[5e] Dobrodružství pro D&D 5e - zkušenosti, doporučení

Diskuze o rodině Dungeons and Dragons, nejhranějších RPG současnosti. Včetně d20 a old school renesance.
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 53
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[5e] Dobrodružství pro D&D 5e - zkušenosti, doporučení

Příspěvek od RPG Fórum » 25. 4. 2019, 07:09

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

Diskuze určená k výměně zkušeností a doporučení ohledně dobrodružství pro pátou edici D&D. Kromě ní máme na Fóru ještě obecnou diskuzi Hraní podle modulů, ve které najdete diskuzi k dobrodružstvím pro jiné edice a hry, takže jestli se nebojíte drobného konvertování pravidel, mrkněte i tam.

Odkazy:
:arrow? Všechny produkty pro 5e v databázi - dobrodružství si můžete jednoduše zobrazit pomocí filtru „Kategorie“
:arrow? Úplně všechna dobrodružství pro všechny hry v databázi
:arrow? Hraní podle modulů - diskuze k fantasy dobrodružstvím pro jiné edice a hry

Sosacek
Příspěvky: 22655
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Dragon Heist sss

Příspěvek od Sosacek » 18. 4. 2020, 11:16

To je zajimavy, ja mam opacnej feedback - ze Heist a Strad jsou jediny dve trochu dobry, a ze Kobky patri k tem lepsim, ale jinak nic moc.

Muzes to nejak rozepsat?
The king is dead, all jail the king!

Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 1527
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: DnD 5E

Příspěvek od Log 1=0 » 18. 4. 2020, 11:44

Tak já DH hrál, a přišlo mi to fakt dost dobré, ale když jsem to pak později pročítal, tak musím říct, že ¨hodně kreditu jde ShadoWWWovi, který to vedl. Ale katastrofa je silné slovo, i když pro začátečníka to fakt není.

A k těm soubojům. Mě docela baví. To, že až tak nepracují s fikcí je škoda, ale že bych kvůli tomu nějak trpěl, to se říct nedá. Netrvají zas tak dlouho (fakt nevím, jak se někomu daří natáhnout běžný boj na celé sezení), mechanické volby tam jsou (jo, mohlo jich být víc, ale to by zas ty boje šíleně natáhlo).

A btw. mám ten modul otevřený a nedaří se mi najít ten sideqest, o kterém se bavíte.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.

Uživatelský avatar
Selhan
Příspěvky: 447
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: New Crobuzon

Re: DnD 5E

Příspěvek od Selhan » 18. 4. 2020, 14:33

No, já ten modul ještě hraju jako PC, takže to přečetné nemám, ale byl to jeden z těch faction recruitment questů. Rytíř musel jít nabančit nekromantovi, a my mezitím místo něj hlídali hřbitov. A aby bylo jasno, ono ne že by to bylo nějaké strašlivé utrpení to hrát, není to katastrofa jako celek - bavím se u toho dobře, a ten centrální nápad s vlastní hospodou je podle mě super (Marky nás nechal místo exorcismu z ní udělat tématický horrový podnik :D ). Ale ty souboje... všechno, co se mi na nich líbilo, byla myslím Markyho invence. A to mi prostě hlava nebere. Že tam nemůžu co se příběhu a fluffu týče hledat nic moc jiného než generické neurážející dnd fantasy, to beru. Nečekám, že budou mít za spisovatele adepty na Hugo awards. Ale dobré souboje? Jakože mechanicky dobře provedený encounter design? Stojí to padesát dolarů...

Jsem tedy každopádně zvědavý na to pokračování, je pravda, že jsem měl prozatím čest asi jen s materiálem pro nižší levely. O Strahdovi jsem pár pochvalných názorů slyšel, takže naději si asi ještě podržet můžu.
Správný sandbox vyžaduje hlavně velký model tatrovky.

MarkyParky
Příspěvky: 10229
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: DnD 5E

Příspěvek od MarkyParky » 18. 4. 2020, 15:27

Sosacek:
Dragon Heist vypadá cca takhle (!!SPOILERY!! pro ty, co to ještě nehráli, Selhan číst může):

1. Kapitola je krátký railroad (postavy se mají naučit systém uvést do prostředí, takže proč ne), ve kterým je pár relativně blbých momentů.

Třeba ve finále se postavy potkají s Mozkožroutem, který je naskriptovaný že jako má utéct, zatímco mu útěk kryjí nějací minioni - problém je v tom, že družina je schopná sejmout miniony v prvním kole, takže se do konfliktu s mozkožroutem dost pravděpodobně dostanou - a on jim dá TPK v prvním kole.

Což jako dobrý, protože se to dá zahrát i jako "teď jsem vám ukázal co umím, muhehehe, opovažte se mi zkřížit znovu cestu" s tím, že tam ty postavy nechá ležet a ony se zvednou sami na saverolly/vzájemnou pomoc ... akorád v té scéně je i rozumhlt, který jediný má HPčky šanci to první kolo přežít (u nás naštěstí nepřežil) a jakmile postava leží, tak jí ten mozek vpodstatě vydlabe s jistotou ...

Ale nad tím jsem ještě mávnul rukou.


2. Kapitola na první pohled vypadá jako sandboxové městské dobrodružství. Postavy získají hospodu, snaží se jí rozchodit, řeší nějaké trable s tím spojené a zároveň se na ně obrací různé městské frakce s drobnými úkoly a postavy mají volnost vybrat si, co vezmou a co ne.

V praxi se záhy ukáže, že pokud to začneš hrát jako sandbox, tak brzy desyncneš vzájemné vazby jednotlivých questů a protože tam absentují jakékoliv crosslinky, tak pokud nemáš dokonalou paměť a neudržíš po první přečtení, kdo je v tom spletenci kdo, tak ti stoprocentně něco unikne a zahraješ s nějakým NPC kousek, který absolutně vylučuje pokračování nějakého questu. To se mi stalo asi ve třech questlinkách - třeba u výše zmiňovaných kostlivců je napsáno, že sir Ambrož potřebuje s nimi pomoct, aby si mohl vyřídit účty z nekromantem.
Nikde ale není crosslink na to, že postavy samy se mají s nekromantem později potkat - takže když se ráno po kostlivcích jeden z hráčů sira Ambrože zeptal, jak pochodil, zvesela jsem jim poděkoval, že s nekromantem je konečně ámen. O tři sezení později jsem pak musel iluzionisticky dosadit na nekromantovo místo jeho učedníka, co přebral jeho práci, aby dával smysl příběhu na hlavní lince.
Dodám k tomu, že i kdyby tam ty crosslinky byly, tak říct hráčům po odehraném encounteru "sice jste mě zbavili kostlivců, ale já stejně neuspěl, takže vaše pomoc byla zbytečná a nekromant dál žije" je snad ještě víc meh...

Řazení těch questů je uměle natahované na dlouhé dny - "někam dojdu, tam se s pravděpodobností X něco stane, když se to nestane, jdu zas pryč", nebo "za každý den vyšetřování X si družina hodí na pátrání, až bude mít tři úspěchy, tak se stany Y" a tak podobně.

Nevím, proč je to takhle natahované, asi aby dávalo smysl ve fikci postupně dávat dohromady tu hospodu.

Každopádně power level těch encounterů je postavený tak, že podle tabulek z DM guide by měly postavy být schopné dávat tak 2-3 za den - a my jsme to hráli nutně zhuštěně, takže fakt 2-3 na den jsme dávali a bylo to tak akorád, aby byly postavy v tlaku a hráči přemýšleli, jestli ještě něco vezmou nebo jak na tom jsou se spálenými sloty na kouzla. Hrát to originální tempo 1 encounter za 2-3 dny, tak tam není chalenge žádná.

3. Část je o vyšetřování vraždy před hospodou, která přivede postavy zpět na hlavní příběhovou linku. Z pár poznámek v příručce to vypadá, že jako mají postavy na střídačku dořešovat některé kusy části 2 a postupovat na trojce. Některé stopy se dají trochu pozdržet a postavy stopy teprve sbírají, takže se to dá nějak řešit, ale když přijde finále, tak tam v modulu úplně chybí zásadní informace, jak se vlastně smysluplně hledaný kámen dostal z vily, aniž by si toho postavy všimly (a on se z ní dostat musí) a fakt tam potenciálně hrozí, že buďto postavy kámen chytře získají, nebo to musí GM nějak nabagrovat.

Já to viděl dopředu, takže jsem vlastně čekal na první smyluplnou příležitost, abych tam ten útěk s kamenem narval - a i tak se na to postavy okamžitě chytly a měl jsem velké štěstí, že následné hody při pátračce jim způsobily malé zdržení a dala se další linka navázat.


4. Část je railroadovaná pronásledovačka a opět se má jakože mísit s některými misemi ze dvojky. Nicméně napsaná je tak, že vůbec nedává smysl, aby si hrdinové řekli "Hej, pojďme nechat padouchy dva dny unikat a řešme něco jiného." Pokud teda samozřejmě na pozadí metaherně nemají mindset: "Stejně se ten další encounter nespustí, dokud tam nedojdeme."

Spousta pátrání opět je řešená stylem: "Ať 3x hodí na Z a pak se dozví další stopu," a podobně, to asi už říkat nemusím.

Railroad je to tak odporný, že ať se postavy snaží jak chtějí, vždycky dojdou "těsně pozdě" a v jediném okamžiku, kdy jako dojdou včas, je vložená pronásledovačka, která má ve svém textu, jak ji zahrát explicitině napsáno (volně parafrázuji):

"Když postavy zastaví unikajícího Kenkua, hledaný kámen mu vypadne z ruky, z nejbližších dveří vyběhne jiný Kenku, čapne ho a běží dál. V pronásledování tímto stylem pokračuj, dokud ti přijde, že je to zábavné. Potom nech Kenkua zaběhnout do věže, kde se stane X." Totální výmaz jakýchkoliv hráčských rozhodnutí.

Tady musím říct jednu věc - snesu hodně a jsem ochoten ledasco nějak ohnout nebo upravit, ale tohle bylo fakt přes čáru a odmítl jsem takovýhle ojeb na hráče zahrát. A kostky to věděli - ten čumil, kterého Selhan zmiňoval vyše - měl fakt štěstí na kostkách a padla mu jediná kombinace paprsků schopná vyřadit paladina a ještě dost vysoká čísla do útoku. Takže jsme to následně odehráli stylem - čumil sundal paladina Eustáce, než ho ostatní zvedli, kenku doběhl kam měl doběhnout tam, kam měl podle skriptu doběhnout a odtamtud jsme pokračovali.

Ve čtvrté části jsem si neskutečně máknul s tím, aby se alepsoň nějak předchozí úspěchy promítaly (třeba jsem upravoval počty nepřátel a vynechal asi 2 bojové encountery, které nedávaly smysl), ale i tak jsem měl po něm pachuť hraní amatérského dobrodružství z fanzinu v devadesátých letech a ne produktu o třicet let mladšího.

Finále čtvrté části nás čeká teď.

5. část Dragon heistu jsou doupata masterbossů a protože náš boss má prolink na KŠM, tak se k ní asi dostaneme až v průběhu prolézání prvních pater KŠM.


Dungeon of Mad Mage je o level někde jinde. Ten za ty prachy - i s těmi chybami - asi stojí, byť prostě profi úroveň čekám ještě lepší.

Je to fakt semi-sandboxový megadungeon, kde vždycky vlítneš do nějakého úvodního nastavení situace na daném patře, ale hra už ti nediktuje, co přesně se tam má stát, či v jakém pořadí máš dung procházet. Je to combat-as-war se vší parádou, množství či síla některých monster je vysoko nad powerlevelem družiny, vybalancovaných encounterů je tam tak 1/3 a jako GM je celkem snadno identifikuješ (většinou to jsou ty výplňovky).

Kvalita jednotlivých pater je hrozně kolísavá (ona je to ve skutečnosti sbírka několika starších dobrodružství, prolinkovaná společnými nápady skrz nasrkz). Některá patra máš zmáknutá včetně pojmenování snad každého NPC, vzájemných vztahů i prolinků do jiných pater a vymazlený ekosystém, v jiných patrech spousta informací chybí a leckde jsou fakt nelogičnosti. Některé věci jsou utrpení, ale tady už nechci moc spoilovat, kdyby to Selhan četl - každopádně jeden příklad za všechny: Smrtící past v jediné chodbě mezi ubikacemi a záchodem.

Kdyby to bylo celé nějaké random mlácení potvor, tak si asi nestěžuji, ale protože většina obsahu nějakou tu logiku má, o to víc pak bolí ta místa, kde se na to autoři vykašlali.

Na každém patře jsou tak dvě až čtyři velké zápletky, které nějak formují jeho budoucnost a stejný počet dílčích menších hádanek či úkolů, které jsou pro zpestření. Ty jsou většinou dost dobré, nápadité a originální. ... a pak spousta vaty v podobě potvor předurčených k upižlání k smrti.

Jsou tam kvanta zbytečně naskriptovaných bojů, kterým se podle modulu nemá jít vyhnout a hlavně takových tě trestů, kdy nějakému NPC pomůžeš nebo něco vyřešíš nebojově a hra ti za to vrazí dýku do zad. Tyhle části směle ignoruji a hráče do ucha nejebu, když přijdou s nebojovým řešením nebo si získají v podzemí spojence, tak je prostě mají.

Hezká je třeba práce s monstry - v modulu je spousta hezký twistů, kdy hráči narazí na ohrané nestvůry v novém hávu - a je tam i docela dost míst, kde je vidět autorský záměr v nějaké křivce učení (třeba se slády a jejich kameny napříč patry). A na hodně místech je vidět snaha o zajímavý twist v encounteru .... skrze možnosti, co DnD má.

Takže nějaký ten difficult terrain, nebo mlha hustá, že by se dala krájet, podlaha po které létají periodicky blesky a tak podobně. Ale DrDII nebo Fateovské combaty ala houpání na lustrech, pouštění sudů na nepřátele a podobně to tedy nejsou.

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 13825
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Pieta » 18. 4. 2020, 16:36

Notyvole.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 11951
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Markus » 18. 4. 2020, 20:07

Jestli chceš kvalitu pro 5e, tak se podívej na tyhle recenze a vyber z nich jen ty, které mají mezi tagy uvedeno "the best" (moc jich není).

EDIT: Anebo naopak, koukni na the best a hledej mezi nimi tag 5e.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3342
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW » 20. 4. 2020, 10:53

Někdy v počátcích našeho hraní 5E jsme zkoušeli tehdy nově vydanou sérii A od Troll Lord Games, konkrétně úvodní dobrodružství z té kampaně, A0: The Rising Knight (odkaz na první tři plus nula díly série zde). Šel jsem tehdy do toho s nadšením, protože se mi velmi líbila jejich hra Castles and Crusades (dokonce tak, že jsem někdy kolem roku 2011 zvažoval její přeložení do češtiny spolu s DCC RPG), ale pro C&C jsem bohužel tenkrát nesehnal spoluhráče, tak jsem se těšil, že si zahraji jejich sérii aspoň v 5E. Nutno dodat, že série dobrodružství pro C&C i 5E od Troll Lord Games jsou old-school hráči velmi dobře hodnocené. The Rising Sun měl tehdy i dnes maximální hodnocení jak na RPGNow, tak na Amazonu.

Těšil jsem se na starou dobrou old-schoolovou kampaň. Dali jsme se do hraní, ale velmi brzy, myslím hned po prvním sezení, jsme hraní ukončili a přešli zpět k Wizardím dobrodružstvím. Proč? Protože ta jeskyně v tom dobrodružství, do které se postavy vydaly, byla děsně nudná, ale děsně. Většina místností byla prázná a ty, které nebyly, nebyly ničím extra zajímavé. Což by nevadilo, kdyby ten dungeon jako celek měl aspoň nějaký smrnc. Pokud měl, jako že asi jo, když to dobrodružství je tak dobře hodnocené, tak pro mě ani mé spoluhráče bohužel neměl.

Když ho srovnám s Dungeon of the Mad Mage, tak tam mělo každé patro svůj unikátní feeling, každé patro bylo spletencem sociálních a bojových střetnutí. Jako celek (tedy co se týče prvních asi šesti pater, co jsem odehrál) tam byly politické intriky, průzkumné expedice, boj proti hrozitánským nestvůrám a spousta unikátních zajímavostí (třeba ten létající zmenšovací hrad). Co mě osobně na DotMM zklamalo, že tam v podstatě každé vyjednané spojenectví se dříve nebo později rozpadlo na nějaké zradě nebo jiném vyšumění do hořkého pocitu zmaru.

My s naší základní skupinou hrajeme téměř každý týden už skoro šest let v kuse. Odehráli jsme téměř všechny wizardí kampaně. Každá z těch kampaní je něčím výjimečná a tu výjimečnost se snažím v každé kampani vypíchnout, plus přidat něco vlastního tak, aby nesplývaly do sebe a nepodobaly se jako vejce vejci. Aby každé bylo unikátním zážitkem. A to se mi vesměs daří. Každá wizardí kampaň je navíc hodně inspirativní. To je ten největší rozdíl oproti tomu, co jsem četl od Troll Lord Games, jejichž kampaně mi splývají do sebe a nepřijdou mi inspirativní. Můžeme se bavit o neduzích každé kampaně a každá z nich má něco, co je vyloženě opruz. A taky záleží na herním stylu. Pokud máte rádi sand boxy, pak rozhodně nezkoušejte Dračí poklad, ale zkuste třeba Hrom bouřného krále nebo Ztracený důl.

Když se ale ještě vrátím k Dračímu pokladu, ten má dvě unikátnosti, kterých je třeba využít. První je darovaná hospoda, kterou si hráči mohou přizpůsobit k obrazu svému. V jakém jiném dobrodružství zažiteje něco podobného? A druhou je vykreslení života v obrovitánském velkoměstě plném znepřátelených frakcí a boje práva se zločinem. Vše ostatní je jakási omáčka, ale tyto dvě věci, když se vám podaří vykreslit správně, tak si hráči odnesou unikátní zážitek a budou spokojení. Já jsem měl u této kampaně obrovské štěstí, že se mi sešla skupina výborných role-playerů, kteří byli připraveni vdechnout svým postavám život, jak jen to jde. To je pro městské dobrodružství hrozně důležité. Co se týče samotného obsahu, osobně mě nebavila akorát čtvrtá kapitola, která byla svou strukturou a obsahem hrozně podobná publikovaným dobrudružstvím z 4. edice, čili série bojových střetnutí. To osobně moc nemusím. Protože ale celé to dobrodružství je více méně nebojové, tak to bylo docela příjemné si po dlouhé době zase jednou pořádně zabojovat. Osobně bych to dobrodružství doporučil buď úplným nováčkům, kteří nemají ještě zcela zažitá pravidla a lineární dobrodružství jim přijde vhod, nebo naopak pokročilým harcovníkům, jako jsme byli my, kteří si tam dokáží vložit spoustu svého vlastního obsahu. K tomu druhému je třeba poznamenat, že na DMsGuild je pro toto dobrodružství hromada rozšiřujících věcí. Od celého modulu pro budování a vylepšování přidělené hospody, přes hromady nových úkolů od frakcí, balík nových zázemí, papírové figurky, DM's resource booky, nové zápletky a rozšíření pro první a druhou kapitolu, aby nebyly tak lineární, opravdu hromady nových bojových střetnutí, i zcela nová roční období mimo ta uvedená v původní knize. Odaduji, že celkově je na DMs Guild minimálně desetkrát tolik obsahu s minimálně čtyřhvězdičkovým hodnocením (z pěti), co v původní knize, ale spíš ještě víc. Teď v rámci pandemie Wizardi na krátkou dobu uvolnili zdarma i jedno rozšíření pro toto tažení zdarma – Dragon-Heist-Forgotten-Tales.

P.S. Kdybyste někdo sháněl The Rising Knight v papírové podobě, takve Fantasy Obchodě mají poslední kus.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 354
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: DnD 5E

Příspěvek od Vandalicus » 20. 4. 2020, 11:40

A ja bych zase rekl pravej opak, pokud mas rad sandbox, tak Storm King's Thunder je krasna ukazka, jak sandbox nema vypadat.

Uz je to, ze ma dost jasne nalinkovanej pribeh. Jasne, muzes odbocit a zkoumat random ruinu, ale nemeli bysme sakra radsi jit resit ty obry?
Ale je to jedno, protoze je to staticky a naskriptovany. Nekam prijdes, a v noci prijde utok. Je jedno, jestli ti cesta tam trva dva dny nebo tri mesice, jestli vyrazis hned po varovani nebo to ignorujes a dorazis tam po pulrocnim flakani - utok se stane v noci! Nemuze se ti stat, ze dorazis k vyrabovanymu mestu, protoze jsi neco ignoroval, frakce poslusne cekaji na tvoje akce. To neni sandbox, to je Skyrim, kde se draci nevrati dokud nedoneses sutr k magovi.

Ses ve meste, zautoci na nej obri. Zase stejnej problem jako vyse - stane se to tehdy, kdyz tam prijdete a nikdy jindy. Kampan milostive umozni hracum si vsimnout, ze je ten utok jenom zasterka, aby mohli unest nekoho z toho hradu - wisdom insigh check DC20. Wut? Koho by napadlo si uprostred bitvy hazet na insight? Jina stopa tam neni, takze neprichazi v uvahu nejaky vyjednavani nebo jine reseni nez fight a pak random nahaneni se s hobgoblinama.

Random encountery typu ohnivyho obra, kterej po tobe random zacne metat kameny. Nemuzes ho obejit, nemuzes s nim mluvit, muzes ho jenom zabit. Oh fun.

Jako proc ne, sam jsem podobny hry vedl i hral, a byla to sranda, ale nerikejme tomu sandbox.

EDIT: jasne, schopnej vypravec si ty veci tam muze doplnit sam, ale to dobrodruzstvi DMa k tomu nijak nenavadi.

EDIT2: srovnejte to psani s Keep on Borderlands, kde v modulu primo rikaji DMovi veci typu "pokud orcimu kmeni zpusobi dobrodruzi velke ztraty, jejich nacelnik se vyda tajnou chodbou a vyjedna si spojenectvi s druhym kmenem. Oba kmeny se sice nemusi, ale nacelnici chapou silu v poctech a nebezpeci ze strany ciziho vpadu" nebo "Ogr pusobi jako zoldak, a nechava se platit aby zasahl na strane goblinu nebo gnollu. Pokud ho dobrodruzi preplati, vrati se zpet do sveho doupete". Hra mu nabizi alternativy sama a i pro nezkusenyho DMa je to mnohem snazsi rozehrat.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 11951
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Markus » 20. 4. 2020, 12:48

ShadoWWW píše:
20. 4. 2020, 10:53
Někdy v počátcích našeho hraní 5E jsme zkoušeli tehdy nově vydanou sérii A od Troll Lord Games, konkrétně úvodní dobrodružství z té kampaně, A0: The Rising Knight (odkaz na první tři plus nula díly série zde).
Otázka je, kam chodíš na recenze. Podle mých zkušeností se "recenzentům", co znají jenom 5e, nedá moc věřit, protože všechno lovískujou a všechno se jim líbí. Lepší je sledovat recenzenty z OSR (z nichž mnozí hrajou 5e), protože ti bývají výrazně kritičtější. Mám rád:

:arrow? Tenfootpole. Tisíce a tisíce recenzí, rozhodně nejvíc. Má dost suchý styl a je výrazně fixovaný na použitelnost a formát, často z recenze pořádně nepochopíš, co je "obsahem" dobrodružství. Ale je tak kritický, že když něco pochválí, máš jistotu, že to bude dobré.

K tomu Rising Night napsal víceméně ekvivalent 3 hvězdiček z 5:
This is a solid little adventure. It doesn’t really excel in any area, other than it touching on nearly element of classic game play. It would make a fine introductory adventure, but I don’t see it as being a classic.
:arrow? Beyond Fomalhaut. Gábor Lux, maďarský akademik. Jeho recenze jsou argumentačně promyšlené a bývají to spíš analýzy designu.

:arrow? Prince of Nothing. Zábavný bizarní styl psaní, trochu stream of consiousness, ale pro mě nejužitečnější recenze. Trefuje se velmi přesně, dokáže ocenit nejen formát, ale i obsah, recenzuje i staré věci. Top.

:arrow? Alexandrian. Vlastně už legenda na OSR scéně. Ani ne moc recenzent, ale když už o něčem píše, tak pořádně. Předělává Wizardí kampaně pro 5e do hratelější podoby. K tématu: tady je jeho předělávka Dragon Heist. Myslím, že jeho precizní analytický přístup by se mohl líbit Markymu. :wink:

ShadoWWW píše:
20. 4. 2020, 10:53
(dokonce tak, že jsem někdy kolem roku 2011 zvažoval její přeložení do češtiny spolu s DCC RPG), (...)
Mrzí mě, že se překládají jenom oficiální Wizardí věci, a upřímně mám dojem, že trochu plýtváš svým potenciálem. Wizardí věci bývají OK, ale obecně nejde o žádné zázraky (protože "nejmenší společný jmenovatel"). A zejména Wizardi neumí sandboxy, umí "příběhové kampaně", vlastně takové lepší adventure paths. Ale pokud tu všichni básníme o sandboxech, tak u Wizardů se moc hledat nedají.

Nechtěl bys někdy nahlédnout do vod jiných vydavatelů? Nebudu tě nutit do OSR, protože hraješ pětku, ale i pro 5e vycházejí produkty, které kvalitativně Wizardí produkci převyšují. O kousek výš jsem posílal nějaké odkazy. Bonus je, že spousta těch externích produktů nemá stovky stránek.

(Byť nevím, jaké hraní preferuješ, a možná ti ta Wizardí produkce vyhovuje. Proti gustu... Ale tvoje poznámka o DCC mě plní naději.)

V rámci svého recenzování zjišťuju, že najít pořádné věci v češtině je fakt bída. Nejlepší produkci má kostka, ale i to se omezuje hlavně na překlady Wizardích věcí a to prostě není "the best of".

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7606
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Bajo » 20. 4. 2020, 13:01

Markus píše:
20. 4. 2020, 12:48
:arrow? Beyond Fomalhaut. Gábor Lux, maďarský akademik. Jeho recenze jsou argumentačně promyšlené a bývají to spíš analýzy designu.
Tohle se libi uzivateli Bajo

Sosacek
Příspěvky: 22655
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: DnD 5E

Příspěvek od Sosacek » 20. 4. 2020, 15:02

Vandalicus píše:
20. 4. 2020, 11:40
...
Me na tomhle ten vylozene videoherni pristup k lokacim.

Timhle trpi i Strad - prijdes do lokace, a tam budto vidis zelenej healthbar NPC co si pokeca, nebo cernej healthbar neceho co musis zabit. Strad je hrozne opevovanej a chvalenej prave proto, ze to asi ve trech z asi patnacti lokaci takhle nema - ale ve zbytku jo.

Jak to GMuju, tak mam pocit ze z toho vylozene degeneruju :cry: $D
MarkyParky píše:
18. 4. 2020, 15:27
Dragon Heist vypadá cca takhle (!!SPOILERY!! pro ty, co to ještě nehráli, Selhan číst může):
Diky moc za shrnuti.

Muj hlavni problem, a koukam, ze jsi na nej taky narazil, je ze ta dobrodruzstvi jsou spatne napsana.

Jakoze, jedna vec je, jak je to vymyslene. Tam patri veci jako "hraci vzdycky prohrajou a vzdycky dorazi tesne pozde" nebo "bezduvodne mate v ceste agresivni typky co s nimi nejde mluvit".

Druha vec je prezentace. Ta dobrodruzstvi nema zadna shrnuti. Nemaji zadne mapy vztahu, nebo lokaci, nebo jak co souvisi s cim. Cele je to prezentovane stylem "tady je popis mistnosti 1, tady je popis mistnosti 2" coz je ok pro maly dungeon, ale ne pro slozitejsi situaci.
The king is dead, all jail the king!

Uživatelský avatar
Selhan
Příspěvky: 447
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: New Crobuzon

Re: DnD 5E

Příspěvek od Selhan » 20. 4. 2020, 21:02

ShadoWWW píše:
20. 4. 2020, 10:53
Hm, já tomu modulu hospodu chválil, ale stěžoval si na souboje. Tebe bavily? Nebo, jak píšeš, tě prostě souboje nebaví všeobecně? Protože... Proč pak hrát 5e? Já souboje běžně taky nevyhledávám, ale sakra, když už si pročtu všechny ty bojové mechaniky v PHB, tak očekávám, že to k něčemu bude...
Správný sandbox vyžaduje hlavně velký model tatrovky.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3342
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od ShadoWWW » 20. 4. 2020, 23:37

Markus píše:Otázka je, kam chodíš na recenze. Podle mých zkušeností se "recenzentům", co znají jenom 5e, nedá moc věřit, protože všechno lovískujou a všechno se jim líbí. Lepší je sledovat recenzenty z OSR
Jak jsem psal, to maximální hodnocení je na RPGNow a Amazonu. Většina těch hodnotitelů hrají výhradně OSR a sandboxy. Běžný hráč DnD 5E o Troll Lord Games nikdy neslyšel.
Markus píše:Mrzí mě, že se překládají jenom oficiální Wizardí věci, a upřímně mám dojem, že trochu plýtváš svým potenciálem.
Aby nedošlo k mýlce. Překládání těch velkých kampaní je práce už nové generace překladatelů, tam nemám žádný kredit. Já jsem se jen přichomítl teď k překladu Sestupu do Avernu, a bohužel z časových důvodů nakonec jen okrajově (přeložil jsem asi pětinu popisu Baldurovy Brány). Ale obecně po těch velkých kampaních je největší poptávka. Dokonce i v mé sociální bublině. Když byla možnost, jestli si zahrát nějaké minidobrodružství (něco z Adventurers League či něco malého od 3PP), nebo velkou kampaň, vždy u hráčů v mé skupině – ať byla jakákoli – zvítězila velká kampaň.

Za sebe musím říct, že z těch starých věcí mě na prvním místě nejvíc bavila Tomb of Horrors. To je pro mě dosud nepřekonaný dungeon. Na druhém místě určitě Hidden Shrine of Tamoachan. Keep on Borderlands považuji za jedno z těch lepších, ale rozhodně ne nejlepší dobrodružství. Naopak vůbec mě nebavila série Against the Giants. Obecně mám s krátkými, sandboxovými moduly problém v tom, že se mi často nehodí do našeho herního světa. Když už se tam hodí, tak většina z nich je na tak prvních pět úrovní. Sehnat něco pro vysoké úrovně je problém. Taky mi tam často chybí nějaký story-arc, čili nějaký herní cíl, který se vine jako červená nit napříč všemi těmi dobrodružstvími, až nakonec vyvrcholí v epické finále. Sandbox mi přijde fajn, když skupina točí postavy do páté úrovně a hraje spíš low fantasy. Moji hráči na wizardích kampaních oceňují právě to, že tam je nějaký příběh a cíl, co je provede až do (zpravidla) desáté jedenácté úrovně, i když by klidně ocenili i větší kampaň. Do dvacítky byl bohužel jen Mad Mage, který ale nijak extra nenavazoval na Dračí poklad, takže to nebrali jako jednu velkou kampaň. Já v každé wizardí kampani vidím nějaké slabiny. Na Storm King's Thunder je to první kapitola, ve které hráči profrčí do páté úrovně jak namydlený blesk, v Out of the Abyss je to hromada nepotřebných cizích postav, o které se musí družina starat a trochu fádní cestování po Temných říších, v Tales from the Yawning Portal je to dobrodružství Dead in Thay, které v rámci jedné družiny nedává smysl (původně to dobrodružství bylo určeno pro multikampaň na Gen Conu), v Tomb of Annihilation je to pro mě poněkud nudný hex-crawl, a tak by se dalo poračovat. Nikdy jse male nenarazil na nic, s čím bych si neporadil. Pro mě je herní modul tak 60-80% herního obsahu, zbytek je čistě má improvizace. Z každé knihy použiji tak třetinu obsahu. Největším zklamáním byl pro mě Sestup do Avernu, protože byl bohužel strašně lineární.
Vandalicus píše:
Co se týče SKT, to dobrodružství má hromadu lokací s hromadou questů. Jen pro ukázku mapa lokací (z FG), z nichž v každé je jeden až pět questů:
Obrázek
Jinak to dobrodružství je event-driven. Tj. rešíš sandboxové questy, dokud se hlavní story-arc neposune dál. Někomu to může přijít blbý, mně to přišlo super. Je to totiž PJ a skupina, která si sama určí, kdy se má pohnout hlavní linka příběhu dál. Jak je vidět na mapě, těch questů jsou stovky. Asi, nebo spíš určitě by se tato kampaň dala hrát i bez toho story-arcu. Mě i mým hráčům ale přišlo dobrý, že jsme si hráli svůj sandbox, a když nás to po několika (desítkách) sezeních omrzelo, tak jsem hlavní linku posunul dál. Nic nás k tomu netlačilo, posunuli jsme to, když jsme sami chtěli, když to vyplynulo ze situace. Dobrý bylo, že díky tomu měl ten sandbox gradující příběh s epickým závěrem.
Selhan píše:
Souboje mě bavily. Nebaví mě ten styl zápisu. Kdy je to jako setup na figurkovou bitvu a jedno bojové střetnutí stíhá druhé.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
Selhan
Příspěvky: 447
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: New Crobuzon

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Selhan » 21. 4. 2020, 09:56

Ok, asi k tomu máš rozumnější přístup než já. Vzít si z toho 60 - 80 %, tak to je asi ok. Já bych čekal, že u profi produktu, s touhle cenovkou a cílením na nováčky, to má být spíš ke sto procentům, a že je to třeba ohýbat, měnit a upravovat jsem bral jako chybu. Ale... ty souboje mě stejně docela štvou. To je zrovna něco, co se připravit a sepsat dá, a co GMovi dost pomůže. Chtěl bych v tomhle víc.
Správný sandbox vyžaduje hlavně velký model tatrovky.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 11951
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus » 21. 4. 2020, 10:15

ShadoWWW píše:
20. 4. 2020, 23:37
Markus píše:Jak jsem psal, to maximální hodnocení je na RPGNow a Amazonu. Většina těch hodnotitelů hrají výhradně OSR a sandboxy. Běžný hráč DnD 5E o Troll Lord Games nikdy neslyšel.
Jenom rychlá poznámka: Recenzím na obchodech se nedá absolutně věřit. Všechna dobrodružství mají na obchodech, včetně třeba DriveThrough, hodnocení pět hvězdiček (a většinou jen tak dvě, tři hodnocení). Pokud pět hvězdiček nemají, jsou to jó velký sračky.

Potřebuješ číst fakt recenze - ve smyslu články od autora, jehož znáš a věříš mu. Hodnocení na obchodech jsou k ničemu.¨

Ostatně narazil jsem na to i já tady,když jsem dal Pobřeží snů dvě hvězdičky, protože jinde na internetu jsem našel jenom pochvalné ódy.

Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons, d20 a OSR“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů