[Blog] 2k6 goblinů

Tvůrčí sekce zabývající se designem, rozborem RPG her, ale i jejich samotnou tvorbou. Zamyšleními nad pravidly a jejich vlivem na hru, způsobem psaní knih, tvorbou ilustrací, atd. V neposlední řadě naše rozpracované projekty.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7906
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Quentin » 29. 12. 2020, 11:28

Na d20 mi opravili, že v části "Proč?" má být duchovi s tvrdým y. Mám to opravené, ale nebudu zatím to pdf v příspěvku přepisovat.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7906
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Quentin » 29. 12. 2020, 11:51

BTW napadá někoho, jak přepsat část "Kompetence," aby to neoslovovalo jen chlapečky?
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 13891
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Markus » 29. 12. 2020, 12:04

Minulý čas + tykání je záludnost. Ale třeba:

Originál:
Máš formální akademické vzdělání?
Máš přístup k dobře vybavené knihovně?
Věnoval jsi studiu rituálu alespoň měsíc?
Už jsi v minulosti nějaký rituál prováděl?
Jsi fyzicky čistý, umytý, oholený, v prostém rouchu?
Jsi mentálně čistý, klidný, soustředěný a beze strachu?
Úprava záměnou za postavu (tohle bych volil jako asi nejelegantnější):
Má postava formální akademické vzdělání?
Má přístup k dobře vybavené knihovně?
Věnovala studiu rituálu alespoň měsíc?
Už postava v minulosti nějaký rituál prováděla?
Je fyzicky čistá, umytá, oholená, v prostém rouchu?
Je mentálně čistá, klidná, soustředěná a beze strachu?
Pokus o zachování tykání bez zdvojených tvarů (to je horší):
Máš formální akademické vzdělání?
Máš přístup k dobře vybavené knihovně?
Věnuješ se studiu rituálu už aspoň měsíc?
Máš zkušenosti s uskutečněním nějakého jiného rituálu?
Máš upravené vzezření a na sobě prosté roucho?
Máš čistou a klidnou mysl, soustředíš se a nebojíš se?
Tykání se zdvojenými tvary:
Máš formální akademické vzdělání?
Máš přístup k dobře vybavené knihovně?
Věnoval(a) jsi studiu rituálu alespoň měsíc?
Už jsi v minulosti nějaký rituál prováděl(a)?
Nezapomněl(a) ses umýt, oholit a obléct do prostého roucha?
Máš čistou a klidnou mysl, soustředíš se a nebojíš se?

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6024
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od boubaque » 29. 12. 2020, 20:33

Quentine, a ty brožury děláš kvůli tomu wow efektu při prezentaci (a vypadá to fakt luxusně!), nebo to má i nějaké praktické výhody při hře? Já už jsem nad tím popravdě přemýšlel u těch alchymických předmětů, a jediná výhoda, co mě napadla, že to zabírá míň místa na stole...
Quentin píše:
29. 12. 2020, 11:28
Na d20 mi opravili, že v části "Proč?" má být duchovi s tvrdým y. Mám to opravené, ale nebudu zatím to pdf v příspěvku přepisovat.
Ano patří tam "duchovy" (jako matčiny, ne matčini; je to přivlastňování duchovi ;) ).
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7906
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Quentin » 30. 12. 2020, 00:23

Markus píše:
29. 12. 2020, 12:04
Minulý čas + tykání je záludnost. Ale třeba:
Díky, díky!

Prozatím jsem to přepsal takhle:
Máš formální akademické vzdělání?
Máš přístup k dobře vybavené knihovně?
Věnoval(a) jsi studiu rituálu alespoň měsíc?
Už jsi v minulosti nějaký rituál prováděl(a)?
Máš čisté, oholené tělo, prosté roucho a klidnou mysl?
Máš ideální suroviny a neprovádíš rituál v improvizovaných podmínkách?
Protože na dnešní hře umřel týpek v prokletých stokách, a hráč čaroděje: "To byl vrah, co? Aah, fuck it, máte někdo čtyři stříbrňáky? Rituální kůstky vyřežeme z jeho prstů." A hned začali čarovat :D

boubaque píše:
29. 12. 2020, 20:33
Quentine, a ty brožury děláš kvůli tomu wow efektu při prezentaci (a vypadá to fakt luxusně!), nebo to má i nějaké praktické výhody při hře? Já už jsem nad tím popravdě přemýšlel u těch alchymických předmětů, a jediná výhoda, co mě napadla, že to zabírá míň místa na stole...
Jop, jak říkáš.
1) Vypadá to fancy (na to, že si to doma může vytisknout každý).
2) Zabere to na stole méně místa než vytištěné A4ky
3) Je to rovnou formátované pro tisk (narozdíl od blog postu)
4) Je to sympatický mantinel pro rozsah doplňku.
5) Tím, že to má svoje jméno a ilustraci na titulní straně, se mi to snad zapíše do paměti, a nezapomenu to u stolu používat :D

tl:dr je to fun gimmick
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7906
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Quentin » 8. 1. 2021, 13:52

Duch
jen "oficiální" vydání :) Díky za pomoc.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7906
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Quentin » 21. 2. 2021, 13:34

Ahoj holky,

chystám se vydat další brožurku, ale rád bych vás využil k dohledání pravopisných chyb a překlepů, tak to postuju prvně sem. Taky mě zajímá váš názor na použitelnost, protože to je extrémní příklad toho minimalismu, který mi Markus opakovaně kritizuje :D
Plánovaný blog-post píše:Tentokrát jsem se na popud Vojty, jednoho z mých hráčů, pokusil udělat bažinnou osadu, kterou by si mohli ostatní vypravěči libovolně umístit do mapy. Jeden sloupec je mapa města, dva popisují lokality na mapě, a dva popisují náhodná setkání v okolních močálech.

Nedokážu zpětně posoudit, jestli je tam dostatek herního obsahu. Ale i kdyby nebylo, svému účelu snad poslouží, i když ji hráčské postavy jen projedou a odvezou si třeba Ambrose a pár divných žab.

Dejte vědět, jestli a jak, se vám ji podařilo zapojit do hry, a kolik jste z ní využili.

PDF ke stažení ZDE

Obrázek
Obrázek
Obrázek
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14821
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od York » 21. 2. 2021, 13:54

Zatím jsem to jen zběžně prošel a jako možnej problém vidím, že mapu přikládáš jen k oblasti, ve který se toho nebude až tak moc dít. Což je přesnej opak Trossu, kde město nemá mapu vůbec a naopak jsou tam mapy dungeonů. Měl bys ještě sílu nakreslit mapu celý oblasti, rozmístit na ni ty z náhodnejch setkání, který jsou spíš vázaný na konkrétní lokaci a trochu víc rozpracovat ruiny zatopenýho města (to na mě vyloženě křičí "dungeon!")?

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7906
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Quentin » 21. 2. 2021, 14:10

Protože to začalo jako mapka města. Obrázek, který dáš na stůl, abyste si s hráči srovnali společnou představu a měli nějaký "sense of place."

Až pak při psaní textu, jsem to reflexivně začal předělávat na hratelné :) Schválně jsem tam potom doplnil i ten spor ve městě a hrozbu z vnějšku, aby se zvýšila šance, že se mapa trochu využije.

Zatopené ruiny už si budeš muset připravit sám nebo vykrást jinde :-)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14821
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od York » 21. 2. 2021, 14:24

Takhle, jak to je, bych to možná mohl použít místo Sumpu v Trossu. Hráči tam ještě nebyli. :think:

Quentin píše:
21. 2. 2021, 14:10
Zatopené ruiny už si budeš muset připravit sám nebo vykrást jinde :-)
Sad panda $cry$


edit: Ještě k tomu minimalismu: To není otázka použitelnosti, jako spíš preferencí a herního stylu konkrétního PJe, kterýmu se to dostane do ruky. Drž se toho, co tobě vyhovuje jako příprava na hru - zaručeně se najde dost PJů, kterým to bude vyhovovat taky.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7906
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Quentin » 21. 2. 2021, 14:41

York píše:
21. 2. 2021, 14:24
Takhle, jak to je, bych to možná mohl použít místo Sumpu v Trossu. Hráči tam ještě nebyli. :think:
Určitě. Vyměň zatopené ruiny za Ziggurat, rybolidi za ještěrce, přijdej si na mapu, že skrz bažinu vede královská cesta někam dál, a jsi ready na hru.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19628
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Jerson » 21. 2. 2021, 15:31

Použitelné mi to přijde, jen některé věci moc nedávají smysl.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 13891
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Markus » 21. 2. 2021, 15:49

Na první pohled použitelná vesnička (ale ne dobrodružství :)). Četl jsem jen z rychlíku. Drakkar má číslo na mapě (8), ale není tam nakreslený - nebo to aspoň vypadá, že tam není nakreslený.

Chybí ti tam nějaké čárky a tak, ale doufám, že se korektur ujme někdo jiný :)

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 13891
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Markus » 21. 2. 2021, 16:36

Tak přečteno pořádně, ne jen z rychlíku, dost na to, abych věděl, že Drakkar patří úplně na jinou mapu. Na d20 jsi zmínil, že ti občas hejtuju tvoje věci pro přílišný minimalismum. Dnes tomu nebude jinak. Na tvých věcech mě často frustruje, že máš nápady za nás za všechny dohromady, ale často se je neobtěžuješ dotáhnout nebo je v zájmu minimalismu (nebo lenosti? :)) necháváš nedopracované. Někdy to působí jako brianstorming a některé pasáže jsou odfláknuté ve stylu [TADY SI TO DODĚLEJ SÁM]. Já si nechci nic dodělávat, chci od tebe úplně hotové, ready-to-play šuplíčkovky, na které nemusím ani sáhnout. Jinak si prostě vyberu nějaké jiné dobrodružství, které už je hotové.

Rychlá bezprostřední reakce:

Vesnice vynikající. Rozhodně bych sám použil jako šuplíkovku, až družina půjde do bažin, nebo hodil do hexcrawlu. Dobrých předpřipravených vesnic není nikdy dost.

Krásná mapa a místo působící reálně a „zabydleně“ (např. poznámky o obraně za palisádou, nebo pranýř). Super. Leccos dokážu odehrát jen z mapy.

Zajímavé postavy a super využití. Poustevník henchman, beznosý válečník pod přísahou, paráda.

Prodavač žab přidává přesahy do dalších her a nabízí vyblbnutí.

Pár hratelných drbů a námětů - mumie ve sklepě, ještěr v bažinách. Na šuplíčkovku stačí. Hodím hráčům vesnici pod nohy někde v hexcrawlu, buš se toho chytí, nebo ne, super.

Nejdřív mě štvalo, že o ještěrovi jenom mluvíš a byl jsem si jistý, že ho nepřipravíš a necháš to na mně. Pak jsem obrátil stránku a zjistil, žes ho připravil (jakžtakž), čímž jsi mě mile překvapil. :)

Nedotaženosti:

Starostova tvrz má evidentně nějakou vnitřní strukturu (komnaty, sklepení, pokladnice...) a je to skoro minidungeon, kde může probíhat nějaká vloupačka nebo heist. Zápletka ve vsi (hospodská najme postavy) k tomu dokonce směřuje... ale pokud má k nějakému heistu dojít, mám na něj žalostně málo informací. Chtělo by to aspoň samostatný plánek interiéru tvrze, takhle popsané jako (na tvoje poměry) wall-of-text je to pro mě spíš nedostatečné a nehratelné. Prostě když už děláš lokaci vnitřní strukturu, tak ji namaluj, nedělej ji jen textem.

Homunkulus vypadá jak? Nevím.

Pohřeb - někdo umřel na "neznámou nemoc". Lenost. Chci vědět, co je to za nemoc a co dělá. Vesničani to třeba nevědí, ale já bych to vědět měl.

Hlavně je nedotažený ještěr. Je popsaný dostatečně na to, abych dokázal odehrát setkání s ještěrem ve chvíli, kdy už ho postavy najdou. Ale nevím, jak ho najdou nebo kde ho najdou. Co se stane mezi zadáním questu a bojem s ještěrem? Jak to mám odehrát? Proběhne nějaké stopování, pohyb krajinou, sběr informací? Nijak mi s tím nepomáháš. Je to podané stylem "hráči dostali quest" > [TADY SI TO DOPRACUJ] > "souboj s ještěrem".

(EDIT: Jo a ten démon! S tím taky nevím, co si počít, a považuju to za nedostatečně připravené.)

===

Druhá stránka, lokace bažiny, je úplně odfláknutá. Je to náhodný brainstorming náhodných setkání a lokací v nepopsané bažině. Nápady máš výborné - opět závidím, hrál bych všechny. Ale jako celek bych to nehrál. Nevím jak. Je to prostě blogpost náhodných námětů, ale od blogpostu k použitelného hernímu produktu je ještě pár kroků, které tu neproběhly. Nemá to žádnou strukturu, žádnou proceduru, nemáš promyšlené, jak to bude vstupovat do hry. Nemá to design. Nemáš to rozmístěné.

Jakože hráči budou běhat po nepopsané bažině a házet k12, co se stane? To asi ne, že? To je dost nuda a pruda.

===

A narážíme na limity minimalismu a snahu narvat na dvě stránky něco, co je ve skutečnosti tak velké, že jich to nutně potřebuje víc.

Ale je mi jasné, že trváš na formátu jednoho listu složeného do harmoniky.

V tuhle chvíli ti silně doporučuju tu bažinu z toho doplňku vyhodit do samostatného doplňku. Rozdělit to na dva doplňky - jeden vesnice, jeden bažina.

Vesnice bude obsahovat vesnici (duh!) + minidungeon starostova domu + rozpracovanějšího ještěra. K ještěrovi minimálně přidej nějaký postup stopování nebo vyhledání na základě sběru indicií, ale osobně bych ocenil spíš nějaké doupě, které si pak fláknu do svojí mapy.

Jako druhý produkt udělej bažinu. Setkání už máš vymyšlená, teď to jen nadesignuj a rozmísti. Některá z nich vypadají jako statické lokace, jiná jako náhodná setkání. Vypadá to, že chceš udělat malý hexcrawl kombinovaný s tabulkou náhodných setkání. Tak to neflákej a fakt ho udělej pořádně.

Pak se zdá, že tam máš nějakou zápletku/event (nájezdníci chystající útok na vesnici). To rozhodně nemůže být náhodné setkání, což nedává smysl, protože to musí běžet nezávisle na tom, jestli to hráči potkají. V hexcrawlu by to asi byla lokace tábora, ve kterém se chystají + možná nějaký časový plán toho, kdy k útoku dojde?

Ve výsledku budeš mít dva pořádně zpracované produkty na čtyřech stránkách místo jednoho polovičatého na dvou stránkách. Vesnice jeden produkt, bažina druhý. Můžu si je vzít dohromady, nebo hrát samostatně. Když budu hrát samostatně vesnici, fláknu ještěra do svojí mapy. Když budu hrát samostantně bažinu, budou nájezdníci chystat útok na jinou vesnici (tu, kterou mám ve svojí mapě).

Prostě, prostě - ten extrémní minimalismus ti fakt škodí, Quentine :) Nedáváš těm věcem prostor dýchat.

EDIT: Jakože ten formát je výborný, skvěle je to čte (můžu to rychle přečíst i okomentovat :) ) a jako šuplíčkovky je to ideální. Jen se prostě snažíš narvat moc věcí na moc málo stránek, respektive řežeš tam, kde už bys řezat neměl, respektive některé věci nerozpracováváš tak podrobně, jak by si zasloužily.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14821
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od York » 21. 2. 2021, 16:59

Markus: Máš sice prakticky ve všem pravdu, ale to, že takhle minimalistickej produkt nevyhovuje tobě, neznamená, že nevyhovuje nikomu. V diskusích se pravidelně objevujou PJové, kteří přesně po takovejch materiálech volaj.

Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Markus a 2 hosti