[série článků] Historie RPG

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům, jako jsou třeba Dračí Doupě, Fate nebo třeba Dungeons and Dragons.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 17709
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Rozhodl jsem se pustit do série článků, která představí celou historii RPG. Bláhový cíl? To nepochybně! Tak pojďme na to. Historie RPG her, od jejich počátků až do dneška. Vyprávěná článek po článku, nakladatelství po nakladatelství, hru po hře, příručku po příručce. Bude to na dlouho. Uvidíme, jak daleko se dostaneme.

:arrow? Historie RPG 001: TSR a D&D aneb od hrstky wargamerů v garáži po multimilionový byznys (prehistorie–1979)
:arrow? Historie RPG 002: Flying Buffalo a Tunnels & Trolls: Proč tak vážně, vážení? (1970–1985 a dodnes)
:arrow? Historie RPG 003: Judges Guild aneb jak RPG hry vylezly z dungeonu (1976–1983 a dodnes)

Jiné zajímavé odkazy:
:arrow? Stará diskuze o historii RPG a významných hrách
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 17709
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Do článku Historie 001 jsem doplnil pár odstavců o vztahu původního D&D k bastlení pravidel:
Z figurkových wargames převzala hra princip „rozhodčího“, který ji vede, posuzuje akce hráčských postav a částečně pomocí pravidel, částečně pomocí vlastního úsudku je vyhodnocuje. Novinkou oproti wargames je ale skutečnost, že „rozhodčí“ není jen rozhodčím, který by rozhodoval výhradně střety mezi hráči. V D&D je jeho zodpovědností připravovat herní prostředí, hrát za nepřátele a zároveň být rozhodčím, čímž se dostává tak trochu do střetu zájmů, což neuniklo ani dobovým komentátorům. Existence rozhodčího ovšem hře umožňuje mít relativně jednoduchá, volná pravidla a ve sporných situacích se spolehnout na jeho úsudek, místo aby musela všechno pevně definovat. Tohle pnutí dělá z D&D dosud nevídanou hru, ale samozřejmě později povede k velké spoustě teoretizování a snahám tento cítěný problém různě řešit a opravovat (většinou přidáváním dalších pravidel, aby hra byla objektivnější).
Dave a já se neshodneme, jak řešit docela dost věcí, a kampaně obou z nás se liší od „pravidel“, která najdete v D&D. (…) Nevidím nic žádoucího na tom, aby se různé kampaně hrály podobně. (…) Pokud se vám nelíbí, jak něco dělám, tak to zpropadené pravidlo změňte, ať vám a vašim hráčům vyhovuje.

– Gary Gygax, druhé číslo (dodnes vycházejícího!) věstníku Alarums & Excursions, 1975
S tím souvisí drobné aktualizace těchhle pasáží:
Vlajková loď nakladatelství, D&D, se mezitím dostala do zmatečného stavu. Původní jednoduchá pravidla byla psaná pro úzce vyhraněný styl hry a nepočítala s jeho pokřivováním do jiných „herních režimů“. Halabala vrstvená nová pravidla, prezentovaná různými autory v pěti rozšířeních, udělala ze hry mišmaš. A k tomu se navíc přidala kultura bastlení a domácích úprav, takže D&D ve výsledku nebylo jednou hrou, ale myriádou her a hříček, kdy každá skupina hrála s trochu jinými pravidly! Gygax v průběhu let změnil názor, a zatímco ze začátku domácí úpravy podporoval, teď se proti nim v různých článcích ohrazoval. Začal toužit po jedné, oficiální, pevně dané autoritativní verzi pravidel – mimo jiné proto, že stále důležitější aktivitou bylo hraní na soutěživých turnajích a jednoznačná pravidla byla podmínkou férového hodnocení. A tak TSR přestalo produkovat další rozšíření a Gygax místo toho strávil rok 1977 (a další) prací na nové verzi D&D.
AD&D překvapilo hráčkou komunitu tím, že nebylo jen revizí, ale jinou hrou – stále z velké části kompatibilní, ale jinou. Pořád šlo o fantasy dobrodruhy, kteří pořád měli rasy a povolání, pořád měli zvláštní schopnosti, kupovali si vybavení a pořád bojovali s nestvůrami pomocí víceméně stejného soubojového systému. Ale podrobnosti se lišily, leckterá čísla neseděla. A především – zatímco původní D&D bylo v detailech volné a přesnou interpretaci mnohých schopností nechávalo na rozhodčím, AD&D se rozhodlo všechno kodifikovat přesnými procenty, mírami a definicemi.

Aby nevznikla mýlka – AD&D není extrémně složité, není a nepokouší se být fyzikálním simulátorem reality. Naopak, sám Gygax vysvětloval, že hra je záměrně abstrahovaná (viz zcela nerealistické „životy“ nebo primitivní pojetí obrany statickou „třídou zbroje“), aby mohla svižně plynout a nezasekávala se na výpočtech. Jeho kodifikační snaha vyplývá především z touhy mít autoritativní pravidla, která bude každý rozhodčí vykládat stejně (hlavně na turnajích). Tímhle přístupem se AD&D rozloučilo někdejším étosem volného hraní, kde si rozhodčí měl pravidla vykládat dle vlastní libovůle a různě je bastlit, a pomohlo nastolit způsob uvažování, podle něhož jsou pravidla svatá. Jde o pomyslný konec jedné éry, kdy dominantní hra na trhu změnila svoji základní filozofii. Tenhle přístup později povede ke vzniku stále složitějších her i prvních „fyzikálních simulátorů“.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 17709
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Pouštím se do tvorby Games Designer's Workshop, ale ještě než se dostanu k Travelleru, jedna historická kuriozita:

Obrázek

:arrow? En Garde! (GDW)
En Garde! od nakladatelství Game Designers' Workshop (GDW) je raná hra na pomezí wargames a RPG, inspirovaná Třemi mušketýry a podobnými díly. Je zasazená do Paříže 17. století a hráči se ujímají role gentlemanů duelistů, jejichž cílem je dosáhnout vyššího společenského postavení.

Jádrem hry je simulace šermířského souboje, obsažena jsou ale i jednoduchá pravidla pro souvislé hraní v kampani. Neobsahuje roli rozhodčího/vypravěče a spíš než k osobnímu hraní se hodí k hraní korespondenčnímu. Přestože pro ni nevyšlo žádné rozšíření, zejména v 80. letech kolem ní vznikla aktivní komunita korespondenčních hráčů.

Hra postupně vyšla v několika iteracích z let 1975, 1977 (obě od GDW), 1988 (od Small Furry Creatures Press), 2005 (od Margam Evans Limited), ty novější mají barevnou obálku. Přestože jsou nazvané „edice“, jde v zásadě o dotisky.

Neplést se švédskou hrou En Garde! (1987) od nakladatelství Ragnarök, která navzdory stejnému názvu i historickému zasazení nemá s touto hrou nic společného.
Uživatelský avatar
Iwas Passingby
Příspěvky: 881
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Iwas Passingby »

(Nemohu si odpustit uštěpačnou poznámku, že hrát šermířské souboje přes snail-mail muselo být opravdu napínavé :D )
Flim, flam, funkel, Licht komm aus dem Dunkel!
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 17709
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Mně se nepodařilo dohledat, co přesně v té korespondenci hráli (moc jsem nehledal), ale vůbec bych se nedivil, kdyby se jim to zvrhlo ve freeformové vyprávění, respektive psaní dopisů „v roli“, jen občas proložené nějakým soubojem podle pravidel. Jen tipuju.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 6631
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Bifi »

Tam sa plánovali týždňové ťahy. En Garde mám doma, môžem pozrieť - a našiel som k tomu aj jeden veľmi dobrý článok.
Za tento příspěvek děkují uživateli Bifi tito uživatelé (celkem 2):
Iwas Passingby, Markus
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books."
[/color]Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 17709
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Další historická kuriozita...

Obrázek

:arrow? Chivalry & Sorcery (1e, 2e)
Chivalry & Sorcery s podtitulem Warfare & Wizardry in the Feudal Age je raná fantasy RPG hra, která se od ostatních odlišuje důrazem na realismus jak po stránce pravidel, tak po stránce herního světa. Je zasazená do historické středověké Evropy s prvky fantasy, snaží se vykreslovat věrnou podobu středověké společnosti, dokonce i v magickém systému vychází z tehdejších pověr. Jedná se o jednu z prvních fantasy her, které se cíleně snažily vyvést hru z prostředí dungeonu do širšího světa.

Hra vznikla jako „oprava“ nerealistických Dungeons & Dragons, v pracovní verzi se jmenovala Chevalier a obsahovala spoustu prvků z D&D. Pro komerční vydání ji autoři přejmenovali a převzaté prvky odstranili, byť hra svou předlohu stále připomíná.

Po stránce pravidel je velice komplexní. Náhodně generované postavy jsou definované sedmi základními vlastnostmi, spoustou odvozených číselných statistik, přesvědčením, náhodně určeným astrálním znamením a případně i fóbiemi nebo duševními poruchami. Hra má spoustu pravidel pro podrobnou simulaci středověkého feudalismu, společnosti a ekonomiky, zabývá se třeba zvyklostmi, náboženskými praktikami, společenskými odpovědnostmi, výdělkem a živobytím postav i dalšími věcmi existujícími „mimo dobrodružství“.

Pro hru vyšlo několik propracovaných herních světů: „realistická“ Evropa podrobněji popsaná ve Swords & Sorcerers (1978), mýtická Anglie popsaná v Arden (1979) a svět z éry dinosaurů popsaný v Saurians (1979).

První edice (1977) a druhá edice (1983) jsou v zásadě totožné, druhá jen začleňuje drobná vyjasnění a upřesnění. Jedná se o jediné verze vydané původním nakladatelstvím. Později licenci získal nový vydavatel, který přišel s přepracovanou třetí edicí Chivalry & Sorcery (1996). Následovalo několik dalších.
Chivalry & Sorcery má taky řadu novějších edic, ta poslední je teprve z roku 2020, ale k těm jsem se zatím nedostal.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 6631
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Bifi »

Bifi píše: 29. 8. 2022, 12:36 Tam sa plánovali týždňové ťahy. En Garde mám doma, môžem pozrieť - a našiel som k tomu aj jeden veľmi dobrý článok.
Tu je spomínaný článok:
https://www.chocolatehammer.org/?p=6383
Za tento příspěvek děkují uživateli Bifi:
Iwas Passingby
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books."
[/color]Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 17709
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Super článek Bifi. Ta hra je divnější (a zajímavější) než bych čekal.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 17709
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Uff, uff, tohle byl trochu záhul, ale mám tu třetí díl občasné série Historie RPG. Varování: dlouhé čtení!

Obrázek

:arrow? Historie RPG 003: Judges Guild aneb jak RPG hry vylezly z dungeonu
Vítejte u dalšího dílu našeho občasníku Historie RPG. Tentokrát se podíváme na dalšího významného hráče v raném věku RPG her v 70. letech, nakladatelství Judges Guild, které vzniklo jako první velký vydavatel dobrodružství a doplňků pro původní Dungeons & Dragons a rychle se proslavilo. Zatímco vydavatel D&D, společnost TSR, se soustředil na tvorbu nových pravidel, bylo to právě nakladatelství Judges Guild, kdo zpopularizoval úplně jiné pojetí herních doplňků a ve velkém vydával připravené herní materiály, světy a dobrodružství. A to tak úspěšně, že TSR se jím inspirovalo, začalo dělat totéž… a potom se hodně snažilo přivést Judges Guild k záhubě. Což se bohužel podařilo, Judges Guild zkrachovali a v historii RPG se po nich slehla zem. Ale jejich dědictví zůstává živé dodnes.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 4):
Mizy, Muzzug, Bifi, Winnie
Black Adder
Příspěvky: 146
Registrován: 3. 2. 2018, 16:35

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Black Adder »

Už na diskuze namám čas, hraju :-)
K tomuhle jsem se dostal až dneska a je to
PECKA
díky
:-)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 17709
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Já díky, že jsem ti stál za odepsání. :)

Příště se chystám na Traveller, takže konečně opustíme D&D a jeho napodobeniny.
Uživatelský avatar
Pan Bača
Příspěvky: 205
Registrován: 7. 12. 2005, 14:45
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Pan Bača »

Já jssem úplně nepochopil tu informaci, že kromě díla JJ zůstává zbytek toxický, včetně díla mrtvého Boba Bledsawa I. Potomci se potatili?
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 17709
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Teď nechápu já, cos nepochopil. :) Tatínek byl v pohodě. Jeho syn a vnuk jsou toxičtí – a bohužel vlastní firmu i s právy na všechna jeho díla (a díla ostatních kromě Jaquays, která odkoupil Goodman).
Uživatelský avatar
Pan Bača
Příspěvky: 205
Registrován: 7. 12. 2005, 14:45
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Pan Bača »

Mmhm, tak to jsem to pochopil správně, ale jistý jsem si nebyl. Díky.

Jinak pěkné čtení :clap:
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 17709
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Je milé vidět, že v tom vrtání se v historii nejsem sám. Passingby přidal další historickou vykopávku:

Obrázek

:arrow? Arduin
Arduin je jeden z prvních neoficiálních konkurentů původních Dungeons & Dragons. Hra vzešla z autorových domácích úprav D&D, podle kterých vedl rozsáhlou kampaň ve stejnojmenném světě. Hra nepřiznaně předpokládá, že hráči jako základ použijí právě pravidla D&D a Arduin budou mít jako jakousi „nadstavbu“ – úpravy jsou ovšem tak rozsáhlé, že vzniká de facto samostatná hra (například počet úrovní se zvýšil na 105!).

Obsahuje nová povolání, kouzla, nestvůry, poklady a kouzelné předměty atd. a tabulky a demografické údaje ke světu Arduin. Pravidla jsou obecná a určená k hraní čehokoliv včetně horroru, vesmírných válek, historických dramat i obvyklého tolkienovského fantasy, ideálně v gonzo guláši se vším dohromady.

Arduin vyšel po částech ve třech sešitech: The Arduin Grimoire 1: The Arduin Grimoire (1977), The Arduin Grimoire 2: Welcome To Skull Tower (1978) a The Arduin Grimoire 3: The Runes of Doom (1978). V zásadě je nutné mít po ruce i pravidla původního D&D a používat je jako základ.

Pozdější snaha zbavit se vazeb na D&D vyústila v příručku The Arduin Adventure (1981). Ta slouží jako zjednodušená pravidla pro rychlý start s Arduinem a zároveň poskytuje pravidlový základ pro jednotlivé „grimoáry“, aby už nebylo nutné dohledávat některé věci v pravidlech D&D.

Všechny čtyři příručky vydal autor v jednom uceleném svazku o mnoho let později jako Arduin Trilogy (2008).
Přímo pod anotací jsou přidaná i některá dobrodružství.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Bifi
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů