Adventurer Conqueror King System (ACKS)
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20154
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Adventurer Conqueror King System (ACKS)


Adventurer Conqueror King System (ACKS) je oldschoolový hack Basic Dungeons & Dragons. Nejedná se ovšem o klon, který by věrně reprodukoval pravidla – naopak ACKS bere pravidla Basic D&D jako základ, který začišťuje, ladí a postupně na něm staví vrstvy komplexity vhodné především k dlouhodobým kampaním.
K drobným úpravám patří rozšířený repertoár povolání – objevují se tu jak ta převzatá z AD&D (jako assassin nebo bard), tak nová jako elfský „nightblade“ (kombinace čaroděje a assassina) nebo „spellsword“ (kombinace čaroděje a bojovníka). Hra používá dovednostní systém i systém zbraňových specializací. A tradiční magie D&D je upravená tak, že kouzelníci můžou kouzlit jakékoli kouzlo ze svého repertoáru, pokud na něj mají volný „slot“.
Hlavním zaměřením hry je ale robustní ekonomický systém. Autoři na základě historických zdrojů vypracovali ekonomiku, která začíná už od výkonů na hektar půdy, a z toho extrapoluje další věci, jako průměrné výdělky různých povolání a společenských tříd nebo ceny jednotlivých předmětů. Obsahuje například i pravidla pro karavany, ceny obchodního zboží, průměrné výnosy z obchodních cest a podobně. A samozřejmě i systém na budování hradů a celkovou správu panství. Tímhle klade základ pro postupný růst moci postav a jejich předměnu z dobrodruhů v dobyvatele a nakonec vladaře (jak napovídá název hry).
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20154
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] Adventurer Conqueror King System (ACKS)
Tohle je jedna z her na mém seznamu „prostudovat a vyzkoušet v nějakém příštím životě“. Na starém D&D mi chybí robustnější ekonomika, je to takový můj pet peeve. Ty hry si o to samy říkají systémem xp for gold, kdy postavy mají tolik peněz, že se rychle začne řešit, co s nimi... a to si žádá nějakou smysluplnější ekonomiku, která umožní utrácet za různé věci, odliší ceny vybavení a živobytí (luxus by mě být extrémně drahý), začne rozumně odlišovat příjmy různých skupin pomocníků atd.
Na ACKS jsem koukal při chystání se na svoji současnou kampaň v OSE. Nakonec jsem vyhodnotil, že takový detail pro OSE nepotřebuju, takže jsem jen částečně vykradl ceník a zbytek ignoruju. Do ACKS ale nahlížím, když potřebuju odpovědět na nějakou složitější otázku – nedávno jsem například potřeboval nacenit hektar půdy... a přesně to ACKS umí. Taky mám vytisknuté různé tabulky cen obchodního zboží a výnosu karavan.
A taky tabulky trvalých zranění při přežití „smrti“. Ta hra ve skutečnosti obsahuje celkem zajímavý toolbox.
Na ACKS jsem koukal při chystání se na svoji současnou kampaň v OSE. Nakonec jsem vyhodnotil, že takový detail pro OSE nepotřebuju, takže jsem jen částečně vykradl ceník a zbytek ignoruju. Do ACKS ale nahlížím, když potřebuju odpovědět na nějakou složitější otázku – nedávno jsem například potřeboval nacenit hektar půdy... a přesně to ACKS umí. Taky mám vytisknuté různé tabulky cen obchodního zboží a výnosu karavan.
A taky tabulky trvalých zranění při přežití „smrti“. Ta hra ve skutečnosti obsahuje celkem zajímavý toolbox.
Re: [OSR] Adventurer Conqueror King System (ACKS)
Díky za inspiraci. Musel jsem si jí koupit na bližší prozkoumání. Konečně se vracím k kořenům. ACKS +je ho první rozšíření ACKS Player's Companion, 31 class a 248 charakterů. To je slušný výběr.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20154
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] Adventurer Conqueror King System (ACKS)
Tak až provedeš bližší prozkoumání, dej vědět.
Já jsem zatím zjistil, že se mi moc nelíbí pojetí postav, protože mají moc hejblátek (v zásadě featy jako ve 3e), ale zase se mi na první pohled líbí ta ekonomika a věci kolem kampaně.

- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20154
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Komplexní OSR vs. nová vlna freeform her
Běží Kickstarter na ACKS II.
Ve skutečnosti nemyslím, že to tu bude někdo chtít kupovat (já o tom uvažoval, než jsem viděl cenu), ale je to celkem dobrý příklad toho, co to znamená „komplexní OSR“ v kontrastu s tím freeformem, jak jsme se tu bavili. AKCS sice původně vycházelo z B/X (tj. té jednodušší větve D&D), ale vydalo se vlastně cestou AD&D (tj. té složitější, kampaňovité - a taky míň vyšlapané větve D&D).
Čistě pro ilustraci:
EDIT: Mám špatnou paměť. Už první ACKS toho obsahuje hromadu, akorát je to často od 9. úrovně výš. A má dovednosti.
EDIT2: Mnohem, mnohem víc.
Ve skutečnosti nemyslím, že to tu bude někdo chtít kupovat (já o tom uvažoval, než jsem viděl cenu), ale je to celkem dobrý příklad toho, co to znamená „komplexní OSR“ v kontrastu s tím freeformem, jak jsme se tu bavili. AKCS sice původně vycházelo z B/X (tj. té jednodušší větve D&D), ale vydalo se vlastně cestou AD&D (tj. té složitější, kampaňovité - a taky míň vyšlapané větve D&D).
Čistě pro ilustraci:
Endgame action that's more than just a treadmill of higher HD foes. Build and run domains, conquer your enemies in grand wars, break the laws of magic with ritual experiments, run a criminal syndicate, even anoint yourself a god and empower yourself with the worship of your loyal subjects. The experience point mechanics integrate campaign activities into the core gameplay loop, enabling your character to level up in new ways as his temporal power grows!
Epic pitched battles as grand as any in fiction or history. Don't settle for so-called "mass combat" rules that can't handle battles bigger than a few hundred combatants. With ACKS II you can field armies that measure in the hundreds of thousands and fight hordes that make the earth shiver.
Integrated in-game economics that make sense. Naysayers will claim that fantasy adventure worlds can never have plausible in-game economies. ACKS II proves them wrong with a robust economic system that's easy to use because we've done all the heavy lifting for you.
Sandbox setting design that emphasizes player agency. Our clear, comprehensive (and comprehensible!) guidelines, based on the top down zoom-in method in our book Arbiter of Worlds, help your world come to life.
Fractal design with modular rules. ACKS II is designed to let you focus on what matters to your campaign, diving as deeply as you want into any area of the game knowing that it just works at every level.
Scaling complexity with an easy-to-learn new player experience. ACKS II is structured such that the players only need to learn a narrow slice of the rules to start playing, and then incrementally scales up the mechanical crunch as the players improve their mastery of their game.
Já znám původní ACKS a přijde mi, že spousta tohohle tam nijak podrobně není. Původní AKCS je v jádru celkem podobné OSE, ale má robustnější ekonomiku a domain play. Pak ho ale autor zjevně rozvíjel dalšími rozšířeními a teď to po víc jak 10 letech vývoje integruje zpátky do jednoho celku. Dvojka zní jako dost jiná hra.378 spells carefully calibrated for long campaigns that ascend from dungeon delves to pitched battles with armies. Magic doesn't have to make a game world implausible or unbalanced anymore!
Equipment lists that encompass the full scope of adventurer-to-king play, ranging from weapons and armor to naval vessels, strongholds, and war machines, along with rules for constructing your own.
Sea voyage and naval warfare system with mechanics for boarding, grappling, ramming, rowing, sailing, and siege weapons.
Combat mechanics that play like a realistic simulation of ancient hand-to-hand battle at low levels and a cinematic emulation of the legendary exploits of demigods and heroes at high levels.
Stronghold and domain rules that allow you to establish domains, rule realms, take vassals, establish a senate, and more.
Hijinks and hideout rules that let high-level thieves run their own criminal guild or spy network, dispatching their ruffians to racketeer, smuggle, surveil, and steal.
Magic research mechanics that go beyond spell design and magic item manufacture. Crossbreed monsters, construct golems, practice necromancy, and engage in magical experiments with unforeseeable consequences.
Mercantile venture system that let you set up a trade routes, build and manage caravans and merchant fleets, start and run businesses, engage in moneylending, and more.
Mass combat mechanics, with scalable rules for raising and organizing armies ranging from dozens to hundreds of thousands of soldiers, maneuvering them on the strategic theater, maintaining lines of supply, and fighting pitched battles and sieges.
EDIT: Mám špatnou paměť. Už první ACKS toho obsahuje hromadu, akorát je to často od 9. úrovně výš. A má dovednosti.
EDIT2: Mnohem, mnohem víc.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů