Hârn a Hârnmaster
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 22958
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Hârn a Hârnmaster

Hârn je nízkomagický středověký fantasy svět zaměřený na realistickou simulaci uvěřitelných kultur. Původně byl koncipován jako univerzální doplněk bez určení pro konkrétní hru. Vyšel v roce 1983 a během pár let byl doplněk desítkami (!) dalších rozšíření – dobách, kdy světy s podrobně propracovanými reáliemi ještě nebyly standardem, se tak rychle stal nejpropracovanějším světem na poli RPG. Později vyšla hra Hârnmaster (1986) určená specificky k hraní v tomto světě.
Samotný Hârn je ostrovní kontinent na planetě Kèthîra. Původní publikace mapovaly právě tento kontinent a nesly jeho název jako označení pro celý herní svět. Když později začaly vycházet doplňky i z jiných částí planety než ostrova Hârn, začal vydavatel používat obecnější značku HârnWorld, aby se název herního světa odlišil od názvu ostrova. Tou dobou už byl ovšem termín Hârn coby označení pro herní svět příliš zažitý a dodnes se oba termíny používají víceméně jako synonyma.

Hry z Hârnu:


- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 22958
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hârn a Hârnmaster
A teď něco jiného!
Na Hârn jsem se už dlouho chtěl podívat. Jde o věc, o které u nás prakticky neexistují žádné informace (na Fóru jsem našel jedinou zmínku, jen tak mimochodem), a přitom byl historicky celkem výrazný, protože v osmdesátkách vycházel jako hoooodně propracovaný svět a přispěl tak k nástupu „lore“ a převládající představě toho, jak má herní svět vypadat. Je taky unikátní svým přízemním realismem a dodnes v nějakém formátu vychází.
Začneme obecnou, hrubou anotací samotného světa (budu časem rozšiřovat):

svět Hârn
A potom jeho vydání... které poněkud matoucně vyšlo jako tři různé produkty s různými názvy, které jsou ovšem obsahově identické. Ještě bych pochopil, že vydali dražší krabici a levnější složku... ale proč vydali dvě složky s různými názvy, ale stejným obsahem? Nevím? Ale Columbia Games – nakladatel Harnu – je prý tímhle chaotickým vydáváním vyhlášený.
Tak pro přehlednost – následující tři věci jsou obsahově identické, liší se jen názvem a balením. Pošlu text jenom jedné z anotací.



Hârn (původní složka) (1983)
Hârn Regional Module (1983)
Hârn Master Module (1983)
V tuhle chvíli zatím Harn není nic světoborného. Ty dva tenké sešity popsaly svět jen nahrubo, čímž se nijak nelišil od dalších tehdy popsaných hrubých světů – stručnost a hrubost byl dobový standard. Měnit se to začne až tím, jak k němu začne vycházet baráž dalších doplňků.
Na Hârn jsem se už dlouho chtěl podívat. Jde o věc, o které u nás prakticky neexistují žádné informace (na Fóru jsem našel jedinou zmínku, jen tak mimochodem), a přitom byl historicky celkem výrazný, protože v osmdesátkách vycházel jako hoooodně propracovaný svět a přispěl tak k nástupu „lore“ a převládající představě toho, jak má herní svět vypadat. Je taky unikátní svým přízemním realismem a dodnes v nějakém formátu vychází.
Začneme obecnou, hrubou anotací samotného světa (budu časem rozšiřovat):


Hârn je nízkomagický středověký fantasy svět zaměřený na realistickou simulaci uvěřitelných kultur. Samotný Hârn je ostrovní kontinent na planetě Kèthîra. Svět se vyznačuje důrazem na propracované prostředí a promyšlené reálie, vysokou míru vnitřní konzistentnosti a funkční společnost, modelovanou podle středověké Země, především Británie za času Normanů. Přesto obsahuje typické fantasy prvky jako elfy, trpaslíky a skřety, byť jim dává vlastní podobu. Popis světa jde do značných detailů, například spousta měst, pevností, vesnic a dobrodružných míst je popsaných až na úroveň jmen jednotlivých rolnických rodin.
Svět poprvé vyšel let ve třech formátech, jejichž obsah je identický: složka Hârn (1983), krabicová sada Hârn Regional Module (1983) a složka Hârn Master Module (1983). Koncipován byl jako univerzální doplněk bez určení pro konkrétní hru. Během pouhých pár let byl doplněn desítkami rozšíření. V dobách, kdy světy s podrobně propracovanými reáliemi ještě nebyly standardem, se tak stal nejpropracovanějším světem na poli RPG.
Až s časovým odstupem vyšla hra HârnMaster (1986), určená přímo k hraní v tomto světě.
A potom jeho vydání... které poněkud matoucně vyšlo jako tři různé produkty s různými názvy, které jsou ovšem obsahově identické. Ještě bych pochopil, že vydali dražší krabici a levnější složku... ale proč vydali dvě složky s různými názvy, ale stejným obsahem? Nevím? Ale Columbia Games – nakladatel Harnu – je prý tímhle chaotickým vydáváním vyhlášený.
Tak pro přehlednost – následující tři věci jsou obsahově identické, liší se jen názvem a balením. Pošlu text jenom jedné z anotací.






Hârn je první vydání herního světa Hârn, nízkomagického fantasy prostředí zaměřeného na realistickou simulaci uvěřitelných kultur. Vyznačuje se důrazem na propracované prostředí a promyšlené reálie, modelované podle středověké Země, především Británie za času Normanů. Přesto obsahuje typické fantasy prvky jako elfy, trpaslíky a skřety, byť jim dává vlastní podobu. Svět je univerzální, není určený pro žádnou konkrétní hru a text neobsahuje žádné herní mechaniky – jen popis reálií.
Tato anotace reprezentuje jeden ze tří formátů, ve kterém původně vyšel – složku („folio“) obsahující následující materiály:
- Hârnview: 32stránkový sešit s obecným přehledem ostrovního kontinentu Hârn, včetně jeho historie, náboženství, ekonomiky a jednotlivých království a kultur. Sešit taky radí s přípravou postav vhodných pro tento svět.
- Hârndex: 64stránková encyklopedie s téměř 1000 abecedně řazenými hesly, které podrobněji popisují geografii, náboženství, kulturu, politiku a ekonomiku Hârnu.
- Mapa: Velkoformátová barevná mapa s hexovou mřížkou zobrazující ostrov Hârn.
Současně s tím vyšel svět i v dalších dvou formátech: jako krabicová sada Hârn Regional Module (1983) a složka Hârn Master Module (1983). Obsah všech tří je identický.
V tuhle chvíli zatím Harn není nic světoborného. Ty dva tenké sešity popsaly svět jen nahrubo, čímž se nijak nelišil od dalších tehdy popsaných hrubých světů – stručnost a hrubost byl dobový standard. Měnit se to začne až tím, jak k němu začne vycházet baráž dalších doplňků.
Re: Hârn a Hârnmaster
Toto vyzera ako material do dinosauria 
- Za tento příspěvek děkují uživateli Antharon:
- radunamlejn
Microdosing Workoholism...
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 22958
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hârn a Hârnmaster
Ukázka z té „encyklopedie“ Hârndex. Doporučuju přečíst si hned prvních pár vět vlevo nahoře.
EDIT: Navíc všichni víme, co bych na to řekl. Hodně lore, hodně lore, ale nic hratelného.
No, ehm... potíž s těmahle světama je, že nestačí přečíst jeden produkt, jednu příručku, protože point těchhle světů je ten, že toho vyšlo milion a teprv v tom objemu a detailu to dává smysl. Což se blbě uchopuje pro potřeby nějaké recenze nebo představení. Kde začít? Stejný problém mám s Gloranthou, kterou už osobně docela znám, ale epizodu o ní pořád nemáme.
EDIT: Navíc všichni víme, co bych na to řekl. Hodně lore, hodně lore, ale nic hratelného.

Re: Hârn a Hârnmaster
Z těch doplňků by mohlo být zajímavé kouknout aspoň na Harn Manor (jestli o něm nevíš). Má to být podrobný popis hospodářství malého feudálního panství (podle všeho "trochu" detailnější rozpracování toho zmíněného odstavce).
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Re: Hârn a Hârnmaster
Tenhle produkt (resp. sada produktů) není pro každého, resp. ne každý by ho smysluplně využíval. Kdo chce dostat "co se bude hrát", tak pro něj to opravdu není to pravé (byť i tam v Harnu moduly dobrodružství jsou ... asi 2
).
Harn ale vždy byl hlavě o tom "kde hrát". Tedy pro skupiny a hráče, kteří by rádi "svět, skoro jako ten náš" ... ale místo alternativních historií na existujících reáliích preferují "jiný svět / fantasy svět". A chtějí jen/hlavně prostředí, do kterého si pak zasazují svoje příběhy, svoje kampaně, či vlastní moduly. A pro tohle je Harn (a vždy byl) prostě dobrý. Je opravdu v tomto směru hluboce rozpracovaný.
Jako problém jsem u Harnu (když jsem o něm před mnoha lety uvažoval, že bych si ho adaptoval pro naše hraní) viděl to, že je fakt drahý. Cenová politika byla a je nastavená poměrně vysoko. Ovšem kdo chce, může si nakupit materiály za desítky tisíc a věřím, že je pak fakt i využije. Kdo se rád rochní v tom, tak je organizovaná Havířská gilda, jak jsou organizované Turnaje, jak funguje Rybaření, ci Cestování, jak funguje ten či onen rytířský či klerický řád ... může se ponořit na věky věků
Kdo tohle ke hře nepotřebuje ... tak pak tudy ne.
Takže "v Harnu" se dá hrát celý život ... ale jak píše Markus, není to náplň "co hrát".

Harn ale vždy byl hlavě o tom "kde hrát". Tedy pro skupiny a hráče, kteří by rádi "svět, skoro jako ten náš" ... ale místo alternativních historií na existujících reáliích preferují "jiný svět / fantasy svět". A chtějí jen/hlavně prostředí, do kterého si pak zasazují svoje příběhy, svoje kampaně, či vlastní moduly. A pro tohle je Harn (a vždy byl) prostě dobrý. Je opravdu v tomto směru hluboce rozpracovaný.
Jako problém jsem u Harnu (když jsem o něm před mnoha lety uvažoval, že bych si ho adaptoval pro naše hraní) viděl to, že je fakt drahý. Cenová politika byla a je nastavená poměrně vysoko. Ovšem kdo chce, může si nakupit materiály za desítky tisíc a věřím, že je pak fakt i využije. Kdo se rád rochní v tom, tak je organizovaná Havířská gilda, jak jsou organizované Turnaje, jak funguje Rybaření, ci Cestování, jak funguje ten či onen rytířský či klerický řád ... může se ponořit na věky věků

Takže "v Harnu" se dá hrát celý život ... ale jak píše Markus, není to náplň "co hrát".
Re: Hârn a Hârnmaster
83 stránek popisů, tabulek a map několika vesniček + "pravidla" pro tvoření vlastních.
Popis je odpovídající

Co ve vesnici je, kdo ji obývá, co se v ní dělá, jak se parceluje půda, jak se dělí obyvatelstvo, co kdo dělá, co se tak jí, jak se oblékají, kolik co a kdo stojí ... no prostě všechny ty věci, nad kterými hráčům, kteří chtějí mít "co hrát" vstávají vlasy hrůzou, že by se toho měli byť jen dotknout

Hârnmanor
HârnManor includes 4 generated manors and rules to create your own. Fully compatible with HârnMaster or any rules system.
Villages
Rules to generate useful, realistic Hârnic villages, populated with a variety of serfs, freeholders, and craftsmen.
Household
Rules to populate the lord's household. For most lords a rich household carries prestige and a penny saved is a penny wasted.
Manor Budget
Rules to operate realistic medieval manors.
Manors of Hârn
Four manors that illustrate the diverse politics and economics of rural Hârn are included. Each has a color local map, and data on each villager and retainer of the lord's household:
Avonel is a microcosm of the deadly politics of Rethem. The fief is a ward of the Earl of Ithiko and a pawn in his struggle with the Earl of Tormau. The underage Lord of Avonel simmers while a rapacious bailiff steals much of the fief's wealth. Religious strife looms between an Agrikan and Peonian cleric.
Clord is a manor on an island near Thay, recently granted to the Church of Peoni as an abbey and hospice. Most patients are lepers. The local serfs who work Clord's fields and otherwise support the church grow ever more afraid and many have fled the island.
Roganter is a secular manor in Kaldor, held by a knight from the Archbishop of Larani. The nearby woods and hills echo to the sounds of miners and outlaws.
Turenborg is a Jarin village conquered by the Ivinians. It was a hotbed of unrest during the Jarin Rebellion of 701-03 and the wounds of that conflict have yet to heal.
Designed to be used with HarnMaster Third Edition, this is a valuable resource for any Fantasy/Historical RPG that wishes to include managing and running a manor as part of the campaign.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 22958
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hârn a Hârnmaster
Mě upřímně překvapuje, že to tu vůbec někdo zná, a naopak mě moc nepřekvapuje, že je to zrovna Loki.
Já mám ve skutečnosti pro podobné světy celkem pochopení. Kdesi ve mě dřímá (napravený) simulacionista, kterého zajímá fungování světů, jejich napodobování se hrou, jejich poznávání v roli postavy. Strávil jsem dost času čtením lore toho, jak ten či onen svět funguje (včetně našeho – Wikipedie je pro mě králičí nora). Spoustu představování si toho, co se v tom dá hrát. A o poznání míň samotným hraním.
Protože jak se ukázalo, věrné vykreslení herního světa je super GMovský skill, který má dost nízkou relevanci k tomu, jak je hra zábavná, protože ve hře je především nutné hrát, ne se jen kochat. Anyway... to se zakecávám a vlastně to sem nepatří.
Chtěl jsem říct, že k Harnu mám respekt, protože je za tím spousta promyšlené práce a (zdá se) má to hloubku, není to povrchní, na efekt.

Já mám ve skutečnosti pro podobné světy celkem pochopení. Kdesi ve mě dřímá (napravený) simulacionista, kterého zajímá fungování světů, jejich napodobování se hrou, jejich poznávání v roli postavy. Strávil jsem dost času čtením lore toho, jak ten či onen svět funguje (včetně našeho – Wikipedie je pro mě králičí nora). Spoustu představování si toho, co se v tom dá hrát. A o poznání míň samotným hraním.

Chtěl jsem říct, že k Harnu mám respekt, protože je za tím spousta promyšlené práce a (zdá se) má to hloubku, není to povrchní, na efekt.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 22958
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hârn a Hârnmaster
Ty desítky tisíc mi přišly divné, tak jsem se chtěl podívat, co je aktuální základní kniha Harnu a co stojí... a... ehm... jejich stránka produktů má by oko stovky příruček.

A teda fakt nevím, co je „základní sada“.
Re: Hârn a Hârnmaster
No napočítal jsem tam přes 500 položek, ale jsou tam duplicity tištěné/PDF/bundle. Ale i když z toho vypustím ty tištěné a vezmu jen ty, co mají v názvu PDF, tak je to stále 270 produktů dohromady asi za 4000 dolarů 
V Kickstarteru na novou edici v roce 2020 měli položku "Všechno" za 2000 YSD
https://www.kickstarter.com/projects/co ... d-upgraded

V Kickstarteru na novou edici v roce 2020 měli položku "Všechno" za 2000 YSD

https://www.kickstarter.com/projects/co ... d-upgraded
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 4336
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hârn a Hârnmaster
Harn, jak to chápu, nemá žádnou "základní sadu", protože nemá ani žádný ediční plán nebo plán vůbec. Měl jsem z něj vždy dojem, že ty knihy píšou, protože chtějí psát knihy o Harnu – jestli to lidi kupují je sekundární 

Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 23400
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 22958
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hârn a Hârnmaster
Takže tohle je první rozšíření, popisy měst.
Města v roce 1983 už nebyly nic vzácného, byť ani kdovíjak běžného. Nicméně různá generická města už vyšla např. v City State of the Invincible Overlord nebo doplňcích Midkemia Press a nastavila představu toho, jak má herní město vypadat: podrobná mapa, očíslované domečky a potom popisy jednotlivých domů, ulic a jejich obsahu – jako by se měl hrát city-crawl, chodit po městě ulici za ulicí a popisovat hráčům co vidí, jako dungeon, jen v trochu jiném prostředí.
Harn tenhle formát víceméně dodržuje, ale doplňuje k němu ještě obecné eseje o fungování měst a nějaký fluff k jednotlivým městům.

Cities of Hârn (1983)
Města v roce 1983 už nebyly nic vzácného, byť ani kdovíjak běžného. Nicméně různá generická města už vyšla např. v City State of the Invincible Overlord nebo doplňcích Midkemia Press a nastavila představu toho, jak má herní město vypadat: podrobná mapa, očíslované domečky a potom popisy jednotlivých domů, ulic a jejich obsahu – jako by se měl hrát city-crawl, chodit po městě ulici za ulicí a popisovat hráčům co vidí, jako dungeon, jen v trochu jiném prostředí.
Harn tenhle formát víceméně dodržuje, ale doplňuje k němu ještě obecné eseje o fungování měst a nějaký fluff k jednotlivým městům.


Cities of Hârn je první rozšíření pro „realistický“ fantasy svět Hârn. 48stránkový sešit detailně popisuje sedm významných měst ostrova Hârn. Začíná přehledem městského života a popisuje například fungování cechů, trhů, správy nebo daní. Potom podrobně představuje jednotlivá města (Aleath, Cherafir, Coranan, Golotha, Shiran, Tashal a Thay), jejich historii, vládu a ekonomiku. Každé město je představeno na podrobné mapě v měřítku 1:300, přičemž v textu jsou pak stručně popsány jednotlivé budovy, jedna za druhou. Jedna významná budova každého města je podrobně rozpracovaná a má vlastní plánek s popisem místností, obyvatel apod. (příkladem je například hostinec nebo aréna).
Re: Hârn a Hârnmaster
Já jsem o tom dozvěděl asi předevčírem, když mi to dpoporučil YouTube algoritmus. Takže dobré načasování.

Re: Hârn a Hârnmaster
Ono se tomu nedá moc vyhnout, když člověk hledá s dotazy jako "propracovaný herní svět pro stolní RPG připomínající náš středověk" (teda v angličtině, česky ne
) Často je první odpověď na odkazech, které to vrací právě "Check out Harn".
Jsem to kdysi chvíli studoval, přemýšlel ... a pak jsem raději zvolil "náš alternativní středověk". Harn byl až moc anglosaský
Ale nezastírám, že jsem tam hledal inspiraci třeba pro rytířské turnaje a jejich organizaci (což zase není zábavné pro moc skupin
) a některé další "procesní" věci. Hezky se u toho sní "jak se to v ideálním světě hrálo", i když v reálném světě to, jak psal Markus, většinou za to nestojí. Ale jednou tím třeba někdo naplní AI, aby mu vedla prostředí ... a pak to bude myslím super 
Cities of Harn, narozdíl od Manor, nemám, nakoukl jsem jen do preview. Typický Harn.
Některé příručky ke konkrétnímu hradu nebo panství jsem i použil hodně podle předlohy.
Taky příručky harnských mystérií (různé druhy magie) jsou zajímavé
Ale většinu dnešních hráčů odradí už jen samotné atributy postav a tvorba postavy
https://batintheattic.blogspot.com/2020 ... cters.html

Jsem to kdysi chvíli studoval, přemýšlel ... a pak jsem raději zvolil "náš alternativní středověk". Harn byl až moc anglosaský

Ale nezastírám, že jsem tam hledal inspiraci třeba pro rytířské turnaje a jejich organizaci (což zase není zábavné pro moc skupin


Cities of Harn, narozdíl od Manor, nemám, nakoukl jsem jen do preview. Typický Harn.
Některé příručky ke konkrétnímu hradu nebo panství jsem i použil hodně podle předlohy.
Taky příručky harnských mystérií (různé druhy magie) jsou zajímavé

Ale většinu dnešních hráčů odradí už jen samotné atributy postav a tvorba postavy

https://batintheattic.blogspot.com/2020 ... cters.html
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host