Stín meče

Vložil(a) Thanathos dne 15.12.2008, 10:50
2
Průměr: 1.8 (15 hlasů)
1997
České fantasy RPG se spoustou povolání a ras.

Stolní RPG Stín meče vyšlo v roce 1997 ve svém druhém opraveném vydání. Navazuje na tradici her žánru fantasy, v nichž se skupina dobrodruhů vydává za dobrodružstvím. Nabízí 15 ras a 20 povolání. Celý systém je postaven na klasickém levelování a hromadění zkušeností. Ve své době se jednalo o revoluční herní systém, který dnes však působí již dosti zastarale a při životě je prakticky udržován jen lokálními partami nadšenců.

Externí recenze a shrnutí

Herní snob davesade Recenze: Stín meče

3

Tenkrát nebylo moc co hrát. Anglicky sem neuměl a DrD 1.x a Pána prstenů dobrodružná hra jsem byl už přehraný. Takže jak tohle vyšlo hned sem to kupoval. Je pravda, že 1. edice byla nic moc, ale 2. edice už měla více našlápnuto. Tenkrát spousta ras a povolání bylo terno a reálný soubojový systém tahák jak prase. Co hru zařízlo bylo, že pravidla byly jen do 9. úrovně a další pravidla v nedohlednu. Tudíž bylo jasné, že tento systém opustíme.

Ve 2. edici bylo pár zajímavých věcí. Například odlišný způsob kouzlení pro různé sesilatele. Což při hraní super odlišovalo druida, kouzelníka či zaklínače na rozdíl od DrD nebo AD&D kde všichni kouzlili stejně.

Momentálně hru pro hráče nedoporučuji už nemá co nabídnout. Ale tenkrát to byla zajímavá inspirace.

Hodnocení je pro druhou edici. Pro první odečtěte 2 hvězdičky.

3

Hra s nádherným settingem, jakkoli v pravidlech latentím. Hodně zajímavý, leč zdlouhavý soubojový systém, spousta hezkých myšlenek, velice inspirativní. Určitě to není ideální systém, ale já jsem si u Stínu meče prožil mnoho hodin dobré zábavy.

Stín meče ve své době přinesl vše, po čem srdce hráče Drd toužilo - větší výběr zbraní, více povolání, více ras a více kouzel a dovedností. Pravda, vše bylo poslepováno poněkud chatrněji, ale hrát se to s menšími úpravami dalo... snad až na ten soubojový systém, který byl neuvěřitelně zdlouhavý. Co by ale stálo za další vývoj je dle mého hezký a nápaditý setting, ten mě na hře hodně oslovil a proto hodnotím třemi hvězdičkami...

1

Stín meče jsem hrál už dávno, takže jsem možná pozapomněl nějaké detaily, ale pamatuju si však toto: Jeho přednost oproti DrD spočívala především v soubojovém systému, který skutečně byl reálnější. Bohužel obsahoval tolik hodů, že nebyl moc praktický. Zato vše ostatní se mi zdálo vykradené a nedotažené. Dvacet povolání je sice hezkých, ale jejich schopnosti se často překrývají co do schopností, a to doslovně, takže skutečně originální koncept nemáte. Systém magie mi nepřipadne vůbec dotažený. Celkově myslím, že jsou k dispozici lepší hry.

1

(hodnotím po zbežnom prelistovaní, nehral som) Stín meče sa mi dostal do ruky úplnou náhodu a po stručnom prelistovaní mám pocit, že je to takpovediac zlý klon niečoho, čo samo o sebe je klonom, a to nie práve najlepším. Príručka očividne pôsobí dojmom vykrádania veteránov svojho revíru -- prevažne Dračí Doupě a AD&D -- lenže na rozdiel od bežných srdcolamov nepridáva takmer žiadnu významnú hodnotu. (Nehovoriac o sebavyhlasovaní sa za prvý rýdzo český RPG systém, čo nehanebnosť, kedže už 6 rokov existovalo DrD). Súbojový systém, ktorý chce byť realistickejší -- ibaže vydá sa cestou rozdelenia klasických životov a obrany medzi jednotlivé tela, čo vylepší hodom na obranu. Opticky teda získa na realite, ale v praxi ju dosahuje ,,obohatením" útoku o dodatočné štyri hody, a niekoľko matematických operácií. Zvyšok príručky je vypchatý záplavou kúziel, nezvyčajne veľkým množstvom povolaní (20!, popravde, niektoré vznikli kombináciou dvoch iných), množstvom schopností (je veselou iróniou, že formát je podobný powersom z D&D 4e) a niekoľkými radami, ktoré pevne zakotvujú túto v hru v mentalite hrdinov, ktorí pobehujú po štvorčekovaných dungeonoch a mlátia voľne pohodené príšery (a radšej nech ani nepomyslia akúkoľvek inú exteriérovú aktivitu). Navyše, v súčasnosti sú niektoré dobre mienené vlastnosti už len komické (trestanie hráča za nesprávne hranie, či tabuľka, ktorá vám na prvej úrovni povolí len najzákladnejšie zbrane). Stín meče je vo svojej podstate zlým príkladom filozofie, že realistickosť je to, po čom hráči túžia, ale čo je horšie -- že jediný spôsob, ako ju dosiahnuť, je zvýšiť počet hodov kockou. Paradoxne, vo svojej realistickosti nie je v konečnom dôsledku o nič lepší od produktov, ktoré už v dobe vzniku boli na trhu takmer 20 rokov. V súčasnom kontexte absolútne neexistuje dôvod, prečo túto hru hrať -- ak máte jazykové problémy, tak skúste DrD a ak nie, tak prehistorické AD&D.

1

Kdysi jsme vlastnil první edici prvního dílu. Jako člověk jedoucí na vlně drd a LOTRa jsem tomu moc na chuť nepřišel hlavně kvůli složitosti, poté jsme od této hry odešel a cca před rokem jsme doma našel zapadlý kus prvního vydání edice 2 (dnes už víme že i posledního dílu) znovu jej pročetl a znovu odložil. Už ani ne kvůli vyšší náročnosti, ale spíš kvůli jeho nedodělanosti, copak se dá hrát něco, co skončí po 9ti levelech a není vlastně mimo homerules kolegů JH kam pokračovat?

1

Tak zacal jsem cist pravidla a zatim jsem se neodvazil je docist. Po par strankach - zejmena te hromade ras a nasledne povolani, ktere jsou v podstate stejne a pak jeste vznikaji nejake kombinace, kde se tvurci ani netaji, ze je to kobinace.... a pak jeste tabulka zkusenosti... a... no, skoda mluvit. Nejak jsem nenabil dojmu, ze bych to mel vubec docist na toz navrhovat nekomu, zda si to nechces zahrat. Az se odhodlam docist treba hodnoceni zmenit do te doby je to u me hooodne nizko.

1

Ak sa na niektorú hru hodí nálepka "This game sucks", tak je to táto. Systém napísaný s minimálnym pochopením pre potreby hráčov, pre spôsoby, akými systém podporuje nejaký štýl hrania, či pre vývoj RPG ako "priemyslu", ale aj ako hernej praxe. Ak si chcete zahrať class-and-level systém, určite vezmite niečo iné - napríklad AD&D, ktoré je aj napriek nedostatkom stále o niekoľko tried ďalej. Neponúka absolútne nič funkčné, zaujímavé či inovatívne, podpora je minimálna, ešte aj class-and-level je vlastne nepodarený hybrid class-skills-and-level.

1

Stín meče je hra ve které se vyskytuje rasa jménem Ptakohlav... celá ta hra je takový Ptakohlav. Zmatená, chaotická, jednotlivé mechaniky na sebe nepasují a navíc obsahuje poměrně hodně tabulek. Osobně mi tato hra připadá jako takový horší Dračák, přičemž samotný Dračák je už jako takový dost špatný, takže neexistuje nejmenší důvod, proč to v současné době tahat z hrobu...

1

Stán meče bylo třetí fantasy RPG, které jsme hráli a hráli jsme ho dost dlouho, vyčerpali jsme téměř celý potenciál prvních pravidel. O něco lepší systém než DrD, zejména pokud jde o nebojové dovednosti. Celkově ale pořád příliš zaměřený na boj, složitý a s mezerami, které jsme se (stejně jako u Dračáku) pokoušeli zalepit vlastními úpravami. Velkné množství ras považuju za zbytečné, způsob výběru postavy za nešťastný, ale jisté možnosti měl.

1

Stín meče jsem kupoval hned když byl k mání a chtěl jsem alternativu k DrD. Byl jsem z něho docela zklamán, spousta šílených čísel, propočtů a zbytečností přičemž prostředí bylo více než zmatečné a vůbec ne inspirativní. Dodnes ho mám jako odstrašující příklad jak by neměl vypadat design hry. Promiň Stíne meče, ale nemám tě rád.. krom toho jsem tě někde půjčil a už ses mi nevrátil.. Jinak ale kvituju aspoň to, že autoři byli schopni věc dodělat a vydat (a snad se i někomu líbí, respektive si na ni zvykl).

5

Stín meče není hra pro každého. Obzvlášť ne pro milovníky alternativních systémů. Tabulkově nenáročný systém o vlastní tvorbě a velkém prostoru pro fantazii. Ačkoliv není prost chyb, má své kouzlo. Klasický class and level system do kterého potřebuje trochu štěští, bystrý úsudek a touhu něco dokázat a nejen lačně brát a rvát na kusy. Prostě nic pro moderní Golden Kids.

1

Tuto hru jsem si koupil s obrovským nadšením, bylo v ní víc zbraní, krutější obrázky a nový bestiář, spousta povolání... Na první pohled pěkný kousek. Když jsme ji ale zkusili hrát nastalo několik velmi matoucích momentů. Třeba už jen to, že abych se mohl stát nějakým povoláním, musel jsem si vybrat dost vhodnou rasu a doufat, že budu mít štěstí na kostkách. Nikdo nakonec z nás nemohl podle kostek být paladin ani vojevůdce, což byla ale povolání, která se nám líbila nejvíce a chtěli jsme je všichni hrát. Dalším zmatením byl celkem složitý systém pro boj, hrozně velké rozsahy tabulek - už se v tom těžko orientovalo. Nakonec mě zklamal i ten bestiář, kde byly příšery takřka bez nápadu. Obálka slibovala sword and sorcery temnou fantasy akci, povolání slibovala středověkou Evropu, ale nakonec jsem vůbec nevěděl, jak to teda pojmout. Vím že pro spoustu lidí je Stín meče srdcovka, ale pro mě bylo velmi těžké jej strávit. A to mluvím někdy o roku 2000, dnes už by mě nenalákala ani ta obálka, ani obrázky...

1

Stín meče chápu jako produkt své doby, který se snažil být "víc dračákovštější než dračák". Přinesl oproti němu některé nové věci, ale zdá se mi, že prostě nedrží pohromadě. 15 ras a 20 povolání tam sice je, ale použitelné mi moc nepřišly - působilo to na mě dojmem, že autoři tam prostě dali všechno o čem slyšeli a nějak moc neřešili nějaké zapojení do systému. Dnes prostě nevidím důvod, proč by to někdo měl hrát (pokud k tomu nemá nějaký citový vztah).