Hranie podľa starej školy

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 46
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00

Hranie podľa starej školy

Příspěvek od RPG Fórum » 5. 8. 2009, 08:02

Bifi píše:Hranie podľa starej školy je veľmi konzistentný, zmysluplný a, trúfam si tvrdiť, aj zábavný herný štýl, ktorý vďaka starým hráčom prežil až dodnes. Mnohí z nich v priebehu 80. rokov prestali hrať a ich záujem sa obnovil po vydaní tretej edície Dungeons & Dragons (2000), avšak neuspokojení sa vracali k tomu, čo ich na RPG bavilo najviac. V ostatných dvoch rokoch sa tak zaslúžili o renesanciu starej školy, o čom svedčí vydávanie klonov starých hier (Swords & Wizardry, Labyrinth Lord a ďalšie) a nových variácií (napr. Red Box Hack), prudko rastúci počet fanzinov, blogov, publikovaných dobrodružstiev a pozitívnych hráčskych ohlasov. A napriek tomu, že stará škola je fenomén takmer rýdzo americký, mnohé jej prvky presiakli do hrania aj u nás (ostatne prvá verzia Dračího doupěte intenzívne, aj keď neúspešne, stavala zrejme na Holmesovej edícii pôvodného Dungeons & Dragons).
Článek
:arrow? 1. část článku k nalezení zde
:arrow? 2. část článku k nalezení zde

Odkazy:
:arrow? Rýchly sprievodca oldschool hraním (přeložil alef0)

Retroklony ke stazeni:
Swords and Wizardry
Osric (ten uz je trochu rozsahlejsi)
Labyrinth Lord (ktery je taky free, ale free verze je bez ilustraci).
Staci si jen vybrat :-)
Rozdíly mezi Swords and Wizardry a Labyrinth Lord
Naposledy upravil(a) Lemmy dne 6. 8. 2009, 12:05, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7420
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Bajo » 24. 4. 2020, 18:27

York píše:
24. 4. 2020, 18:16
Jerson píše:
24. 4. 2020, 18:06
Protože já na simulaci sandboxového území věřím čím dál méně
To dobře děláš, protože to imho nikdo nedělá.

GM nemusí umět odpovědět na otázku "Jak se celý sandbox vyvíjí v čase?", úplně stačí, když odpoví na otázku "Jak sandbox reaguje na to, co dělají postavy?".
Souhlasim v tomto s Yorkem. To co prave resim je, objektivita te reakce na postavy a objektivnost nastaveni kulis jako vychoziho bodu pro interaktivitu. Vychazeje z vlastni zkusenosti, jak to funguje ve vice a mene pripravenem prostredi. Ale je mozne, ze se proste snazim naplnit nejakou preferenci v kvalite, ktera je nejen tezko dosazitelna, ale navic i mensinova, takze to vetsinu lidi netrapi :D
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi! $:)

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17673
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Jerson » 24. 4. 2020, 19:18

Přiznávám, že bez srovnávacích příkladů vůbec nechápu, co myslíš tou objrktivitou reakce na postavy a nastavení kulis.

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7420
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Bajo » 24. 4. 2020, 20:46

Zkusim se zamyslet nad nejakou formulaci, ale asi mi bude chvili trvat, nez to nejak shrnute vyjadrim.
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi! $:)

MarkyParky
Příspěvky: 9719
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od MarkyParky » 24. 4. 2020, 20:56

York píše:
24. 4. 2020, 18:16
GM nemusí umět odpovědět na otázku "Jak se celý sandbox vyvíjí v čase?", úplně stačí, když odpoví na otázku "Jak sandbox reaguje na to, co dělají postavy?".
Tohle není úplně dobře.

Sandbox má žít i když na postavy nereaguje.

Mě osobně ale třeba pro spokojený život stačí odpověď "Jak se (celý) sandbox vyvíjí v čase, kdy se kamera nedívá?" zredukovat na "Jak se místo, kam se kamera podívala, vyvinulo v mezičase od poslední návštěvy?"

Už jen tohle mi výrazně redukuje množství nutné přípravy.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 13081
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od York » 24. 4. 2020, 21:00

MarkyParky píše:
24. 4. 2020, 20:56
Sandbox má žít i když na postavy nereaguje.
Quentin na to má v Trossu eventy. Nemá teda úplně dobře vysvětlený, jak se na ně hází, jsou normálně pod random encounterama. Asi bych je dal stranou a házel třeba každej den nebo tejden, co zajímavýho se stane.

MarkyParky
Příspěvky: 9719
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od MarkyParky » 24. 4. 2020, 21:07

York: Jasně, když je v té přípravě už máš, tak dobrý.

Já myslel spíš když rozjíždím přípravu vlastní.

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7420
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Bajo » 24. 4. 2020, 21:16

Eventy jsou urcite dobre reseni, k tomu jsem dosel taky, ze to dost pomaha tim spravnym smerem. Zejmena protoze je tam nejaky prvek vyhodnocovani ruznych moznosti. To je pro me taky forma objektivizace.

Edit: Vlastne kdyz nad tim tak premyslim, v tomto smeru by mi prislo idealni, kdyby kazda oblast sandboxu (urcita suma hexu) mela vlastni tabulku eventu. Vysledne eventy by ovlivnovali aktualni stav hexu s tim ze pro kazdy klicovy hex by existovaly alespon dva mozne rozdilne stavy. A byla by jeste zvlast tabulka pro event pokryvajici vstup postav do dane oblasti po delsim casovem useku, ktera by odrazela vylsedny stav po te delsi sobe. Take vzdy ve dvou moznych exemplarich. A nebo mit jednu tabulku pro cely sandbox, kde ty eventy budou pospane vice abstraktne a interpretace by byla na vypraveci.
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi! $:)

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 13081
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od York » 24. 4. 2020, 21:16

MarkyParky píše:
24. 4. 2020, 21:07
York: Jasně, když je v té přípravě už máš, tak dobrý.

Já myslel spíš když rozjíždím přípravu vlastní.
Nemyslím si, že to tam Quentin dával cíleně jako mechaniku na simulaci dění v sandboxu, spíš ho zrovna náhodou napadl random encounter, kterej přesně tohle dělá. Tj. uvádím to jako příklad, jak by to šlo udělat, aby to nebylo čistě stylem "PJ to nějak zařídí".

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7420
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Bajo » 24. 4. 2020, 21:25

Tusim ze "PJ to nějak zařídí" je protipol proti tomu co nazvyam tou objektivizaci. No snad se to podari nejak teoreticky definovat a uvest priklady, abychom se vratili k me puvodni otazce.
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi! $:)

Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 316
Registrován: 17. 4. 2006, 19:04
Bydliště: Brno

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Vandalicus » 24. 4. 2020, 21:27

sorry jeste za offtopic, ale k eventum a deni bez hrackskeho zasahu: pred par dny jsem objevil, ze v Oriental Adventures pro AD&D 2nd ed. jsou docela pekny tabulky pro daily, monthly a yearly events, ktery se daji snadno hacknout

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů