Storm Riders

Vložil(a) Markus dne
1
Průměr: 1 (1 hlas)
1990
Lineární putování zemí připomínající Tibet ve snaze uchlácholit Hordu

Horda se blíží! Hory se třesou dupotem kopit 40 000 barbarských jezdců. A když se postavy octnou v jejich cestě, nemají jinou možnost než utéct. Cesta je zavede do zapovězeného království Ra-Khati, země prastarých záhad a ohromného bohatství, uhnízděné hluboko v horách. Jakožto ctění hosté si můžou užívat její hojnost. Bohatství, moc, láska – cokoli může být jejich, stačí říct. Cokoli, jen ne svoboda.

FRA1: Storm Riders je dobrodružství pro postavy na 5. až 7. úrovni v druhé edici Advanced Dungeons & Dragons. Odehrává ve světě Forgotten Realms v krajích mezi východem a západem popsaných v krabicové sadě The Horde (1990), konkrétně v zemi Ra-Khati připomínající pozemský Tibet. Jde o první díl trilogie FRA, která příběhem navazuje na současně vydanou knižní trilogii The Empires. Zatímco knižní trilogie vypráví příběh o „mongolské“ invazi a jejím následném odražení a rozpadu, trilogie dobrodružství zaplete hrdiny do postranního, částečně souvisejícího příběhu.

Dobrodruzi musejí před barbarskou hordou prchnout do hor, kde objeví neznámé království, z něhož je ovšem zapovězeno odejít komukoli, kdo ho spatřil. Série nevyhnutelných okolností dovede dobrodruhy až do dalajlámova paláce, kde jsou pověřeni úkolem, který jim může přece jen koupit svobodu – dopravit princeznu a černého hřebce jako výkupné nepřátelské hordě. Dobrodružství je zcela lineární sekvence scén, ve které hrdinové putují královstvím, aniž by hráči dokázali prakticky cokoli ovlivnit. Postupně ale odhalují složitý příběh s několika významnými aktéry, nečekanými odhaleními, padouchy působícími proti jiným padouchům, deus ex machina vstupem zlatého draka a podobnými epickými okolnostmi. Na konci příběhu jsou opět násilím zverbováni do nové doručovací zakázky, která se odehraje v dobrodružství FRA2: Black Courser (1990).

Kategorie produktu
Autoři
Vydavatel

Externí recenze a shrnutí

Dinosaurium obskurních světů Vandal a Markus [podcast] Storm Riders

1

Tohle si dejte jako studijní materiál toho, jak vypadala dobrodružství od TSR (ale v zásadě i jiných nakladatelství) v době temna, čili někdy mezi roky 1985 až 2005. Což je taky odpověď na to, proč proboha věnovat pozornost nahodilému obskurnímu dobrodružství, o kterém jste nikdy neslyšeli – je prostě typické. Jako dobrodružství je to příšerné, nehratelné, ale krásně charakterizuje dobu.

Je to totiž napsané jako román. Ostatně psal to spisovatel a psal to prostě tak, jako by psal knížku. Celé „dobrodružství“ je zcela lineární sekvence „událostí“ (rozuměj: připravených scén), které následují jedna po druhé v předem daném pořadí bez možnosti jakkoli cokoli změnit nebo ze sekvence vybočit, což není nadsázka, to je doslova tak! Každá událost / scéna je popsána rozvláčným konverzračním tónem, který kombinuje atmosférické popisy krajiny a ošacení všech přítomných s pokyny, co mají dělat NPCčka a jak docílit toho, aby hráčské postavy dělaly to, co potřebujete. Prase aby se v tom vyznalo, je to prostě souvislý text bez jakéhokoli členění nebo krácení, prostě povídání.

Jelikož to psal spisovatel, prostředí není blbé. Má tam zajímavé detaily, ale všechno je to v ranku „DM předčítá hráčům atmosférický popis, se kterým nemůžou nic dělat“. Jádrem děje je jakási spletitá záhada s celou řadou NPC aktérů včetně vůdce hordy, magického koně a fialového draka, kteří pletichaří jeden proti druhému a vy to postupem hry odkrýváte – opět aniž byste do toho mohli jakkoli zasáhnout nebo aniž by se vás to vlastně jakkoli týkalo. Je to fakt román a hráči jsou tam jako pozorovatelé, akorát se občas šoupají po mapě, aby se mohli podívat na další scénu a dozvědět další část záhady.

Herně to vypadá tak, že máte (pasivní) cutscénu, pak zabijete příšeru, pak máte (pasivní) cutscénu, pak zabijete příšeru, pak máte (pasivní) cutscénu a pak usnete.

Zcela očividně je to netestované (protože nehratelné) a kdo ví, jestli autor vůbec věděl, co jsou to Dungeons & Dragons a někdy to hrál. Prostě napsal příběh a rovnou se to otisklo. Což je esence doby, kdy TSR žilo především vydáváním románů, a dokonce i „herní“ knihy byly především na čtení, chrlené v takovém počtu a s tak krátkou produkční dobou, že šly rovnou z psacího stroje do tiskárny, aniž by vůbec byl čas zamýšlet se nad takovými věcmi jako je „design“ nebo to nedejbože testovat.

Pokud vás zajímá odstrašující příklad toho, jak může (a nemělo by) vypadat dobrodružství, pusťte si epizodu podcastu Dinosaurium, ve které ho podrobně rozebíráme.

Pokud jste někdy slyšeli lidi říkat věci jako „Já připravená dobrodružství nehraju, vždycky mi přišla nepoužitelná, maximálně z nich něco vykradu,“ pak vězte, že to jsou lidi, co viděli nejspíš jen dobrodružství z téhle doby temna.

Bohužel někde ta doba temna trvá dodnes.