Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům, jako jsou třeba Dračí Doupě, Fate nebo třeba Dungeons and Dragons.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Alef0
Administrátor
Příspěvky: 5829
Registrován: 7. 6. 2004, 11:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od Alef0 »

Teraz nechapem pointu: Mephit to nevie kupit? Vsak sa neda objednat 5 kusov a rozpredat? Ci co s tym maju distribucne kanaly? [vyznam sa v tom ako hus pisaniu RRPG]
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3832
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od Sparkle »

Alef0 píše:Teraz nechapem pointu: Mephit to nevie kupit? Vsak sa neda objednat 5 kusov a rozpredat? Ci co s tym maju distribucne kanaly? [vyznam sa v tom ako hus pisaniu RRPG]
Mephit to ví koupit, ale musí to objednat rovnou z USA. V Evropě není velkosklad, který by tuto hru fyzicky měl. Což reálně znamená, že do naprosté většiny evropských herních speciálek a eshopů se ta hra nemá šanci dostat, pokud nákupčím krámu není nadšenec, který to zná a je motivovaný vzít to i za cenu problémů přímého dovozu z USA. (já to dovezu, zaujalo mě to z recenzí, ale nevím o nikom jiném). Srovnej se Star Wars: Edge of the Empire, kterou jen v Praze koupíš na čtyřech místech - protože ji má snad 100 % evropských distributorů her a krámy nemají problém přihodit 1 kus, když objednávají nějaké deskovky.

Tím bohužel vzniká začarovaný kruh, kdy "průměrný" RPGčkář bude radši hrát to, co si může koupit v krámě nebo objednat z domácího eshopu, i když víme, že jsou mnohem zajímavější hry. A zrovna u Apocalypse World mě opravdu hodně mrzí, že ta hra už existuje 3 roky, sbírá to awardy a ještě si pořádně nedokázali distribuci do Evropy pořešit.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Sosacek
Příspěvky: 24176
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od Sosacek »

Indie, no. Kdyby to nebylo indie, tak to vubec nevyslo, protoze takovouhle hru by si zadnej vydavatel vydat nedovolil.

Jinak, myslim, ze precenujes ceske hrace. Tech, kteri jsou schopni a ochotni hrat hru ktera je anglicky a pritom ji nedokazi objednat z USA, podle meho bude velmi malo. Vetsina ma dracak nebo piratskej preklad dnd a je spokojena.
„"Proroku," dím, "mene tekel, ať jsi pták anebo kekel.“
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 15655
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od York »

Přijde mi, že se tohle téma nezabývá formováním herních stylů u nás, ale v anglicky mluvící části světa. Dostupnost AW ve střední Evropě mi tudíž nepřijde moc relevantní.

Možná by nebylo od věci v novém sesterském tématu probrat naopak vývoj v našich podmínkách. Dost se toho napsalo o hrách vydaných v češtině a slovenštině, ale méně už o tom, jaké zahraničné hry jim nejvíce konkurují.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3832
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od Sparkle »

Pro spoustu herních nadšenců v čr je stále problém platit kartou nebo bankovním převodem. Vidím to na statistikách našeho eshopu, kde polovina lidí stále radši zvolí dobírku, i když je to dražší, než kdyby platili kartou.
Sosacek píše:Indie, no. Kdyby to nebylo indie, tak to vubec nevyslo, protoze takovouhle hru by si zadnej vydavatel vydat nedovolil.
Tam se nabízí otázka, jestli vydavatelé typu Pelgrane Press / Evil Hat / Green Ronin jsou ještě indie.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Sosacek
Příspěvky: 24176
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od Sosacek »

Jak by mohl vydavatel byt indie?
„"Proroku," dím, "mene tekel, ať jsi pták anebo kekel.“
Uživatelský avatar
Alef0
Administrátor
Příspěvky: 5829
Registrován: 7. 6. 2004, 11:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od Alef0 »

Zamyslel som sa vo vlaku a po omylnom sa ocitnutí na literárnej konferencii: čo je kritérium zásadnosti? Predajnosť a dostupnosť môže byť jedna, ale ja som silný zástanca, že argument predajnosťou, teda per populum je blbosť^Wnešťastný.

To, že my sme nezvyklý trh (platba na dobierku) nijak neovplyvňuje samotnú zásadnosť alebo inovatívnosť RPG.

Apocalypse World vyrába Vincent Baker na kolene, čo je singulárny človek a distribúciu rieši zrejme cez IndiePress / DriveThru a asi nemá silu to riešiť komplexnejšie, lebo by nečičíkal svoju manželku a dieťa, ale nastúpil na cestu distribútora, čo je o level vyššie.

Dokonca v tejto téme ani nejde o priemerného RPGčkára.

A dokonca mám tú drzosť povedať, že ty si ten hybný moment, ktorý vie rozhodnúť, či Apocalypse World na českom trhu bude alebo nie. Napriek tomu, že poštovné je psychedelicky drahé (ale tým trpia od nedávna všetci malí distribútori) a napriek tomu, že to nie je mainstream: ale to bremä cyrilometodiády ohurovania priemerných RPGčkárov ide práve od lokálnych distribútorov.

Z praxe: porovnávam to s nórskym Outlandom v Osle, kde som naraboval Do, Houses of the Blooded + videl som Fiasco a ďalšie EvilHatiny.

...Evil Hat je presne na pomedzí, ale neviem, či oni vôbec nejak tlačia na distribučné kanály. Podľa toho, čo Fred Hicks píše, funguje to skôr pullom než pushom, teda lokálni distribútori si objednávajú od neho a nie naopak. (Ale ber ma s rezervou). Ale EH je už vydavateľ, zatiaľčo AW tuším ide len cez distribútora.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3832
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od Sparkle »

No minimálně by mohl AW / DW upíchnout do nabídky Impressions Game Distribution, což je hlavní americký distributor pro tištěné obskurní indie RPG. Tu je seznam produktů. Fakt by mě zajímalo, co vedlo tvůrce AW, že s nima nespolupracuje. (Nebo naopak, co vedlo Impressions, že AW nechtěj.)
Alef0 píše:...Evil Hat je presne na pomedzí, ale neviem, či oni vôbec nejak tlačia na distribučné kanály. Podľa toho, čo Fred Hicks píše, funguje to skôr pullom než pushom, teda lokálni distribútori si objednávajú od neho a nie naopak. (Ale ber ma s rezervou). Ale EH je už vydavateľ, zatiaľčo AW tuším ide len cez distribútora.
Evil Hat, z toho co vím, je spoustou distributorů bojkotován, protože vše tlačí přes Kickstarter a tím je svačí o spoustu peněz. Když jsem se snažila dovézt Fate, distributor to skladem měl ale netvářil se, že ho to moc těší a bylo evidentní, že by mi radši prodal jiný RPG.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Alef0
Administrátor
Příspěvky: 5829
Registrován: 7. 6. 2004, 11:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od Alef0 »

Fakt by mě zajímalo, co vedlo tvůrce AW
Asi sa mu nechce :-) Môžeš mu napísať lumpley@gmail.com* A keď sa ti nechce, aspoň máš odpoveď na svoju otázku. :>;o)
Evil Hat, z toho co vím, je spoustou distributorů bojkotován, protože vše tlačí přes Kickstarter a tím je svačí o spoustu peněz. Když jsem se snažila dovézt Fate, distributor to skladem měl ale netvářil se, že ho to moc těší a bylo evidentní, že by mi radši prodal jiný RPG.
WTF? Dvoj-level WTF:
* Kickstarteristi sú primárne predobjednávatelia, ale stále existuje asi viac ľudí, čo zmeškali Kickstarter a chcú si to kúpiť. To hovorím ako človek, čo popchal do Evil Hatu mnoho eúr, či už cez KS alebo priamo cez Evil Hat alebo ako nákupca papiera pri návšteve v Nórsku.

* To je teda dosť prirodzené, že prvý, kto chce zarobiť, je Evil Hat a nie distribútor, nie? Či mi niečo uniká?

Okrem toho, Evil Hat sa momentálne tvári, že má obdobie 7 tučných kráv.

Neviem, zatiaľ mám z toho pocit, že u autorov je všetko na poriadku, len distribútori bedákajú nad nečinnosťou.
Lebo
A) zákazník turbofanúšik si to kickstartne a má svoje veci ako predobjednávky.
B) zákazník erudovaný ofaká lokálneho distribútora a urobí megaobjednávku z USA a zaplatí ju kartou (možno vidieť na RPGFóre)
C) zákazník štandardizovaný príde, a kúpi čo vidí na polici. A keďže mu to kamenný predajca na policu nechce dať (lebo argument, argument, argument) a sám autor hry nemá duševnú silu riešiť nejaké zámorské trhy, nastáva kotvenie.

Potom ale nie je čo rozoberať, a nie je dôvod na bedáky, lebo, ehm, sama kamenná predajňa je si na vine. Alebo nie?

Fakt, existujú nejaké politické dôvody, prečo ty nemôžeš objednať do Mephitu poza bučky 10 Apocalypse Worldov a predávať ich? (Dôvod "nik by to nekúpil" je úplne validný, lebo aj Sosáček je človek a nemôže evanjelizovať nonstop ;-)).

--------

Bunosovka: Impressions Game majú iné povedomie o obskúrnych indie RPG. Kde je Dread? Kde je Môj život s Pánom? Kde je Sorcerer?
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3832
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od Sparkle »

Tam budou podle mě problémy s minimální objednávkou. Že ten distributor, aby dostal distributorskou cenu, musí objednat třeba 200 kusů naráz, což on si myslí že neprodá, tak to neveme vůbec.

Další problém bude asi v době dodání. Pokud to vydavatel začne prodávat na svém eshopu, a až o 3 měsíce později povolí distributorovi objednat to velkoobchodně, tak se nedivím distributorovi, že ho za tohle pošle k šípku. Já si třeba věřím, že starší hru dokážu prodat, ale spousta krámů může mít skutečně zkušenost, že co doveze o 14 dní později než je release date, to už si jeho zákazníci radši objednají z ciziny.

Naprostý extrém předvedli Wizards of the Coast, když jsme přihlásili novou sezónu DnD Encounters, a oni pak vyhlásili, že k odehrání těch dobrodružství potřebuješ knížku, kterou ale uvolnili do evropské distribuce 4 dny před termínem hraní, což nebyla šance dovézt do ČR včas. Tak jsme další sezonu už nepřihlašovali a místo toho jsme si radši zaregistrovali 13th Age open kampaň, kterou mi poslali emailem.

10 kusů Apocalypse Worldu klidně objednám, jakmile najdu způsob, jak to dovézt bez nutnosti strávit pak celý den na celnici.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 16601
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Příspěvek od Markus »

Chci postupně přidávat do databáze některé výraznější tituly z historie RPG. Je to spíš pro historickou zajímavost a úplnost. Jelikož nepředpokládám, že by se o nich kdovíjak diskutovalo, nechci jim zakládat samostatné diskuze. Tak to budu posílat a odkazovat sem. Kdyby diskuze vznikla, není problém oddělit do samostatného tématu.

Tunnels & Trolls (1. až 4. edice)

Obrázek

:arrow? Anotace v databázi
Jedna z prvních (přesněji třetí) RPG her v historii. Tunnels & Trolls rozvíjejí prapůvodní myšlenku fantasy dobrodruhů, kteří se vypravují na nebezpečné výpravy zejména do podzemí. Hra vznikla v reakci na původní Dungeons & Dragons, na rozdíl od nich ale mají jednodušší, přehlednější pravidla. Hra si míň potrpí na počítání čísel a víc podporuje improvizaci. A v neposlední řadě je odlehčená, až humorná – proslavila se především bizarními názvy kouzel, např. „Tumáš, hade!“ (magická střela) nebo „Ty nebožátko!“ (léčení).

Tunnels & Trolls jsou vlastně remake původního D&D, které bylo prakticky nesrozumitelné bez osobního zasvěcení. Autorovi se dostala do rukou pravidla D&D (aniž by je hrál), ale přišla mu neúplná, zmatečná a těžko pochopitelná. Rozhodl se tedy vytvořit hru vlastní, lepší a smysluplnou. Jádrem Tunnels & Trolls je celkové přehodnocení principů D&D. Autor výrazně zjednodušil pravidla, vyhodil všechny wargamingové prvky, kostky podivných tvarů nahradil jen k6, zrušil přesvědčení a kleriky. Zbroj nesnižuje šanci na zásah, ale pohlcuje zranění. Magie používá systém energetických bodů. A postavy se můžou zlepšovat volně bez ohledu na povolání. T&T jsou taky první hra, která oddělila povolání od rasy.

T&T byla v prvních letech největším konkurentem D&D, a přestože ho neporazila, získala si příznivce na dlouhá léta. Svými inovacemi ovlivnila další vývoj RPG. Vyznačovala se taky tím, že pro ni vycházela spousta „sólo“ dobrodružství pro jednoho hráče – ta se stala jednou z inspirací pro pozdější nástup gamebooků.

První čtyři edice z let 1975 až 1977 jsou velice podobné, liší se především formátem a stále obsáhlejším bestiářem. Výraznější přepracování přinesla až 5. edice z roku 1979.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 16601
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Příspěvek od Markus »

Další epizoda mé občasné snahy mapovat historii RPG.

Obrázek

:arrow? Boot Hill (1e) (1975)
Boot Hill je historicky druhá RPG hra, vydaná krátce po původním D&D stejným nakladatelstvím. Je zasazená do westerného žánru, ale stejně jako původní D&D si stále ponechává výrazně wargamingovou orientaci – reálně předkládá hlavně pravidla pro vyhodnocování přestřelek a hraní s figurkami. Boje můžou být smrtící, často končí po prvním hodu, ale postavy postupem hry nezesilují, takže úmrtnost je velmi vysoká. Přestože zavedla některé nové inovativní mechaniky, například procentuální kostky, její příliš bojové zaměření a nemožnost stotožnit se s postavou omezily její dosah.

Teprve Boot Hill druhé edice (1979) nabídl víc možností a udělal ze hry plnohodnotné RPG.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 16601
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Příspěvek od Markus »

Passigby zpracoval anotaci Skyrealms of Jorune...

Obrázek

:arrow? Anotace světa.
Jorune je asi nejmíň známý ze čtveřice „velkých“ oldschoolových netolkienovských fantasy světů (ty ostatní jsou Glorantha, Tékumel a Talislanta), umístěný na planetě Jorune, na které se po několika vlnách kolonizace různými vesmírnými civilizacemi usadili kolonisté ze Země. Ti kvůli válce, ve které pozemšťané přišli o možnost cestování vesmírem, ztratili spojení se Zemí a po několika neshodách a nedorozuměních s původními obyvateli vyvolali ničivou válku, ve které byla většina pokročilých technologií na celé planetě ztracena. Planeta je prostoupená energetickými krystaly, díky kterým se mohou kusy země oddělit od povrchu a vytvářet létající ostrovy (skyrealms).

Stylově připomíná francouzské komiksy a kreslené filmy ze 70. let (Moebius, Jodorowsky, ...), smíchané s kalifornským post-hippie New Age. Výrazný vizuál světa vytvářejí ilustrace, které nakreslil Miles Teves.
A pak samotná hra...

Obrázek

:arrow? Skyrealms of Jorune (1. a 2. edice)
Hra zasazená do sci-fantasy světa Jorune, na planetě, na níž se mísí potomci kolonizátorů ze Země s původními obyvateli. Po ničivé válce byla ovšem většina pokročilých technologií ztracena. Hráči hrají „tauthery“, uchazeče o plnohodnotné občanství říše Burdoth, kteří putují planetou a různými službami se snaží získat přízeň stávajících občanů. Ti se za ně při schvalování žádosti zaručí a žádost podpoří (v pravidlech to představuje mechanika reputace). To vytváří zajímavý základ pro hru s frakcemi, patrony a dalšími společenskými vztahy. Přitom potkávají roztodivné místní kultury, snaží se přežít v cizím a exotickém prostředí a odhalují záhady skrývající se v prastarých ruinách. Planeta je prostoupená energetickými krystaly, díky kterým se mohou kusy země oddělit od povrchu a vytvářet létající ostrovy („skyrealms“). Ty sice bývají špatně dostupné, ale zato jsou těmi nejzajímavějšími (a nejnebezpečnějšími) místy k prozkoumávání.

Hra používá květnatou terminologii jako z etnografické studie (a je asi prolezlá satirickými vtípky a narážkami, které dnes čtenář už těžko rozluští). Takže uchazeč o občanství je „tauther“, cesta k občanství „tothis“, samotné občanství (a občan) „Drenn“ (a čestný občan „Drennit“), potvrzení o podpoře uchazeče „copra“ (nicméně „copra“ má ještě tři další významy) a uchazeč je sbírá na destičku „challisk“. Slovníček je na 2,5 strany, a to včetně pár pravidlových termínů a zkratek, názvů ras, etnik, zvířat, rostlin, ročních období, jazyků (např. crugarové mluví jazykem Chaun-tse), zájmen, platidel, zbraní, hudebních nástrojů, společenských tříd, pozic a institucí a geografických názvů... i když většina z nich má v definici aspoň jeden jiný termín a některé jsou (lehce) rekurzivní.

Stylově hra připomíná francouzské komiksy a kreslené filmy ze 70. let, smíchané s kalifornským post-hippie New Age. Nepravidlové části příruček jsou psané z pohledu obyvatel Jorune (takže třeba příručka pro hráče popisuje historii z pohledu potomků lidských kolonistů, zatímco příručka pro Vypravěče i z pohledu původních obyvatel Shantas), zatímco příručka o světě určená pro hráče je pojatá jako propagandistický plátek pro uchazeče o občanství, vydaný vládou.

Andrew Leker začal základ Jorune tvořit v 7. třídě na ZŠ jako svět a kampaň pro Metamorphosis Alpha a na konci školního roku je prezentoval jako studentský projekt do angličtiny. Při studiu na univerzitě je rozšířil, zbavil vazeb na Metamorphosis Alpha a vydal jako RPG. První dvě edice vyšly vlastním nákladem, na třetí prodal práva společnosti Sussex, známé spíš jako výrobce kostek (tato edice má bohužel špatnou redakci a tiskové chyby jako zdublované stránky). Ve všech třech edicích byly použité ilustrace, které pro 1. edici nakreslil jeho spolužák ze ZŠ Miles Teves.

Systém je postavený na dovednostech, ale jak bylo v 80. letech zvykem, je simulacionisticky překomplikovaný (autor v té době studoval matfyz v Berkley). Při boji každý účastník v každém kole hází až zhruba 5×, hody na zranění neurčují přímo jeho velikost, ale hledá se podle nich v tabulce, kde má každý typ útoku i kouzla vlastní rozsahy pro povrchové, lehké, střední, těžké, kritické a smrtící zranění, každý typ zranění má jiný efekt podle zasažené části těla atd. Navíc je vše zamlžené exotickou terminologií, kterou hra používá i pro tak běžné věci, jako je hráč („tauther“) nebo Vypravěč („Sholari“).

Pro sandboxovu hru jsou k dispozici velmi bohaté (d10 až d1000) náhodné tabulky, které dovedou vygenerovat spousty nebojových setkání a různé situace pro divočinu i hru ve městě, ale protože jsou úzce navázané na prostředí hry, nedají se jednoduše použít někde jinde.

První edici hry (papeback) vydal autor ve svém nově založeném nakladatelství v nákladu jen 400 kusů v roce 1984. Do obecného povedomí se dostala až druhá edice, která vyšla jako krabicovová sada o rok později (1985) v nákladu 3000 kusů. Druhá edice lehce modifikuje svět (např. vyhodila některé nezajímavější rasy) a nabízí i jiné aktivity než bezmyšlenkovitý boj, pořád jde ovšem o víceméně totožnou hru.

Odlišná je třetí edice Skyrealms of Jorune (1992) vyrobená v licenci nakladatelstvím Chessex.
Uživatelský avatar
Iwas Passingby
Příspěvky: 497
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Příspěvek od Iwas Passingby »

Ještě přihodím pár odkazů, ze kterých jsem čerpal:

waynesbooks.com (přehled fyzických vydání)
Podrobný přehled 2ed se spoustou obrázků
Zamyšlení nad inspiracemi pro Jorune
Přehled a srovnání s Tékumelem
Stručný přehled, asi 2ed
Další krátký přehled
Archív fanzinů
Nedostatky

Podobně jako u Talislanty hrál Skyrealms of Jorune i v USA jenom málokdo, ale jestli se kolem RPG pohyboval v 80. letech, většinou si vybaví výrazné reklamy v časopisu Dragon. Na Wayne's Books jsou dokonce i náklady pro první dvě edice (400 ks a 3000 ks). Prý byly i oblíbené v UK, kde je sám autor prezentoval a prodával na nějakém conu.

Jinak 3. edici vydal samozřejmě Chessex, nějak se mi to už motalo dohromady - Chessex, Sussex, Shantha, Santa, Sholari, Chopra, Isho, Iscin, Dashyo, Sho-sen, Burdoth, Ardoth... :D

EDIT Autistické zarovnání odkazů do trojúhelníku.
"Dobrý den, máte už prosím Pravidla pro experty???"
:>:o/
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 16601
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Příspěvek od Markus »

Další podrobně zpracovaný historický exkurz od Passingy:

Obrázek

:arrow? Toon
Toon je odlehčené a nevážné RPG, ve kterém hráči hrají kočky, myši, kojoty, králíky a jiné další lidské i zvířecí postavy z nedělních kreslených filmů, jako jsou Tom & Jerry, Bugs Bunny, Mickey Mouse, Betty Boop, Road Runner & Wile E. Coyote, Pepek Námořník... Šílené honičky, záludné a komplikované pasti, gravitace, co začne fungovat, teprve až si postava všimne, že je pod ní prázdno, antropomorfní zvířátka, co odnikud vytáhnou kanóny větší, než jsou ona sama, plechovky s barvou, kterou se dá na zeď nebo na zem nakreslit díra a tak dále.

Mechanický systém hry připomíná zjednodušené GURPS.. Postavy nemůžou umřít a prakticky se jim nemůže stát nic zlého ani nic, co by mělo dlouhodobé následky. Když přijdou o všechny životy, jsou „mimo“ – hráč prostě 3 minuty reálného času nehraje a potom se postava vrátí do hry s plným počtem životů. Neúspěšné hody nepředstavují problém, ale měly by hlavně vytvářet zajímavé situace a být inspirací pro další šílené nápady. Pravidla zdůrazňují, že se při hře nemá plánovat a přemýšlet, ale zdrojem zábavy by měla být rychlá a divoká akce jako v kreslených seriálech. Typické sezení by mělo trvat jednu až tři hodiny.

Každá postava má 4 vlastnosti, Muscle (síla), Zip (rychlost, obratnost, bystrost), Smarts (inteligence, znalosti) a Chutzpah (ukecávání, plížení, atd.). K nim má 23 dovedností, až dva „shticks“ (zvláštní schopnosti, jako létání, hypnóza, natahování částí těla atd.), předměty a „gizmos“ (vychytávky), v podstatě volné sloty na předměty, které poskytnou to, co postava zrovna potřebuje. Maximální povolená hodnota dovednosti je 9, takže hráč má vždy aspoň šestinovou šanci, že se mu akce nepovede. Pro roleplaying a formování děje má každá postava charakteristického nepřítele (jako třeba Tom & Jerry), pár věcí, ve které věří a kterými se řídí, a nějaký cíl.

Hráč si může postavu vytvořit podle svého a mezi vlastnosti atd. si rozdělit pevný počet bodů, nebo si ji může naházet náhodně (případně použít nějakou kombinaci). Při hře se házíjednou až třemi k6 a pro náhodné tabulky se používá „desítkový“ hod k6 (hra pro jednoduchost nepoužívá k10, takže hod nepokrývá všechny hodnoty). Při hodech proti vlastnostem, dovednostem nebo „shtickům“ se nepoužívají žádné bonusy ani postihy. Při konfliktu (boj, pronásledování...) si házejí obě strany. Nehráčské postavy se řídí stejnými pravidly jako hráčské. Vypravěč se ve hře označuje jako „animátor“.

Když má hráč slovo, popisuje jednání své postavy tak dlouho, dokud nemusí provést hod. Potom předá slovo dalšímu hráči. Některé situace boří čtvrtou stěnu, takže když je hráč třeba zmatený z toho, co se stalo, nebo propadne záchvatu smíchu, přenese se to na postavu a hraje další hráč.

Hráči za chytré a zábavné nápady, poslední rány do protivníka, hraní postavy v souladu s jejími zásadami a cíli nebo dohrání dobrodružství dostávají body zápletky (plot points). Když je hráčova postava vyřazená, hráč o jeden bod přijde. Za body si můžou hráči před dalším dobrodružstvím zlepšit dovednosti nebo „shticks“, koupit nový slot na „gizmo“ nebo za ně můžou během dobrodružství dočasně aktivovat nějaký „shtick“, který jejich postava jinak nemá.

Hra vyšla ve dvou dílčích verzích. První edice (64 stran) pochází roku 1984, potom následovaly tři 40stránkové doplňky obsahující hlavně dobrodružství, ale i nové dovednosti a „shticks“: Toon Silly Stuff (1985), Son of Toon (1986), Toon Strikes Again (1985).

V roce 1991 vyšla rozšířená Toon Deluxe Edition (208 stran). Základní principy a systém hry zůstaly stejné, ale text byl zpřehledněn a základní pravidla i všechny zatím vydané rozšiřující příručky byly spojeny do jedné knihy. Ta obsahuje přes desítku připravených dobrodružství (na 1 až 12 stránek), „kampaně“ (pojaté spíš jako volně propojené epizody), ukázkové lokace, cizí postavy, generátor dobrodružství a další obsah. K Toon Deluxe Edition později vyšly dva 200stránkové sborníky dobrodružství Toon Tales (1993) a Tooniversal Tour Guide (1992) a katalog předmětů Toon Ace Catalog (1994).

Hra byla přeložena do francouzštiny, španělštiny, italštiny a portugalštiny.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Antharon
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti