Root: The Tabletop Roleplaying Game

Vložil(a) Markus dne
2
Průměr: 2 (1 hlas)
2021
Hra za zvířátka v lese, ve kterém zuří válka mnoha stran

Root je RPG hra založená na stejnojmenné deskové hře, která pojednává o kruté lesní válce koček, ptáků a myší guerilly. V RPG adaptaci se hráči vžívají do role „vagabundů“, kteří můžou být hrdiny, antihrdiny, žoldáky i hledanými padouchy. Svět je zaplněný konfliktem zmíněných tří velkých frakcí, mezi nimiž se potácí zbylá nebohá zvířátka jako lišky, vlci nebo králíci. Na obyvatele na dopadají politické čachry i válečné půtky.

Hra stojí na systému Powered by the Apocalypse. Postavy jsou definované především svými „playbooky“ – tj. archetypem s přesně danou sadou tahů, kterou hráč může ve hře používat. Postavy mají vztahy a vazby nejen mezi sebou, ale i s válčícími frakcemi. 

Hra neobsahuje podrobný popis herního světa, naopak počítá s postupným prohlubováním světa samotnými hráči při hraní. Hráči společně připravují mapu lesa, rozdělenou na vzájemně propojené mýtiny zabydlené různými frakcemi. 

2

Root RPG vychází ze světa populární deskové hry stejného jména, tj. Root. Deskovka je zdánlivě roztomilou hrou o zvířátkách, ale ve skutečnosti se v krabici ukrývá konfliktní silně asymetrická wargama, kde se spolu řežou 4 frakce. Kočky, ptáci, myší guerila a jednočlenná frakce tuláka v originále zvaná vagabond.



Root RPG je postavený na PbtA systému. Hráči hrají za družinu vagabondů, kteří mohou být hrdiny, antihrdiny, hledanými padouchy či čímkoliv jiným ve světě zaplněném konfiktem zbývajících tří velkých frakcí. Mezi tím vším se potácí zbývající nebohá zvířátka jako lišky, vlci, králíci, kteří tvoří obyvatele mýtin. Obyvatele, na které dopadají politické čachry, válečné půtky a celkově jho všech zúčastněných.



Nebudu to dále už pitvat z obecného hlediska a pustím se do toho, co mi pravidla a kniha přinesly. A s lítostí musím říct, že spíše jedno veliké zklamání. Původní věc v Root RPG je snad jen zmíněný koncept, kdy jako hráč hrajete za vagabonda a zbývající setting deskovky slouží jako background a playground pro GM a tvorbu příběhů. Bohužel vše včetně samotných frakcí je vykresleno tak ploše, že jsem měl pocit, že vlastně by stačilo vzít to, co znáte z deskové hry, domluvit se na konceptu hraní pouze za Vagabondy / Tuláky a máte v podstatě obrázek toho, co Core Book může nabídnout. Trochu děsivé po přečtení 255 stran. Ale takový pocit ve mě zůstal.



Většina textu se omezuje na čistě technické věci jako tvorba postavy, soupis Moves, tvorba a získávání equipu atp. Příkladů je neskutečně ale neskutečně málo a pokud jsou, tak ne moc zajímavé. Knížka ve mě vůbec nerozjížděla takový ten pocit: "Tohle bych si chtěl zahrát. Tady by se dalo rozehrát takovéhle dobrodružství. Jak by se to dalo realizovat?" Atp. Texty ve mě neprobouzely žádnou fantazii a dočetl jsem do konce s naprosto nulovou chutí v tom něco hrát. Respektive, když už bych něco hrál, tak nepotřebuju tuhle bichli, ale vystačím si se znalostmi světa deskovky a jakýmkoliv už oblíbeným systémem, v němž jde hrát fantasy/medieval setting.



Abych nebyl tak zlej ... nemám s PbtA velké zkušenosti. Miluju Ironsworn a četl jsem jen část původního Apocalypse World. Osobně jsem zastánce čistých a jednoduchých pravidel. Obecnost Ironswornu mi extrémně vyhovuje, jak po herní stránce tak i tím, že si vše strašně rychle zapamatuji. V tunách specializovaných Moves se nevyžívám a ty zmíněné v Root byly opět takové 'mech'. Tuna textu, po jehož přečtení si člověk říká, jak bych tohle ale vlastně použil a zahrál?



Asi největší problém spatřuji v tom, že se jedná o RPG v antropomorfním světě, ale kniha poskytuje opět paradoxně neskutečně málo pro někoho, kdo s něčím takovým nemá zkušenosti. Podle mě RPG hraní za zvířata je dost těžká disciplína, pro mě tedy určitě. Podle mě se to ještě docela dobře dá zmáknout v nevážném settingu jako když jsem hrál koop setting ala Dondžon + Usagi Yojimbo. Ale vážná poloha jako Root, který mi nejvíce připomínal svým posazením Myší hlídku ... na to bych asi potřeboval víc, než jen pár odstavečků textu a příklady, které se vlastně od hraní za lidi v ničem neliší.



Navíc vůbec jeden z prvních příkladů, jaké můžete realizovat questy, mi připadal lehce absurdní, protože se jednalo o zabíti nebo zbavení se medvěda? Nevím, nějak mi prostě nekonvenuje, že zvířátka zabíjejí zvířátka. Ale i kdyby, tak to naznačuje, jak kreativní zápletky a příklady v knize můžete čekat.



Doufal jsem, že alespoň závěr knihy a info pro GM, jak rozehrávat politickou hru v lese přinese něco originálního a zajímavého. Ale jde jen o triviální mechaniky pro přelévání vlivu frakcí a jejich vlivu na mýtinách. Na úplném konci je příklad ala dobrodružné místo ze Zapovězených zemí, ale podstatně jednodušší a triviálnější.



Co se mi líbilo? Asi nic. Fajn mi přijde systém drives - motivací každé postavy, ale odhaduji, že tohle není v PbtA systémech nic nového.



Co je pro mě největší zklamání? Čekal bych, že RPG vycházející z deskové hry se zaměří na začínající hráče, které by mohlo nalákat k hraní roleplaying skrze jejich zájem o deskovku. Ale tyhle pravidla nejsou pro začátečníky vůbec. Minimum příkladů, v drtivé většině omezení se jen na mechaniky a pravidla, která jsou navíc pro nezkušené vágní a obtížně aplikovatelná. Neskutečně dlouhé popisy Moves plné spíš povšechný keců než praktických podnětů, které by vedli k chuti daný Move použít. A pro zkušené hráče? Jak už jsem psal výše, zahrajte si deskovku, přečtěte pravidla a těch pár flavor textů a pokud vás to bude lákat, zahrajte si Root ve svém oblíbeném systému. Já osobně, kdybych měl Root hrát, tak sáhnu po Ironswornu, ale rozhodně se nebudu babrat s desítkami pravidel v Root RPG.

Hranost 23
2