[PbtA] Brindlewood Bay + Carved from Brindlewood

PbtA a od něj odvozené FitD jsou asi nejpopulárnější skupiny současných „příběhových“ her.

Moderátor: MarkyParky

Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 109
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[PbtA] Brindlewood Bay + Carved from Brindlewood

Příspěvek od RPG Fórum »

ObrázekObrázekObrázek

Carved From Brindlewood je systém odvozený ze hry Brindlewood Bay (2020), vhodný pro detektivní hry, ve kterých mají hráči sdílenou kontrolu nad vyprávněním. Jedná se o variantu enginu Powered by the Apocalypse. Každé herní sezení většinou představuje jeden případ, který je potřeba vyřešit. Případ se skládá z připravených míst, podezřelých a stop, aniž by ale bylo správné řešení předem určené. Hráči v průběhu hry sbírají důkazy a společně vyprávějí příběh, který je přesvědčivě interpretuje.

:arrow? Brindlewood Bay (2020) - Detektivní hra za babičky vyšetřující zločiny na maloměstě
:arrow? The Between (2021) - Hra za nadpřirozeně obdařené vyšetřovatele z temného viktoriánského Londýna
:arrow? Public Access (2023) - Vyprávěcí hra o záhadách děsivého amerického městečka
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 22491
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [PbtA] Brindlewood Bay

Příspěvek od Markus »

Emvee sepsal pěknou a informativní anotaci, díky! Přikládám celé znění (a doplnil jsem informaci o původní verzi):

Obrázek

:arrow? Brindlewood Bay (2020)
emvee píše:Brindlewood Bay je detektivní hra, ve které hráči představují důchodkyně z městečka Brindlewood Bay. Ve volném čase, kterého mají fůru, se věnují amatérské detektivní činnosti. Hra se snaží napodobit atmosféru příjemných detektivních seriálů, jako jsou To je vražda, napsala nebo Columbo, s občasnými výlety do mysteriózních vod typu Twin Peaks. Na pozadí totiž bublá metaplot s lovecraftovskými motivy, které by se měly v každém případu aspoň na okamžik vyskytnout. Hra je nenáročná, GM by měl být schopný vést ji téměř bez přípravy. Hodně se dbá na přístup „Hraj, abys zjistil, co se stane“.

Hra je postavená na zjednodušeném enginu Powered by the Apocalypse, ve kterém vyhodnocování probíhá skrze takzvané „tahy“ – hráč hodí 2k6, přičte hodnotu příslušné dovednosti a podívá se, jaké výsledky to u zvoleného tahu znamená. Tahů v této hře existuje jen pár: na všechny možné činnosti se používá buď „denní tah“, nebo „noční tah“. Noční tah se liší v dopadu neúspěchu, je tvrdší a krutější než u denního tahu. Aktivuje se ne jen v noci, ale i v nebezpečnějších a strašidelnějších situacích (temný sklep, opuštěná márnice...) Pro hledání stop, průzkumu (místnosti, těla oběti, knihovny podezřelého...) nebo výslechu podezřelých se používá „šťouravý tah“. Důchodkyně-detektivky můžou dostávat negativní stavy, které jí zhoršují hody (vyvrtnutý kotník, naštvání, smutek, lehký otřes mozku...). Ty si vyléčí zahráním scénky s jinou detektivkou, ideálně během nějaké činnosti, které se postava věnuje mimo vyšetřování zločinu.

Hráči a vypravěč společně improvizují průběh děje a rozhovorů hrdinek s podezřelými. Hráči se podílejí na tvorbě prostředí, protože jim GM má klást otázky jako „Jedna z vás oběť znala, vzpomenete si na to, kdy jste se viděly naposled?“ Jakmile se nasbírá dostatečné množství stop, hra přechází do fáze „teoretizování“, kdy hráči přednesou svou verzi toho, jak ke zločinu došlo. Připravené případy tohle schválně neuvádějí, je to na hráčích – ti tak nejsou nuceni odhadnout a pochopit, k čemu je vypravěč vede, ale můžou podstatu případu vymyslet sami! Takže každé řešení je unikátní a zároveň je pokaždé správné. Následuje finále: usvědčení pachatele, případně jeho polapení a ponížení.

Základní hra obsahuje několik připravených případů. Ty vždy obsahují výchozí zápletku, stručné charakteristiky podezřelých a lokací a nakonec poměrně bohatý seznam generických stop („anonymní dopis o nemanželském dítěti“, „zakrvácený koberec“). Z nich vypravěč vybírá odměny hráčům za jejich úspěšné „šťouravé tahy“.

Hra původně vyšla v roce 2020 jako PDF. V roce 2022 vyšla po úspěšném Kickstarteru rozšířená verze doplněná o nové rady k vedení hry, připravené scénáře a informace o temném metaplotu.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 2):
emvee, smrq
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 22491
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [PbtA] Brindlewood Bay

Příspěvek od Markus »

Při zakládání tématu jsem taky ukradl Selhanův starý příspěvek (jediný o Brindlewood, který tu byl) a upravil jsem ho na záhlaví. Tady archivuju jeho znění.
Selhan píše: 4. 6. 2023, 19:00 Tak jsem včera vedl Brindlewood Bay, a úplně jsem neuspěl. S tím quirkem, že není jasné kdo to udělal a jakákoli teorie hráčů může být pravdivá, jsme se potýkali.

Chyby, které jsem udělal:
- Některé clues jsem udělal příliš směřující. Zvláště ve chvílích, kdy se hráči pídili na konkrétním místě a pro konkrétní teorii jsem měl fakt problém, když si hodili dobře, napasovat do toho něco, co jim vlastně nic nepotvrdí
- Nechal jsem vedení vyšetřování příliš na nich, i když jsem jim slíbil, že nevadí, že nejsou skvělí detektivové, a zasekávali se na tom, že neví, co by měli dělat (věci, co mi přišly jako očividné, ale nejsou, jako výslech podezřelých, výslech svědků, ověřování alibi).
- Protáhli jsme to kvůli tomu dlouho a hráči na konci, kde mají dát hlavy dohromady a všechno vysvětlit, byli unavení.

Měl jsem to víc strukturovat. Ve zpětném pohledu byla například zásadní chyba, že jsem jim dal jednoho podezřelého přímo pod nos a další byli až o kousek dál. Protože tady opravdu jde o to, že si hráči mají vybrat jednu teorii – samozřejmě že pro ti první měli nejvíce stop a nejvíc na ní lpěli. Jestli byste to někdy vedli, je podle mě opravdu zásadní dát hráčům všechny podezřelé, které chcete, rovnou.
Dále bych si příště prostě připravil scény, na kterých je hodně stop (místo činu, obydlí podezřelých, márnice, místo kde se našla zbraň) a hráče do nich vyloženě pošupoval, například tím, že je tam bude posílat nějaké NPC (policajt). Ta pravidla reálně dělají jen dvě věci – hledání stop, a riskantní dostávání se na nějaké místo. Jestli se do toho chcete vejít, musíte se na to připravit. Když vám hráči začnou hledat stopy někde jinde, tak se to snadno roztříští.

Hodně jsem také bojoval s tím, že jsem při posuzování (samozřejmě) promýšlel, co se teda vlastně stalo, a pak jsem docházel k tomu, že mi to buďto nepasuje dohromady, nebo vím, kdo to udělal. Bylo zvláštní, když ta finální teorie, kterou kostky potvrdily, mi v zásadním bodě nedávala smysl, a myslím, že stejný pocit měli i někteří hráči.

Musím říct, že můj závěr je, že jakkoli se mi to téma ohromně líbí, tak ta pravidla nejsou moc dobrá. Základní moves jsou opravdu ohromně úzké, a zároveň výsledky jsou nekonkrétní, na GMovi, bez žádného návodného posouvání. Vlastně vůbec nevyužívají tématu, vyměnit babičky za FBI nic nezmění. "Maven moves", které si můžou hráči vybrat jako vlastní charakterizaci, jsou hodně rozlítané. Není zde žádná nápomoc co se do sktruktury (tedy včasného uzavření případu) týče, optimální strategie je shánět stopy co nejdéle to jde – prakticky tedy do chvíle, kdy hra hráče přestane bavit, což znamená mizerný klimax.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
emvee
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 22491
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Jiné PbtA hacky

Příspěvek od Markus »

O tomhle jsem se dozvěděl z recenze na Ze stolu:

Obrázek

:arrow? Public Access (2023)
Public Access je vyprávěcí hra o skupině lidí, kteří se v roce 2004 vracejí do města Deep Lake v Novém Mexiku, kde koncem 80. a během 90. let vyrůstali, a začínají v něm řešit podivné záhady. V dobách jejich mládí působila ve městě televizní stanice, jejíž následný osud (doslova zmizela) je zdrojem mnoha spekulací a konspiračních teorií. Hráči v průběhu vyšetřování odhalují, co se doopravdy stalo a jakou roli sehrála televize skoro ve všem, co se ve městě – plném strašidelných míst, jako je opuštěný zábavní park nebo stará arkádová herna – děje. Pravda nebude pěkná.

Hra je postavená na enginu Powered by the Apocalypse a jako taková je strukturovaná pomocí „tahů“, které hráči aktivují. Každá postava má pět základních statistik, jeden speciální tah, který vystihuje i její charakter, a několik věcí, které můžou přinést jednorázový bonus k hodu. Pravidla rozlišují specifické fáze hry – ráno, den, soumrak a noc –, které se chovají trochu jinak (např. den je nejbezpečnější, ráno se rozdávají zkušenosti...). Na začátku každého dne se objeví nová záhada a hráči určí otázky, které by ten den chtěli zodpovědět, což se stává aktuálním cílem hry. Hráči sami se zapojují do vyprávění – například při vyšetřování sbírají stopy, na jejich základě vytvářejí hypotézy, a když uspějí v potřebných hodech, mají pravdu. V nebezpečí odpovídají na otázky typu „Čeho se bojíš?“, a když neuspějí, následky se odvíjejí přesně od toho.

K nezvyklým herním prvkům patří možnost přetočit čas nazpátek a vyhnout se tak nepěkným následkům, které už se ve hře staly (za určitou cenu), nebo třeba sledovat videokazety se záznamy toho, co se v městečku Deep Lake stalo, přičemž jejich obsah popisují v rámci minihry společným vyprávěním všichni u stolu.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
smrq
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 22491
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [PbtA] Brindlewood Bay + Carved from Brindlewood

Příspěvek od Markus »

Brindlewood Bay už má taky vlastní engine, na kterém stojí další hry!


Obrázek

:arrow? The Between (2021)
The Between je hra na zasazená do viktoriánského Londýna, inspirovaná televizním seriálem Penny Dreadful a jinými hororovými klasikami, jako je komiks Z pekla, Liga výjimečných a další. Hráči představují skupinu záhadných lovců monster s temnou minulostí, kteří společně vyšetřují a eliminují nadpřirozené hrozby ohrožující město. Každá postava má jedinečné schopnosti, ale zezačátku zůstává z velké části neznámou – její minulost se postupně odhaluje během hry.

Hra využívá systém Carved from Brindlewood, který byl poprvé představen ve hře Brindlewood Bay (2020) a je variantou enginu Powered by the Apocalypse (PbtA). Hráči si pro svoji postavu volí jeden z dostupných archetypů („playbooků“), jako je např. Průzkumník, Matka, Médium nebo Američan. Tím získají přístup ke konkrétním „tahům“, které můžou ve hře – společně s obecnými tahy dostupnými všem – provádět. Při vyhodnocování hráč hodí 2k6, přičte hodnotu příslušné vlastnosti a podívá se, jaké výsledky to u zvoleného tahu znamená. Hra má ale výrazně míň tahů než jiné hry založené na enginu PbtA. Vyšetřování každého případu je rozděleno do čtyř fází. Během denní fáze hráči shromažďují informace a připravují se, zatímco v noční fázi čelí hrozbám přímo. V každé fázi jsou přitom dostupné jiné tahy.

Případy nemají předem daná řešení – Vypravěč si sice připraví místa, podezřelé i stopy, ale správná interpretace vznikne až společným vyprávěním při hře. Hra je koncipovaná tak, že v rámci jedné kampaně by mělo být aktivních několik hrozeb. Hráči se musejí rozhodnout, na kterou se budou zrovna soustředit, zatímco ty ostatní se dál stupňují. Za vším stojí jeden hlavní protivník, tzv. „Mastermind“

Původní verze byla zpětně přejmenována na The Between Preview Edition (2021). V roce 2025 má vyjít rozšířená reedice The Between, která bude obsahovat víc archetypů vyšetřovatelů, nové připravené hrozby a další nové materiály..
Odpovědět

Zpět na „Powered by the Apocalypse (PbtA) a Forged in the Dark (FitD)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů