie a vyšetrovanie zločinu odrážajúce sa v životoch detektívov, ktorým do definitívneho dna veľa nechýba. Klasický noir v netradičnom prevedení prináša Fantasy Flight Games

Fľaša bola pred pár hodinami plná. Potiahol som si z cigarety a rukou prehrabol vlasy.

Potrebujem ostrihať, Kate som sa viac páčil s krátkymi vlasmi – ale koho to už dnes zaujíma, však, Ray? Kate je nakoniec preč. Odišla ešte počas Vojny, zmizla ako všetko, na čom ešte záležalo. Ako Keene, ako Parsons, ako všetky moje sny.

Fľaša je poloprázdna.


Sekretárka zazvonila, aby upútala moju pozornosť. Stlačil som niekoľko tlačidiel a objavila sa správa od komisára: “Kapitán (no to je pekné, kapitánom nie som dobrých pár rokov), na toto potrebujem vonkajší názor. Obvyklá sadzba. -Dawn

”
To už je niečo – peniaze (nájomné je nezaplatené) a čo je ešte lepšie – záhada. Prípad je dobrý – lepši ako sedieť v tme sám s mojimi kostlivcami.


Zložka obsahovala nejaké fotky – kriedový obrys, miesto činu – a vtedy som uvidel obeť a zovrelo mi žalúdok. Zavrel som oči a bol tam – Keene, vyzerá zmätený a ustráchaný. Bol mŕtvy 6 hodín, keď som ho našiel. Ale vyzeral vydesený, k smrti vydesený.


Sústreď sa na prípad Ray – zabudni na Keena, vyrieš záhadu.

Ruka sa mi trasie, keď si nalievam ďalší pohár whisky. OK – vrah stál tu, obeť tamto… Niečo nie je v poriadku s miestom činu… 


Sekretárka zazvonila “Ray? Hej, Ray, si tam?”


Kate, krásna, plavovlasá Kate. Červené pery, ako čerešne či marťanské pivo.

“Ray? Hej, Ray, som v meste, mali by sme zájsť na večeru, pohovoriť o starých časoch.”


Whisky sa rozliala po stole.

 

Vítam vás pri predstavení ďalšej hry, u nás pomerne neznámeho Androida. Ak ste typ, ktorý stráca prehľad v hre a záujem o ňu po 10 minútach, otočte stranu a nenechajte sa okradnúť o čas, ak ale máte radi zložité hry s množstvom pravidiel alebo ak si aspoň užijete prepracovanú grafiku či máte radi noirové poviedky, čítajte smelo ďalej.


 

Základné informácie


Android je stolová hra pre 3-5 hráčov na cca. 3 hodiny. 


Jedná sa o atmosferickú detektívnu hru spojenú s odhaľovaním konšpirácie na Zemi a Mesiaci v dystopickej budúcnosti. Na pozadí zločinu sa naviac odvíjajú a uzatvárajú súkromné tragédie jednotlivých detektívov – hráčov. Tí v hre súťažia nielen o úspešné uzatvorenie prípadu (teda usvedčenie toho podozrivého, ktorého majú vytipovaného od začiatku), ale aj o úspešné (alebo aspoň nie celkom katastrofálne) rozuzlenie ich osobného pálčivého problému.


Mechanicky je táto hra kombináciou manažmentu zdrojov, kariet, kontroly ostatných hráčov a strategickej (v podstate) hry. Jediným náhodným prvkom v hre je postupnosť kariet v jednotlivých balíkoch, karty sú ale dostatočne rozdelené na typy tak, aby ste mohli počítať s nejakým efektom. Na úspech v tejto hre teda potrebujete hlavne dobre poznať efekty jednotlivých kariet, komponentov a efektov v hre, vedieť odhadovať, čo sa vám oplatí a neoplatí robiť a hlavne si dobre rozmyslieť každý krok a každú kartu, ktorú hráte či beriete.


 

Čo nájdete v krabici?


Mnoho, mnoho kartónu. A kartičiek. A žetónov. Plnosťou krabice sa Android dá porovnať s Agricolou (ktorá ale na rozdiel od Androida je plná dreva). Keby sa hneď Android nedal hrať (čomu človek občas ľahko začne veriť), má dostatok zaujímavých komponentov, aby to vynahradili. Poďme sa teda na ne pozrieť postupne
.

 

Hrací plán


Hrací plán má rozložený veľkosť polovice Texasu a hra pre piatich hráčov by ho dokázala využiť celý (hoci je stále menej priestorovo náročná ako Arkham Horror so všetkými rozšíreniami). Pozostáva z väčšej časti z mapy samotnej, no nájdete na ňom aj mapu Konšpirácií a počítadlo dní.


 

Ostatné komponenty


Prizrite sa jednoduchému náčrtku na nasledovnej strane, kde je zobrazený úbohý zbytok ostatných typov komponentov:


Hoci všetky z nich sú pre hru významné, popíšem z nich len tie najdôležitejšie:


Karty detektívov – popisujú detektívov vo všeobecnosti, ich štartovaciu pozíciu a pozíciu všetkých ich pridružených osôb, počiatočných stôp a počiatočné benefity. Na druhej strane karty je atmosférický text, popisujúci kus životného príbehu detektíva. Vyzdvihuje jeho utrápenú dušu (alebo, ehm, čip).


Keďže sa nejedná o práve najtransparentnejšiu hru, dôležitým komponentom sú aj karty tipov pre hráčov jednotlivých detektívov – na čo sa majú sústrediť, koho majú či nemajú šancu spomaliť či prekaziť mu plány a na koho si majú dávať pozor.


S detektívmi úzko súvisia aj štyri typy kariet:


Svetlé karty – udalosti, ktoré sú pre detektíva prospešné (ale predznamenávajú problémy v budúcnosti ostatných),


Temné karty – udalosti, ktoré detektívovi spôsobujú problémy,


Karty osobného príbehu – každý detektív okrem odhaľovania stôp odhaľuje a rieši aj vlastné problémy, ktoré sa vyhodnocujú a posúvajú počas hry,


Špeciálne karty detektívov – temné spomienky, dlhy, záchvaty agresivity, pomalý zostup do šialenstva či Direktívy – osobná tragédia každého detektíva sa točí okolo niečoho iného.


Karty zločinov obsahujú popis zločinu (aj s atmosférickým prozaickým vstupom), rozmiestnenie podozrivých, špeciálne akcie a prípadné doplňujúce pravidlá.


Karty podozrivých sú v podstate len záznamníky toho, aké stopy boli proti ktorému podozrivému doteraz pozbierané. Rozdelenie typov stôp u každého podozrivého na Silné (zahodí sa najnižšie hodnotená stopa), Normálne a Slabé (zahadzuje sa najvyššie hodnotená stopa) len pridáva tejto hre ďalšiu úroveň aspektov, s ktorými sa dá ďalej pracovať.


Karty viny a neviny – keďže právo už dávno vie, že nie je dôležité, čo sa naozaj stalo, ale čo sa podarí dokázať, detektívi už od začiatku tušia, kto je či nie je páchateľom a počas hry sa snažia dokázať jeho vinu alebo nevinu zbieraním „vhodných“ stôp. Ak sa na konci preukáže vina alebo nevina podozrivých v súlade s kartičkami viny alebo neviny rozdanými náhodne na začiatku hry, hráč získava nie celkom nepodstatný počet bodov.


Skladačka konšpirácie – tri typy skladačkových kúskov na vyskladanie siete konšpirácie, ktorá je rozohraná na pozadí zločinu – Minulosť, Službička alebo Svetlo či temnota. 


Službičky – spoločenské, policajné, korporátne či službičky z ulice – každé vám otvárajú iné dvere a dávajú iné výhody (a prípadne hrajú úlohu v konšpirácii).


Asi najprekvapivejším komponentom celej hry pre mňa ale boli autíčka detektívov – nápadité riešenie rozličnej rýchlosti.


 

Priebeh hry


Na úvod – po rozobratí detektívov a rozložení plánu a komponentov je prezentovaný zločin, bezprostredné stopy a umiestnenie podozrivých. Taktiež detektívi ťahajú z balíka Viny a Neviny – potiahnuté karty im určia, o vinu či nevinu ktorých podozrivých sa majú snažiť. Spôsobu, akým sa dokazuje vina, sa budem venovať neskôr.


Hra je rozdelená do dvoch týždňov po šiestich dňoch – teda do 12 kôl. Uprostred a na konci hry (teda po 6. a 12. kole) sa vyhodnocuje priebeh osobného príbehu detektíva.


Počas každého dňa má ťah každý detektív a počas každého ťahu má detektív určitý počet hodín, ktoré môže využiť na presuny po mape, sledovanie stôp, ťahanie či zahadzovanie kariet a hranie kariet, ktoré má na ruke – každá z týchto činností stojí 1 hodinu času. Ďalej sa dajú využívať špeciálne akcie lokácie, na ktorej sa detektív nachádza – napríklad získavanie službičiek, za ktoré sa dajú získavať napríklad priepustky, dá sa za nich naplánovať nájomný vrah, či ich necháte na koniec hry na body.


 

Cestovanie


Detektív sa počas jednej hodiny môže presunúť na lokácie, ktorá sú v dosahu jeho vozidla (teda ak pri zapichnutí jedného cípu autíčka do štartovacej lokácie je cieľová lokácia na dosah druhého cípu). Výnimkou je iba „Mesačný výťah”, v ktorom presun na každé ďalšie stanovište trvá hodinu, keďže autom sa vo výťahovej šachte cestuje dosť nepohodlne.


 

Zbieranie dôkazov


Za 1 hodinu taktiež môžete vyšetriť stopu a nájsť vodítko na ďalšiu stopu – tá však nikdy nie je “pohodlne” blízko, takže na jej sledovanie budete musieť pekne dlho cestovať. Každá stopa môže mať dva dopady – buď sa bude týkať objasnenia viny/neviny podozrivého alebo odhalí zapletenie niektorého z veľkých hráčov (korporácie, polícia, celebrity či fanatické pseudocirkevné sekty) do vraždy – odhalí teda ďalší kúsok v konšpirácii. Voľba efektu stopy je len a len na vás.


 

Vina/nevina podozrivých


Ak sa rozhodnete stopu použiť ako dôkaz v prospech či neprospech niektorého z podozrivých, potiahnete si stopu s jej váhou náhodne z vrecúška (od 5 do -5, a teda či je priťažujúca alebo poľahčujúca). Stopu potom môžete previazať na ktoréhokoľvek podozrivého – musíte však mať na pamäti fakt, že jednotlivé typy stôp nie sú u podozrivého ekvivalentné – je predsa málo pravdepodobné, že hacker “pozabudol” zničiť záznamy bezpečnostnej kamery, rovnako ako to, že by očitého svedka čohokoľvek páchaného “zlatým chlapcom” Thomasom neumlčali peniaze. Na konci hry sa otočia všetky stopy na podozrivých a spočíta sa celková vina podozrivých – ten, proti komu svedčí najviac inkriminujúcich dôkazov je vinný a ostatní sú nevinní. 


Ak bol usvedčený podozrivý, ktorého ste mali usvedčiť, dostanete na konci hry 15 bodov. Ak je nevinný ten, o ktorom ste si to po celý čas mysleli, získate len päť bodov.


 

Odhaľovanie konšpirácie


Tri spomínané typy kúskov skladačky konšpirácie sú rôzne ohodnotené podľa sprievodného efektu. 


Minulosť – počas vyšetrovania narazíte na pozitívne či negatívne udalosti z osobného života niektorého z detektívov (vrátane seba), mechanicky môžete naložiť pozitívnu či negatívnu Minulosť ktorémukoľvek hráčovi,


Službička – pri vyšetrovaní získate službičku podľa vlastného výberu,


Svetlo či temnota – našli ste stopu, ktorá niektorého z detektívov uvrhne do radosti alebo depresie – mechanicky ktoréhokoľvek detektíva vrátane svojho môžete posunúť na stupnici Svetlo-Temnota do niektorej extrémnej polohy.


Ak sa rozhodnete odhaľovať konšpiráciu, máte dve možnosti – budete “kopať hlbšie”, v tom prípade si otvoríte možnosť ukladať pri najbližšej príležitosti “hodnotnejší” kúsok skladačky, alebo budete priamo sledovať niť konšpirácie, v tom prípade umiestíte kúsok, na ktorý máte aktuálne nárok, do skladačky a posuniete sa k najslabším kúskom Minulosti.


Konšpiračná skladačka má význam na konci hry – ak neprerušená línia vedie na konci od centra konšpirácie k niektorému z veľkých hráčov, naznačuje to, že je tento do konšpirácie – a teda aj zločinu – zapletený a spôsobí to konkrétny efekt – ak sa napríklad ukáže, že do konšpiruje starosta, za každú politickú službičku dostanete o bod viac. Má význam vytvárať aj viacero ciest k tomu istému veľkému hráčovi, keďže efekt sa násobí podľa počtu rôznych neprerušovaných ciest, ktoré k nemu vedú.


 

Detektívi


Detektívi sú podivná skupinka – zmietaní vlastným vnútrom aj okolitým svetom s problémami, ktorým nedokážu utiecť. Poďme sa na nich pozrieť bližšie:


 

Rachel Beckman – zbankrotovaná lovkyňa ľudí


Rachel je oficiálny lovec ľudí – živých, či mŕtvych. Je asi dvakrát silnejšia než bežný muž a váži o 50 kíl viac, než na čo vyzerá – čiastočne kvôli tréningu, ale hlavne kvôli semilegálnym cyber-implantátom. Túži po samostatnosti, hlavne finančnej, no tá jej stále uniká. Ak sa jej podarí chytiť vraha, bude zabezpečená do konca života – a možno splatí aj dlhy svojho otca, ak ju pekne poprosí.


Racheliným problémom sú peniaze – čím viac ich má, tým sa cíti bezpečnejšie, no čím ich má menej, tým hlbšie upadá do zúfalstva – a peniaze majú vždy škaredý zvyk sa rozkotúľať skôr, než by ste si želali.


 

Louis Blaine – skorumpovaný policajt


Louis, na rozdiel od Rachel, svoje problémy s peniazmi vyriešil už dávno – úplatky za prižmúrenie oka, poplatky za “ochranu” a ďalšie ilegálne príjmy, ktoré sa u policajného dôstojníka len tak ponúkajú, sú na dennom poriadku. To rieši konto – ale nerieši to svedomie. Špinavé peniaze mu ruinujú manželstvo a špinavé svedomie ruinuje jeho samého – jeho výkyvy nálady sú legendárne a veľmi nebezpečné. Zlom prišiel, keď počas “jobu”, na ktorý dozeral, zabili jeho parťáka – ale ako sa očistiť z 20 rokov špiny a ako pretrhať putá, ktoré ho viažu k podsvetiu s tým, čo všetko vie?


Louis bojuje za udržanie rozpadávajúceho sa manželstva a za odpútanie sa od podsvetia, hlavne od šéfa mafie pána Li a jeho nájomných vrahov.


 

Floyd 2X3A7C


Floyd začína jednoducho – je dobrý malý bioroid, ktorý koná, ako mu jeho programovanie prikazuje. A to mu pomáha. Floyd si je ale taktiež vedomý, že jeho doslova vrodené tri direktívy, akokoľvek nápomocné, sú preňho klietkou – klietkou, v ktorej dobrovoľne sedí. Naviac dnešná spoločnosť upiera bioroidom to, čo Floyd po svojich debatách s Otcom Michaelom považuje za najdôležitejšie – dušu. Tak prečo ich chrániť?


Floydovým požehnaním aj prekliatím je jeho programovanie. Počas hry bojuje sám so sebou, či ich poruší alebo nie – ak áno, dokáže sa vyrovnať s následkami?


 

Caprice Nisei


Caprice je v niečom podobná Floydovi – podobne ako on je umelou bytosťou. Jej matkou a otcom je Jinteki Corp, je totiž vypestovaným klonom. Jinteki na Caprice testuje experimentálne psychické schopnosti, ktoré jej pomáhajú vo vyšetrovaní. Neblahým efektom po dlhodobom vystavení látkam, ktoré ich vyvolávajú, je však pomalý a ťažko udržateľný zostup do šialenstva. 


Caprice je budúcnosťou Jinteki – nesmie zlyhať, inak Jinteki príde o svoju česť, a to by pre Caprice znamenalo len jedno – smrť. Nielen jej vlastnú, ale aj smrť jej “sestier” – ďalšiemu experimentu Jinteki – kruhu mysľou prepojených klonov, ktorého je súčasťou. A to by nezniesla celkom určite.


 

Raymond Flint


Ray je geniálny detektív. S minulosťou. Ťažkou minulosťou. Počas vojny bol oslavovaný pilot až do momentu, kedy pri jednej z akcií jeho vinou zahynul jeho najlepší priateľ a jeho seržant sa stratil za nepriateľskými líniami. Nikdy si to neodpustil. Začal piť – najprv trochu, potom čím ďalej tým viac – potreboval čoraz viac, aby utýranú myseľ uspal alkoholom. A to ho stálo to posledné, čo ho ešte držalo nad vodou – jeho lásku Kate.


Raymond je čoraz viac pohrúžený do seba a spoločnosť mu robia len jeho bolestivé spomienky, ktoré zaháňa alkoholom. Teraz žije už len nádejou, že seržant Parsons je stále nažive a že ho jedného dňa nájde.


Svetlé a temné karty


Na karte každého detektíva je 5-bodová stupnica – od bielej cez stupne šedej až po čiernu. Táto stupnica naznačuje, v akom momentálnom psychickom rozpoložení je detektív a tento mechanizmus je zdrojom obrovskej kompetitívnosti v hre. Je totiž nemožné „zostať stáť“. Každý hráč si totiž ťahá svetlé karty svojho detektíva, no temné karty všetkých ostatných okrem svojho. Na zahranie svetlých kariet musíte platiť temnými bodmi, teda ak chcete, aby vášho detektíva postretlo šťastie, musí byť takmer na dne a tam ho dostanete len tak, že škodíte ostatným – teda na nich hráte ich temné karty. Tak isto oni hrajú temné karty na vás – a verte mi, nie je to príjemné.


Každá karta má nejakú cenu, ktorú musíte zaplatiť – teda o koľko bodov sa musíte posunúť do temnoty, ak hráte svetlú kartu, či do svetla, ak hráte kartu temnú. Ak sa o tento počet bodov nedokážete posunúť – smola, karta sa nedá zahrať.


 

Osobné príbehy a minulosť


Na začiatku hry si potiahnete, ktorý z vašich osobných príbehov sa bude odohrávať – zvyčajne jednu z dvoch možností v prvom týždni a ďalšiu v týždni druhom. Každý príbeh má štyri rôzne vyhodnotenia. Na sledovanie, či sa vám vodí v osobnom príbehu dobre alebo zle, a teda aj určeniu toho, kam bude váš príbeh smerovať ďalej, slúžia žetóny Minulosti – pozitívne a negatívne. Získavajú sa odhaľovaním konšpirácie alebo ako efekty kariet či špeciálnych efektov. Ak na konci týždňa prevláda pozitívna minulosť, váš príbeh sa odvíja dobre a hra vás odmení – ak nie, nuž, povedzme, že sa budete tváriť ako hrdina a nebudete plakať – teda aspoň nie pred ostatnými. Vaše sny a túžby budú ale definitívne zadupané do zeme.


 

Ukončenie hry a vyhodnotenie


Na konci hry sa spočítajú body za vinu/nevinu podozrivých, ktorých ste si na začiatku hry potiahli, vyhodnotenie vášho osobného príbehu, službičky, ktoré máte aktuálne na ruke a aplikujú sa modifikátory z odhalenej konšpirácie. Hráč, ktorý má najviac bodov, vyhráva (a ostatní ho za to budú aspoň dve hodiny intenzívne nenávidieť).


 

Záverom


V tomto predstavení hry som zámerne zjednodušila niektoré veci a niektorým komponentom a pravidlám som sa nevenovala vôbec. Snáď sa mi však podarilo vám ukázať aspoň nosné mechanizmy a témy Androida. 


Android je rozhodne zaujímavá hra – témou, prevedením, počtom rôznych možností a rôznych prístupov a stratégií. Nie každému však sadne do hry vstavané škodenie iným a škodenie iných vám. Komplexnosť a dĺžka tejto hry zase spôsobuje, že rozhodne nie je oddychová – na jej hranie musíte mať čistú hlavu, pevné nervy a byť plne sústredení. Ďalším problémom je nečinnosť ostatných hráčov počas ťahu jedného, čo síce znamená dostatok času na premyslenie ďalšieho ťahu, často to ale len znamená nudu.


Keďže Android nebol zatiaľ preložený do niektorého príbuzného jazyka, nie je celkom jednoduché si ho zahrať, v každom prípade vám ho ale vrele odporúčam skúsiť – keď už pre nič iné, tak pre skvelé prevedenie a pre sprievodné texty, ktoré tvoria vynikajúce „noir“ príbehy.


„Teraz by ste to o mne nepovedali, ale za Vojny som bol pilotným esom. Mal som to najkrajšie dievča… Potom, jedného dňa, sa to všetko posralo. Priateľov zabili, moje dievča ma opustilo a mňa chytala triaška už len keď som uvidel lietadlo.“
Ray zavzdychal.


„Nalej mi dvojitú, ešte si pamätám svoje meno.“