[svět] Mystara
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 22687
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
[svět] Mystara


Mystara patří k prapůvodním světům pro rodinu her D&D. Zatímco „pokročilá“ linie Advanced Dungeons & Dragons měla svůj svět Greyhawk, produkty určené pro „začátečnickou“ linii Basic Dungeons & Dragons byly zasazené do světa Mystara. Vychází z domácí kampaně Lawrence Schicka a Toma Moldvaye a byl poprvé představen (ve formě mapy a stručného povídání) v dobrodružství Isle of Dread. Zpočátku neměl svět žádnou kodifikovanou podobu v klasické „příručce světa“, objevoval se a byl rozvíjen jen jako předpokládané prostředí jednotlivých publikovaných dobrodružství. Teprve později byl představen uceleně v regulérních příručkách světa.
Jedná se o relativně generický fantasy svět, přezdívaný někdy též termínem „Známý svět“. Zvláštností planety Mystara je skutečnost, že je uvnitř dutá a obsahuje vnitřní „Dutý svět“.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 22687
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [svět] Mystara
Chybí nám tu diskuze k Mystaře, tak ji pro pořádek zakládám, ať na ni můžu odkazovat.
Re: [svět] Mystara
Nechce se mi to sepisovat do DB, tak jenom takhle... Asi začínám mít nějakou slabost pro oldschool moduly do 40 stránek a geografické příručky, co se vejdou do 100 stran i s mapou, a dneska už jsou nezajímavé, málo originální a plné klišé a stereotypů...
Lawrence Schick (jeden z původních autorů) vzpomíná na začátky Known World/Mystary (spoiler: MMTTRPG)
Stručné recenze všech Gazetters
Přehled BECMI pravidel, modulů a dalších příruček z něčí sbírky
Fotky a info z Wayne's Books:
Gazetteers (celkem 14 + 1 boxed set se dvěma oblastmi) popisovaly každý jednu ucelenou geografickou oblast, která většinou vycházela z nějakých historických nebo fantasy kultur (renesanční Itálie, Byzanc, Vikingové/seveřané, Arábie, stepní nájezdníci, američtí indiáni, piráti, lesní elfové, stínoví elfové, trpaslíci, půlčíci...). Neměly metaplot, ale měly dost podrobnou historii, která končila ve stejný okamžik (a dál to bylo na GMovi/hráčích). Taková TSRácká splácanina všeho možného
s proměnlivou kvalitou (podle recenzí), nicméně asi docela dobře použitelná jako základ kampaní, které můžou začít v lokálně a pak plynule přejít v hexcrawl (všechny příručky měly přiložené hexové mapy svých oblastí). V každém byla i nějaká nová pravidla - povolání/rasy (je to D&D, takže race-as-class), vybavení, kouzla, atd. a hned první Gazetteer (The Grand Duchy of Karameikos) obsahuje (volitelná) pravidla pro dovednosti. Pravidla pro dovednosti se potom objevily i v dalších Gazetterech, ale (podle recenzí) nebyly nazvájem úplně konzistentní a sladěná.
Hollow World (vydaný na začátku 90tek víceméně po uzavření řady Gazetteer) byl samostatný svět s vlastním Sluncem uvnitř planety, na které se Známý svět nacházel, a dalo se do něj dostat třeba lodí, kterou vtáhnul vodní vír. Pulp, pulp, pulp - divoké džungle plné přežívajících zbytků dávno ztracených království a divochů, ruiny, kultry inspirované Afrikou a Mezoamerikou, dinousaři atd.
V roce 1992 vydalo TSR modul Wrath of the Immortals, ve kterém původní Known World i Hollow World rozsekali na kaši (v Known World/Mystaře nejsou bohové jako třeba ve Forgotten Realms, ale jejich funkci plní Immortals, hrdinové ultravysokých úrovní). Další 90kové moduly (pod značkou Mystara) už vycházejí z "nové" historie - napřed průvodci Poor Wizard's Almanac a Joshuan's Almanac (s geografickými přehledy a historií nejnovějších událostí), potom krabicovky Champions of Mystara (ve které družina cestuje Mystarou v létající lodi a která popisuje nové oblasti inspirované Indií a Afrikou; to je ještě pro D&D) a revize nejvýraznějších oblastí Karameikos a Glantri (ty už jsou pro AD&D 2e).
Souběžně s tím vycházela v Mystaře velmi volně zasazená řada Thunder Rift - krátká dobrodružství pro D&D pro postavy na úvodních úrovních (20-30 stránek s velkou barevnou mapkou pro figurkový souboják, s výjimkou úvodního, které mělo cca 40 a popisovalo celou oblast údolí Thunder Rift). Tam byly vazby na Known World/Mystaru záměrně slabé, aby se to dalo použít kdekoliv.
K tomu pak ještě vyšlo pár modulů Red Steel a Savage Baronies, umístěných na Savage Coast (původně jako modul TSR9129 X09 The Savage Coast). Prostředí je podobné začátkům dobývání Ameriky Evropany. (I když v tomhle mám trochu chaos, co se týká Red Steel a co Savage Baronies...)
A v Mystaře se odehrávala dneska už asi dost wtfloloidní hra Fantasy Empires (ten fousatý pán v plášti s kapucí, který kouká po myši, je Dungeon Master).
EDIT(y) Semtam doplnění a opravy
Lawrence Schick (jeden z původních autorů) vzpomíná na začátky Known World/Mystary (spoiler: MMTTRPG)
Stručné recenze všech Gazetters
Přehled BECMI pravidel, modulů a dalších příruček z něčí sbírky
Fotky a info z Wayne's Books:
- 80kové Known World Gazetteer's (Wayne's Books)
- Hollow World (Wayne's Books)
- 90ková Mystara + Red Steel (Wayne's Books)
- Thunder Rift
Gazetteers (celkem 14 + 1 boxed set se dvěma oblastmi) popisovaly každý jednu ucelenou geografickou oblast, která většinou vycházela z nějakých historických nebo fantasy kultur (renesanční Itálie, Byzanc, Vikingové/seveřané, Arábie, stepní nájezdníci, američtí indiáni, piráti, lesní elfové, stínoví elfové, trpaslíci, půlčíci...). Neměly metaplot, ale měly dost podrobnou historii, která končila ve stejný okamžik (a dál to bylo na GMovi/hráčích). Taková TSRácká splácanina všeho možného

Hollow World (vydaný na začátku 90tek víceméně po uzavření řady Gazetteer) byl samostatný svět s vlastním Sluncem uvnitř planety, na které se Známý svět nacházel, a dalo se do něj dostat třeba lodí, kterou vtáhnul vodní vír. Pulp, pulp, pulp - divoké džungle plné přežívajících zbytků dávno ztracených království a divochů, ruiny, kultry inspirované Afrikou a Mezoamerikou, dinousaři atd.
V roce 1992 vydalo TSR modul Wrath of the Immortals, ve kterém původní Known World i Hollow World rozsekali na kaši (v Known World/Mystaře nejsou bohové jako třeba ve Forgotten Realms, ale jejich funkci plní Immortals, hrdinové ultravysokých úrovní). Další 90kové moduly (pod značkou Mystara) už vycházejí z "nové" historie - napřed průvodci Poor Wizard's Almanac a Joshuan's Almanac (s geografickými přehledy a historií nejnovějších událostí), potom krabicovky Champions of Mystara (ve které družina cestuje Mystarou v létající lodi a která popisuje nové oblasti inspirované Indií a Afrikou; to je ještě pro D&D) a revize nejvýraznějších oblastí Karameikos a Glantri (ty už jsou pro AD&D 2e).
Souběžně s tím vycházela v Mystaře velmi volně zasazená řada Thunder Rift - krátká dobrodružství pro D&D pro postavy na úvodních úrovních (20-30 stránek s velkou barevnou mapkou pro figurkový souboják, s výjimkou úvodního, které mělo cca 40 a popisovalo celou oblast údolí Thunder Rift). Tam byly vazby na Known World/Mystaru záměrně slabé, aby se to dalo použít kdekoliv.
K tomu pak ještě vyšlo pár modulů Red Steel a Savage Baronies, umístěných na Savage Coast (původně jako modul TSR9129 X09 The Savage Coast). Prostředí je podobné začátkům dobývání Ameriky Evropany. (I když v tomhle mám trochu chaos, co se týká Red Steel a co Savage Baronies...)
A v Mystaře se odehrávala dneska už asi dost wtfloloidní hra Fantasy Empires (ten fousatý pán v plášti s kapucí, který kouká po myši, je Dungeon Master).
EDIT(y) Semtam doplnění a opravy
Naposledy upravil(a) Passingby dne 16. 9. 2022, 11:45, celkem upraveno 3 x.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 22687
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [svět] Mystara
Díky za infodump a odkazy. Přijdou vhod, až se ve svém knihovnickém zápalu propracuju až k Mystaře. Teď začínám Greyhawk. 

Creature Crucible
Creature Crucible byla krátká řada čtyř doplňků pro BECMI D&D, která vycházela kolem roku 1990. Volně navazuje na Known World Gazetteers. Popisuje nové rasy, které může DM nabídnout hráčům, nebo je používat jen pro NPC. K tomu nějaká nová pravidla, typicky dovednosti, nová kouzla a nové povolání pro kouzelníky a nová lokace umístěná v Known World, ve které všechny nové rasy z příručky žijí (jsou v místech, která v Gazetteerech nebyla moc popsaná, většinou na hranici "mezi" dvěma Gazetteery).
Protože některé rasy jsou výrazně silnější než základní D&Dčkové rasy, začínají na "předprvní" úrovni se záporným počtem zkušeností (u některých dost šíleným...). "Předprvní," ne "nulté," protože některé rasy musí postoupit několikrát, než se vůbec dostanou na 1. úroveň (říká se tomu "redukce negativních zkušeností," po dosažení 1. úrovně už má hrdin(k)a zkušenosti pouze pozitivní).
Dobrodružství podle recenzí moc dobrá nejsou a většinou ani nijak zajímavě nevyužívají možnosti, které nové rasy a lokace nabízejí.
Přehled a fotky na Wayne's Books
Readthru s obrázky na rpg.net, bez Night Howlers
Anotace:
Protože některé rasy jsou výrazně silnější než základní D&Dčkové rasy, začínají na "předprvní" úrovni se záporným počtem zkušeností (u některých dost šíleným...). "Předprvní," ne "nulté," protože některé rasy musí postoupit několikrát, než se vůbec dostanou na 1. úroveň (říká se tomu "redukce negativních zkušeností," po dosažení 1. úrovně už má hrdin(k)a zkušenosti pouze pozitivní).
Dobrodružství podle recenzí moc dobrá nejsou a většinou ani nijak zajímavě nevyužívají možnosti, které nové rasy a lokace nabízejí.
Přehled a fotky na Wayne's Books
Readthru s obrázky na rpg.net, bez Night Howlers
Anotace:
- Tall Tales of the Wee Folk (John Nephew, 1989) - lesní rasy; mix irsko-britských skřítků, pixies a sidhe s řeckými kentaury, fauny a dryádami + entové a moudré sovy, co můžou nosit brnění
- Top Ballista (Carl Sargent, 1989) - nebeské rasy; létající ostrov funhouse gnómů pilotujících dvouplošníky, gremlini, pegatauři, harpyje, sfingy, ptačí lidé, supí lidé...
- The Sea People (Jim Bambra, 1990) - podmořské rasy, pravidla pro podmořská dobrodružství
- Night Howlers (Ann Dupuis, 1992) - lykantropové + kampaň pro lykantropy
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Re: [svět] Mystara
Ha, dobová recenze na 90kový modul pro AD&D 2e, Karameikos: Kingdom of Adventure, ze Score 1996/36 od Karla Papíka 

Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Re: [svět] Mystara
Karel Papík byl spoluzakladatelem Altaru a ve Score působil jako ambasador RPGček.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Re: [svět] Mystara
Naházel jsem do DB velmi stručné anotace ke Gazetteerům, tak kdyby je náhodou někdo znal, může je klidně doplnit (jestli nemáte účet v DB, stačí sem a překopíruju to tam).
Mají nejhezčí obálky ze všech DnD produktů (nebo nejkýčovitější?
), tak si to zaslouží.
A všechny jsou pro B/X a BECMI DnD, takže jsou přímo hratelní i v OSE.
Mají nejhezčí obálky ze všech DnD produktů (nebo nejkýčovitější?


A všechny jsou pro B/X a BECMI DnD, takže jsou přímo hratelní i v OSE.
- GAZ01 The Grand Duchy of Karameikos
- GAZ02 The Emirates of Ylaruam
- GAZ03 The Principalities of Glantri
- GAZ04 The Kingdom of Ierendi
- GAZ05 The Elves of Alfheim
- GAZ06 The Dwarves of Rockhome
- GAZ07 The Northern Reachers
- GAZ08 The Five Shires
- GAZ09 The Minrothad Guilds
- GAZ10 The Orcs of Thar
- GAZ11 The Republic of Darokin
- GAZ12 The Golden Khan of Ethengar
- GAZ13 The Shadow Elves
- GAZ14 The Atruaghin Clans
- GAZ00 Dawn of the Emperors: Thyatis & Alphatia Boxed Set
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Re: [svět] Mystara
Caldwell, ach ta nostalgieIwas Passingby píše: ↑15. 9. 2022, 23:41 Mají nejhezčí obálky ze všech DnD produktů (nebo nejkýčovitější?), tak si to zaslouží.
![]()

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů