Stygian Library

Vložil(a) KDolecek dne
5
Průměr: 4.5 (4 hlasů)
2018
Procedurálně generované dobrodružství v podobě nekonečné extradimenzionální knihovny

The Stygian Library je procedurálně generované dobrodružství v podobě knihovny umístěné v extradimenzionálním prostoru mezi všemi knihovnami ve vesmíru. Každá výprava generuje při průzkumu vlastní cestu – vlastně pointcrawl –, takže navštívené lokace a získané zakázané vědění se pokaždé liší. Příručka obsahuje:

  • Systém pro generování lokací uvnitř knihovny.
  • 40 monster uzpůsobených pro tento modul.
  • Systém pro hledání konkrétních znalostí v hlubinách knihovny a tabulku 30 neobvyklých knih a další užitečné detaily.
  • Tabulku pro generování pokladů, snů, zvěstí a další
  • Unikátní povolání „mumifikovaný učenec“, kdysi lidští akademici, kteří přebývají v Knihovně po dekády i déle.



Modul obsahuje statistiky a pár mechanik, které jsou kompatibilní s většinou old-school RPG her a dají se jednoduše adaptovat pro libovolné fantasy RPG.

Dobrodružství vyšlo poprvé v roce 2018 a v roce 2019 získalo cenu ENnies – Judge's Spotlight Award. V roce 2020 vyšla remasterovaná verze, která provádí řadu kosmetických změn, obsahově je ale víceméně identická.

Kategorie produktu
Autoři

Externí recenze a shrnutí

5

Stygian Library je za mě skvělá v několika věcech. Jde o opakovatelně hratelný produkt. Každá výprava do Knihovny se liší. Na začátku kampaně si vymyslíte cíl vašeho bádání v Knihovně a podle toho musíte nasbírat určitý počet vodítek. Ty určují jak daleko jste ve sbírání informací. Když máte všechny, měli byste mít ucelenou představu z kusých informací o vašem cíli a můžete odejít s nově nabytým věděním z Knihovny pryč. V naší kampani jsme si dali za cíl najít cestu za Věštkyní času (ekvivalent jedné z těžkých možností).

Modul na mě působí trochu stylem Tima Burtona. Kostliví udržbáři, mluvící kyklopská lebka, nebo mumifikovaní učenci mi to společně s občasnými náznaky anglického humoru potvrzují. Je zde také spousta prvků (knih, magických předmětů, prvků v místnostech) je použitelných do jiných her, zvlášť do prostředí akademií, magických univerzit a podobných učilišť.

Modul tvrdí, že do Stygijské knihovny mohou vést dveře z kteréhokoliv světa, a stylizace některých místností tomu i pomáhá. Nemusíte se tedy nutně omezit jen na fantasy, ale dovedl bych si představit i zasazení do Call of Cthulhu her, nebo jiných vyšetřovaček (samozřejmě za cenu toho, že staty monster musím změnit). Navíc vás mohou překvapit v dungeonu i jiní návštěvníci (já třeba zařadil viktoriánského gentlemana z jiné domácí kampaně), nebo z knih vyběhnou slavné postavy jako Lancelot, Drákula a další.

Modul není dungeon ve smyslu přesných místností na čtverečkované síti, ale díky svému generátoru místností a událostí můžete jít vlastně jen "hlouběji" do Knihovny. Nazval bych to nejspíš "depth-crawl". 

Systém generování sice dělá ze Stygijské knihovny znovuhratelný produkt, ale jako jiné generátory prostředí zdržuje hru a imerzi. Hráči se například rozhodnou jít z místnosti A dál (čti: hlouběji) do Knihovny a GM a musí se hodit na Lokaci, Detaily lokace a Náhodné události, které se zrovna v lokaci dějí. Velmi mi pomohlo si všechny tabulky z knihy přeložit a přepsat (dohromady je to 13 tabulek od k30 do k100 věcí), včetně odkazů na příslušné strany v knize.

Navzdory tomuto bych rád modul doporučil ať už k přečtení, nebo odehrání. Ne však jako one-shot, ale alespoň jako krátkou kampaň o 5-10 sezeních, abyste stihli nasát atmosféru a zažít dostatek lokací a situací.