Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům, jako jsou třeba Dračí Doupě, Fate nebo třeba Dungeons and Dragons.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 6405
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Příspěvek od Bifi »

Šišmárja, tú deluxe edition sme hrali, normálne som na to zabudol...
Za tento příspěvek děkují uživateli Bifi:
Iwas Passingby
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books."
'there is always another dungeon to fuck' (Marcia B.)
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Uživatelský avatar
Iwas Passingby
Příspěvky: 497
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Příspěvek od Iwas Passingby »

Markus oddělil Metamorphosis Alpha a Gamma World (obě hry vyšly poprvé v roce 1978) do samostatného vlákna, tak sem jenom pro pořádek dávám odkaz.

Snad moc nekecám, když řeknu, že Gamma World byl sandboxová legenda. Spolu s Talislantou to byly hry, na kterých začínal John Harper.
"Dobrý den, máte už prosím Pravidla pro experty???"
:>:o/
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 16601
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Příspěvek od Markus »

Pokračujme v historizování

Obrázek

:arrow? Top Secret (1. a 2. edice) (1980)
Top Secret je první RPG hra se špionážní tématikou. Hráči představují agenty zaměstnané blíže nespecifikovanou tajnou službou. Každá postava se zaměřuje buď na atentáty, krádeže nebo výzkum, ačkoli může být povolána na jakoukoli akci.

Podobně jako většina raných her nakladatelství TSR má systém podobný AD&D s úrovněmi, ale používá výhradně 10stěnné kostky. Postavy jsou definované šesti základními a osmi odvozenými vlastnostmi, dále taky „oblastmi znalostí“, které fungují v zásadě jako raný dovednostní systém. Zároveň přináší výraznou inovaci: jako první hra používá „body slávy a osudu“, jejichž utrácením můžou hráči rušit nepříznivé události. Jde tak o jednu z prvních her, která vykresluje postavy v hrdinském světle, a dává hráčům větší kontrolu nad výsledkem mechanik.

Hra byla nejpopulárnějším špionážním titulem, dokud ji na této pozici nenahradila pozdější konkurenční hra James Bond 007 (1983).

1. edice (1980) a 2. edice (1981) jsou velice podobné (považujeme je za stejnou hru) – druhá pouze přichází s dílčími vylepšeními, především v boji. Obě vyšly v podobě krabicové sady. Navázala na ně výrazně přepracovaná edice Top Secret/S.I. (1987).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 16601
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Příspěvek od Markus »

Vítám vás u dalšího střípku z historie RPG.

Obrázek

:arrow? Gangbusters (1. a 3. edice)
Gangbusters jsou historická hra o zločinu ve Spojených státech během 20. a 30. let dvacátého století. Hráči se vžívají do rolí zločinců, policistů i jiných postav (např. novinářů), kteří páchají nebo vyšetřují zločiny. Hra klade důraz na nárůst organizovaného zločinu za dob prohibice, zdůrazňuje taky motiv policejní korupce.

Postavy jsou definované náhodně vygenerovanými vlastnostmi a povoláním („kariérou“) – například agent FBI, soukromý detektiv nebo zločinec –, které zpřístupňuje jedinečné výhody a nevýhody. Nad rámec povolání si můžou postavy brát obecné dovednosti, třeba krádeže aut nebo focení. V průběhu hry získávají zkušenostní body na základě toho, jak úspěšné jsou ve vykonávání svého povolání (např. zločinci získávají zkušenosti podle výnosnosti zločinů, policisti za chytání zločinců). Pro většinu vyhodnocování používá hra procentové hody, všechny hody používají desetistěnné kostky.

Původní první edice z roku 1982 byla v roce 1990 nahrazena revidovanou edicí, která byla chybně označena za „třetí“. Pravidly jsou obě edice totožné, revidovaná „třetí“ se liší v tom, že do textu základní příručky zakomponovala i některý obsah z dříve vydaných rozšíření.

V roce 2019 vyšla se svolením původního autora fanouškovská nová edice Gangbusters B/X, která je retroklonem původní hry a adaptuje ji na systém z Basic Dungeons & Dragons.
Uživatelský avatar
Iwas Passingby
Příspěvky: 497
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Příspěvek od Iwas Passingby »

Koukal jsem se, co ještě dělal Jonathan Tweet, a jeho Everway ještě v DB není.

Obrázek

:arrow? Everway

Román, film nebo seriál z toho prostředí by mohly být zajímavé, ale na hru je to na mně až moc snové a éterické (aspoň co jsem tak pobral, možná je to jenom tím, jak jsou ty příručky psaný a že jsem tomu nevěnoval zas až tak moc času), takže jestli to znáte a v anotaci najdete nějaký nepřesnosti nebo opomenutí, klidně ji předělejte, doplňte nebo upravte.

Přiznávám se, že se trochu ztrácím v tom, čím je to vlastně tak zajímavé, nadčasové a přelomové a moc se mi to nechce z těch pravidel a recenzí luštit (Že by jedna z prvních storygames? Diceless? Freeformové schopnosti bez přesného popisu v pravidlech?).
Everway je bezkostková vyprávěcí hra, odehrávající se v mnohovesmíru složeném z mnoha, v základu podobných, sfér existence. Je pojmenovaná podle města Everway, multikulturní křižovatky mezi sférami. Mocní lidé dovedou mezi sférami přecházet a jejich obyvatelé o sobě často i vědí a mezi jednotlivými sférami cestují a obchodují. Prostředí upozaďuje tradiční evropské a tolkienovské fantasy a hodně čerpá s afrických, asijských a amerických mytologií a etnografie.

Hráči tvoří postavy společně a během tvorby postav si navzájem odpovídají na otázky, které pomáhají propracovat jejich osobnost a zapojit postavy do herního světa. Potom si z balíčku osudu pro svou postavu vyberou Ctnost (Virtue), Kaz (Fault) a Osud (Fortune). Protože se postavy během hry můžou vyvíjet, tyto karty se můžou měnit.

Mechanická tvorba postavy je jednoduchá, hráč si podle svého výběru rozdělí 20 bodů mezi vlastnosti, zvláštní schopnosti a případně i magické schopnosti. Vlastnosti postav jsou vzletně pojmenované podle čtyř prvků - oheň, voda, vzduch, země - ale každý prvek představuje skupinu vlastností a rysů, např. voda znamená pocity, tichou moudrost, vnimavost, intuici a přizpůsobivost. Zvláštní schopnosti (Powers) si hráč může vybrat z příkladů, nebo si je může po dohodě s vypravěčem vytvořit podle svého. Schopnosti stojí 0 až 3 body, podle toho, jestli jsou časté, zásadní nebo víceúčelové (nebo nějaká kombinace). Kouzelnické schopnosti taky nemají pevná pravidla a vytvářejí se dohodou mezi hráčem a vypravěčem, a začínajícím hráčům je doporučeno hrát bez nich. Mocné vybavení se reprezentuje jako zvláštní schopnost, obyčejné se řeší zjednodušeně a abstraktně.

Při vyhodnocování se vypravěč řídí vždy jedním ze tří "zákonů" - Law of Karma (Zákon důsledku; výsledek akce je určený vlastnostmi a schopnostmi postavy), Law of Drama (Zákon příběhu; výsledek akce je určený dějovou linií) a Law of Fortune (Zákon štěstěny; výsledek akce je určený kartou s balíčku osudu). Jejich jména se později dostala do RPG teorie jako obecné rozdělení vyhodnocovacích mechanik na Karma/Drama/Fortune.

Ve hře se používají dva balíčky karet a několik doplňkových karet. Balíček osudu (Fortune deck) se používá při tvorbě postavy a při vyhodnocování akcí během hry a balíček vizí (Vision deck) slouží pro vykreslení světa a jako inspirace pro začínající hráče a ke hře se používat nemusí.

Po vydání práva na hru koupili Rubicon Games, kteří k ní v 90. letech vydali několik doplňků. V roce 2021 vyšla aktualizovaná luxusní verze Everway Silver Anniversary Edition. Jako úvod ke aktualizované verzi je k zdarma dispozici brožurka Everway Gateway Book.
Za tento příspěvek děkují uživateli Iwas Passingby:
Markus
"Dobrý den, máte už prosím Pravidla pro experty???"
:>:o/
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 16601
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Příspěvek od Markus »

Další kousek historie od Passingby

Obrázek

:arrow? Ghostbusters (původní)
Ghostbusters: A Frightfully Cheerful Roleplaying Game je jednoduchá, volně pojatá a humorně laděná vyprávěcí RPG hra na motivy filmu Ghostbusters (Krotitelé duchů, 1984). Cílí hlavně na začátečníky a příležitostné hraní, ale dá se hrát i v kampani. Krabice se základními pravidly je stylizovaná jako infosada, kterou hráči dostali po zakoupení licence na frančízu Ghostbusters. Hra se neomezuje jenom na ektoplazmické duchy známé z filmu, ale v dobrodružstvích se objevují i upíři, příšery z vesmíru nebo cestovatelé časem.

Hra se považuje za první hru, která představila mechaniku poolu kostek. Její systém byl nazván D6 System a nakladatelství West End Games ho později používalo jako základ svých dalších her. V roce 1996 byl vydán i samostatně jako The D6 System: The Customizable Roleplaying Game.

Deník postavy se vejde na kartičku o něco větší než navštívenka. Každá postava má 4 vlastnosti (traits): Brains, Muscles, Moves, Cool a ke každé z nich si hráč ještě vybere jednu specializaci (talents), která mu dá v odpovídajících situacích 3 kostky navíc. Specializace jsou popsané jenom názvem (např. Elektronika, Knihovnictví, Rozplétání seriálových vztahů, Zastrašování, Hltání jídla, Vyvolání pozornosti, Vypůjčování, Výchova dětí...) a hráč si po domluvě s vypravečem může vytvořit vlastní. Mezi vlastnosti si hráč na začátku hry rozdělí 12 bodů (min 1, max 5). Osobnost postavy se dokreslí heslovitým cílem (hra jako příklady podle filmu uvádí sex, nic než věda, sláva, služba lidstvu, peníze, ale hráč si může vymyslet vlastní) a jednovětnou charakterizací postavy.

Aby mohla postava něco dělat, nemůže u sebe mít víc než 3 předměty. Když jich nese víc, musí něco napřed zahodit nebo odložit. Další předměty můžou být nachystané v autě a postavy se pro ně podle potřeby můžou vracet.

Postavy umírají jen za výjimečně výjimečných okolností. Únava, zranění, životy, zkušenosti, štěstí atd. jsou všechny zahrnuty do jediné veličiny, koláčků (brownie points). Postava začíná s 20 a hráč si je kdykoliv může vyměnit za bonus k hodu, zrušení následků neúspěchu (hráč ale musí stručně popsat, jak se to postavě povedlo), zkrácení doby léčení zranění atd. Když postavě už žádné nezbývají, ale hrozí jí např. zranění, sníží si některou z vlastností o 1 a hned dostane dalších 20 koláčků. Koláčky rozdává vypravěč za úspěšně splněné úkoly ve hře, za dobré hraní postavy, za vtipné hlášky atd. Za 30 koláčků si postava může zvýšit nějakou vlastnost o 1.

Při vyhodnocování hráč hodí tolika šestistěnnými kostkami, kolik je hodnota jeho vlastnosti (příp. s bonusovými kostkami za specializaci, výbavu atd. nebo s postihem za nepříznivé podmínky), a aby uspěl, musí jejich součet být stejný nebo větší než cílové číslo určené vypravěčem. Místo jedné obyčejné kostky se vždy používá „kostka ducha“ (ghost die), na které je šestka nahrazena logem Krotitelů duchů. Když při hodu padne duch, znamená to pro hráče vždycky něco špatného – když se jim něco nepovede, tak se jim to nepovede opravdu pořádně, když jinak uspějí, tak s komplikacemi, a když hod prováděl protivník, je silnější, mocnější atd.

Příručka pro vypravěče („ghostmastera“) začíná několika jednoduchými dobrodružstvími, po kterých vždy následuje stručné shrnutí a vysvětlení některých prvků vedení hry. Nový vypravěč si tak vedení hry může hned vyzkoušet prakticky, bez dlouhého vysvětlování. Teprve potom se dostane k obvyklým tématům, jako jsou upřesnění pravidel, hraní, motivace a schopnosti duchů, pár poznámek k základně a vedení kampaní, náměty dobrodružství, tabulka pro náhodné nahazování misí, nebo seznam cizích postav a protivníků.

Základní krabice obsahuje:

24stránkový Training Manual (příručka pro hráče)
64stránkový Operations Manual (příručka pro GM)
6 kostek (5 obyčejných k6, 1 s logem Ghostbusters)
archy s kartami vybavení, deníky postav
dvoustránkový přehled pravidel, přehled paranormálních bytostí a ukázka hry (spolu s materiály k frančíze - certifikátem, frančízovou smlouvou psanou mikroskopickým písmem, zřeknutí se zodpovědnosti atd.)

1. edici hry vydalo nakladatelství West End Games, ale vyvinulo ji nakladatelství Chaosium, které sice vydávalo i vlastní hry, ale touto dobou experimentovalo s tím, že by fungovalo jako designové studio pro jiné nakladatele. Vyšla pro ni 3 dobrodružství Hot Rods of the Gods (1986, 48s), Scared Stiffs (1987, 32s + příloha) a Ghost Toasties (1986, 24s + zástěna).

V roce 1989, s uvedením filmu Ghostbusters II, vyšla rozšířená a aktualizovaná 2. edice, Ghostbusters International, na které už pracovalo samo nakladatelství West End Games interně.

Obrázek

:arrow? Ghostbusters International
Ghostbusters International je druhá edice humorně laděné vyprávěcí RPG hry na motivy filmu Ghostbusters (Krotitelé duchů), navazující na předchozí hru Ghostbusters: A Frightfully Cheerful Roleplaying Game (1986). Cílí hlavně na začátečníky a příležitostné hraní, ale dá se hrát i v kampani. Neomezuje se jenom na ektoplazmické duchy známé z filmu, ale v dobrodružstvích se objevují i upíři, příšery z vesmíru nebo cestovatelé časem.

Tato edice je rozšířením hry jak po stránce textové, tak po stránce pravidel. Zatímco na původní edici pracovali designéři nakladatelství Chaosium, tuhle už zpracovalo interně samo nakladatelství West End Games u příležitosti uvedení filmu Ghostbusters II. Obě příručky byly spojeny do jedné, 144stránkové. Systém je v základu stejný, ale přibyla podrobnější pravidla pro řešení konkrétních herních situací, vzdálenosti, naložení atd. – původně minimalistická hra tak byla rozšířena na víceméně standardní RPG. Přibyla i samostatná brožurka s gamebookem pro naučení pravidel. Místo karet výbavy byl v krabici arch s papírovými figurkami hráčských postav i jejich protivníků.

Pro 2. edici vyšla dobrodružství ApoKERMIS Now! (1989, 48s), Ghostbusters II: The Adventure (1989, 48s), Lurid Tales of Doom (1990, 40s) a Pumpkin Patch Picnic (1990, 40s) a „bestiář“ Tobin's Spirit Guide (1989, 76s).
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
kin
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 16601
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Příspěvek od Markus »

A v návaznosti na předchozí – D6 System. Asi taky nepotřebuje samostatnou diskuzi...

Obrázek

:arrow? The D6 System
The D6 System: The Customizable Roleplaying Game jsou zobecněná pravidla z předchozích licencovaných her nakladatelství West End Games.

Postavy jsou popsané vlastnostmi a s nimi souvisejícími dovednostmi a hodnota vlastnosti určuje, kolika kostkami bude hráč při vyhodnocení akce házet. Háže se proti obtížnosti určené vypravěčem. Jedna kostka v poolu je "divoká" - když na ní padne 1, znamená to komplikaci nebo fatální neúspěch, a když 6, kostka exploduje a přičítá se k základnímu hodu. Hráč může důležité nebo nepříznivé hody ovlivňovat pomocí bodu osudu (character points, fate points). Kromě toho můžou postavy mít i různé výhody a nevýhody, které se týkají její osobnosti, postavení, fyzických schopností atd. nebo můžou dávat bonusy nebo postihy k hodům v různých situacích.

Spíš než jako samostatná hra slouží jako nástroj pro tvorbu a nastavení vlastní hry v systému D6.

V roce 2009 byla základní obecná příručka i žánrové příručky (Fantasy, Space, Adventures) uvolněny pod licencí OGL.

Obrázek

:arrow? OpenD6
Rodina her založených na volně dostupné variantě herního enginu D6 System, který využívalo pro své hry nakladatelství West End Games. Různé hry využívaly různé licence (např. Ghostbusters, Stars Wars...), ale v roce 1996 vydal nakladatel generickou, samostatnou hru nazvanou The D6 System. Nakladatelství v roce 1998 zkrachovalo a noví majitelé přepracovali systém do podoby samostatně hratelných her pro různé žánry (D6 Fantasy, D6 Space, D6 Adventures). V roce 2009 pak tyto hry uvolnili pod volnou licencí OGL a při té příležitosti systém přejmenovali na OpenD6.
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů