Ty obě otázky jsou docela propojené, protože se v zásadě ptáš na to, jak vypadá struktura středověké krajiny.Quentin píše: ↑7. 4. 2017, 10:35Jaký je tedy tvůj odhad na fantasy mapy? Řekněme, že chci používat ty denní (20km) hexy. Jak daleko od sebe bych měl mít města, pokud chci být po cestě přepaden trollem nebo wyvernou?
A bonusová otázka: často člověk vidí středověké mapy, kde je na pár kilometrech i deset vesnic; znamená to, že ten hex s městem může být i hustě posázen osadami, vesnicemi, farmáří etc., které je taky potřeba před tou divočinou (trollové, wyverny) chránit? (hraničáři, strážní věže, přirozené hranice etc.)

Vezmu to hodně zeširoka:
- vesnice - Ta je tvořena budovami kolem návsi, zahradami (za domy), za nimi pak záhumenní cestou a za nimi poli, která patří k vesnici. Sedláci mohou obdělávat jen půdu, kam má smysl chodit každé ráno tam a večer zpátky s volky (nemá smysl mít pole deset kiláků daleko, kam nedojdeš). Tím pádem pole vesnice jsou maximálně 1 km daleko od vesnice. Když si uděláš kolem vesnice kruh o poloměru 1 km, dostaneš v jeho rámci většinu polí, které k němu náleží... a zhruba plochu vesnice.
Vzdálenost dvou vesnic od sebe je daná úrodností půdy a místními podmínkami. V místech, kde je půda úrodná a vhodná k obdělávání, budou vesnice nalepené na sebe - tedy asi 2 km od sebe (vesnice a její pole, tedy 1 km, pak pole druhé vesnice a vesnice sama, další 1 km). Když si ty kružnice uděláš na mapě ČR, uvidíš, že to zhruba sedí - je to základní struktura naší krajiny. Tohle je plně využívaná, jádrová oblast. Tam moc lapků nepotkáš - není tam pro ně místo.
Ve středověku byly tyhle jádrové oblasti ale často od sebe odděleny neprostupným lesem, mokřady a oblastmi, kde se nedalo rozumně nic pěstovat. To jsou místa, kde se mohou usídlit wyverny, trollové a loupeživí rytíři, kteří se tady mohou ukrýt "mimo civilizaci". Na cestách bývaly nějaké ostrůvky civilizace (vesnice, zájezdní hostince, strážní věže, tvrze, samoty) alespoň ve vzdálenosti denního pochodu - aby cestující kupci nemuseli spát pod širákem, alespoň na noc mohli odložit meče a širočiny a vyspat se bez obav z přepadení. Ve tvém případě to bude znamenat, že na cestách bude na každém hexu nějaká stanice pro odpočinek.
- města - Ty jsou nesoběstačná, neuživí se sama, tím pádem potřebují sedláky a vesničany, aby je zásobovala. Tyhle čísla se často měnila, ale okolo středověku potřebuješ asi deset vesničanů, abys uživil jednoho obyvatele města. Na město o nějakých 1500 lidech tak potřebuješ nějakých 10-12 vesnic v jeho okolí, které jej zásobují jídlem a vytvářejí jeho "jádrovou oblast". To se ti ale popravdě v pohodě vejde na jeden hex.
Pokud si to vezmu statisticky, tak ve 14. století byla průměrná hustota obyvatel zhruba 38 obyvatel/km2 ve Francii, 35 v Německu a asi 15 v Anglii. Takže když vezmu velikost tvého hexu - 20 km na délku, tak celý hex je nějakých 346 km2... a tím pádem v případě průměrné hustoty tam může žít v prostředí Francie až 13 150 obyvatel, v jakoby německé krajině 12 110 a v prostředí anglické krajiny 5 200 obyvatel. Tohle je samozřejmě statistika, která neodráží reálné podmínky... ale pro ilustraci to není blbé... ony ty hexy nejsou vůbec malé.
