Shadowrun (4e)

Shadowrun (4e)

Vložil(a) rpgforum dne
4
Průměr: 3.8 (6 hlasů)
2005
Hra spájajúca elementy dystopickej budúcnosti a fantastiku žánru sword & sorcery

Úspešná cyber-fantasy hra, ktorá v staršom vydaní vyšla i v Českej republike. Píše sa rok 2050 a svet sa Zobudil... Ovládajú ho megakorporácie, ktoré na špinavú prácu medzi sebou používajú „shadowrunnerov“ – kriminálne živly bez legálnej identity. Hráči na seba berú úlohy týchto „runnerov“ a ako mágovia, deckeri či kyberneticky vylepšení pouliční samuraji plnia najrozličnejšie úlohy, ktoré sú im zadávané. Hra je zameraná hlavne na akčnosť deja, pravidlovo kladie dôraz na bojové situácie.

Rodina RPG her
Vydavatel

3

4. edice Shadowrunu mi nesedí zejména ze dvou důvodů.

Zaprvé - časový posun světa už je příliš velký - od Probuzení uběhlo tolik času, že ke svému přišla 3. generace - tedy generace dětí těch, kteří už v 6. světě sami vyrostli. To 6. světu bere určitou cizost a tajemnost a celý setting se tím stává - takový víc všední. Což je samozřejmě otázka vkusu, ale mě tam prostě začíná něco chybět.

Zadruhé - zahození původního systému a jeho nahrazení nWoDovým derivátem byla chyba, protože to Shadowrunu systémově vzalo spoustu jeho tradičních vlastností. Neříkám, že 3e byla svatá kráva a 4e se nesměla lišit, ale tohle prostě nebyla vhodná cesta. Ne, že by to nefungovalo - jen to prostě generuje výsledky, které působí značně jinak - a co do žánru si troufám říct, že hůř.

Plus se objevily další věci, ze kterých sem si rval vlasy - např. totální zahození systematického a o setting opřeného třídění kouzel a jeho nahrazení naprosto gamistickou kategorizací mě fakt bolelo. Neříkám, že 4e je jen špatná. Např. modernizace matrixu do něčeho trochu uvěřitelnějšího, zavedení bezdrátových technologií a možností hackování kyberware jsou rozhodně super. Ale edici jako celek úplně nezachraňují.

5

Pominu - li náročnost shadowrunu z pohledu výpočtů a komplikovanost ve vyhledávání v XY knížkách, tak je shadowrun 20th nejlepší TTRPG, které jsem měl tu čest hrát. Hrubý, drsný, místy postapokalyptický svět, ve kterém vládne corporatismus. Místo zdravotní pojišťovny si platíte (snad) DocWagon (s mottem 'contract now or die') a na nějaké sociální jistoty můžete zapomenout... Víceméně všude se platí newyenem (předpověď bircoinu, řekl bych) , který nemá fyzickou formu. Probuzení draci, kteří například obsadili Karlovu univerzitu a začali tam vyučovat magii. Street samuraj, kterej je augmentovaný tak moc, že je víc stroj než člověk...

Spoustu věcí vám bude připomínat Cyberpunk. A ano, je to dost podobné. Tedy pokud až na jednu podstatnou věc. Magie...

Aby jste správně hráli shadowrun, budete potřebovat notebook s programem 'chummer'. Umí to spoustu věcí - například má v sobě uloženou databázi předmětů na koupi (kterých je opravdu dost) a modifikací (kterých je ještě víc). Potom doporučím dice Roller. Ono házet 40d6 není zrovna nejrychlejší. Jo a knih je velké množství. Doporučím koupit jen rulebook a zbytek stáhnout, protože kdo by kupoval 20 knih...

A nezapoment hlavní moto shadowrunnerů. Miř přesně, střílej první a nikdy nevěř drakům. 

5

Shadowrun je můj oblíbený systém a setting. Líbí se mi systém tvorby postavy, který není vůbec jednoduchý, ba naopak, umožní hráči, aby si nad tvorbou pořádně zaonanoval. Na druhou stranu když je potřeba mít postavu rychle, dá se vzít nějaký archetyp a trochu ho upravit. Všechno je deterministické, až na jediný detail a to jsou love do začátku -- na ty se hází. Postavy jsou dost různorodé. Základní "povolání" jsou bojovník, hacker a kouzelník, ale postavit se dá cokoliv. Líbí se mi soubojový systém. Je konzistentní, je realistický a hlavně má spád. Díky edge (dřív volné karmě) se dá ovlivnit, kolik úsilí do boje člověk dá, takže se dá vyhrát i proti silnějšímu nepříteli. Zbraně jsou hodně cool, postavy jsou křehké, zranění je potřeba řešit často ambulantně nebo magicky. Líbí se mi setting. Sice historie Shadowrunu už dávno divergovala od historie reálné, ale přesto působí realisticky, má silnou atmosféru a hlavně se tam dá dobře orientovat, není těžké se vžít. Když někomu popisuju svět Shadowrunu a říkám "korporace mají větší moc než vlády", tak mi většina lidí říká "no ale to je přece pravda". :-) Teď k nevýhodám: Háže se hodně kostkama. Čím větší dovednost máte, tím víc kostkama hážete. Musíte si jich koupit hodně. Historie světa Shadowrunu je strašně zaplácaná šílenými zvraty. Je to patrně z toho důvodu, že autoři chtěli hru v blízké budoucnosti, aby svět byl podobný našemu, a zároveň chtěli magii, matrix, draky, elfy, megakorporace, indiánský stát a vůbec spoustu dalších věcí. Takže museli skoro co rok udělat nějakou strašně významnou událost, aby se to stihlo. Njn. A další spousta detailů, které by se daly vytknout, ale které nehrají velkou roli.