[OSR] Lamentations of the Flame Princess

Diskuze o OSR, neurčité množině her, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech, napodobují je nebo je různě přehodnocují pro moderní publikum.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 15455
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[OSR] Lamentations of the Flame Princess

Příspěvek od Markus »

Obrázek

:arrow? Anotace v Databázi RPG

LotFP je jako Dungeons and Dragons předělané pro hraní hororových příběhů v renesančním světě. Je to stále hra starého stylu a tak jsou prvky hororového žánru vysvětleny spíše v příručce pro vypravěče namísto toho, aby byly zabudovány do mechanik. Hra je prodávána v krabici se třemi příručkami, kostkami, osobními kartami postav a ukázkovým dobrodružstvím.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 15455
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Lamentations of the Flame Princess

Příspěvek od Markus »

Zakládám pro strýčka příhodu doposud chybějící diskuzi o LotFP, jedné z nejvýraznějších her OSR scény. Kromě toho, že jde o poutavou modernizaci ODnD a jeho posun do hororu a renesance, má mimochodem jedny z nejnápaditějších dobrodružství. Stojí za pozornost.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 15455
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Lamentations of the Flame Princess

Příspěvek od Markus »

Kdyby to někoho zajímalo, trochu jsem rozšířil anotaci a prozkoumal jsem ediční historii LofFP. Například věděli jste, že Raggi vydal v roce 2013 revidovanou základní příručku, ale pořád ještě nedokončil revidovanou Soudcovskou příručku? Měl na ní úspěšnou kampaň na IndieGoGo, poslední aktualizace z února 2020 říká, že má hotový draft.
Lamentations of the Flame Princess (LotFP) je oldschoolová variace na Basic Dungeons and Dragons, předělaná ho pro hraní hororových příběhů v renesančním světě. Je to stále hra starého stylu, a tak jsou prvky hororového žánru vysvětleny spíše v příručce pro vypravěče namísto toho, aby byly zabudovány do mechanik.

Stejně jako předloha používá hra systém úrovní a povolání (respektive „tříd“), přičemž každá nelidská rasa se bere jako samostatné povolání. Pravidla jsou jednoduchá, až minimalistická. Oproti svému vzoru hra zavádí i jednoduchý systém dobrodružných dovedností a s ním spojené povolání „Specialisty“, který se na rozvoj dovedností soustředí.

Původní edice hry (2010) a lehce rozšířená „Grindhouse Edition“ (2011) se prodávaly v krabici se třemi příručkami: základní kniha pravidel Rules and Magic Book (168 stran), příručka pro Sudího Referee Book (96 stran) a úvodní Tutorial Book (96 stran) představující základy hraní RPG a dvě ukázková dobrodružství.

Nová, revidovaná verze vychází jako dvě samostatné příručky: základní hráčská příručka Player Core Book: Rules & Magic (2013) a příručka pro Sudího Referee Core Book: Procedures and Inspirations (stále nedokončená).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 15455
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Lamentations of the Flame Princess

Příspěvek od Markus »

Poslední dobou listuju v různých OSR hrách a uvažuju, že bych po letech hraní sword & sorcery DCC zkusil zase něco nízkohrdinské, drsné, kde „postavy nic neumí“, prostě B/X D&D. A po prolistování spousty různých her jsem zase jako tradičně skončil u Lamentations. Zatímco nové hacky mi přijdou sterilní a bez hloubky (Black Hack, Knave...) a poctivé retroklony mi přijdou nehratelné (OSE je fajn, ale furt je to staré D&D a jsou tam věci, co mě rozčilují), Lamentations jsou pro mě ideální kombinací nízkopravidlové hry s důrazem na fikci a zároveň nějakého charakteru, textury a obsahu. Po dlouhé době tedy zvyšuju hodnocení na pět hvězdiček.

Jen jsem se chtěl podělit o své... no, nadšení to asi není, spíš objevení kvality prověřené časem.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 6135
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: [OSR] Lamentations of the Flame Princess

Příspěvek od Bifi »

Ja som pre svoj projekt Hornouhorska prešiel od DCC k Lamentations (takže možno podobná trajektória), akurát ma potom nakopli k tomu, že som sa začal vŕtať ešte hlbšie. (Najprv som osekal iné rasy, potom klerika, potom skilly, potom funky kocky...)

EDIT: A hlavne mi u nich imponuje ten východzí rámec viac-menej realistického historického 17. storočia.
ASE'73 online kampaň vo svete Denethix - Bifiho hack
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania
// "Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." //
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 637
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: [OSR] Lamentations of the Flame Princess

Příspěvek od KDolecek »

Jak se stane, že někdo vydá novou edici základní příručky v roce 2013, ale o osm let později ještě nedokončil novou edici příručky pro GM?
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 15455
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Lamentations of the Flame Princess

Příspěvek od Markus »

Příručku pro GM nepotřebuješ - to platilo vždycky o (skoro) všech edicích D&D i o Lamentations. Akorát tuším AD&D první edice v ní mělo část pravidel. Jinak příručky pro GM v D&D hrách bývají spíš "učebnice GMování" - neobsahují pravidla potřebná pro hru, obsahují spíš různé rady, tipy, triky, "soft skills" a potom taky pokyny pro tvorbu dobrodružství, kampaní a světů. Jestli je tam nějaký skutečný "obsah", tak to bývá leda tak bestiář, tabulky pokladů a náhodných setkání atd. Nic nezbytného.

Ostatně Lamentations už osm let žádnou GMovskou příručku nepotřebují. Akorát se holt musíš naučit GMovat nějak jinak.

Navíc ne vždy jsou ty GMovské příručky skutečně dobré učebnice GMování a i u her, ke kterým vyšly, se často vyplatí spíš je ignorovat. :)

Fakedit: Aha, tak sotva jsem tohle dopsal, zjistil jsem, že GMovská kniha pro Lamentations existuje. V nějaké starší edici. Zdarma tady. Nikdy jsem ji nečetl a nikdy mi nechyběla.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 637
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

[LotFP] Thulian Echoes

Příspěvek od KDolecek »

Dnes jsme odehráli první část Thulian Echoes a chce se mi dát nějaké myšlenky na papír. Spoilers.

Premisa proměny místa na základě minulých akcí by neměla být v konextu RPG kampaní neobvyklá, ale tady zřejmě obzvláště dobře funguje dlouhý časový úsek mezi výpravami (1000 let) a izolace místa (místo mezi výpravami hráčů navštíví max dvě další frakce a dost možná ani jedna). K tomu jsou pro GM tyto změny připravené a nejsou hráčům zcela očividné (zamčení brány do podzemí paradoxně způsobí její vylomení nemrtvými dělníky a tak jsou bytosti z podzemí vpuštěny do komplexu).

Jak mne baví myšlenka, tak zpracování modulu, mi už sedí o něco méně (čistě osobní žánrové preference).
Jsem absoluně přesycený Lovecraftem, takže další mad gods a elder things a bla, bla, bla už mne strašně nebaví a nezajímají a nechci to ani vidět (zapomněl jsem při úvodním průzkumu ostrova zmínit kresbu Dagona na skále a jsem za to teď rád). S podzemní technologickou radou, elder beings, technologickým mágem a stínovými satyry vedle řeckých soch a ještě k tomu s dutou zemí s dinosaury mi to taky příjde příliš tématicky rozkročené až lehce parodické. Ale vlastně v pohodě, v rámci kampaně bych si to prostě přefluffoval.

Zvláštností modulu je tako to, že modul sice primárně stojí na oné myšlence proměny místa v čase, ale zároveň v náhodné tabulce "co se stalo mezi výpravami hráčů" nabízí variantu "všechno to je léčka kultistů, žádný dungeon neexistuje, žádné změny se nekonají".
Vtipné je pak to, že tohle mi padlo.
Asi by to byl pro hráče zážitek i tak, ale hrajeme to vyloženě jako two-shot a hlavním lákadlem byla právě ta proměna. A ještě bych to musel připravovat... V delší kampani, kde tohle je jen jedna z mnoha zápletek si umím představit, že to funguje, ale asi by mne to jako GM stejně zklamalo.

Pro mne jako GM je OSR trochu nezvyk a trochu výzva. Krátkost modulu jsem ocenil ve chvíli, kdy jsem to potřeboval vést přímo z textu a dalo se to, protože místnosti je pár a není to extra složité prostředí. Jednou jsem hráče poprosil o pětiminutovou přestávku, protože jsem si potřeboval rychle připomenout jak spolu věci mají interagovat. Tady dobře funguje ten princip "dáme ti prostředí a rozehrej ho".

Co mne taky trochu zklamalo byly pasti napojené na příšery. Hned první past jsou dveře, které způsobí oživení 12 soch, které je velmi obtížné zabít, a které ožijí pravděpodobně až po odchodu postav, takže jim pak vpadnou do zad. Mlatit se v chodbě s řadou soch, když nemáš kam ustoupit je vlastně hrozná nuda, trvá to dlouho a klidně to můžeš způsobit TPK. O dvě místnosti vedle je to 37 stínových satyrů.

Technické věci: bylo by fajn mít ty předgenerované postavy ve formě deníků. Preferoval bych mapu, která mne nemate ohledně podoby dungeonu, který se snažím popsat. Že mají dvě postavy Greek fire je super, ale uvítal bych aspoň náznak pravidlové aplikace.

3-4 hvězdičky? Uvidíme po dohrání.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 15455
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [LotFP] Thulian Echoes

Příspěvek od Markus »

Díky za report. Zajímá mě to. Možná se zmůžu později na obsáhlejší reakci, teď jen náhodné postřehy:

Přítomnost možnosti "nic se nestalo" v tabulce toho, co se stalo za 1000 let, mě taky iritovala. Osobně bych ji prostě přehodil - myslím, že verzí "nic se nestalo" to dobrodružství ztratí část kouzla. Asi bych se ani nebál prostě si z té tabulky vybrat to, co se ti nejvíc líbí, a neházet to náhodně.

Ty sochy nemusí nutně útočit a pronásledovat postavy do chodby a způsobit TPK, ne? Je tam napsáno jen, že se aktivují, nic víc. Co s nimi budeš dělat dál, už je tvoje rozhodnutí. Třeba jenom střeží vchodovou místnost a nedovolí nikomu jít tam ani zpátky? Tím se z toho stane zajímavý problém. Nebo část jich střeží místnost a část hlídkuje? Atd. atd. Ber to jako nástroj, se kterým můžeš pracovat a "rozehrávat to" způsobem, co ti přijde zajímavý. "Všichni krleš na hráčské postavy" není jediná možnost. Anebo klidně může být... všichni udělají krleš, hráči utečou, ty potom rozhodneš, že sochy je nebudou pronásledovat do podzemí, atakdále...

EDIT: Na Greek fire navrhuji 1k10 damage a zasažený hoří, dokud se neuhasí. Hasení zabere celé kolo a uspěje na 5–6 z 6. Hoření dělá 1k6 dmg za kolo.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 637
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: [LotFP] Thulian Echoes

Příspěvek od KDolecek »

Já vlastně primárně mluvil o možnosti "kniha/flashback je lež, je to léčka kultistů" což by v jiném kontextu bya zajímavá varianta, ale tady mi to příjde jako mrhání materiálem a ještě horší než varianta "nic se nestalo", protože tam se přinejmenším dozvíme výsledky akcí první výpravy.
U těch soch jsem se nakonec rozhodl, že jich polovina jde po postavách a polovina jich bloumá po komplexu a stanou se z nich náhodná setkání. Postavy ještě část z těch svých odlákali pomocí vypuštění psů (a také tím aktivovali FERAL DOGS). Nedávalo mi smysl, že by sochy zůstaly v místnosti, protože jsem uvažoval tak, že mají bránit komplex a experiment čaroděje, ale pak je zas otázka proč tam je pětiminutové zpoždění na oživění. Vysvětlit si to zvládnu různými variantami, takže nakonec by i hlídání východu mohlo fungovat.
Moji hráči neměli kam utéct, protože před sebou měli sochy a za sebou místnost s otráveným vzduchem :D.
Díky za návrh Greek Fire:)

----
Které tagy naše skupina spustila, a které ne.
Spoiler
Co zvládli spustit; nevypisuji všechny dopady a interakce mezi tagy:
Rats (na ostrov se dostaly krysy z lodi)
Forested (na ostrov vytáhli sud jablek, vyrostou zde zakrslé jabloně, předpoklad pro Norse Settlement)
Feral Dogs (přežil aspoň jeden pár psů, neguje dopad Rats, po ostrově se budou toulat divocí psi)
Lair is Breached (stáhli padací most, tenhle tag podle mne musí dostat 99 skupin ze 100, umožní interakcí mezi ostrovem a komplexem, například usazení obřího salamandra v horkých pramenech)
The Gate is Unlocked (zamkli čety nemrtvých dělníků v chodbě směřující do Duté Země. Jenže to paradoxně způsobí, že oni rozmlátí mříž, aby mohli pokračovat ve své práci a tvorům z podzemí tak nic nebrání ve vstupu do komplexu. Kombinace Lair is Breached a The Gate is Unlocked zabrání vzniku vikingského osídlení na ostrově).
The Pipes are Blocked (monstra zevnitř a zvířata zvenčí zničí odtokový systém a dojde k zatopení části komplexu)
The Machine is Wonky (výprava poškodila část stroje pohánějícího celý komplext a ten tak neplní svou roli správně, předpoklad pro vznik kvantových klonů - což se nám nestalo - což je tag který přináší nejnechutnější a/nebo nejabsurdnější situace v modulu)

Nespustili:
Shrine is Sacked (satyrskou svatyni našli, aktivovali a satyři je zabili. Svatyně tak zůstává nepoškozená)
The Machine is Down (vlastně se k tomu chtěli dostat. Jejich plán byl zamknout nemrtvé dělníky, aby nemohli stroj obsluhovat, ale modul stanoví, že oni se odtamtud nakonec dostanou. Se stříbrným drátem pod proudem si nehráli)
Temporal Problem (vyžaduje způsobit The Machine is Wonky, projít otráveným vzduchem, dostat se do středu stroje přes hádanku/zámek a dojít k zlatému trychtáři uprostřed místnosti. To by zapříčinilo vznik klonu postavy, který umírá na radiaci, každých 37 minut. Tlak hnijících těl nakonec proboří zdi stroje, zatímco nové klony se stále objevují uprostřed)
Norse Settlement (vyžaduje Forested, ale zároveň ostrov bez monster. Na ostrove by v minulosti vzniklo a zaniklo vikingské osídlení)
Temporal Viking - vyžaduje Norse Settlement. Pokud postavy nezpůsobily The Machine is Down nebo Temporal Problem, pak ho způsobí jeden vikingský dobrodruh. Když se na ostrov dostane druhá výprava, žijí zde jen jeho klony (které kontinuálně přibývají v jeskyni a venku umírají na ozáření), které mezi sebou vytvořily víru, že jsou ve Vallhale.
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 656
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: [LotFP] Thulian Echoes

Příspěvek od Vandalicus »

KDolecek píše: 20. 6. 2021, 22:53 Zvláštností modulu je tako to, že modul sice primárně stojí na oné myšlence proměny místa v čase, ale zároveň v náhodné tabulce "co se stalo mezi výpravami hráčů" nabízí variantu "všechno to je léčka kultistů, žádný dungeon neexistuje, žádné změny se nekonají".
Vtipné je pak to, že tohle mi padlo.
Jen pro jistotu - v OSR nejsi otrok tabulek a jako DM mas moznost si vysledek zvolit nebo ho prehodit.

Jinak chapu presycenost Lovecraftem, mam to stejne.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 637
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: [OSR] Lamentations of the Flame Princess

Příspěvek od KDolecek »

Kam se v Lamentations podívat po magických předmětech/zbraních?
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 6135
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: [OSR] Lamentations of the Flame Princess

Příspěvek od Bifi »

Nema. Existuje vselico roztrusene po moduloch a tak.
ASE'73 online kampaň vo svete Denethix - Bifiho hack
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania
// "Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." //
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 15455
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Lamentations of the Flame Princess

Příspěvek od Markus »

Pokud ti nejde vyloženě o renesanční hororový feeling, můžeš vlastně bez konverze použít víceméně cokoli pro staré D&D, třeba věci z OSE nebo kteréhokoli retroklonu (ale ty bývají dost generické).
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 637
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: [LotFP] Thulian Echoes

Příspěvek od KDolecek »

No... tak jsem dneska zahráli druhé sezení a musím říct, že to dost zkazilo dojem z prvního sezení. Nějak to zkusím sesumírovat a budu rád, za případný vhled do toho, kde jsme udělal nějaké boty, ale v moment po dohrání mé hodnocení spado z 4* na 2*.

Jednak do toho určitě spadá, co jsem nadhodil ve vláknu o hraní podle modulů. Učit se systém na modulu pro vyšší levely je o řád těžší.
Taky jsme se dopodrobna snažili prozkoumat kampaňový dungeon s "xp for gold", kde ta chytrá věc v kontextu systému je do poloviny dungeonu vůbec nechodit, ale u nás se to proměnilo spíš v trochu frustrace.
A nakonec tedy polovina skupiny usoudila, že LotFP/OSR vůbec není pro ně, což je samozřejmě legitimní, jen to nepřidává k pozitivnímu dojmu z odehrané hry.
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů