City Encounters for Swords & Wizardry (původní)

Vložil(a) Markus dne
4
Průměr: 3.5 (2 hlasů)
2008
Tabulka 600 náhodných denních setkání pro S&S velkoměsto

City Encounters for Swords & Wizardry je 42stránkový doplněk pro Swords & Wizardry (2008) a další retroklony D&D, tvořený především rozsáhlou tabulkou 600 náhodných setkání, na která můžou dobrodruzi narazit přes den v lehce dekadentním fantasy velkoměstě laděném do sword & sorcery. Cílem není vykreslovat historickou realitu, ale otevírat možnosti pro dobrodružství – od pasáků utíkajících před podvedenými pány, přes náboženská procesí až po všední střetnutí s hlídkou, kupci a všelijakými podvodníky.

Druhou polovinu dokumentu zabírají doprovodné tabulky: předgenerované statistiky nehráčských postav včetně připravených kouzel, náhodná tabulka sword & sorcery jmen.

Později vyšlo výrazně revidované vydání City Encounters (2024). Navzdory stejnému názvu se oba produkty liší téměř k nepoznání. Zatímco náhodná setkání v původním vydání jsou strohá a je jich víc, revize snižuje jejich celkový počet, ale každé rozepisuje do mnohem větších podrobností.

Kategorie produktu
Vydavatel

4

V zásadě podepisuju totéž, co napsal tochalius pod mnou, ale docházím k trochu jinému závěru. Ano, zhruba polovina setkání v téhle knize je „o ničem“, tvoří spíš kolorit města než nějakou příběhotvornou situaci – a přesně to se mi líbí. Ne všechno, co se dobrodruhům ve městě uděje, tak bude nutně dramatické. Setkání působí skutečně náhodně v tom smyslu, že něco se prostě děje: a hráči do toho vstoupit můžou, ale nemusí.

Suchost mi ve skutečnosti přijde celkem užitečná pro zapojení do sandboxového města, ve kterém už mám rozjeté nějaké děje. Řekněme, že postavy potkají krotitele medvědů se dvěma medvědy, k tomu dostanu jeho jméno a poklady. To je všechno. Hodím na reakci, podívám se, jaké budovy (a v nich NPC) mám v bezprostřední blízkosti, případně co postavy aktuálně řeší – a z toho dokážu něco vymyslet asi líp, než kdyby se s krotitelem medvědů pojil nějaký jeho osobní „děj“. Díky téhle neurčitosti je možné tabulku používat třeba i k vyplňování bílých míst stylem: někdo byl svědkem zločinu, který dobrodruzi spáchali - kdo to je? Případně můžete snadno „reskinovat“ setkání tak, aby využívala osoby z vašich „příběhů“ – když padne setkání s několika barbary, kteří se hádají s místními, a v našem dobrodružství shodou okolností figurovali barbaři, tak ano, jsou to oni! Tehle „reskin“ bych nemohl provést, kdyby setkání bylo příliš specifické.

Nenápadná chytrost se skrývá i v distribuci setkání, kdy tabulka v sobě organicky obsahuje různé pravděpodobnosti různých typů setkání – například kolem 40 setkání z 600 představuje městská hlídka, takže hlídku budete potkávat relativně často. (A každé z těch 40 setkání má jiné složení skupiny hlídky, trochu jiný kontext atd.). 

Jsou tam i "příběhotvorná" setkání, jako invaze obřích mravenců na tržnici, ale těch je spíš míň. Výsledný dojem pro mě je dojem organického velkoměsta, které není nutně nepřátelské a nebezpečné. Pořád se tam něco děje, ale nemusí to nutně vykolejovat celé sezení tím, že to na sebe strhne pozornost. Dobrodruhy oslovují různí kupci, šejdíři atd., dají se snadno odpálkovat, ne nutně z toho bude nějaká zápletka, ale tvoří to dojem města. Pak už jen stačí vhodně nastavit frekvenci hodů na setkání (házím 1:6 každých deset minut času ve hře) a funguje to uspokojivě.

Takže ano, používání tohohle doplňku vyžaduje určitou mentalitu, připravenost setkání za běhu „reskinovat“ nebo je organicky napojovat na obsah vašeho sandboxu, ale právě to mi vyhovuje. Díval jsem se i na revidovanou verzi, ale ta právěže rozepsala setkání do větších podrobností a udělala je „příběhotvornými“, specifickými, takže se mi ve výsledku nelíbí. V závislosti na tom, co potřebujete vy, ale pro vás může být lepší.

3

Při hodnocení se nemůžu ubránit srovnání s Melanovou The Nocturnal Table (která mimochodem vznikla jako noční doplněk k těmto setkáním). "Druhá polovina dokumentu" není kdovíjak zajímavá: vygenerovaná NPC můžou ušetřit nějakou práci, ale podobné materiály už jsme viděli zpracované jinde a lépe; jména se hodí; tabulka nočních setkání je velmi podměrečná; generátor patrolujících hlídek ujde.

Teď ale k hlavnímu obsahu: tabulce 600 setkání. Neznat již zmíněná noční setkání, asi bych byl nadšenější. Jenže já je znám. A tak zatímco noční setkání jsou bez výjimky zajímavá, evokativní a příběhotvorná, denní setkání jsou přinejmenší z půlky fádní. Zatímco noční setkání zpravidla rozehrávají nějakou dynamickou situaci, denní jsou statické ilustrace. Ne že by se i ty nedaly použít, v lepším případě ale musí DM (nebo proaktivní hráči) vymyslet, jak je rozherát, v horším projdou scénou za všeobecného krčení rameny. Autor v úvodní poznámce uvádí, že máme nahodit tři až čtyři na ulici, aby postavy měly s kým interagovat. Jenže pokud jsou setkání sama o sobě nezajímavá, nebudou mít hráči žádný důvod zapojovat se do nich, i kdyby jich bylo sto na každém rohu. Orientaci navíc znesnadňuje lay-out, vinou kterého se do jednoho bloku textu slévají jména, popisy i statblocky. 

Do ruky tak dostáváme solidní a obsáhlou tabulku, které své využití u herního stolu najde, být ovšem dotaženější, najde využití víc.