RPG kuchyně 2015: Ingredience zveřejněny!

Již osmý ročník tvůrčí soutěže RPG Kuchyně je tady! RPG Kuchyně je inspirována zahraniční soutěží GameChef a jejím cílem je vytvořit během dvou týdnů krátkou, ale hratelnou RPG hru na základě ingrediencí, které připraví porota gurmánů. Samozřejmě není záměrem vytvořit geniální hru, důležité je experimentovat, vyzkoušet si tvorbu hry, trochu si zablbnout a hlavně se u toho pobavit.

 

Základní úkol

Úkolem soutěžících je odevzdat do 8. 3. 2015 hratelný návrh RPG, který musí být inspirován ingrediencemi, nebo kde se ingredience musí v nějaké významné podobě objevit.

 

Ingredience

Kuchtíci musí použít nejméně čtyři z následujících sedmi ingrediencí. Slovní ingredience jsou letos dvojité, kuchtíci mohou použít jedno, nebo i obě slova z dvojice; poslední ingredience je obrázková:

  • pokoj – nepokoj
  • pravý – nepravý
  • připravený – nepřipravený
  • úplatný – neúplatný
  • umírá – neumírá
  • zbývá – nezbývá

(Zdroj obrázku: DeviantArt)

 

 

 

 

Kuchtíci také musí použít nejméně jednu ze tří následujících mechanických podmínek:

  • - Na výsledek konfliktu či průběh vyhodnocení mají vliv všichni hráči ve hře.
  • - Hru musí být snadné odehrát za špatných světelných podmínek (např. u ohně v noci).
  • - Vypravěč (hráč s vypravěčskými pravomocemi) dostává odměny za "dobré hraní", které může ve hře dále využít.

 

Pravidla o příspěvcích do soutěže

• Můžete se inspirovat nápady nebo koncepty, které už máte vymyšlené, ale text, který odevzdáte, musí být nový. Musí vzniknout přímo pro Kuchyni během soutěže, a nesmí to být už jednou napsaný materiál.

• Můžete se inspirovat už existujícími koncepty (je těžké znovu objevit kupříkladu hod kostkou), nicméně pamatujte, že nesmíte kopírovat texty odjinud - všechno musíte popsat vlastními slovy.

• Hra musí být samostatně hratelná a bude hodnocena na základě toho, co odevzdáte, nemůžete se odkazovat na jakoukoliv jinou publikaci nebo text.

• Ve hře musí být uvedeno, které ingredience a jak jste použili.

 

Doporučení

• Není dáno žádné omezení na textový rozsah, nicméně pamatujte, že jakmile budete unavovat porotce nebo hráče dlouhými texty, muže být z vaší hry méně nadšený, než když jste struční a výstižní.

• Je na vaši libovůli, jakou zvolíte grafickou úpravu. Grafika soutěžních příspěvků se nehodnotí, nicméně dejte pozor na formátování vašeho příspěvku, neboť nepřehledný text, se na hodnocení projevit může, jelikož srozumitelnost a dobrá pochopitelnost pravidel je jedním z kritérií.

• Nezapomeňte nastínit koncept vaší hry a to jak se má hrát. Kolik hráčů tolik chutí, tolik stylu hraní a zkušeností. Snažte se hráčům co nejvíce přiblížit váš pohled na hru a to i když se vám zdá, že vaše hraní je obyčejné a úplně normální.

 

Hodnocení Kuchyně 2015

Porota ohodnotí hry a vyhlásí v rozumném termínu výsledky soutěže, stejně jako zveřejní každý z porotců slovní hodnocení všech her. Kromě pořadí v jakém se hry umístily budou, nezávisle na něm, vyhlášena i ocenění :

  • Nejzajímavější nebo inovativní myšlenka
  • Nejzábavnější nebo nejzajímavější prostředí nebo zápletka
  • Nejlépe podaná pravidla
  • Cena sympatie za neotřelý nápad nebo výjimečné úsilí

Celkový vítěz se určí na základě hodnocení poroty. Ocenění určí sama porota na základě svého uvážení.

 

Hodnocení poroty

Porota hodnotí hry na základě následujících kritérií:

Nápad, atmosféra a celkový dojem

Atmosféra hry, prostředí, původní myšlenka, první dojmy z přečtení. Pokud si někdo přečte vaši hru a řekne si "tohle bych si chtěl zahrát", ať už kvůli prostředí, myšlence nebo z atmosférických důvodů, tady dostanete maximum bodů. Je to hodnocení jak zajímavě dokážete rozvinout stávající témata o lidech, prostředí, příbězích. Když bude chtít porota ocenit vaši myšlenku nebo originální přístup, tohle je kategorie, ve které se to projeví.

Hratelnost a provedení

Jak je hra utvořená po stránce pravidel a herních procesů, zda hra funguje sama o sobě jako systém. Jestli je používání herních mechanismů intuitivní, jak je zábavná a zda ji lze hrát víckrát, nebo se po jednom zahrání omrzí. V neposlední řadě také, jestli se vám podařilo mechanickou stránkou vyjádřit záměr, který vyplývá z okolního textu.

Ucelenost, srozumitelnost a podání

Tato kategorie vyjadřuje, jak dobře se vám podařilo myšlenku, pravidla a atmosféru hry podat. Jestli je výsledek vašeho úsilí srozumitelný, přehledný a pochopitelný. Dlouhá, rozvětvená souvětí, nepromyšlené skákání od tématu k tématu, nedokončené myšlenky, nebo dokonce věty výsledku jistě neprospějí. Na samotné grafické úpravě, počtu obrázků, ani zvoleném písmu (pokud je čitelné) ale nezáleží, to porota hodnotit nebude – i v poznámkovém bloku lze napsat srozumitelný a přehledně členěný text. Hodnocení v této kategorii může také prospět prokládání textu příklady nebo vytvoření materiálů, kterými hráčům usnadníte přípravu.

Zapojení ingrediencí

Jak zručně a šikovně jste využili ingredience. Smíchali jste je obratně do zajímavých obrazců? Jak moc vaše hra rozvíjí ideje ingrediencí? Jsou ingredience podstatnou částí vaší hry, nebo jen okrajovou? Pamatujte, že ingredience by vás měly nasměrovat, být inspirující, být výzvou, ne obtíží, kterou musíte překonat nebo obejít.

Porotci budou hodnotit hru na základě přečtení.

 

K dispozici mají následující škálu hodnocení:

0 - nedobré, zásadní nedostatky, nepochopení

1 - slabé, podstatné nedostatky, nedomyšlené, nedokončené

2 - průměrné, občasné nedostatky, nevystupující z davu

3 - solidní, drobné nedostatky, dobré myšlenky, příjemné zpracování

4 - velmi dobré, jasně nadprůměrné, záživné

5 - inspirující, nadšení, ukázkové

 

Komentáře ostatních her

Po uzávěrce soutěže dostane každý soutěžící jména dvou dalších her, jimž má příležitost pomoci s dalším vývojem. Za každou z nich, kterou okomentuje, poskytne zpětnou vazbu nebo nápady na další vylepšení (nikoli jeden odstavec ve smyslu "četl jsem, no tak dobrý, no") dostane jeden bod. Pokud některý ze soutěžících okomentuje všechny ostatní hry, které se soutěže účastnily, dostane o jeden bod navíc (celkem tedy tři).

Hodnocení jednoho porotce bude součet bodového ohodnocení ve všech kategoriích (0-20 bodů) plus připočítání bodů za případné okomentování příspěvků ostatních. Celkové hodnocení poroty pak bude rovno průměru všech hodnocení.

 

Soutěžní Email

Své příspěvky do soutěže zasílejte do půlnoci 8. 3. 2015 na adresu soutez(zavináč)rpg.sk

Přípustné jsou všechny běžně čitelné formáty (doc, rtf, txt, pdf, html), ale preferované je pdf, jelikož na rozdíl od ostatních zachová vaše formátování, grafiku i použitá písma.