Barrowmaze

Vložil(a) Bajo dne 12.05.2020, 21:11
4
Průměr: 4 (2 hlasy)
2012
Klasický megadungeon staré školy s tematikou pohřebiště a nemrtvých

Místní vesničané si šeptají o tajemném místě hluboko v bažině - pohřebišti zahaleném mlhou, posetém mohylami, zřícenými sloupy a stojícími kameny. Vykradači hrobek, kteří se vydali na průzkum pod pahorky - nebo spíše ti nemnozí, kteří se vrátili - vyprávějí příběhy o částech bludiště, velkolepých hrobkách a děsivých tvorech číhajících ve tmě.

Jste dost stateční (nebo hloupí), abyste vstoupili do Barrowmaze?

Barrowmaze Complete (BMC) je klasický megadungeon staré školy určený buď pro Dungeons and Dragons 5E, nebo pro ​​Labyrinth Lord a další hry z rodiny OSR. BMC zahrnuje vše, co vyšlo v původním v Barrowmaze I a II a nový obsah, ilustrace, sazbu a obálku od ex-TSR ilustrátora Erola Otuse.

Kategorie produktu
Designér

4

Aktualizované hodnocení na základě vlastního hraní:

Od prvního nahlédnutí a letmého přečtení tohle prostě chcete hrát. Stačí se podívat na mapu a jste nadšení.  Tohle je ohromný dungeon s jedním jasným tématem (nekropole, nemrtví, kulty bohů smrti), rozsáhlou mapou v jednom patře, spoustou různých vchodů a chytře navrženou extrémně nelineární mapou, která umožňuje postupně prozkoumávat a odhalovat další sekce. Hráči mají naprosto pod kontrolou, kam půjdou a v čem se budou vrtat, a postupně se jim otevírají další cíle a možnosti. Snad nikdy to nemůžete projít celé, takže na volbě vážně záleží.

Barrowmaze je klasický dungeon staré školy se vším, co k tomu patří, což pro vás může, ale nemusí být plus. Je psaný pro styl hraní, kdy postavy jsou vesměs bezejmenní avataři a běžně umírají. Jsou tu smrtící pasti a jedy, často možnost umřít kvůli blbému hodu. Je to taky dost generické fantasy, byť třeba nemrtví jsou tu dost pestří a mají různorodé schopnosti. A jeskyně je plná standardních magických předmětů a běžných pokladů typů „XX zlatých“. Nečekejte tedy žádný ohňostroj nápadů. Přínos Barrowmazu je v tom, že je toho tady hodně a je to chytře rozmístěné tak, že vzniká efekt emergentního hraní, kdy se i zdánlivě obyčejné věci řetězí do zábavné sekvence objevů, událostí a rozhodnutí... Aby něco takového vzniklo, potřebujete fakt obrovský dungeon s různými frakcemi, které mají vlastní cíle. A přesně to Barrowmaze má. Výsledkem je dojem, že skutečně něco objevujete a vaše rozhodnutí se na tom místě skutečně projevují.

Citelná slabina je, že dobrodružství chybí pořádný přehled. Je psané prostě místnost po místnosti, takže ho v zásadě musíte přečíst celé, než pochopíte, o co v něm jde. V jednotlivých místnostech jsou totiž zahrabané různé NPC, jejich cíle, motivace frakcí atd. Místností je asi 500 a většina z nich pochopitelně neobsahuje nic k „hlavní zápletce“. Hodně štěstí. Tip: udělejte to jako já, rychle listujte a čtěte jenom tučně vyznačený text. Tímhle způsobem rychle najdete NPC a důležité lokace. Ty si přečtěte podrobně, udělejte poznámky. Podobně chybí nějaký přehled háčků nebo náměty na „miniquesty“ pro hráče, což je pro sandbox důležité, a ve výsledku to budete muset vymýšlet sami – obsahu je na to tady spousta, jen to prostě autor nevypsal někam přehledně bokem.

Barrowmaze je náročnější na přípravu a vedení, ale jestli vás zajímá poctivý dungeon crawl a vykrádání hrobek, patří k tomu nejlepšímu.

Na svém blogu vedu zápisy z kampaně v tomhle megadungeonu.

4

Jeden z kultovních megadungeonů OSR komunity. Z hlediska definice se podle mého vnímání o platonický megadungeon nejedná. Komplexitou a rozsahem se mu ale určitě blíží natolik, že zážitek megadungeonu zprostředkovává (i když by šel považovat i za jen hodně rozsáhlý modul).

Když jsem ho četl, nepřišel mi tak boží. Když jsem to hrál (jako DM), bylo to jeden z nejlepších dungeoncrawlingu, co jsem hrál. Moje sestra byla nadšená. Pak si to ze zvědavosti přečetla a řekla, že nuda, že jí přišlo, že jsme hráli něco jiného. Očividně funguje lépe než se čte. Vzhledem k tomu, že to je někde na půl cesty k megadungeonu, tak to za mě splňuje tu minimalistickou inspirativnost, která se asi nějak podařila vměstnat mezi řádky.

Mnohé nápady totiž nejsou doslova rozepsány, ale dobře nadesignovány ve struktuře modulu, což je praktické pro hru, takže se to tematicky a atmosféricky hraním projeví. Velmi se mi líbil nelineární design. Hráči mají přístup do mnoha částí, které mohou prozkoumávat nejen v libovolném pořádí, ale i mnohými způsoby. Dungeon nemá žádný ústřední příbě nebo zápletku, které by postavy zkoumaly. Ten vznikne až samotným "průzkumem" a rozvinutím motivů a souvislostí, které se v dobrodružství nacházejí. Obsahuje rozmanité, interaktivní lokace, různé druhy nemrtvých nepřátel, kteří nepůsobí genericky, frakce a spoustu atmosférických detailů. Spolu s Deatht Frost Doom pro mě patří do top OSR modulů.

Hodnocení na základě prvního dílu původního dvoudílného vydání.