RPG Kuchyně 2012 začíná: Ingredience zveřejněny!

Připravit – pozor – teď! Postupujte níže a vybírejte si ingredience, které se vám nejvíce líbí. Nebojte se, dostane se na všechny kuchtíky. Naše ingredience jsou totiž pečlivě vybírané, aby se vám při kuchtění nezkazily, a naplňují, jak doufáme, bezednou studnici inspirace. Tak neváhejte a přistupte blíž! Že náhodou nevíte, co je zač ta naše Kuchyně? Pak to tedy musíme rychle napravit...

 

RPG Kuchyně

RPG Kuchyně je soutěž v tvorbě RPG her, inspirovaná zahraničním vzorem GameChef. Porota gurmánů připraví sadu ingrediencí, jakýchsi klíčových slov či různých pokynů. Ingredience se poté v předem ohlášený den uveřejní a soutěžící kuchtíci mají něco přes dva týdny na to, aby s jejich pomocí uvařili krátkou, leč hratelnou RPG hru. Výsledky bývají rozmanité, bláznivé, inspirativní a někdy dokonce i velmi zábavné.

Více o RPG kuchyni se dozvíte v ohlášení letošního ročníku.

Harmonogram RPGK 2012

  • 11.–26. února/februára: probíhá soutěž, lhůta pro dodání soutěžního příspěvku
  • půlnoc 26. února/februára (mezi nedělí a pondělkem): nejzazší termín odevzdání (ale když vám to o nějakou tu hodinku nevyjde, přimhouříme oko ;-))
  • do konce února/februára: zveřejnění soutěžních příspěvků
  • 27. 2. – 8. 4. (6 týdnů): fáze hodnocení, možnost zisku bonusových bodů
  • 20. května/mája: slavnostní vyhlášení na Slezině RPG Fóra

Uvědomujeme si, že vyhlášení vítězů až v druhé půlce května je velmi vzdálené nejen od odevzdání příspěvků, ale i od plánovaného uzavření hodnocení; ale vyhlašování na Slezině se již stalo tradicí, kterou bychom neradi měnili … ale kdo ví, třeba prosáknou nějaké neoficiální informace už dřív :)

 

Zadání soutěže (ingredience)

Základní úkol

Úkolem soutěžících je odevzdat do 26. února/februára hratelný návrh stolní RPG hry, který je inspirován ingrediencemi.

Ingredience

Kuchtíci si vyberou čtyři z následujících sedmi ingrediencí…

slovní ingredience

  • Dluh
  • Chyba
  • Jméno
  • List
  • Brána

obrázkové ingredience

 

… a nepovinně se mohou inspirovat těmito mechanickými igrediencemi:

  • Pravidla pracují s vlastnostmi hráčů.
  • Hra má pevnou strukturu, ale není mechanicky vymezen její konec (endgame) ani předem určen počet scén.

 

Podrobná pravidla RPGK 2012

Jak využít ingredience

Při využívání obrázkových ingrediencí můžete být doslovní i vynalézaví, snažte se ale přidržet obrázku samotného – můžete samotný obrázek využít ve hře, můžete se „jen“ inspirovat jeho atmosférou, hlavním motivem nebo třeba i nějakým významným, ale ne ústředním prvkem. Je možné využít i bezprostřední kontext obrázku, vyhněte se ovšem oslím můstkům, které vedou mimo obrázek samotný: Kdyby byl ingrediencí obraz Mony Lisy, bylo by ospravedlnitelné využití ingredience k vytvoření hry o Da Vincim nebo o renesančních malířích; hra o vynálezcích, nebo dokonce o Da Vinciho vrtulníku už by však byla ingredienci příliš vzdálená. V každém případě ovšem popište, jakým způsobem jste ve hře obrázkovou ingredienci využili!

A co znamená, že jsou mechanické ingredience nepovinné? Znamená to, že vás tentokrát nechceme svazovat mechanickými omezeními, ale nabízíme vám pouze inspiraci, kterým směrem se můžete vydat. Samotné užití těchto ingrediencí je ovšem na vás, jejich nevyužití nebude znamenat bodovou ztrátu při hodnocení.

Pravidla o příspěvcích do soutěže

  • Cílem je vytvořit novou hru. Můžete se inspirovat nápady, které už máte vymyšlené, ale odevzdaný text musí být nový, nesmí to být už jednou napsaný materiál.
  • Můžete se inspirovat už existujícími koncepty (je těžké znovu objevit hod k6…), nicméně pamatujte, že nic z toho, co už bylo k těmto konceptům napsáno, nemůžete použít. Celý váš text musí být původní a nový.
  • Hra musí být samostatně hratelná a bude hodnocena na základě toho, co odevzdáte, nemůžete se odkazovat na jakoukoliv jinou publikaci nebo text.
  • Ve hře musí být uvedeno, které ingredience jste použili (nezapomeňte, že pokud použijete obrázkovou ingredienci, popisek k ní je nezbytný).

Doporučení k příspěvkům

  • Není dáno žádné omezení na textový rozsah, nicméně pamatujte, že jakmile budete unavovat porotce nebo hráče dlouhými texty, muže být z vaší hry méně nadšený, než když jste struční a výstižní (ideální rozsah je do 15 stran). Může se to pak projevit v bodovém hodnocení.
  • Je na vaši libovůli, jakou zvolíte grafickou úpravu. Grafika soutěžních příspěvků se nehodnotí, nicméně dejte pozor na formátování svého příspěvku, neboť i nepřehlednost textu se může na hodnocení projevit, jelikož srozumitelnost a dobrá pochopitelnost pravidel je jedním z kritérií.
  • Nezapomeňte nastínit koncept své hry a to, jak se má hrát. Kolik hráčů, tolik chutí, tolik stylu hraní a zkušeností. Snažte se hráčům co nejvíce přiblížit váš pohled na hru, a to i když se vám zdá, že vaše hraní je obyčejné a zcela běžné.

 

Hodnocení Kuchyně 2012

Porota ohodnotí hry a vyhlásí:

  • Celkového vítěze

Dále budou vyhlášena ocenění (nezávisle na celkovém vítězi):

  • Nejzábavnější nebo nejzajímavější prostředí nebo zápletka
  • Nejlépe podaná pravidla
  • Nejzajímavější nebo inovativní myšlenka
  • Cena sympatie za neotřelý nápad nebo výjimečné úsilí

Celkový vítěz se určí na základě hodnocení poroty a bonusových bodů, které mohou získat sami účastníci. Vedlejší ocenění určí sama porota na základě svého uvážení.

 

Hodnocení poroty

Porota hodnotí hry na základě následujících kritérií:

Nápad, atmosféra a celkový dojem

Atmosféra hry, prostředí, p(r)ůvodní myšlenka, první dojmy z přečtení. Pokud si někdo přečte vaši hru a řekne si "tohle bych si chtěl zahrát", ať už kvůli prostředí, myšlence nebo z atmosférických důvodů, tady dostanete maximum bodů. Je to hodnocení jak zajímavě dokážete rozvinout stávající témata o lidech, prostředí, příbězích. Když bude chtít porota ocenit vaši myšlenku nebo originální přístup, tohle je kategorie, ve které se to projeví.

Hratelnost a provedení

Jak je hra utvořená po stránce pravidel a herních procesů, zda hra funguje sama o sobě jako systém. Jestli je používání herních mechanismů intuitivní, jak je zábavná a zda ji lze hrát víckrát, nebo se po jednom zahrání omrzí. V neposlední řadě také, jestli se vám podařilo mechanickou stránkou vyjádřit záměr, který vyplývá z okolního textu.

Ucelenost, srozumitelnost a podání

Tato kategorie vyjadřuje, jak dobře se vám podařilo myšlenku, pravidla a atmosféru hry podat. Jestli je váš text (a ne nutně jen text!) srozumitelný, přehledný a pochopitelný. Dlouhá, rozvětvená souvětí, nepromyšlené skákání od tématu k tématu, nedokončené myšlenky, nebo dokonce věty výsledku jistě neprospějí. Na samotné grafické úpravě, počtu obrázků, ani zvoleném písmu (pokud je čitelné) ale nezáleží, to porota hodnotit nebude – i v poznámkovém bloku lze napsat srozumitelný a přehledně členěný text. Hodnocení v této kategorii může také prospět prokládání textu příklady nebo vytvoření materiálů, kterými hráčům usnadníte přípravu.

Zapojení ingrediencí

Jak zručně a šikovně jste využili ingredience. Smíchali jste je obratně do zajímavých obrazců? Jak moc vaše hra rozvíjí ideje ingrediencí? Jsou ingredience podstatnou částí vaší hry, nebo jen okrajovou? Pamatujte, že ingredience by vás měly nasměrovat, být inspirující, být výzvou, ne obtíží, kterou musíte překonat nebo obejít.

 

Porotci budou hodnotit hru na základě přečtení a budou mít k dispozici následující škálu hodnocení:

0 - nedobré, zásadní nedostatky, nepochopení
1 - slabé, podstatné nedostatky, nedomyšlené, nedokončené
2 - průměrné, občasné nedostatky, nevystupující z davu
3 - solidní, drobné nedostatky, dobré myšlenky, příjemné zpracování
4 - velmi dobré, jasně nadprůměrné, záživné
5 - inspirující, nadšení, ukázkové

V případě nouze mohou porotci použít i desetinná místa. Hodnocení jednoho porotce bude součet bodového ohodnocení ve všech kategoriích (0-20 bodů). Celkové hodnocení poroty pak bude rovno průměru všech hodnocení.

 

Bonusové body

Po uzávěrce budou všechny hry zveřejněny ke komentování a případně si je kdokoliv může zahrát. Porota hodnotí hry na základě odevzdaných příspěvků. Pokud tedy došlo k nějakým změnám (ať už pozitivním nebo negativním) před koncem vyhlášení, porota k tomu nemůže brát zřetel.
Do uzávěrky hodnocení (6 týdnů po odevzdání) mohou autoři obdržet tyto bonusové body:

Za zahrání (1 bod)
Za zahrání a napsání dojmů ze hry dostane hra jeden bonusový bod. Platí i v případě, že si hru zahraje a dojmy napíše sám autor. I přes víceré zahrání a komentář nelze dostat více než jeden bod v této kategorii. Smyslem tohoto bonusového bodu je motivovat autory k tvůrčímu procesu testování, který je jinak nezbytný k dokončení hry. Druhým smyslem toho bodu je dát možnost ostatním, pokud se jim hra líbí, aby podpořili autora hry.

Za zpětnou vazbu (1 bod)
Každému účastníkovi Kuchyně 2012 budou po uzávěrce došlých příspěvků přiděleny (rozděluje porota) dvě hry (jiné než jeho vlastní). Účastník dostane bonusový bod, pokud do konce hodnotící fáze napíše do vlákna obou příslušných her svůj komentář dojmů ze hry, toho co by se dalo zlepšit, nebo toho co mu přijde zajímavé. Není žádná spodní hranice, jak velký by měl být komentář, ale nešiďte to : ) (komentářem je myšlen alespoň jeden příspěvek)
Smyslem tohoto bodu je motivovat se k vzájemné podpoře v tvorbě her formou zpětné vazby.

Soutěžní Email

Své příspěvky do soutěže zasílejte do půlnoci 26. 2. na adresu soutez(zavináč)rpg.sk
Přípustné jsou všechny běžně čitelné formáty (doc, rtf, txt, pdf, html), ale preferované je pdf, jelikož na rozdíl od ostatních zachová vaše formátování, grafiku i použitá písma.

Než se vyhlásí vítězové

Pokud nestihnete do uzávěrky vytvořit soutěžní hru, nebo se rozhodnete nesoutěžit, bude můžete se přihlásit jako porotci a odevzdané hry hodnotit. Chcete-li být porotcem, máme na vás dva požadavky. Měli byste se alespoň trochu zajímat o to, jak jsou hry tvořené, a je lhostejné, zda jen jako příznivci, nebo jako aktivní tvůrci. Neklademe žádné nároky na teoretické znalosti, prostě pokud vás zajímá, jak jsou hry utvořené, bereme vás. Druhým mým požadavkem je, abyste nebyli vyhraněni proti žádnému stylu hraní a byli přístupní novým myšlenkám . Starý, nový, levý, pravý – na tom nesejde. Budete-li mít zájem, ozvěte se mi buď soukromou zprávou tady na RPG Fóru, nebo mne můžete kontaktovat emailem (klidně soutěžním).

Rádi však budeme my i soutěžící, i když si hry jen přečtete a budete s autory diskutovat o svých dojmech z jejich her, a o to víc, když si jejich hru i zahrajete.

 


 

Konec povídání – vařit! Připravit – pozor – máte už vybrané ingredience…? ;o)

Na vaše soutěžní příspěvky a diskusi se (za organizátory) těší

boubaque