ADnD vs DnD (v čem je co lepší)

Diskuze o d20 a rodině Dungeons and Dragons, nejhranějších RPG současnosti.
Odpovědět

Co se vám více libí?

DnD 3e / 3.5e (D20)
25
45%
AdnD 2e
17
30%
Myslím že to je jedno, obojí je šunt
7
13%
Myslím že je to jedno, obojí má své pro i proti
7
13%
 
Celkem hlasů: 56

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 6872
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

ADnD vs DnD (v čem je co lepší)

Příspěvek od Bajo » 29. 5. 2006, 12:41

Už jsem na to narazil několikrát a vidím že to není jen můj názor, takže to asi nebude náhoda. Nemyslím si že by se dalo říci co je lepší, ale spíše co je pro koho lepší.

Jak to vidím já:
DnD:
Má tu výhodu že D20 systém je univerzální a nevíc otevřený. Dá se toho v něm odehrát spousta a můžete si prakticky vystačit jenom s ním. Další nezanedbatelnou výhodou je, že ho hraje většina lidí a příručky stále vycházejí a stále nové (což ovšem může být paradoxně i nevýhoda). Systém D20 je z obecného hlediska asi trochu jednotnější a jednoduší (což je ovšm možná dskutabilní a může se to stát předmětem diskuze). V nepsolední řadě D20 nabízí pro mnoho hráčů atraktivní Featy a Prestižní povolání. Tvorba postavy je asi trochu volnější, oproti ADnD.

ADnD:
Nemá sice jednostný systém, ale nadruhou stranu to není tak hrozné. Mě osobně příjde jako taková klasika. Rozhodně na mě působí více fantasy atmosférou (podle mě, protože není tak prolezlé komerčními záměry vydavatele). Většinu settingových produktů, které jsem viděl považuji za kvalitnější než v 3e. absence feat" považuji spíše za plus, protže featy, jako takové spíše podporují systémový pohled na postavu a tak trochu směřuje hráče do boostování (určitě šli udělat mnohem lépe/méně komerčně). To samé pro mě platí o PP. To nejdůležitější podle mě, tedy skilly tu jsou. Další potencionální problém jsou XPy a povolání. XPy jsou to jednotně dané, ale většina zkušenějších DMů stejně nerozděluje XPy za boj. Povolání jsou tu hodně omezená, tedy alespoň podle základních pravidel. Ovšem muliclass v DnD mi zase příjde jako opačný extrém, ze kterého potom vylézají takové příšernosti jako Mnk1/Rog2/Rng2/BnB1... jen aby postava byla co nejvíce nakombená a nikdo se npozastaví nad tím, jakje asi reálné se učit tolik různých věcí během doby jakou tomu postavy musí věnovat.

Závěr: Já osobně považuji ADnD za lepší. Možná né z pohledu systému ale z pohled atmosféry. Příjdou mi takové ''kouzelnější'' a nepoznamenané trhem. Každopádně hraji 3.5e $P .
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Anotuj! $:)

Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4830
Registrován: 3. 4. 2004, 18:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dalcor » 29. 5. 2006, 12:49

Souhlasím s Qualdezarem. ADND mám raději z mnoha důvodů, ale hraju 3,5 (Pánove se žení s brunetkami, ale mají raději blondýny :wink: )

Největší zásadní problém který u Dnd 3,5E mám je ten že mi připadá jako Diablo ve stolní podobě - rychle anhnat zabíjením potvor co nejvíce XP abych měl nové featy, ranky ve skillech vysoké ability a hlavně MAGICKÉ předměty. V 3,5E se dá více minmaxovat. Ovšem tyhle připomínky jsou hlavně o lidech. Ale zaměření systému a jeho prezentace je méně atmosférická, a hodně powergainovací. Proto dávám přednost složitějšímu, zastaralejšímu ADnD, kde má všechno lepčejší feeling.

Uživatelský avatar
Dodo
Příspěvky: 118
Registrován: 9. 3. 2006, 17:33
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dodo » 29. 5. 2006, 12:52

S výhradami. Zrovna multiclass se mi líbí víc v 3e, a to, co jsi tu popsal, je bohužel negativní důsledek. Bez home rules a úprav systému bohužel nejde v AD&D udělat mizernej kouzelník a dobrej válečník a nebo naopak, respektive jde, ale jen u lidí s dual-classem.

Edit: Jinak jsem hlasoval pro AD&D 2ed, kdyby to nebylo jasný.

Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4830
Registrován: 3. 4. 2004, 18:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dalcor » 29. 5. 2006, 12:54

s tím kouzelníkem a válečníkem - jak to myslíš.

BTW 2E Multiclass mám raději, s House Rule že si XPS můžeš rozdělovat kam chceš ;)

BTW 2E s Players Options je prostě nejlepší. Ovšem některé D20 systémy mu šlapou na paty.

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 6872
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo » 29. 5. 2006, 12:59

Dodo píše:S výhradami. Zrovna multiclass se mi líbí víc v 3e, a to, co jsi tu popsal, je bohužel negativní důsledek. Bez home rules a úprav systému bohužel nejde v AD&D udělat mizernej kouzelník a dobrej válečník a nebo naopak, respektive jde, ale jen u lidí s dual-classem.
Ano částečně souhlasím, ale na druhpou stranu v DnD není multiclass nijak omezený. Mě se vždycky hrozně líbilo, jak jeden můj hráč měl kouzelníka a v životopisu jak od dětství nevštěvoval svého mistra a během několika let byl zasvěcován do tajů magie. A potom po pár sezeních prásk, válečník se duaclassuje na kouzelníka a to co se jeden učil roky, se on naučil za měsíc (a to měl ještě nižší inteligenci a děti se možná i učí rychleji). Takže ve finále je možná Dnd v tomhle volnější, ale zase je to postavený na hlavu. Buď není magie nijak zvlášť složitá (a představte si, jak by to potom vypadalo, každej dobrodruh by se jí učil, protože pokud máte na výběr, umět čarovat/neumět čarovat, co si asi vyberete) a nebo je složitá a její studium by mělo trvat několik let (což by ovšem mohlo být někde napsáno).
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Anotuj! $:)

Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4830
Registrován: 3. 4. 2004, 18:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dalcor » 29. 5. 2006, 13:04

TO je přesně ono. Já sjem nikdy nepochopil jak to že se rozhodnu HUPSO udělám si level ode dneška umím čarovat. Já vím že to je věcí DM si to ohlídat,a le ošetřené by to měl mít i systém.

BTW víte proč je vztah mezi Raistlinem a Karamonem v knihách více než napjatý. Riastlin Karamona při Testu vysoké magie zabil, když zjistil že karmaon také umí čarovat a že k tomu nepotřebuje učení ani odříkání, nic.

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 6872
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo » 29. 5. 2006, 13:06

Ještě jsme zapomněli na jednu důležitou věc. ADnD knížky jsou hezčí. $P

Edit: Čekal jsem nějakou obhajobu DnD. Určitě má své výhody a pro někoho je lepši. Tak mě zajímá proč. (Každopádně nechci aby se to tu změnilo ve Flamewar, nejde ani tak o to co je lepší, ale spíš co se komu více líbí a proč).
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Anotuj! $:)

Uživatelský avatar
Dodo
Příspěvky: 118
Registrován: 9. 3. 2006, 17:33
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dodo » 29. 5. 2006, 13:08

Dalcor: Přesně o tom jsem mluvil, bez house-rules to nejde. Ale o tom jsme se už bavili.

Qualdezar: No, to je zase otázka, jak to ti hráči chtějí hrát. V Maztice od Nilese je tuším postava, která se kdysi učila magii, ale od tý doby jede jako válečník, protože to na ní bylo moc. A pak se dostane ke knize a opět těch kouzel pár sesílá. To je podle mně docela legitimní důvod, jak se k takovej kombinaci dostat, jenomže ji může mít jenom člově, ne trpoš nebo elf. Další věc, co mi vadila, bylo, že trpaslík nemůže být wizard, zkrátka že některá povolání jsou závislá na rase. To už bych ale překous, kvůlivá settingu třeba.
Na druhou stranu tohle ti může udělat člověk v libovolném systému - řekne "teď mám předpoklady splněné, beru si ledového berserkra", i když v životě neopustil Saharu. Člověk to mohl udělat i v tom AD&D. S tím nelze nic zásadního dělat, jen chtít po hráčích nějaký RP přístup a jako DM to zakazovat.

Uživatelský avatar
Igraine
Příspěvky: 456
Registrován: 24. 5. 2006, 14:52
Bydliště: České Budějovice, Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Igraine » 29. 5. 2006, 13:35

Dalcor píše:BTW 2E Multiclass mám raději, s House Rule že si XPS můžeš rozdělovat kam chceš ;)
Není to trochu proti pravidlům? To je jako vzít si na začátku dualclass jen proto abych měla lepší hodnoty a pak zlepšovat jen jedno povolání...

S expami za boj je to v ADnD opravdu bída. A nejen v boji i za magické předměty. Podle mě rozdělení exp má mít v rukou čistě DM. Takhle totiž dochází často ke zbytečnému krveprolití :-?

Uživatelský avatar
Corvus
Příspěvky: 1815
Registrován: 3. 5. 2005, 12:53
Bydliště: BA
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Corvus » 29. 5. 2006, 13:44

priznam sa ze nechapem preco maju ludia radsej ADnD nez D20 ... :think:
ja som si svoje ADnD odohral a uz ked som cital prve spekulativne players handbooky DnD tak som vedel ze to bude o triedu lepsie... a ked to vyslo tak som okamzite presiel a nikdy sa neohliadol spat... neviem si ani predstavit ze by som siel teraz hrat ten stary chaosny a nekonzistentny system :>:o/ (milion roznych mechanik a hodov, nieco sa podhazduje nieco prehadzuje, nieco je percentualne, saving throws su uplne na hlavu atd..)

nemam zaujem sa tu s nikym hadat ale mne ten system skillov a featov a multiclassovania pride omnoho lepsi nez zatvrdnute classy ADnD.

to co tu vy vycitate je bud o ludoch alebo o vonkajsej prezentacii... nema to s pravidlami a hrou nic spolocne. A v ADnD Players option sa da munchkinovat rovnako dobre a mozno aj lepsie nez v d20... :>;o)
There's nothing in the universe cold steel won't cut.

On eternal hold: d20 Warheart

Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4830
Registrován: 3. 4. 2004, 18:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dalcor » 29. 5. 2006, 13:50

Je to proti pravidlům, proto se tomu říká House Rules. Navíc sami 2E příručky tvrdí All Rules are Optionable.

Když jsem zrovna četl Tales of the Lance anrazil jsem na psotavy jako je Porthios, či Gilthanas kteří měli velice rozdílné údaje mezi oběma povoláníma a tudíž nemohli multiclassovat podle tabulek levelů. Jako House Rules jsem tedy zavedl že si XPS pro 1. a 2. (příapdně 3.) povolání v Multiclassu vedeš odděleně. přiděluj Expy jak chceš. Ovšem Class Experience (za každé HD zabitého protivníka, seslané kouzlo, nalezení pokaldu,jak upravuje DM Guide) si dáváš XPy do daného povolání.

Příklad
Hraju Multiclass Sylvaensti Elf Fighter/Mage Bladesinger Fingolfin of House Potector.

Mám 1000 XPS u válečníka a 2000 XPS u wizarda. Během dobrodružství jsem zabil dva obry (XP= 10x HD obrů, řekněme 60 za každého) a seslal dvě prvolevelová a jedno druholevelové kouzlo (třeba 10 XP x 2 + 20Xp x1). Za úkol dostanu 1000 XPS které se rozhodnu rozdělit 300 a 700.

Tedy na konci dobrodružství mám 1420 XPS u Bojovníka /1000+(2x60)+300/ a 2740 XP u čaroděje /2000+700+(2x10)+(1x10)/

Samozřejmě to musí být herně ošetčeno, jako že jsem strávil hodiny na studiu a tak...
OK?

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 6872
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo » 29. 5. 2006, 13:52

2 Corvus: Máš pravdu že je to i o lidech. Já když jsem viděl 3e, tak jsem byl taky nadšen. Ale nadšení po 5 letech opadlo. Neříkám že ten systém je špatný. Nehrál bych podle něj, kdyby to byla takové hrůza to ne. Ale nedávno jsem prohlížel 2e knížka a vyvolalo to ve mě jiné pocity, než jaké 3.5e. Největší problém je pro mě to, že když listuju knížkama 3.5e vidím ten směr, kterým to jde a celkem mě to mrzí. Nevím proč stará edice na mě působí jinak. Když si to tak zesumíruji, rozhodně jsem v ní odehrál nejmíň her ze všech systémů co jsem hrál.
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Anotuj! $:)

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10185
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Markus » 29. 5. 2006, 13:56

I já se stavím na stranu druhé edice.

Třetí edice má nepochybně mnohem lepší a kvalitnější systém. V tomhle jí 2e - se svými desítkami různých mechanik, roztodibvných hodů, různými způsoby počítání, sčítání, odečítání, násobení tamtoho či onoho - nesahá ani po paty.

Ale 2e má jednoznačně lepší "feel". Styl, jakým jsou psány příručky ADnD bych popsal jako "psaný nadšenecky; dobrodružná hra". 3e oproti tomu je "psáno profesionálně; munchkinovská hra".

Všichni vyčítají "mainstreamovým" hráčům DnD, že hrají strašně munchkinovski a powergamingově, ale málokokdo je ochoten přiznat, že pravidla je v tom podporují. Způsob, jakým jsou postaveny knihy DnD jednoznačně podporuje powergaming - desítky povolání/ras, kouzel, featů, prestižek, dovedností, magických předmětů... milióny vzájemných kombinací. Nespočet příležitostí k min/maxování... V doplňujících příručkách pro 3e najdete jen málo informací o "roleplayových" záležitostech - zato každá příručka povinně uvádí nové featy, předměty, prestižky, kouzla, dovednosti... K tomu přičtěte magepunkové obrázky, výsledek je celkem jasný.

Nadšenecká 2e, byť zbytečně komplikovaná, ve mě nevzbuzuje onen dojem "powergamingu", ale právě dojem "fantasy dobrodružství".
3e, byť má mnohonásobně lepší pravidla, se pro mě může jít zahrabat :roll:

Uživatelský avatar
Igraine
Příspěvky: 456
Registrován: 24. 5. 2006, 14:52
Bydliště: České Budějovice, Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Igraine » 29. 5. 2006, 13:59

Dalcore: Ok, díky. Napadá mě, že by nám asi stačilo pár dobrých House rules a nemusíme měnit systém. Tohle je jedno z nich.

Uživatelský avatar
Corvus
Příspěvky: 1815
Registrován: 3. 5. 2005, 12:53
Bydliště: BA
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Corvus » 29. 5. 2006, 14:02

priznam sa ze si uz absolutne nepamatam ako bolo ADnD pisane... $D a ni si nespominam ze by ma nejak podporovala v roleplayingu alebo nieco podobne....
A Players option som uz tiez davno nevidel.. len si spominam ze sa podla tych pravidiel dala spravit supermanska postava ;)

este ma napadlo: nehra nahodou vo vasom hlasovani vyraznu rolu nostalgia za ADnD (ked sme boli mladi aj tie RPG systemy boli omnoho lepsie, nie ako ten sunt co sa vydava teraz) $D ?
There's nothing in the universe cold steel won't cut.

On eternal hold: d20 Warheart

Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host