Mexican Standoff

Vložil(a) Erric dne
4
Průměr: 3.4 (9 hlasů)
2006
Vyprávěcí gangsterka o lžích, zradách, nepovededené loupeži a jedné hoře peněz.

Velmi jednoduchá vyprávěcí hra, jejíž hraní zabere jen pár minut. Vtělíte se do kůže gangsterů, kteří se vracejí z nepodařené loupeže, míří na sebe pistolemi a hádají se o rozdělení lupu. Pistolnící se navzájem osočují z chyb a zrad, které při akci zavinili, a cílem je svést na něhokoho vinu a zbavit se ho, aby se peníze dělily na co možná nejméně částí. Příběh se vypráví retrospektivně svalováním viny. Vše, co bylo řečeno, se stává faktem. Protože zbraně jsou neklidné a pistolníci také, čas od času vystřelí, několik mrtvých padne k zemi a hádka pokračuje, dokud se všichni nedomluví na dělení, nebo nezbude jen jeden.

Rodina RPG her

Překlad

Přeložený název Přeloženo Seřadit vzestupně Překladatel Vydavatel Jazyk překladu
Mexický pat 2007 Hater Čeština Odkaz

4

Stejně, jako Extraordinary Adventures of Baron Munchausen (Baron Prášil) - tohle není RPGčko. Je to vyprávěcí hra pro společnost nebo "klidnou" párty.

Narozdíl od Barona, tohle není dotažená hra, v podstatě jen herní princip a storka v pozadí. Není to vůbec špatné, je to zábavné, dá se to hrát i o peníze (a i pětikoruna tomu dá hned jinou příchuť), je to snadné na vysvětlení. Bohužel, opakovatelnost hry je nízká - když vytvoříte jiné prostředí a upravíte backstory, tak se trochu zlepší a dokážete tím strávit večer.

Je to jedna z těch věcí, kterou nemusíte znát, ale kterou vám s radostí doporučím vyzkoušet. Nudit se nebudete a litovat už určitě ne. Jestli to budete chtít někdy hrát i znovu, to už předpovědět nedokážu.

4

Mexický pat je skutočne hra na pomedzí medzi rolovými hrami a párty zábavou. Žiadne listy postáv, žiadne štatistiky postáv, len niekoľko žetónov, namierené ukazováky a niekoľko zásad pre rozprávanie. Často sa žánrovo porovnáva s Mafiou (Mestečkom Palermom), lenže kým Mafia vyžaduje len pevné nervy a talent presviedčaním zmiasť ostatných, Mexický pat očakáva rozprávačský talent, ktorý nemá hneď každý. Najlepší spôsob ako prilákať hráčov, je ukázať im jednu hru - stačia na to štyria až piati hráči. Nejeden obávajúci sa účastník zistí, že to v skutočnosti nie je až také ťažké a tých 15 minút, ktoré sa odporúčajú ako horná hranica trvania hry je doba, ktorú zvládne každý. Z vlastných skúseností môžem odporučiť, že po hodine hrania budete dostatočne zabavení a vyčerpaní a môžete prejsť k inej zábave. ,,Pat" je naozaj výborná vypchávka krátkodobej nudy. Zrejme hlavným nedostatkom tejto hry sú chýbajúce rady pre samotné hranie. Dostanete pravidlá na niekoľkých stranách, ale samotná kvalita hry často záleží na skúsenostiach hráčov. Hráčom chvíľu trvá, kým hru uchopia a dostanú sa im do krvi základné princípy (ktoré však musia odhaliť sami). Nezavádzajte do hry veľa faktov (zavarí sa vám mozog a hráči si ich nezapamätajú), pri obviňovaní zaveďte len niekoľko základných línií zodpovedajúcim základných chybám, ktoré urobili postavi pri lúpeží, atď. Vytvoriť zmysluplný a konzistentný ,,príbeh" vyžaduje ešte o niečo viac odohratých hier. (Úvodzovky sú zámerné, pretože v tejto hre nie je priestor na tvorbu obsiahleho deja, nehovoriac o dejovej krivke.) Hra neobmedzuje hráčov ničím - ani prostredím, ani postavami, ani limitmi príbehu (to všetko je nutné zaviesť počas niekoľkých prvých minút hrania). Chýbajúce mantinely však v začiatočníkoch vyvolajú dojem ,,zmätku a blúdenia" a straty spoločnej línie. To neodbytne vedie k nesmierne zábavným, ale mimoriadne absurdným hrám, ktorých jadrom je fraška a zavádzanie elementov bez ladu a skladu a podľa zásady ,,čím uletenejšie, tým lepšie." Ak vám hru ukáže ,,veterán", ktorý vás vyvaruje základných chýb, máte zaručené, že za pár chvíľ sa túto hru nielen naučíte, nesmierne sa zabavíte a zároveň uchopíte aj niektoré princípy pravých rozprávačských rolových hier.

4

Mexický pat vlastně není ani tak hrou rolovou jako spíše narativní. To má své klady i zápory. Vysvětlit ji trvá chvilku, rychle zahrát pár minut, ale opravdové kouzlo této hry chce značné zkušenosti od hráčů s narací jako takovou. Jako hříčka na party je to rozhodně zajímavá záležitost, ale dovolím si doporučit spíše krabicovou komerční verzi Cash & Guns, která stojí na stejném principu, ale přidáním několika herních prvků navíc drží hráče více v tématu a udržuje vyvrcholení hry (pokud dramatickou linku neumí držet hráči sami - a věřte mi, že neumí, pokud fakt nemají notné zkušenosti (i lidé znalí teorie a zvyklí na běžnou vypravěčskou praxi mohou pod prvotním tlakem snadno uhnout). Pokud však má hra opravdu vyznít, tak je potřeba, aby hráči byli zvyklí nejen velmi, opravdu velmi rychle improvizovat (a to neznamená honem něco vyhrknout, ale vyhrknout něco nosného a úderného, co pozornost z jejich osoby odvede jinam), ale především respektovat příběh nastolený ostatními a umět jej rozvíjet. Velmi často se stává, že hra je sice zábavná, ale bez širšího kontextu. Hráči do hry chaoticky (ono taky pod tlakem a bez tréninku není moc jiné šance) hází nejrůznější podněty, které spolu ale nesouvisí, často zapomínají, že jeden skutečně JE zrádce a že není cílem střílet náhodně, ale na osobu, u které jsou si na základě vytvořených faktů jisti, že je tímto zrádcem. Proto naopak, pokud máte zkušenosti se společnou tvorbou příběhu ve hrách, můžete být touto hrou na oko zklamáni. Pro kvalitní hru to chce trénink. A právě pro zkušené harcovníky, co umí udržet příběh, střílí na základě chytře vykonstruovaných kliček a zaváhání jedince v klíčový okamžik, je tato hra tak skvělá. Může být boží i pro úplné nováčky, co se pobaví tím, že na sebe budou křičet a mířit, ale s tímto stylem hry je to skutečně jen na pár repríz a pro takovéto "zahrání párkrát" to autor (tedy pevně doufám :) netvořil, ačkoliv to do metodiky nenapsal ;)

4

Přečetl jsem pravidla a protože zrovna nebyli po ruce žádní RPGčkaři, tak jsem to zkusil prosadit ve skupince lidí, kteří o RPG moc nevědí.... Sehráli jsme par her. Příběhu jsme moc nestvořili, ale pobavili jsme se všichni dobře. Edit: Tak jsem to hrál ještě několikrát na gameconu a dalších pár her jsem měl možnost sledovat, takže: Hra musí mít spád, který vzniká zejména rychlým střídáním řečníků, což jde přímo proti tvorbě rozsáhlého příběhu, takže jde zejména o zábavnou hru na pár minut (občas na pár desítek minut), kde proběhne pár dobrých hlášek a pak hra skončí. A může se začít znova. Skvělá je možnost zasadit "příběh" kamkoliv, nejen mezi pár mexikánů, co zrovna vykradli banku. Závěr: Jednoduché pravidla, stručné dialogy, nástin příběhu a pár hlášek. Pokud od toho čekáte víc, tak nejspíš prožijete zklamání.

3

Je to zábava. Ale skoro bych měl problém považovat Mexican Standoff za RPG. Spíš bych jej hodil do jednoho pytle s těmi mafiány. Princip není problém vysvětlit i těm, kdo nikdy o RPG neslyšeli, takže, jak řekl Erric, dobrá hra na párty.

2

Pokud znáte Mafiány (aneb Městečko Palermo), tak tohle je taková vylepšená verze. Příjemné rozptýlení, ale nic, co by vám nedalo usnout. Hra trvá jen pár minut, takže je dobrá na vyblbnutí nebo zpestřední zábavy na nějaké chatě, ale s plnohodnotným RPGčkem se nedá měřit. Vyzkoušejte, pokud budete mít příležitost, ale rozhodně nepropadejte zoufalství, pokud tuto hru minete.

4

Mexický pat jsem hrál možná vícekrát než všechny indie dohromady, hrál jsem jej venku, v hospodě, doma... prostě kdykoliv a kdekoliv byla chuť. Je to jednoduchá, ale extrémně zábavná hříčka, ke které kromě několika "žetonů" nepotřebujete vůbec nic. Brzy zjistíte, že je nespočet settingů, ve kterých lze hrát, nemusíte se zaměřit zdaleka jen na mafiány z Mexika. Navíc je tato hra psaná, že se má hrát hazardně o opravdové peníze, což vřele doporučuji, protože jí to dodá na spádu a uvěřitelnosti. U mě jedna z velmi oblíbených her i když se po častém hraní (30 jednotlivých hraní s různými postavami a různými příběhy) nakonec ohraje.