Cults of RuneQuest: Mythology je pořadově první kniha z desetidílné série Cults of RuneQuest věnované bohům, božstvům a panteonům světa Glorantha. Zatímco ostatní tituly ze série se podrobně věnují jednotlivým panteonům, Mythology je celkovým, obecným seznámením s kosmologií a mytologií světa – v ediční řadě hry RuneQuest: Roleplaying in Glorantha tak plní funkci základní příručky o světě.
170stránková kniha podrobně popisuje dějiny Gloranthy, mýty o jejím stvoření nebo o vzniku času, principy fungování magie a bohů, hlavní události a hrdiny proběhlé historie. Obsahuje taky stručný přehled panteonů a katalog bohů. Vysvětluje, jak na Glorantě fungují božské kulty a církevní hierachie, představuje základní strukturu, podle níž jsou popisované jednotlivé kulty v následujících knihách série.
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Hutné!
Tohle je dobrá, náročná kniha. Představuje ten nejzákladnější „lore“ Gloranthy, samotné základy kosmologie – jak byl stvořen svět, jak bohové zápolili ještě před stvořením Času, který zplodil/zabil kterého, jak do světa pronikl Chaos, jak byl vymyšlen čas, potom zhutněná historie světa až dodnes, se zaměřením na skutky hrdinů. Záběrem je to v zásadě něco jako kdybyste četli knihy typu „Řecké báje a pověsti“, akorát z fiktivního světa. Přestože v jiné hře by to byl nehratelný lore, v Gloranthě jsou tyhle věci celkem podstatné, protože jednak všichni hráči představují zasvěcence konkrétního boha a snaží se napodobovat jeho skutky a řídit se jeho filozofií... a jednak v rámci takzvaných „heroquestů“ je možné se do těch bájí vypravovat, znovu je prožívat, jako byste byli dotyčný bůh, a třeba je i měnit. Ale to je napřed potřebujete znát, že.
Jenomže... hráčům jejich bohy představí jiné díly ze série Cults of RuneQuest, ti tuhle knihu vlastně neužijou. A pravidla pro heroquesty ještě nevyšla. :)
Celkově je Mythology kniha, kterou využije jen Gamemaster, který cítí potřebu zorientovat se v „deep lore“. A jakkoli mi pomohla pochopit hlavní motivy Gloranthy, nakonec soudím, že je spíš „nepovinná“. Využije se, asi když budete tvořit vlastní dobrodružství s odkazy na dávnou historii, ale dokážu si celkem představit i kampaň, kde se obejdete bez toho.
Čtení je to náročné, hutné, plné názvů osob a míst, o kterých jsem neslyšel. Představte si, že otevřete nějaký náhodný hutný historický článek na Wikipedii, plný hyperlinků na historické osobnosti, státy, jevy a události, a začnete ho odshora dolů číst, aniž byste znali ty hyperlinkované události a aniž byste ty hyperlinky mohli rozkliknout. Tak takové je číst Mythology. Je to fascinující čtení, ale míra nepochopení je obrovská. Zároveň vím, že čím víc textů o Glotanthě přečtete, tím větší to dává smysl. Pak se můžete vracet, číst ty články znova a najednou to docvakne a pochopíte tu hloubku (přesně jako kdybyste si přečetli ty hyperlinky a pak se vrátili k původnímu článku). Je to úchvatný worldbuilding. Jen mám z knihy dojem, že oslovuje především znalce Gloranthy a málo se snaží předat to formou přístupnou čerstvému zasvěcenci – paradoxně přesně to bych od úvodní knihy téhle série čekal. Částečně to plní – především výběrem a uceleností informací –, ale mohlo to být přístupnější.
Nejcitelnější je absence dobré mapy světa – nejen v téhle knížce, ale v celé ediční řadě RQG!!! – , protože text rutinně zmiňuje názvy zemí a územních celků, které z vůbec žádné oficiální mapy nevyčtete a musíte googlit mapy od fanoušků nebo ze starších edic, abyste se chytali. Je to, jako kdyby Jeff Richard – nejvíc hardcore znalec Gloranthy – psal pro jiné hardcore znalce a předpokládal, že každý přece ví, co je to (příklad se Zemí) Andalusie, Malta, Golfský proud a obratník kozoroha. Potíž je v tom, že člověk poprvé vstupující do RQG to neví a nemá to moc kde zjistit.
Druhá moje výtka je, že text je někdy psán tak mysticky a mnohoznačně, že není tak úplně jasné, co přesně se při té či oné bájné události stalo. :) Což je nejspíš záměr a nějaká meta-aluze na to, jakým způsobem se „píše“ reálná mytologie, ale z pohledu Gamemastera chci konkrétnost a tohle je trochu frustrující. Hádám, že kniha je výběr a kompilát starších textů s nově dopsanými texty tam, kde bylo bílé místo. A taky hádám – ale fakt jen hádám –, že ty mystičtější texty jsou dílo šamana Stafforda, zatímco ty víc „no-nonsence“ psal Jeff Richard. A možná z úcty k zesnulému Staffordovi nechtěl moc sahat do jeho textů?
Jestli je to kompilát, je dobře poskládáný, protože kniha skutečně působí uceleně. Má všechno, co by měla mít. Jen někde mám takové zvláštní tušení, jako by v mezírce kompilace vypadla drobná, ale podstatná informace – třeba z popisu druhého věku bych vůbec nepochopil, že draci sežrali všechny obyvatele Dračího průsmyku. Ooops, drobný detail! (Vím to odjinud). Ale viz taky výtky k mystickému způsobu psaní. Možná že tuhle informaci měla sdělovat věta „Válka dračí smrti se nazývá podle toho, co draci udělali, ne podle toho, co bylo uděláno jim.“ Co já vím.
Opakuji: je to dobrá kniha, tohle jsou hnidy. Ale kvůli ním to není „must have“ produkt jako spíš volitelná četba pro nejvíc hardcore nadšence do lore.
Mimo samotný popis kosmologie a mytologie obsahuje i některé velmi užitečné pomůcky, jako přehledy bohů s grafickými „rodokmeny“ jednotlivých pantheonů nebo – moje oblíbené – tabulky procentuální distribuce jednotlivých kultů ve všech zemích centrální Generterly. :D
Mimochodem, tohle je moje nejzbytečnější hodnocení v databázi, protože jestli tuhle knížku chcete, nebo ne, jste věděli dávno předtím, než jste ho začali číst.