Wanderhome

Vložil(a) KDolecek dne
5
Průměr: 4.4 (5 hlasů)
2021
Pastorální fantasy o cestující skupině zvířecích lidí.

Wanderhome je pastorální fantasy RPG o cestujících zvířecích lidech, světu, který obývají, a o způsobu, jakým se mění roční období. Je to hra plná travnatých polí, mechem obrostlých svatyní, stád nemotorných čmeláků, vačic v letních šatech, mloků v kšandách, hvězdných nočních obloh a těch nejkrásnějších západů slunce, jaké si dokážete představit. Můžete být tamarín, který tančí s malými a zapomenutými bohy, zajíc pošták, který spoléhá na můry, aby dostaly balíčky kam mají, malá ještěrka s velkým srdcem a tajemnou minulostí nebo něco ještě úplně jiného. Ať už jsi kdokoliv, jsi cestovatel – chodíš od vesnice k vesnici, máš možnost vidět vše, co svět Hæth nabízí, a měníš se společně s ročními obdobími.

Postavy jsou mechanicky definovány skrze archetypy (Básník, Tanečník, Blázen, Ochránce malých bohů...) a vlastnosti . Ty dávají postavám tahy, které mohou vždy udělat (vyzvat někoho k tanci, vědět o někom užitečném, říct „Mám pro vás dopis“). Některé z těchto tahů generují token nebo vyžadují token k negaci. Kromě postav mají své tahy i místa, která postavy navštěvují.

Postavy, místa a roční období k sobě mají přiřazené různé další seznamy možností, které rozvíjejí společnou fikci. Tanečník má seznam tanců, z nichž si vybírá tři, které rád tančí, a jeden, který už nikdy tančit nechce. Pastýř má stádo čmeláků a určuje pět z nich, které dokáže kdykoliv ve stádu najít. U každého místa se vybírají estetické prvky a folklórní dílo o daném místě. Roční období mají vlastní výběr z prvků prostředí a slavností, které se během nich odehrávají. Vaše skupina mezi těmito místy cestuje, potkává nové lidi, sleduje ubíhající rok a poznává lépe svět i sebe sama.

Autoři
Vydavatel

Externí recenze a shrnutí

4

Wanderhome je hra, co má potenciál být naprosto šťastná a sluníčková. A taky depresivní s tématy (ne)schopnosti řešit traumata a prostým faktem toho, že v životech ostatních jsme jen návštěvníci a svoje problémy si nakonec musí vnitřně vyřešit sami, my jim můžeme jen ulevit od bolesti, byť jen na chviličku

Celá hra je o tom, že hrajete za antropomorfní zvířátka co cestují po světě, procházíte místy, potkáváte obyvatele, interagujete s nimi a pak zase jdete o dům dál.

Každá postava, každé NPC a dokonce i místo a roční období tady mají svoje vlastní tahy (tj..akce které mohou dělat). Některé můžete udělat vždy a zdarma v závislosti na charakteru který ovládáte, jako třeba nechat oběť malému nebo zapomenutému bohu nebo si udělat chvilku času a sledovat malý okamžik krásy a popsat ho ostatním u stolu. Za jiné tahy se platí tzv. tokeny, jsou to tahy které nějak aspoň částečně řeší nějaký problém nebo umožňují postavě změnit ostatní. Ať už tím, že zjistí co někdo potřebuje na to, aby se zásadně změnil  nebo nabídnutím šance se s vámi emočně spojit na osobní úrovni

Hra je udělaná tak, aby se dala hrát bez GM a osobně jí takhle doporučuju hrát za přepokladu, že u sebe máte zkušené a proaktivní hráče. 

Celá ta pravidla jsou napsaná neskutečně laskavým a soucitným jazykem. Začátek popisu každé postavy začíná "Jsi naživu, tvoje péče je intenzivní, střízlivá a vědomá/konzistentní, pohotová a dodávaná po malých baleních/rodičovská, ochranářská a...". Zcela upřímně jsou to jedny z mála pravidel jejichž samotné čtení ve mě vyvolalo nějaké hlubší emoce a které mě dokonce napoprvé rozplakaly. 

Proč 4 hvězdy a ne 5 ? Jako u každého kolaborativního vyprávění, i zde dost záleží na spoluhráčích a jejich schopnosti tvořit příběh a komunikovat. Kniha, ikdyž nádherná, je navíc napsaná v netradičním formátu (čtverec), bez printer friendly možnosti a bez jakýchkoliv dalších materiálů co by usnadnily hraní takže veškeré souhrny pravidel, tisknutí playbooků atd je na vás. 

Na konec nezbývá než si zodpovědět čtyři poslední otázky. 
Odkud přicházíme ? 
Byla to dlouhá cesta ? 
Je místo kam si přejeme dojít ? 

A konečně, ale jen potichu, v našich myšlenkách: 
Kde je můj domov ? 

4

Wanderhome je RPG s minimom mechaník, bez kociek a boja, ktoré sa veľmi ťažko hodnotí. Ak hľadáte niečo na ľahké hranie napríklad s deťmi, prípadne (paradoxne) na ťažký roleplaying, Wanderhome je výborný. Ak chcete klasický dungeon crawl, ani sa nepozerajte jeho smerom.

V tomto kontexte prosím berte aj hodnotenie, viac info vo videu.

Hranost 23
4