[série článků] Historie RPG

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům, jako jsou třeba Dračí Doupě, Fate nebo třeba Dungeons and Dragons.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 17778
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Rozhodl jsem se pustit do série článků, která představí celou historii RPG. Bláhový cíl? To nepochybně! Tak pojďme na to. Historie RPG her, od jejich počátků až do dneška. Vyprávěná článek po článku, nakladatelství po nakladatelství, hru po hře, příručku po příručce. Bude to na dlouho. Uvidíme, jak daleko se dostaneme.

:arrow? Historie RPG 001: TSR a D&D aneb od hrstky wargamerů v garáži po multimilionový byznys (prehistorie–1979)
:arrow? Historie RPG 002: Fanouškovská scéna D&D a vynález roleplayingu
:arrow? Historie RPG 003: Flying Buffalo a Tunnels & Trolls: Proč tak vážně, vážení? (1970–1985 a dodnes)
:arrow? Historie RPG 004: Judges Guild aneb jak RPG hry vylezly z dungeonu (1976–1983 a dodnes)

Jiné zajímavé odkazy:
:arrow? Stará diskuze o historii RPG a významných hrách
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 17778
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Iwas Passingby píše: 15. 11. 2022, 19:27 Mmm, asi si ke mně hledají cestu samy... :-) Dodělávám to GDW (2300 AD a Dark Conspiracy)
A když už fakt bizáry, tak třeba existujou věci jako Alma Mater (1982, 80kový Strixhaven :-)= ilustrace Erol Otus, ale bacha, jsou trochu NSFW)
:-o

*googlí*

Obrázek

OK, tohle je oficiálně lepší než Strixhaven.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 17778
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Passigby pokračuje s dějinami nakladatelství GDW.

Obrázek

:arrow? Dark Conspiracy (1e)
Dark Conspiracy je temná, horrorově laděná hra z alternativní budoucnosti (i když dnes už minulosti) začátku 21. století, kdy se zhroutila globální ekonomika a USA jsou fakticky rozděleny na obrovské urbanizované metroplexy, území nikoho mezi nimi a temná místa v odlehlých oblastech i hluboko v metroplexech, odkud na Zemi přicházejí upíři, mimozemšťané, vlkodlaci, kyborgové a další monstra z jiných dimenzí. Hráči většinou hrají lovce, kteří proti těmto temným hrozbám bojují.

Používá stejnou variantu pravidel nakladatelství GDW jako Twilight: 2000 (2e), tzn. dovednostní systém s podhazováním vlastnosti nebo dovednosti hodem k10 (ve druhé edici rozšířený na k20), kariérní systém tvorby postav a simulační pravidla pro boj a další aktivity. Pro hru vyšlo několik rozšiřujících příruček a dobrodružství.

Herní linie Dark Conspiracy byla v roce 1993 zrušena pro nedostatečný zájem a v roce 1995 nakladatelství GDW zkrachovalo. Později práva zakoupilo nakladatelství Dynasty Presentations, které vydalo krátkověkou 2. edici Dark Conspiracy (1997). Následovalo i pár dalších pokusů o oživení, viz rodina Dark Conspiracy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 17778
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

První hra s uzavřeným dějem, která se nesnažila simulovat „realitu“ herního světa, ale modelovat strukturu příběhu, vyšla už v roce 1977...

Obrázek

:arrow? Flash Gordon & the Warriors of Mongo
Flash Gordon & the Warriors of Mongo je science-fantasy hra založená na komiksové sérii Flash Gordon. Je v mnoha ohledech historicky unikátní. V první řadě jde vůbec o první RPG hru, která vychází z licence jiné známé mediální značky. A jedinečná byla ve své době i tím, že se nepokoušela o simulaci „reality“, ale o vytváření jasného příběhu, který se řídí žánrovou strukturou a konvencí.

Všechna dobrodružství se odehrávají na planetě Mongo, hráči se ujmou rolí Flashe Gordona a jeho společníků a jejich cílem je vždy svrhnout krutovládu císaře Minga Nemilosrdného. Postavy mají čtyři náhodně určené vlastnosti a hráči jim na základě nich vyberou jedno ze tří povolání (válečník, vůdce, vědec) – žádné jiné herní statistiky neexistují. Hra například nepočítá životy, zranění je vždy konkrétní popisný efekt.

Skupina cestuje po mapě světa, aby konfrontovala Minga. Její herní postup se ale měří na samostatné „schématické mapě“, která měří dosažené dějové milníky. Vypadá jako série soustředných kruhů, které reprezentují jak lokace v herním světě, tak specifické situace a děje. Příručka uvádí příklady možných nástrah a konfliktů v každém druhu. Hráči je překonají příslušnými hody, dostanou odměnu (často vylepšení některé vlastnosti) a posouvají se do kruhu dalšího. Různé zkratky na schématické mapě umožňují postavám volit přímou cestu k Mingovi, nebo naopak postupovat oklikou a hromadit víc odměn, spojenců atd. potřebných k vítězství. Nakonec je vždy čeká souboj s Mingem. Každé herní sezení bude dodržovat tuto strukturu, byť jednotlivé nástrahy a situace se budou lišit podle toho, co si sudí připraví.
Takhle vypadá ta schématická mapa:

mongo map.jpg
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 17778
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Chtěl jsem napsat článek o Arduinu, ale vzniklo mi z toho něco jiného. Ve čtvrtém díle Historie RPG (zpětně přečíslovaném na druhý) se dívám na fanouškovskou scénu raného D&D, soustředěnou kolem zinů a jiných nadšeneckých publikací a postupný zrod roleplayingu.

Obrázek

:arrow? Historie RPG 002: Fanouškovská scéna D&D a vynález roleplayingu
Je tradicí považovat D&D za první „roleplayingovou hru“, což je pravda jen částečná – přesnější by bylo říct, že idea roleplayingu se vyvinula v hráčské komunitě při hraní D&D.

Příběh oficiálního D&D už jsme nakousli v Historii RPG 001. Dnes se podíváme na D&D neoficiální. Hra totiž byla historicky jedinečná v tom, že se kolem ní už v prvních letech rychle vytvořila komunita kutilů, kteří ji všelijak upravovali, „opravovali“, vylepšovali, rozvíjeli. D&D rychle mutovalo a během pár let si různé části Ameriky i různé herní skupiny vytvořily vlastní varianty a začaly publikovat neoficiální doplňky. A někde v tomhle procesu se stalo, že ze „středověké wargame“ zvané Dungeons & Dragons se vyvinula aktivita, které dnes říkáme „roleplaying“.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 2):
Jerson, Iwas Passingby
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 17778
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Z kategorie „Hry, o kterých jste v životě neslyšeli a už zase nikdy neuslyšíte (ale mají pěknou obálku)“:

Obrázek

:arrow? Archaeron Games System
Archaeron Games System je historizující fantasy hra připomínající Chivalry & Sorcery (1977). Pochází od jejího spoluautora, který nebyl spokojený se složitostí předchozí hry a rozhodl se udělat hru podobnou, jen jednodušší. Hra byla koncipovaná jako série modulárních 48stránkových sešitů, které by se daly použít i s jinými „generickými“ fantasy hrami (rozuměj: D&D a odvozené) nebo společně, čímž by vznikla samostatná hra. Dokončeny ovšem byly jen dva moduly:

První kniha, Mage (1980), představuje fantasy magický systém s komplexními pravidly pro sesílání kouzel, tvorbu magických postav a různé formy magie. Nabízí tři povolání: psychikové (dělí se na média, věštce a přirozené psychiky), kouzelníky (vyvolávači, thaumaturgové, okouzlovači) a theurg (varianta klerika: symbolista, mystik nebo nekromant).

Druhá kniha, Warrior (1981), představuje fantasy soubojový systém ve stylu středověkého evropského boje, pravidla pro postavy válečníků, podrobné zbraňové dovednosti, pravidla pro jízdní boj, zranění a léčení atd.

Po nešťastném požáru, který zničil většinu skladových zásob obou knih, byl projekt opuštěn a nakladatelství už nikdy nevydalo žádný další RPG produkt.
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Majestic-12 [Bot] a 1 host