Hrstka

Vložil(a) Ecthelion dne 20.06.2020, 17:32
5
Průměr: 4.3 (3 hlasy)
2012
Hra v rolích stíhacích pilotů během bitvy o Británii

Ve hře na hrdiny Hrstka se hráči ujmou role pilotů RAF během slavné bitvy o Británii. Ti nastupují k perutím ve chvíli, kdy se vše zdá být ztraceno. Hitlerovy nacistické hordy převálcovaly Evropu, roztrhaly Československo, Polsko a za pochodu rozdrtily Francii a britský expediční sbor. Po evakuaci u Danquerqe nyní stojí Velká Británie osamocena, zatímco na březích severní Francie se shromažďují německé armády a připravují vylodění do Anglie. Přečíslená a oslabená RAF bojuje zoufale proti doposud neporažené nacistické válečné mašinérii a německým letcům, kteří doposud kráčeli od vítězství k vítězství.

Hrstka je jednoduchá vyprávěcí hra, jejíž velkou část tráví hráči popisováním leteckých soubojů a plněním misí. Původně vznikla v rámci soutěže RPG Kuchyně 2012 a později se dočkala rozšíření a dopracování.

Vydavatel

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Hrstka: Létající tygři 2019 Rozšiřující příručka Rozšíření pro hru Hrstka v bojích na Dálném východu proti japonské invazní armádě. Čeština
0
Hrstka: Africké nebe 2014 Rozšiřující příručka Rozšíření pro hru Hrstka, které přináší pro hráče možnost hrát v pouštích Afriky Čeština

5

Keď som prvý raz počul o Hrstke, myslel som si, že to sa iba nejaká partička fanúšikov wargamingu nudila, pozliepala zopár pravidiel dokopy a nalepila ho na náhodný setting.

Potom som si ale prečítal pravidlá a tieto tri veci mi zmenili názor:

1. Umiestnenie do čias druhej svetovej vojny bolo spočiatku celkom obecné, ale umiesntnie do konkrétnej jednotky RAF dalo tušiť, že autori si nezvolili setting iba tak, ale niečo tým sledujú.

2. Mechaniky mimo misie sú jednoduché, plné role-playingu a emocionálnych eskalácií, ktoré reflektujú zúfalstvo hráča a postavy zbaviť sa postihov pred najbližšou akciou.

3. Pravidlá pre letecký súboj sú na prvé prečítanie ťažko uchopiteľné, ale len čo sa dostanú do krvi, dávajú dokonalý zmysel.

V systéme je dosť cítiť prítomnosť špirály smrti, ale ako aj autori v samotných pravidlách hovoria, smrť bola hore v nebesiach veľmi častá a máloktorý pilot sa mohol pýšiť desiatkou krížikov na svojom lietadle. V systéme mi trocha vadilo striktné rozdelenie na bojovú a nebojovú časť, pretože tieto dva svety sú úplne oddelené a zatiaľ čo pobyt na základni je voľný roleplaying bez žiadnych bližších vôdzok, letecké strety pripomínajú najviac zo všetkého jednoduchú stolnú hru. Ani sa neodvažuje hovoriť, že ide o wargame, pretože vzhľadom k hektickosti súbojov vo vzduchu je zbytočné hovoriť o nejakých vzdialenostiach, ktoré bývajú tak kriticky dôležité pri klasických hrách armád na stole. Stolovka ale funguje prekvapivo dobre a je možné ju hrať celkom efektívne ako naživo, tak aj online.

Samotný systém je veľmi dobre modifikovateľný a na fórach sa povaľujú viaceré hry z rôznych obľúbených svetov, od Star Wars cez Warhammer až po iné, fanúšikovské svety. Stačí si vybrať a vzlietnuť.

4

Když jsem poprvé Hrstku četl, říkal jsem si, že to možná není ani RPG, že je to spíš hezká malá wargame o vzdušných soubojích, hratelná bez figurek a battle plánů, ale také bez nějakého velkého vyprávění, popisů nebo třeba objevování.

Pak jsem si ji zahrál a musel jsem své hodnocení trochu poupravit - RPG prvků je ve hře dost, ale nejsou ukryté v samotných misích, nýbrž vyplavou na povrch hlavně během odehrávání "základny", ve chvíli, kdy se piloti snaží vylízat z trablů, které si z misí přinesou. Jejich efekt je navíc natolik silný, že když se pak opět dostanete na misi, která je mnohem víc o prostém taktizování a chladném boji, i tak ve vás zanechají stopu a motivují vás alespoň trochu roleplayovat.

Je dobré vědět, že hra je napsaná tragédie, mechanika obsahuje spirálu smrti, a pokud nemáte hodně štěstí, nevyhnutelně vás po pár misích sestřelí. Je to autorský záměr - hra má být mimo jiné i poctou padlým letcům za druhé světové války a má navodit alespoň částečně atmosféru - a myslím, že se velmi podařil.

Jediná vada na dlouhodobější hratelnosti je, že se v ní nedá moc hrát dlouhá kampaň, přestože piloti prochází nějakým vývojem a zlepšují se, spirála smrti, která je semílá, je téměř vždy přeci jen o něco rychlejší. A protože každý umírá v jiný čas, hra nikdy nedovolí hráčům vytvořit ucelenou a sehranou partu. Také se znovuhratelností je to o něco slabší - když ji hrajete poněkolikáté, už prostě víte, do čeho jdete a zážitek z ní není tak silný, jako když ji hrajete poprvé.

Každopádně jako nezávislý počit vzniklý na české scéně je Hrstka velmi zajímavý kousek a stojí za vyzkoušení.