UVG and the Black City (Ultraviolet Grasslands)

Vložil(a) Markus dne 24.08.2021, 19:15
5
Průměr: 5 (2 hlasů)
2019
Kampaň, v níž hráči cestují s karavanou po psychedelickém postpokalyptickém světě

Ultraviolet Grasslands jsou napůl hra, napůl herní svět a napůl kampaň, ve které hráči s karavanou vyrážejí za dobrodružstvím a obchodem do postapokalyptických savan hrajících všemi barvami (ale hlavně ultrafialovou). Jádrem knihy je barvitý herní svět představený formou lokací a setkání, ale závěr knihy obsahuje i minimalistický, „nepovinný“ herní systém.

Na začátku hráči utvoří karavanu, která vyráží z Fialového Města na západ do Ultrafialových savan, rozlehlé mystické stepi. Záhadní obyvatelé jako spektrální satrapové, porcelánoví princové nebo přízrační ultras se pohybují mezi ostatky dob dávno minulých, místy s názvy jako Ulita behemotha, Poslední serai nebo Slonovinová pláň. Svět tvořený 32 podivnými oblastmi propojenými sítí karavanních stezek je zpracovaný formou konkrétní nástrah, náhodných setkání, zajímavých lokací, rozmístěných nehráčských postav a frakcí.

Přestože je část s popisem světa víceméně nezávislá na systému, menší součástí knihy je i stručná verze připravovaného minimalistického systému Seacat. Je inspirovaný OSR hrami, ale výrazně abstrahovaný a zjednodušený. Důraz není na schopnosti postav, ale na strukturování kampaně: na cestování, plynutí času, generování setkání, obchod, průzkum, jednoduché počítání zásob v karavaně. Například pracuje s herním „tahem“ o délce jednoho týdne, veškeré zásoby a vybavení postav počítá na „pytle“, uděluje zkušenosti za navštívená místa a zážitky.

Hra vycházela postupně v několika verzích. V roce 2018 vyšlo pod názvem UVG Player Guide částečné představení herního světa. Později vyšla verze UVG Final Update, která navzdory názvu není finální a ještě neobsahovala systém Seacat. Po úspěšném Kickstarteru vyšla v roce 2019 verze UVG and the Black City, tentokrát už i s vlastním systémem.

Autoři
Vydavatel

5

Divna mista. Divne frakce. Trosky civilizace. Nekonecne pustiny. Drogy. Kocky. Cesta az na konec sveta.

UVG je psychedelicka jizda inspirovana sedmdesatkovym metalem, Moebiem, Dunou, starymi scifarnami a Dying Earth zanrem. A dela to skvele. Evokativni, atmosfericky mismas. Spatne se to popisuje - musi se to precist a zazit.

Proste vyborny setting. I pokud nemate radi divne mixy sci-fi a fantasy, tak mu dejte sanci, krasne ukazuje, jak originalni (a pritom pouzitelny) muze setting byt.

A samostatna kapitola je pak system pro cestovani. Zasoby, cestovatelska rutina, dlouha mapa, zmeny casu... pokud ve sve kampani chcete cestovat a resit to trochu hloubeji nez jenom abstraktne nebo skipnutim, tak si ten system rozhodne zaslouzi vasi pozornost. Je jednoduchy, ale ucinny, a do znacne miry neutralni a snadno implementovatelny do jinych systemu.

A pokud stejne jako ja mate radi hry o cestovani a obchodnich karavanach, pak jsou UVG jasne petihvezdickova hra.

5

Jako první vás zaujmou pestrobarevné ilustrace fantastických míst a tvorů. Při čtení zaujme i samotný svět – tohle je (sci)fantasy, jaké jste ještě neviděli, plné zajímavých nápadů, mimozemských krajin a divných věcí. Limetkoví nomádi pořádají nájezdy na mechanické hmyzáky, na kterých rostou implantáty. Porcelánoví princové jsou národ individuí, které každé fungují jako hive mind rozprostřený do několika klonů, a navíc k tomu provozují keramické mechy. V půlce mapy se vznáší Blízký měsíc, asi jen kilometr široký, ale můžete na něj vylézt po lešení a pak se po něm procházet. Jenom pozor, má slaboučkou gravitaci, tak radši neskákejte, abyste nepřekročili únikovou rychlost a nespadli zpátky na planetu. O kus dál roste Masový les. Vznikl v dávných časech, kdy lidi vyřešili etické problémy se zabíjením zvířat tím, že začali maso pěstovat na stromech. Pak se někomu (nejspíš nějakému druidovi) stromů zželelo a vybavil je zuby a drápy.

To nejlepší ale je, že tenhle svět není podaný formou atmosférických popisů a encyklopedického povídání, ale jako přímý hratelný materiál. Kniha obsahuje jen minimum „lore“ nebo „fluffu“ - minimum povídkového textu. Jsou to jen tabulky a přehledy konkrétních setkání, nástrah, problémů, dílčích lokací stojících za objevení. Všechno je umístěné do mapy, takže prostě začnete hrát... a potkáváte věci, pořád se něco děje, příběh vzniká emergentně.

Znamená to, že tenhle produkt není na první pohled atraktivní na čtení. Není tu žádné souvislé povídání, všechno jsou tabulky, lokace, postavy. Jenomže to je dobře. Vychází to z pochopení toho, jak má herní svět vypadat - je to primárně herní nástroj určený k použití u herního stolu, ne beletristické čtení před spaním.

Obsažený systém je pohodový minimalistický hack D&D s důrazem na improvizaci. Dá se snadno vyhodit (svět je na něm nezávislý), co ale rozhodně nevyhazujte, jsou pravidla pro cestování, obchod, generování setkání a jinou "logistiku", která k tomuhle světu nedílně patří.

Víc v 2. epizodě našeho podcastu Dinosaurium obskurních světů.