Ingredience jsou tady. RPG Kuchyně 2010 začíná!

Pokud netrpělivě čekáte na zveřejnění ingrediencí pro letošní ročník RPG kuchyně, tak jste se právě dočkali. Tímto ohlašujeme ingredience pro letošní ročník 2010, a že jsou pořádně vypečené! Chopte se jich a dle své nejlepší chuti z nich uvařte kompletní RPG hru... ale nezapomeňte - soutěž se uzavře o půlnoci 28. 2.! Jakékoliv příspěvky v březnu už přijdou s křížkem po funuse.

Nakladatelství Mytago nabízí vítězi, že jeho hru vydá tiskem (podrobnosti záleží na osobní dohodě).

Co je to RPG kuchyně?

RPG Kuchyně je soutěž ve tvorbě RPG her, inspirovaná zahraničním vzorem GameChef. Porota gurmánů připraví sadu ingrediencí, jakýchsi klíčových slov či různých pokynů. Ingredience se poté v předem ohlášený den uveřejní a soutěžící kuchtíci mají dva týdny na to, aby s jejich pomocí uvařili krátkou, leč hratelnou RPG hru. Výsledky bývají rozmanité, bláznivé, inspirativní a někdy dokonce i velmi zábavné.

Více o RPG kuchyni se dozvíte v tomto článku.

 

Termíny

  • 15. až 28. 2.: samotná soutěž, čas pro zasílání soutěžních her
  • 28. 2. ve 24:00: uzávěrka soutěže, hry dodané po tomto datu nebudou hodnoceny (ale velmi rádi je zveřejníme!)
  • Začátek března: zveřejnění všech soutěžních her, zatím bez hodnocení
  • 24. 4.: zveřejnění hodnocení porotců a oznámení a vítěze na Slezině RPG Fóra

 

Ingredience pro ročník 2010

Použijte ve své hře 3 z následujících 5 ingrediencí:

Slovní ingredience:

  • Hranice
  • Hvězdy
  • Koruna

Mechanická ingredience:

  • Hráč rozhoduje nad úspěchem či neúspěchem své postavy. Musí mít pro něj smysl vybrat si neúspěch.

Přísloví jako ingredience:

  • "Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá"

 

Podrobná pravidla soutěže

Pokyny pro tvorbu

Cílem je vytvořit krátkou, leč kompletní, tedy hratelnou hru podle zadaných ingrediencí za omezenou dobu 14 dnů. Není nutné se nijak přihlašovat, stačí jen poslat hru. Hry by měly být kompletní, tj. hratelné samy o sobě i bez toho, aby čtenář musel číst nějakou jinou knihu či příručku.

Hra musí být jenom vaše a zcela nová. Nemůžete poslat například vlastní adaptaci systému Storyteller ani d20 OGL. Stejně tak byste neměli využívat existující RPG světy (Asterion, Forgotten Realms). Když soutěž ve vlastní tvorbě, tak holt vlastní tvorbu.

Jak naložíte s ingrediencemi a jaký na ně dáte důraz, to je jen na vás. Můžete z nich udělat důležitý prvek, ale také jen okrajovou součást hry. Kdyby byla jedna ingredience např. mráz, můžete napsat RPG odehrávající se ve zmrzlé říši fantasie, hru, ve které z nějakého důvodu hraje velkou roli počasí (zhoubný vliv mrazu na úrodu? :)), ale třeba i mrazivý horor. Způsob, jakým s nimi naložíte, se však promítne na hodnocení. Obecně platí, že lépe jsou hodnoceny hry, které s ingrediencemi pracují jako s důležitým motivem, ne jen náhodnou zmínkou na str. 13.

Jestliže chcete znát orientační rozsah, tak řekněme 10 stránek A4. Toto číslo však berte jen orientačně, můžete posílat samozřejmě delší i kratší.

Doporučení: Nezapomeňte napsat, jak se má vaše RPG hrát. Různí hráči mají různé styly hraní, jedni hrají velmi "bojově", jiní ignorují pravidla, další jsou zvyklí, že mohou hráči skákat Vypravěči do řeči a vymýšlet nějaké části příběhu místo něj. Když napíšete, jakým stylem se má hrát vaše hra nebo např. jaké doporučujete zápletky, předejdete špatnému pochopení.

 

Porota a hodnocení

Hry budou hodnoceny podle následujících pěti kritérií. Porotci mohou v každé kategorii udělit 1 až 3 body. Po součtu všech bodů od všech porotců se utvoří konečné pořadí her.

  • Kategorie 1.: Atmosféra a celkový dojem - Čistě pocitové hodnocení založené na dojmu z atmosféry, herního světa, prostředí, působivých prvků, atd.
  • Kategorie 2.: Hratelnost - Souhrn různých prvků hratelnosti. Patří sem použitelnost a intuitivnost pravidel, zábavnost hry a v neposlední řadě i znovuhratelnost (okouká se hra ze jediný večer, nebo se dá hrát opakovaně a pokaždé jinak?).
  • Kategorie 3.: Originalita - Nakolik je hra nová a inovativní a nakolik jde jen o zkopírování existujících myšlenek či postupů?
  • Kategorie 4.: Ucelenost a srozumitelnost - Formální stránky textu, autorova schopnost vysvětlovat, nápomocnost a kompletnost doprovodných textů. Pochopí hru každý, nebo jen ten, kdo zná 20 jiných systémů? Jelikož někdo možná odevzdá nedokončené či nedopsané hry, patří sem i dokončenost.
  • Kategorie 5.: Využití ingrediencí - Jakým způsobem naložil autor s ingrediencemi? Působí přirozeně, nebo strojeně? Jsou důležitou součástí hry, nebo jen okrajovým prvkem?

Hry budou hodnoceny čistě na základě přečtení. Bylo by pěkné je doopravdy otestovat, ale na to bohužel není čas. Do hodnocení se nijak nepromítá libozvučnost, poetičnost a literární kvalita textu (vyjma pochopitelnosti) - jde koneckonců o soutěž v designu, nikoliv tvůrčím psaní.

 

Soutěžní email 

Své hry prosím posílejte na soutez(zavináč)rpg.sk

Přípustný je jakýkoliv běžně rozšířený formát (DOC, ODT, PDF...), nicméně doporučujeme PDF, jelikož na rozdíl od ostatních zachová vaši grafiku i použitá písma.

 

Během soutěže a po ní

RPG kuchyně je zamýšlena jako taková "komunitní zábava". Budeme velmi rádi, když se zapojíte do diskuze, podělíte se s ostatními o své nadšení, frustrace, náhodné výkřiky a samozřejmě dotazy. Nebojte se diskuze zároveň využít k prosbám o pomoc, budete-li s něčím potřebovat poradit - např. s grafickou úpravou, sháněním fontů, atd. Každý samozřejmě soutěží sám za sebe, ale není důvod, proč si nepomoci s technickými potížemi. Samotný námět a provedení vaší hry si však necheje pro sebe, ať nekazíte překvapení.

Cílem soutěže je především překonat sám sebe a něco stvořit. Běžně se stává, že soutěžícím dojde čas či inspirace a odevzdávají nedokončené či "nedomyšlené" hry. To je v pořádku, počítá se s tím a rozhodně se za to nestyďte. Vždycky se po soutěži můžete ke své hře vrátit a doladit ji.

Po skončení soutěže se budou verbovat porotci z řad lidí, kteří nesoutěžili. Takže pokud se nakonec rozhodnete hru neposílat, budeme velmi rádi, když se zapojíte alespoň do hodnocení příspěvků ostatních soutěžících. Sledujte prosím diskuzi.

A teď už - hodně inspirace a elánu! A pospěšte si, zbývá už jenom 14 dní.