Víno

Literatura, film, hudba, divadlo, opereta a jiné výdobytky civilizace.

Moderátor: Faskal

Odpovědět
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 24589
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun » 19. 7. 2018, 21:13

20. MDK Letní vína – zahraniční vína červená nebo ryzlinky

Prvním potěšujícím zjištěním byla i přes letní radovánky kompletní obvyklá sestava. Druhým neméně potěšujícím prvkem bylo rovnoprávné zastoupení bílých vín v tomto navýsost punkovém tématu.

0. Louis Picamelot, Rully, Burgundsko – 84 b., 2 hlasy – stříbrná medaile
- crémant, extra brut, bio, ročníkové cuvée, lahvováno 2014
Mladší, jen náznaky chlebovinky, velmi dobré a vznešené, přiměřeně energické.

1. Ryzlink Rýnský, Pfalz 2017, Německo – 81 b., 0 hlasů – medaile MDK za poměr cena výkon
- víno z Lidlu 0,75 l za 69,90 Kč. Podle stupnice by se mělo jednat o polosladké víno, ale označení lieblich a také chuťový projev by odpovídalo spíše sladkému (Trocken-Halbtrocken-Fineherbst-Leiblich), ale zjevně ani Němci nejsou zcela důslední a přesní.
Výraznou sladkost doplňuje svěží ovocitá kyselinka. Nelze hovořit o vyváženosti nebo zakulacenosti (obé svým způsobem vykukuje), přesto se jedná o dobře pitelné, příjemné víno k jídlu.

2. Veltlínské zelené, Weingut Stadt Krems, Kremstal 2017, Rakousko – 83 b., 0 hlasů
Do degustace úplně nezapadlo, přesto mne mrzí, že nezískalo žádný hlas, neb se jedná o hodně solidní víno z těsné blízkosti mekky Veltlínů Wachau, které bylo hendikepováno především mladostí. Jednalo se o vyhlazený tvrdší Veltliner, přesto lehkého projevu, samozřejmě s patrnou mineralitou oblázkového typu.

3. Ryzlink Rýnský, Weingut Grossarth, Nahe 2016, Německo – 81 b., 1 hlas
Dobrý, ale méně výrazný (až netypický) ryzlink. Těžko k němu říct cokoliv.

4. Ryzlink Rýnský, Geierslay, Mosel 2016 – 85 b., 2 hlasy, bronzová medaile
- Alte Reben, trocken
Mladičký, příliš mladičký ryzlink s obrovským potenciálem, vysoká extraktivnost, plné košíky květin a ovoce. V náznacích precizní lahodnost a budoucí velikost vína.

5. Huxelrebe, Weingut Helmut Hangen, Pozdní sběr 1988, Rheinhessen – 89+2 b., 11 hlasů velká zlatá medaile
- tady by šlo nadhodit podtitul degustace „vítězství omylu“. Tohle víno jsem vzal v domnění (vyvolaném i inzerátem na aukru), že jde o Ryzlink – a že Huxelrebe znamená nějakou zajímavost jako Alte Reben u předchozí lahve. A ona to je odrůda…o ní více později.
Barva krásně výrazná, odstínem možná trochu víc do oranžova, než je obvyklé u 30 let starého ryzlinku, ale už ta prozradila, že půjde o zajímavé víno. Jenže než člověk stačil barvu úplně posoudit, už na něj zaútočila vůně, nádherná, mocná, samozřejmě lehké medové tóny, pečené ovoce, stopy karamelu a náznaky terciality. Perfektní vůně byla následována ještě lepší chutí, víno bylo zralé, ale tak nějak decentněji, terciální tóny se rozhodně nedraly do popředí a šlo by víno hodnotit i bez bonusu za zrání. Říci, že bylo na vrcholu lahvové zralosti, je asi blízko pravdě. Projev byl sice celkově do sladka, ale tak nějak nenásilně, jako by to vlastně nemělo význam, hladkost, sametová měkkost, plnost, přirozená ovocnost jsou přesnější pojmy. Celkově víno ryzlink dost připomínalo, byť to zrání bylo možná trošilinku viognierovské.
To víno lze koupit! http://www.ocelott.cz/wolfsheimer---rhe ... tlese-1988

6. Rosé Boutari demi sec 2012, Řecko – 81 b., 1 hlas
- přes název s výrazem demi sec nešlo o bublinky, ale o tiché růžové z odrůdy Xinoma. Barva lehce čajová, ale ve víně spousta taninu vedoucích chuť do hořka. Tvrdší, ostřejší, přesto „sa dá“.

7. Listel-Gris ?1978?, Francie – 83+2 b., 1 hlas
- Vin de Sable, o moc víc se nedalo ze stářím poškozené etikety vyčíst, vyrobeno ve Francii pro německý trh
Ostře suché, velmi zralé víno. Zatímco u Tavelu, který je o cca 35 km severněji, je vliv písčitých půd z delty Rhony v náznaku, tak zde se projevuje naplno (ostatně „vin de sable“ znamená víno z písku) a vytváří hlavní rys tohoto vína. I po cca 40 letech byla kyselina stále přítomná, pevná a dávala vínu určitý říz, zbytek už v tak dobré kondici nebyl, ale stále ještě se ani zdaleka nejednalo o mrtvolu. Naopak šlo minimálně o velmi zajímavou zkušenost, i když z tří roséček starších 40 let byla tato láhev nejslabší.

8. Kanonkop, 2016 (sh) Kadette Cape Blend, Stellenbosch, Jihoafrická republika – 81 b., 2 hlasy bramborová medaile
- cuvée 38 % Cabernet Sauvignon, 33 % Pinotage, 23 % Merlot, 6 % Cabernet Franc; 3-5 dní fermentace v otevřených nádobách, 12-14 měsíců ve francouzském dubovém sudu 225 l
Vítěz mezi červenými, mladé velmi tvrdé na taninech postavené červené víno. Bordeaux styl patrný, zjemnění Pinotáží se (zatím) neprojevilo. Asi by šlo zachytit trochu třešní a trochu rybízu, spíše nezralého, ale přes ty taniny to skoro nemělo cenu, i když nevylučuji, že za pár let by se mohlo jednat o velmi fajn víno, byť profil zrání si netroufám vzhledem k příměsi Pinotage odhadovat.

9. Royal Mukuzani 2015, Gruzie – 81 b., 0 hlasů
- special colection, top řada vinařství Mukuzani z regionu Mukuzani v Kachetinské oblasti
Víno zaujalo mohutnou černočervenou barvou, ve vůni i chuti bylo patrné, že je příliš mladé, tvrdé a na kyselince založené. Dub velmi znatelný.

10. Bratanov, Jižní Sakar 2013, Bulharsko – 78 b., 1 hlas
- cuvée Merlot a Syrah
Opět příliš mladé víno, čouhají jak kyselinky tak taniny, obého ještě až dost.

11. Terra Grande, Toskánsko IGT 2016 – 82 b., 1 hlas
Lehčí než předchozí vína, ostřejší taniny se projevily až v dochuti, tedy za mne nejpříjemnější na pití, ale i toto víno by si zasloužilo ještě poležet.

12. Tsantali Rapsani 2012, Řecko – 79 b., 0 hlasů
Příjemné rubínová barva nekorespondovala s podivnou, lehce těkavkovitou vůní, jež by šla označit až za nasmrádlost. Ve víně patrné taniny a výrazně hořký ocas.

Huxelrebe – kříženec vytvořený roku 1927 v Alzey, Porýní-Falc pány Scheu a Huxelem, méně slavný souputník odrůdy Scheurebe (1916, Ryzlink rýnský a divoká réva, původně se myslelo, že Sylvánské zelené). Odůrda byla uznána (chráněna) od roku 1969. Šlechtitelské zápisky udávají, že by Huxelrebe mělo být křížencem Chasselas blanc (Chrupka bílá - https://cs.wikipedia.org/wiki/Chrupka_b%C3%ADl%C3%A1) x Muscat précoce de Saumur (1842 Francie, z Pinotu noir precoce), genetika to však spíše vylučuje, neb předkem byl Elbling weiss (Heunisch Grün - http://winegrapevarieties.blog.cz/1708/elbling-weiss).
Velmi cukernatá (zvláště při dostatku vláhy v době květu a redukci hroznů – pak patří mezi nejsladší odrůdy mírného pásma), ale nepříliš odolná odrůda. Víno má díky cukernatosti velmi dobré předpoklady pro zrání.
Touto odrůdou je celkově osázeno méně než 1 000 ha, z toho cca 650 ha v Německu, 40 ha v Anglii, a dále v Rakousku, Švýcarsku, Francii, Itálii, Dánsku, Brazílii, Kanadě, Slovensku a JAR. Výměra celkově klesá. U nás jí na minimální výměře pěstuje Josef Valihrach.

Více info třeba ZDE:
http://winegrapevarieties.blog.cz/1708/huxelrebe
http://dictionnaire.sensagent.leparisie ... ebe/en-en/


Celkově podařená degustace, jejímž největším neúspěchem byl pracně plánovaný vtípek na jednoho kolegu, co již 3krát slíbil účast a ani jednou se nedostavil, jež byl zmařen pozdním příchodem (o více než 90 min) tohoto kolegy.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 24589
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun » 28. 7. 2018, 18:47

Tak Huxelrebe 1988 již koupit nelze - všechno vykoupili kolegové z degustace:) Byli doslova nadšení...

Martin Vajčner, syn Znovínu a kolega z ÚKZÚZ, rozhovor na aktuálně.cz - škoda, že příliš obecný, Martin je vinařem budoucnosti...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 24589
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun » 2. 8. 2018, 04:03

Když už Sauvignon, tak od Fabiga (Hustopeče), chlapec umí:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 24589
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun » 17. 8. 2018, 07:43

Argo, byls na Montrachetech?

Já v sobotu navštívil Mělnický košt, ale marně přemýšlím, co zajímaveho o něm napsat....:/
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Argonantus
.
Příspěvky: 15460
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Víno

Příspěvek od Argonantus » 17. 8. 2018, 08:50

Ne. Jsem v nemocnici.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 24589
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun » 18. 8. 2018, 06:22

Brzké a řádné uzdravení!

Obrázek
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 24589
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun » 23. 8. 2018, 20:52

Červené, suché, cuvée, Cabernety Saubignon a Moravia...a Vallun dává 85 b. Odpověď je terroir, vinař a hlavně ročník.

Vít Sedláček, Vrbice, 2011, za rok dva by mohlo být dokonalé...a stojí jen 190 kč...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 24589
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun » 25. 8. 2018, 06:13

Vallun píše:
17. 9. 2017, 16:42
Nalezen smysl Modrého Protugalu - burčák!
Po necelém roce mohu jen potvrdit, od Artvinu (Velké Bílovice) velká paráda:)

Jenže, Vít Sedláček (ten, u něhoz pobyváme cestou na čejkovické otevřené sklepy) dělá MP v novém bariku, které nekoupíš - rozebráno předem stálymi zákazníky...ochutnal jsem kapku ještě v procesu a chápu proč. Není to víno pro mne, ale potenciál má značný. A kdo ví, kam dospěje, až bude na vrcholu, soudě dle Cuvée Cabernet by to mohlo pomýslet na fakt vážné body....
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 24589
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun » 27. 8. 2018, 17:49

Mělnický košt 2018, stručně, ale přeci jen vážněji, hlavně proto, že tím pro mne začíná vinařský podzim.

Oproti roku 2017 jsem si zařídil dopravu lépe, i díky tomu, že jel celý expediční výbor MDK. Ovšem pěší cesta zpátky zůstala a stala se tak tradicí:)

Stejně jako loni bylo lidu až moc, a vzhledem k novému uspořádání stánků to bylo v důsledku ještě horší. V důsledku toho a skutečnosti, že většina vzorků už byla za 5 žetonků (tedy 30 Kč, cca 420 Kč za láhev), tak jsme i přes sdílení vuzorků ochutnali jen omezené množství vzorků z nichž více zaujal jen jeden:
a Vondrák opět předvedl Botritidu 2007 za 10 žetonků... na něj si ale počkám zase na příští rok:)
No a nepřekvapivě vyhrála:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 24589
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun » 30. 8. 2018, 11:35

DOS Čejkovice 2018 - fotoreportáž na mojelahve.cz
Naposledy upravil(a) Vallun dne 7. 9. 2018, 21:29, celkem upraveno 1 x.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 24589
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun » 30. 8. 2018, 16:38

Ryzlinky Německa, Francie a Rakouska – by RareWine

Obrázek

Celkově má třetí degustace na téma krále vín a vína králů, tentokráte s nejširším záběrem. I když Alsasko bylo střídavě francouzské a německé podle toho, kdo vyhrál poslední válku (ostatně, Schuman a Adenauer, otcové sjednocení Evropy se narodili v nejbližším okolí Alsaska) a Rakousko má k Německu taky blízko, takže s trochou tolerance by bylo možné označit tuto degustaci za Ryzlinky Velkého Německa, k čemuž by sváděl minimálně design lahve ze Saatsweingüter Eltville. Na přelomu 19. a 20. Století byly německé a zvláště moselské ryzlinky nejceněnějšími víny vůbec, ještě předtím to byla Hermitage.

Obecně k oblastem
Wachau – má celkem 1 350 ha, odrůdy Veltlín, ale Ryzlink má téměř stejnou výměru, červená prý nestojí za nic
- „VOC“ klasifikace spolku Vinea Wachau (200 členů, 85 % výměry Wachau): Steinfeder (do 11,5 % VOL), Federspiel (mezi nimi), Smaragd (nad 12,5 % VOL), lze udělit jen suchým vínům.
- žulové podloží, blíže k řece nějaké nánosy a štěrk – minimální ovocnost, velká mineralita
- „skrze mineralitu to chutná víc jako Wachau, než jako odrůda“ dle RK je snazší poznat, že jde o Wachau, než to, zda jde o Veltlín nebo Ryzlink
- sběr až v listopadu (sv. Kateřina)
- mikroklima je určeno následujícími faktory – jižní svahy, řeka Dunaj, uzavřenost údolí a teplé větry z panonské roviny, obdobně boční údolí Kamptal a Kremstal
- Rakušané obecně neuznávají archivní vína a neukládají je:(
Alsasko – 15 300 ha, z toho 1 700 ha (cca 11,1 %) klasifikace GC, na top vínech se proto neuvádí…
- placka na levém břehu Rýna, jižně od Strasburgu, vinice jsou na východním úpatí Vogéz (srážkový stín)
- vyjma špičkových vinařů jsou na tom ekonomiky dosti špatně – ve Francii ani v Německu není o Alsaská vína dostatečný zájem, GC není zárukou kvality a jsou dražší než Němci ve stejné třídě
Mosela – tři vodoteče, tři druhy břidlic, netřeba nic dodávat, viz speciální degustace
Rheingau – malá oblast poblíž severního konce Mosely (ústí do Rýna) kde Rýn teče chvíli na západ, tudíž vytváří jižní svahy, právě zde byl zřejmě poprvé vypěstován Ryzlink (Schloss Johanisberger).

0. Riesling sekt, Peter Lauer, 1987, Mosel – 89+2 b., 3. místo dle mne i hlasování
- zavíňovací vzorek, neprodejný, dárek Petera Lauera RK. Skončilo třetí jen proto, že několik kolegů nepochytilo, že pro něj lze hlasovat.
- už sytě zlatá barva a především i po 31 letech krásné perlení prozradilo, že by víno mohlo stát za to a přesto nás ohromilo. Ve vůni se střídal dub, pečený med, lehounká chlebovinka, jemňounká ovocitost s citrusovým nádechem, (spolu s barvou úplný vrchol parciálního hodnocení). V chuti totéž, plné mocné elegantní a dokonale vyvážené víno. Vůně vydržela v prázdné skleničce i po třech hodinách. Bylo zralé a dosti čerstvě, terciální tóny prakticky neznatelné.

1. Riesling Smaragd Achleiten 2000, Prager, Wachau – 87+1 b.
- Achleiten je jedna z nejminerálnějších vinic i na poměry Wachau; rok 2000 průměr – 85 b. dle RP; Prager – vinařství založeno roku 1302
- víno zlatoslámové barvy, ve vůni ponejprve živočišný smrádek, pak až čisté citrusově svěží tóny, chuť „lékařská“ (bez ovoce, vzdálená ocel a petrolej, vinná dezinfekce), velmi dlouhá perzistence, samozřejmě minerální stopy. Příjemné víno na pití, ale po wowefektu moselských bublinek bylo spíše nevýrazné.

2. Riesling Smaragd Loibener Loibenberg 1996, Emmerich Knoll, Wachau – 88+2 b.
- vinohrad založen 1381, rok průběrný, 84 b. dle RP
- barva tmavooranžová, vůně těžší, velmi zralá, chuť ale dlouhá, svěže nakyslá a jen mírně zralá. Projevem nejzralejší z vín, dobré, bavilo víc než Achleiten, bylo víc ryzlinkem.

3. Riesling Cuvee St. Catherine 1997, Weinbach, Alsasko – 88+1 b.
- víno z GC vinice Schlosberg, Cuvée značí, že jde o směs z nejlepších částí této vinice, slušný ročník, dle RP 87 b., vinařství založeno roku 1612 v Kayserbergu
- zlatotoranžová barva, ve vůni zpočátku líh a stopy ovoce, zejména citrusů, chuť příjemně zahřívající) přestože zima fakt nebyla, naopak), příjemné ovocné tóny se stopami mléčného karamelu.

4. Riesling Cuvee Frederic Emile 1995, Trimbach, Alsasko – 88+1 b., 2. místo dle hlasování
- výborný ročník – 89 b. dle RP; vinařství vyrábí též Clos St. Hune, které (podle nich) tvoří svatou trojici nejlepších francouzských vín spolu s Romane Conti a Ch. d’Yquem…
- B: slámová, V: příjemně zrale zatuchlá (oddělení drahých knih zámecké knihovny), Ch: suchá, přísná, ale elegantní a s patrnou texturou. Nicméně u vín této kategorie není dobře, když popis chuti začíná suchým dojmem, přestože si na tom vinařství zakládá.

5. Scharzhofberger Riesling Kabinett 1993, Egon Müller, Mosela – 91+1 b. 1. místo dle mne i hlasování
- prohazovalo se pořadí Mosel kvůli tomu, že toto víno jest sušším než J. J. Prüm, vinařství sídlí na říčce Saar, ročník skvělý – 91 b. dle RP, 8 % VOL, zraje ve starých 600 l dubových sudech, prototyp excelentní Mosely
- B: žlutozlatá, elegantní; V: ovocitá, žluté ovoce (zralé meruňky, ale bez jejich ostrosti, kdoule, vzdáleně žlutá jablka a nepřezrálé máslové hrušky) s podtóny citrusů a stopou bylinek; ve velmi dlouhé chuti se odrážela vůně a svěžest. Víno působilo mladým dojmem, jako by se ledva zbavilo nedostatků mladých vín a jasně říkalo, že až mu bude dvakrát tolik, bude ještě lepší (dozrání do +3 zaručené, do +4 velmi pravděpodobné, ani +5 není vyloučena – respektive myslím, že bude jen otázka to trefit). Víno, které jasně dalo najevo, že bude úžasné a bylo. Dost jsem zvažoval, zda by mne žena zabila, dát za láhev (po slevě) 2 380 Kč, protože jsem přesvědčen, že tohle víno na 95 b. dozraje (a vzhledem k vysoko nastavené laťce nemohu vyloučit, že v jiném kontextu by mohlo mít i 92 b. základ, 92+5 =…. Na(ne)štěstí bylo prodáno obratem.

6. Wehlener Sonnenuhr Riesling Auslese 1997, J. J. Prüm, Mosela– 89 b.
- slušný ročník – 88 b. dle RP, vinařství založeno 1911
- B: světle žlutá, V: oříšková, možná trochu pražené vlašáky a trochu mladé lískové oříšky, v chuti byly oříšky jen náznakem a o slovo se hlásila meduňka. Ani s velkou snahou nelze dát body za zrání – to víno je v podstatě mladé, dalších 20 let vydrží bez problémů, 40 taky…

7. Rauenthaler Baiken Riesling Spätlese 1990, Staatsweingüter Eltville, Rheingau – 87+1 b.
- úžasný ročník – 96 b. dle RP, poté co prostory v Eltville vyhořely se sloučilo s Kloster Erlebach a změnilo design lahví – byla zdecentněna velkoněmecká orlice:/
- B: světle čajová, V: po moselském prostě slabší, Ch: dlouhá, lehounce do hořka, důsledně zakulacená, kolega, co na degustaci připlul lodí, to pospal jako macatá

8. Schloss Johannisberger Riesling Auslese 1976, Schloss Johannisberg, Rheingau – 89+2 b. za mne druhé místo díky tomu, že je starší než bublinky
- úžasný ročník – 19/20 dle CC, vinařství založeno roku 1100, cena příšerná 6 200 Kč (beze slevy)
- B: čajově kaštanová (i mimo svět vína prostě krásná, zajímavá); V: oříškový med a javorový syrup, Ch: kulatá elegance, hebké cukry, předlouhá příjemně hořknoucí dochuť vzbuzující touhu po dalším doušku. Víno bylo citelně zralé a už asi stárnoucí – 42 let je obecně výborný výkon, ale na ryzlink spíš méně, holt Mosela je jen jedna. Přesto se jednalo o vynikající víno.

9. Maximin Grünhauser Riesling Auslese 2003, Mosel – 87 b.
- po úvodní zkušenosti (na degustaci se mladá vína vinařství zdála slabá, RK zakoupil 2 bedýnky, aby neurazil, když už degustaci domluvil, zapomněl je ve sklepě a po cca 5 letech byl nadšen) oblíbenec RK, vinař tedy dodává vínu chablis-efekt
- B: zlatá, V: slabší, citrusové a lipové tóny, Ch: sladká, citrusovitá. Fajn mladinké víno, nevědět, že jde o Moselu, tak tipuji ročník 2015, ne-li mladší (ale 2016 nebyla tak dobrá a 2017 je zas moc). Na druhou stranu docela podobné ryzlinky bylo lze najít u nás v ročníku 2009 (pité tak v roce 2014).

Největší dojem udělala degustace jako taková, jednotlivá vína byla výborná a ještě lepší, ale celkově ukázala paletu (byť zdaleka ne celou, ocel a petrolej v čistších podobách chyběli) chutí této královské odrůdy s precizní gradací do sladka. Další špičkový zážitek do RareWine.

Rosťa k Velkoněmeckým ryzlinkům...:)
Degustace Ryzlinky Rakouska, Alsaska, Mosely a Rheingau ukázala rozdílnost stylů z jednotlivých oblastí i jejich neuvěřitelnou schopnost stárnutí. Nejvíce uspěl moselský Riesling Kabinett 1993 od Egona Müllera - víno neuvěřitelně svěží a ovocné. Na druhém místě pak skončilo úžasně minerální Cuvee Frederic Emile 1995 z alsaského vinařství Trimbach.
Naposledy upravil(a) Vallun dne 3. 9. 2018, 16:21, celkem upraveno 1 x.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 24589
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun » 30. 8. 2018, 17:47

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/ti ... 47ab5f122/

https://zpravy.aktualne.cz/finance/naku ... f6b220ee8/

Rozhovor s vianřem roku 2018 Volaříkem

K tomu snad nic netřeba dodávat, všade samí staří znímá....jeidná pozitivní věc je, že Volařík byl vodařem...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 24589
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun » 6. 9. 2018, 18:16

Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8391
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Víno

Příspěvek od eerieBaatezu » 9. 9. 2018, 21:24

Obrázek

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 24589
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Víno

Příspěvek od Vallun » 13. 9. 2018, 16:22

Jura – by RareWine

Obrázek

Degustace s prostým názvem méně známé francouzské vinařské oblasti byla plná vín, jež nešla v žádném smyslu slova označit za prostá.
Apelace Jura se nachází na půli cesty mezi Burgundskem a švýcarskou hranicí, na západním úpatí Jurských Alp. Parcely na dně údolí se tak nacházejí na jílových půdách, kdežto výše se nacházejí břidlice, vápence a slíny. Koncem 19. století bylo v této krasové oblasti přes 20 000 ha vinic, nyní jen 1 800 ha řídčeji rozsetých po jižních svazích v pásu táhnoucím se od městeček Arbois a Salin les Bains asi 65 km na jih až k St. Amour. K této oblasti patří apelace Chateau-Chalon, L´Etoile, Arbois a „zbytková“ Cotes du Jura (a taky chráněná zonačení původu Cremant du Jura a Macvin du Jura). Z odrůd jsou tu nejrozšířenější Chardonnay (45 %), Savagnin – Tramín Bílý (15 %) a pak červené odrůdy Pinot Noir, Poulsard a Trusseau (a zřejmě v dolních polohách i minivýměra Gamay). Díky chladu z Alp si víno déle udrží kyselinku a sbírá se vyzrálejší, než burgundské. K místním červeným vínům přidal Rosťa Kuneš jednu milou historku – při první návštěvě narazili ve vinařství Caveau de Bacchus na skupinu Francouzů degustujících víno. RK pochválil místní červené, načež jedna z Francouzek odpověděla, že ke špekáčkům by to snad šlo. Nad jeho šokovaným výrazem se po chvilce smilovala a prozradila, že je z Gevrey-Chambertin.

Nejslavnějším místním vínem je Vin Jaune [vanžón] – proslulé Žluté víno z Jury.
Vyrábí se ze 100 % Savagninu, který zraje 6 let a 3 měsíce (75 měsíců) pod flórem – vrstvou kvasinek (fr. voil), která reguluje přístup vzduchu k vínu v ne zcela plném sudu o objemu 228 l. Poté se plní do lahví clavelius (podobných mělnickému kalamáři, ale v od ramen dolu se zpravidla lehce zužujících) o objemu 0,62 l – to odpovídá množství vína získaného po zrání z 1 litru vloženého do sudu. Obdobný přístup se ale uplatňuje snad u všech bílých vín z dané oblasti, která jsou pak oxidativního typu. Ta pak připomínají suchá sherry bez dolihování – alkohol se pohybuje obecně kolem 13 %.


0. Cremant du Jura, Arbois, Stephane Tissot – 79 b.
- směska blanc de noir, metoda champagne, cena cca 12 Eur
- brutální brut, grepovitě hodně hořký a dlouhý ocas, přísně suché, celkově až křupavé víno
- mladým rustikálnějším champagne bylo velmi podobné, asi nepatrně méně expresivní, za výrazně přístupnější cenu – objektivní hodnocení by asi mělo být asi o 5 bodů více, ale na mne suchost a trochu i hořkosti bylo přespříliš.

1. Corail 2002 (červené), Ch. d´Arlay – 82+1 b.
- velmi slušný ročník – 18 b. CC (platné pro Burgundské bílé, Jura není samostatně sledována), jde o směs všech pěti místních odrůd
- B: likérově tmavočervená, ale velmi průsvitná a v čase světlající; V: Med, likér, stopy oříšků; Ch: jemnější, lehčí, starý švestkový kompot

2. Poulsard Arbois 1986 (červené), Stephane Tissot – 84+2 b.
- 100 % Poulsard, podprůměrný ročník (13 b. CC), udávaný potenciál 8 let, překročen 4krát
- B:cihlově červená (pinotová); V: tlející dřevo, santalový kouř, Ch: šťavnatá, s teplým lehce lihovým tělem a ovocitými tóny.
- Víno jistě za zenitem, ale stále ještě docela svěží, pitelné a celkově dost připomínající burgundské pinoty.

3. Arbois blanc 2001, Stephane Tissot – 87 b., asi druhé místo
- 70 % Chardonnay, 30 % Savagnin, v sudu 9 měsíců solo a pak 15 měsíců ve směsi, výsadba keřů 1976
- B: močově zlatá; V: cider z planých nezralých jablíček, agresivní; Ch: zase likérová vřelost, jinak tóny magi
- Velmi příjemně pitelné víno, zajímavě oxidativní, výrazné.

4. Blanc Tradition 1999, Ch. d´Arlay – 85 b.
- 70 % Chardonnay, 30 % Savagnin, zraje pod flórem, ale kratší dobu a nejde o čistý Tramín
- B: oranžově matná; V: zkažená voda plná květů pomerančů s až umělými pomerančovými aromaty; Ch: teple likérovitý projev se záblesky hašlerek
- příjemné víno, ale vzhledem k mohutnému ročníku ještě asi příliš mladé, byl patrný potenciál, rád bych ochutnal za takových 6 a 16 let.

5. a la Reine 1999, Ch. d´Arlay – 85 b.
- 100 % Chardonnay, výsadba keřů 1953, a la Reine je parcela u zříceniny hradu, původního sídla rodu de Laugish – současných majitelů Chateau de Arlay
- B: zlatavá; V: zpočátku smrádek, pak stopy citrusů, Ch: drsná, ostrá
- zajímavé, expresivní víno, ale rovněž příliš mladé, neukázalo celý potenciál.

6. Vin Jaune 2000, Ch. d´Arlay – 88 b.
- 2 600 Kč za lahev, viz Vin Jaune nahoře, „mladý zástupce“ – lahvováno 2007
- B: zlatooranžová; V: oříšky, ostré sherry; Ch: teplá, tence likérová

7. Vin Jaune, Ch. Chalon 1966, Henri Bauvret – 87+2 b.
- „starý zástupce“
- B: čajově zlatá; V: sladké sherry; Ch: teple likérová (smetana, káva), ale již lehce rozpojitá
- stopy stáří vína se pečlivým hledáním najít daly, ale první dojem byl v podstatě mladé víno, do 10 let.

8. Vin Jaune, Ch. Chalon 1990, Jean Macle – 92 b., jasný vítěz
- „nejlepší zástupce“, nejslavnější vinař Jury, nemá ani web, návštěvy nepřijímají, cena cca 8 000+ Kč
- B: olejově zlatá; V: vlašáky pražené v cukru a marihuaně, pak jemná káva; Ch: velmi svěží, mladá, bylinky a trocha koření.
- na vínu bylo zjevně poznat mistrovství vinařovo (podobně jako třeba u J.L. Chava), o vítězi tak nebylo možno diskutovat.

Trochu jsem doufal, že na konci, jako onen náhradní vzorek přijde i rovněž slavné sladké víno zrající dlouhou dobu v malých (cca 5 l) soudcích, ale nestalo se tak, náhradní vzorek vůbec nebyl. Vysvětlení je možné trojí: a) bylo jasné, že žádné víno nebude mít vadu, na to byla ještě mladá, b) jeden z kolegů, který velmi nemá rád oxidativní styl vín, RK otrávil svými hláškami a plánováním přesunu do BlackDog burgerárny, c) RK má Juru příliš rád (k čemuž se přiznal) a tak chtěl náhradníka ušetřit. Reálně však to bude proto, že omezené množství účastníků (9 ks) prostě ekonomicky neumožnilo jej zařadit.
Až na poslední víno všechna pocházela z kontaktu s vinaři skrze dovozce – na aukcích se velmi špatně shánějí. RK degustaci plánoval přibližně 5 let, pro jistotu jsem se předběžně přihlásil na pokračování za těch dalších 5 let. Tentokrát se ani nehlasovalo o pořadí, ale z reakcí přítomných bylo na prvních dvou místech celkem jasno a třetí by získal nejspíše Vin Jaune 1966.
Naposledy upravil(a) Vallun dne 18. 9. 2018, 17:42, celkem upraveno 1 x.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Odpovědět

Zpět na „Kultura“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host