[OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)

Diskuze o rodině Dungeons and Dragons, nejhranějších RPG současnosti. Včetně d20 a old school renesance.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 11687
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Nejlepší OSR hry, ze všech

Příspěvek od Markus » 12. 11. 2019, 14:14

Díky za reading list, Bifi! :)

Přidal bych se svými doporučeními, ale ve srovnání s tebou toho mám načteno žalostně málo. Vlastně skoro nic. Jeden systém (DCC) a několik dobrodružství. Obecnější příručky, resource booky a fanziny záměrně nečtu. Bojím se, že bych do toho spadl jako do králičí nory, a tak jsem se zařekl, že nebudu načítat další a další příručky a sestavovat si nějaký ideální šanon tabulek, monster a dalších zdrojů. Místo toho jsem začal hrát kampaň prakticky z ničeho a s ničím a různé materiály mi přibývají jen pomalu.

Dal jsem si taky challenge, že jakmile jednou nějaký produkt/modul použiju, tak se s něj vynasnažím vyždímat co nejvíc, včetně různých jeho dodatků a generátorů, které bych jindy nepoužil. Takhle jsem třeba do kampaně zasadil Barrowmaze a potom pomocí generátoru hrobek na zadní straně vygeneroval několik minidungeonů, které jsem umístil do sandboxu. Ale ten generátor jsem použil právě jenom proto, že byl v modulu, který už jsem se rozhodl přečíst a zapojit.

Moje kampaň je teď hodně vanilla - pár publikovaných modulů a pak prakticky nic dalšího, skoro žádné pomůcky, jenom vlastní hlava. Pomůcky mi přibývají pomalu podle toho, jak je potřebuju, nebo jak mi je do hry vnese nějaký modul. To je to moje bastlení.

Vím, že je všude spousta nádherných generátorů a seznamů záhadných podzemí, chýší, pokladů, příšer atd., které by mi asi hodně usnadnily život, protože bych to nemusel vymýšlet sám. Jenomže objevit je, načíst to a vybrat je taky dost časová investice, takže ve výsledku to možná toho času víc stojí než ušetří. :) Jak říkáš, produktů je moc a život je krátký. Nestíhám hrát i to málo, co mám přečtené. Radši nechci číst moc víc, jinak bych propadl stesku.

===
Bifi píše:
12. 11. 2019, 12:22
14. moduly Hill Cantons od Hydra Cooperative, teda Fever-Dreaming Marlinko, Slumbering Ursine Dunes a The Misty Isles of the Eld - veľa obsahu je prebraného do regiónu Záhorie v Hornouhorsku, ale málo sa toho zatiaľ dostalo do hry
Autor těchhle věcí Chris Kutalik je původem Moravák (což nevím, co přesně znamená - možná potomek imigrantů?) a léta učil na Slovensku. Ty jeho moduly jsou oceňovány jako krásné slovanské fantasy, což je fráze, která je kdovíproč nějak populární i v našich končinách. :) Jenomže zatímco u nás "slovanské fantasy" většinou znamená nudně realistický setting, kde řešíš každodenní starosti vesnických balíků a maximálně tak pokecáš s vodníkem, tak Kutalikovy produkty jsou hodně do pulpu, weirdu a bizarna. Nečetl jsem, znám to jen z doporučení, a mám to na seznamu.

EDIT:
...od Qualdezara...
Tohle je teda hodně blast from the past.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5355
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Nejlepší OSR hry, ze všech

Příspěvek od Bifi » 12. 11. 2019, 15:16

Markus píše:
12. 11. 2019, 14:14
Přidal bych se svými doporučeními, ale ve srovnání s tebou toho mám načteno žalostně málo. Vlastně skoro nic. Jeden systém (DCC) a několik dobrodružství. Obecnější příručky, resource booky a fanziny záměrně nečtu. Bojím se, že bych do toho spadl jako do králičí nory, a tak jsem se zařekl, že nebudu načítat další a další příručky a sestavovat si nějaký ideální šanon tabulek, monster a dalších zdrojů. Místo toho jsem začal hrát kampaň prakticky z ničeho a s ničím a různé materiály mi přibývají jen pomalu.
To je tiež prístup.

Ja som si na jar uvedomil, ako dlho už chcem hrávať old school a sledujem scénu atď. a ako málo (rozumej nula kampaní) som zrealizoval. Pre mňa záujem o indie hry prirodzene prešiel do záujmu o OSR... možno ešte v roku 2007. Prvá hra Keep on the Borderlands, čo som viedol, bola v roku 2008 (vtedy som aj z eBayu dostal krabicu starých modulov od Judges Guild, zadovážil si B/X a Rules Cyclopediu...). Hlboké lesy začali vznikať tiež v 2008. Tie dva články v Drakkare som napísal v 2009, kedy aj vzniklo rovnomenné vlákno. Takže som mal 11 rokov času na zbieranie materiálov, čítanie a uvažovanie, či vystrihovanie tabuliek do šanónu. A túto jar som si uvedomil, že napriek tomu, že je to môj ideál hrania, furt hrávam iné hry - a pritom život je taký krátky.

A jo, Kutalik má bežne v produktoch české a slovinské, srbské či chorvátske názvy a mená, ale mal som nejaký pocit, že má aj nejakú väzbu na Slovensko, dík za info. Je to hodne psychedelické, jeho Daily News from the Hill Cantons na jeho blogu bývali úplne bizarné. Ten žáner sa zvykne označovať ako acid Slavic fantasy, čo má asi implikovať LSD...
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 11687
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Nejlepší OSR hry, ze všech

Příspěvek od Markus » 15. 11. 2019, 10:51

Tak jsem rozečetl ty Veins of the Earth a je to fakt super. Nejdřív jsem tomu nevěnoval pozornost, protože se to tvářilo jako bestiář, ale jsou tam inspirativní texty o vedení hry v podzemí a práci se světlem, nástroje jako 20 různých bizarních svítilen (hádám, že vím, odkud ses inspiroval pro Divné Uhersko :)), generátor podzemí a tak.

Asi si zkusím něco vygenerovat a umístit to jako dungeon do své hry.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5355
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Nejlepší OSR hry, ze všech

Příspěvek od Bifi » 15. 11. 2019, 12:36

Veins sú naozaj iné. Človek má pocit, že začína hrať odznovu, nespolieha sa na bežné klišé a očakávania a púšťa sa na nový, tvárny terén. Je to v niečom ešte bližšie story games než klasický freeform OSR, lebo fikcia zrazu funguje inak a má asi aj voľnejšie zákonitosti. Zároveň funguje inak aj priestor - je to ťažšie na predstavivosť a opísanie, ale v kombinácii s obmedzeným dosahom svetla je to zrazu úplne iná skúsenosť.

Mne z môjho dungeonu úplnou náhodou vyšla aelf-adalská svätyňa spomienok, ktorá slúži ako múzeum nenávisti a krivdy, keď tento konkrétny aelf-adalský kmeň musel opustiť povrch a zostúpiť do hĺbok. (Všetky prvky do seba zapadli ako zázrakom.) Ústrednou miestnosťou bola niekoľko sto metrov vysokánska, čierna špirálovitá komora s masívnym vodopádom a jazerom, hore s útesom so skalným hrotom, na ktorom bol postavený chrám. Mástroval som to pred dvoma rokmi a nechal som vtedy hráčom urobiť akékoľvek historické postavy, s podmienkou, že museli zomrieť najneskôr do r. 1672. Boli tam moravský husita od bitky na Bielej hore, japonský samuraj, staroveký Sparťan aj biblický Judáš. Idea bola, že sa všetci naraz v jednej skupine dostanú z pekla a stúpajú smerom k povrchu. (Čiastočne to malo za cieľ simulovať tú gonzo preplácanosť úplne najranejších settingov, ale dalo to hre zvláštnu, trocha snovú atmosféru.)

Ak chceš, môžeme pri najbližšej príležitosti odohrať.
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 11687
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Nejlepší OSR hry, ze všech

Příspěvek od Markus » 20. 11. 2019, 12:46

Propadl jsem čtení Veins of the Earth, ale hlava mi to nebere. Je to fascinující knížka plná zajímavých příšer a kutur, k tomu nádavkem ještě tabulky náhodných setkání, pravidla pro průzkum podzemí, dvanáct druhů divného světla... Má to generátor 3D přírodních jeskyní, které se vzpírají zachycení na papír. Připomíná mi to těch pár příležitostí, kdy jsem se speleogy měl možnost prolézat nepřístupné jeskyně. Plazivky, komíny, traverzy. Strašně mě to navnadilo, je to plné inspirativních střípků. Ale fakt nechápu, jak to hrát, jak z toho udělat dobrodružství. Cítím se jako student Nekronomikonu - tohle je bomba, ale praktická aplikace mi zatím uniká.

Tak jsem si vygeneroval jeskynní systém, jmenuje se Krví zbrocené zákruty dávno zapomenuté rasy, na papíru mám nakresleno několik jeskyní propojených různě klikatými cestami... a co dál? Je to potřeba nějak plnit. Jsou tu náhodné tabulky, ale výsledek pak bude... náhodný. Chybí mi u toho nějaký systematičtější přístup. Navíc tolik dalších otázek. Například jak ty jeskyně vypadají? Co se v nich dá najít? Jsou tam nějaké stavby? A abych to všechno vymýšlel sám, to je moc práce...

A pak jsem objevil Veinscrawl. Někdo vzal Veins a vytvořil z nich hexcrawl s jasnější strukturou, rozmístěnými kulturami, uchopenějšími lokacemi. Pořád je potřeba generovat si konkrétní jeskyně sám, ale aspoň je o co se opřít.

Takže pomalu padám do králičí nory a mizím v podsvětí. Pořád ještě nevím, jak přesně hraní Veins uchopit, ale na různých blozích jsou zápisky dalších objevitelů. Nějak se to dá zbastlit. Teď jenom vymyslet, jak tam dostanu hráče.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5355
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Nejlepší OSR hry, ze všech

Příspěvek od Bifi » 20. 11. 2019, 13:01

Pekné, teším sa na výsledok!

Asi pre dobrý dungeon treba zapojiť aj tradičný dizajnérsky prístup... Tak ako Keep on the Borderlands nevytvoríš náhodnými generátormi, dobrý dungeon proste potrebuje čosi viac, potrebuje dotyk zámeru. Podľa mňa je to iteratívny proces medzi divergentnými, kreatívnymi krokmi a konvergentnými, analytickými krokmi:

1. Použiješ random generátory z Veins a vytvoríš nejakú hrubú štruktúru, s hromadou idiosynkratických prvkov a nápadov (textúry, encounters...).
2. Začneš dávať celému dungeonu zmysel a minulosť, necháš emergentne vzniknúť big picture a estetiku/tému. Stále do veľkej miery uvažuješ v rámcoch Veins (aké sú tam kultúry, jaskynné vrstvy atď.).
3. Vrátiš sa k štruktúre vygenerovanej v kroku 1 a doplníš/prepíšeš jej časti tak, aby si posilnil ideu z kroku 2. Vystríhaj sa prílišného streamlineovania/podriaďovania obsahu jednému cieľu a odstraňovania idiosynkratických prvkov.
4. Prejdi to celé "povrchovým rastrom". Teda vezmeš na jednej strane ruleset, s ktorým hráš, a doplníš trebárs NPC-čkam kúzla, rozoseješ magické predmety, patrónov a pod. Na druhej strane zasadíš jaskyňu do svojej kampane (kto sa sem už kedy dostal a čo zanechal/vyniesol, chýry a pod.).
5. Reviduj z hľadiska hrateľnosti: Nie je jaskyňa príliš lineárna? Majú frakcie motivácie? Majú hráči dosť agencie a motivácie (choice, context and consequence)? Čo to spraví so zvyškom tvojej kampane?

Šlo by to takto?


EDIT: Veinscrawl je... tak trocha zradou na pôvodnom zámere. Niektoré veci sú zaujímavé (napr. carving an empire, kultúrne nápady na orientáciu v žilách, zaniknutá ghúlska ríša, volume folk, fungálne nákazy), ale mnohé iritujúce (ciele frakcií, napodobňovanie artworku, doslovnosť a konvenčnosť, primiešavanie "povrchovej" estetiky). Je to únavne nie-nutné, stačilo z toho 10% naozaj inšpiratívnych nápadov. A žilám viac sedí zbierka nesúvisiacich tabuliek a nápadov, ktoré si človek poskladá pre vlastnú hru, ako usporiadanie do rámcov.
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 13403
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Nejlepší OSR hry, ze všech

Příspěvek od York » 20. 11. 2019, 13:21

Bifi: Já to dělám v trochu jiném pořadí. Začínám bodama 2 a 5, tj příběhem dungeonu současně s hratelností.

- Začnu hrubým nápadem, co to je za prostředí a co se tam stalo.
- Pak procházím checklist základních herních prvků, třeba že to musí mít aspoň dva vchody, že by tam někde měla být příležitost ke šplhání (propadlé schodiště, věž, šachta...) a podobně.
- Už v téhle fázi taky řeším, co tam bude za loot. Podle velikosti dungeonu by tam měl bejt určitej počet trvalech magickejch předmětů, jinej počet spotřebních předmětů a tak. Taky řeším, aby tam byly předměty zajímavé pro různé role (něco pro kouzelníky, něco pro válečníky, něco pro zloděje...)
- Pak se zamýšlím nad tím, kým by takový dungeon mohl být zabydlený v současnosti.
- Tímhle se pak nechám inspirovat při vymýšlení dalších prvků. Třeba "Proč se zřítily ty schody?", "Jak tahali vytěženou rudu nahoru?" nebo "Proč je tady zrovna tenhle kouzelnej předmět?"
- Pak teprve z toho dělám mapu - v podstatě jen spojuju rozmisťuju tyhle předpřipravené prvky. Tohle mi vždycky trvá nejdýl.
- Až úplně nakonec doplňuju prázdná místa, staty předmětů a nestvůr a tak.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5355
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Nejlepší OSR hry, ze všech

Příspěvek od Bifi » 20. 11. 2019, 19:53

York: Áno, dizajn klasických dungeonov takpovediac od nuly, pričom ale má človek v hlave implicitne svoj setting a ruleset, tak môže fungovať.

Ale vo Veins je vlastný generátor v zásade prirodzených 3D podzemných komplexov, aký si ešte nikdy predtým nevidel. A rasy/kultúry, aké si ešte predtým nikdy nevidel. A hromada ďalších vecí, ako zvláštne pachy a artefakty, pravidlá pre hlad a podzemné šialenstvo, nové pravidlá pre svetlo, pohyb, lezenie, naloženie a pod. Zároveň to nevieš úplne prepojiť na žiadny iný ruleset a setting. Je to D&D, ale akoby si ho celé, vrátane explicitného a implicitného settingu, nadizajnoval úplne odznova, ale východiskom je art-punk, weird science, senzorická deprivácia a speleológia, nie stredoveké hrady, americká frontier mentalita, wargames a západná mytológia.

Preto som skúsil navrhnúť postup, ktorý prihliada na duálnosť materiálu (Veins a "domáci" ruleset) a necháva prehovárať tie generátory. Áno, možno sa hrateľnosť dá predradiť, ale tento postup mi pre Veins celkom fungoval.
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 11687
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Nejlepší OSR hry, ze všech

Příspěvek od Markus » 9. 4. 2020, 18:24

Bifi (nebo kdokoli jiný), četl jsi Book of War, když jsi řešil hromadné boje? Stojí to za přečtení, implementování do systému?

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7580
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Nejlepší OSR hry, ze všech

Příspěvek od Bajo » 9. 4. 2020, 19:34

Bifi píše:
12. 11. 2019, 12:22
Teším sa na hodnotenia modulov od Qualdezara, ten toho má nahratého hromadu!
Aha! Ok...(kdyz jsem zacal davat dohromady seznam, zjistuju, ze TSR mam nepomerne vic nahrane nez OSR, i kdyz top OSR produkty mi prijdou o level lepsi nez top TSR, pokud nepocitam Judges Guild, ale to taky neni OSR, zajimave... :think: ). Samozrejme to silne odrazi moje herni preference, nemusi sedet kazdemu.

Death Frost Doom - za me asi nejlespi OSR module co jsem hral. Atmosfera, styl i design na vrcholu. Navic minimum boju a presto se porad neco deje. Spousta interaktivnich prvku. Spousta originalniho weirdu, zajimavy plot twist.

Tower of Stargazer - stejny autor jako predchozi, takze atmosfera, styl a design zase saha nekam na mesic (spoiler alert). Navic je to genialni ukazka jak designem vyresit nelineatitu dungeonu. Je to teda vic zakerne deadly nez predchozi.

Spire of Iron and Crystal - byl asi prvni OSR modul, ktery me fakt chytnul. Od autora Sword and Wizardry. Je to urcite sci-foidne krizene fantasy gonzo, jsou tam hodne zajimave level design napady, ktere vam dodjou az kdyz to hrajete (trebe cele patro bez stropu). Hodne mi to zpetne evokuje nektere best TSR modouly, ale s modernejsim pristupem k designu.

Vornheim - nejlepsi design mesta, ktery jsem videl a byl nejen ochotny precist do konce, ale i hrat (navzdory k memu postoji k mestum v oldschoolu obecne). Tohle je nejbliz me platonicke predstave, ze pokud hrat mesto oldschoolove, tak jak (jako ze maximalne aby to nepusobilo genericky, naprikalad, a aby to vytvarelo dobrodruzstvi kvalitativne podobne dungeonum). Ma to hodne artove a originalni napady, v mnoha ohledech je to designem o krok napred nez vetsina veci co v OSR byla vytvorena. Ma i sve mouchy (nebo spis misty nenaplneny potencial ohledne prakticke pouzitelnosti- vyreseno az v Maze of the Blue Medusa, zda se), ale do top seznam urcite patri.

Fight On! - asi nejlepsi zine, Knockckspell me taky celkem bral, ale tenhle ma tu ultimatni serii dungeonu, ktere lze slozit do jednoho megadungeonu. + Spousta inspirativnich napadu a tabulek.

Nektere 1-page dungeons od Trillema Adventures (treba Stellarium of Vinteralf, The Comming of Sorg, Circle of Wolves...) - jsou krasne vizualne zpracovane, velmi evokativni, prakticky pouzitelne bez pripravy a cena/vykon jednoznacne nejlepsi OSR moznost pro vyplnovani sandboxu nebo rychla ad hoc lokace po ruce.

Borrowmaze - U tohoto nevim. Kdyz jsem ho cetl, neprisel mi tak bozi. Kdyz jsem to hral, bylo to jedno z nejlepsich dungeoncrawlingu, co jsem hral. Treba segra byla nadsena. Pak si to ze zvedavosti precetla a rekla, ze nuda, ze ji prislo, ze jsme hrali neco jineho. 8) Ocividne funguje lepe nez se cte. Vzhledem k tomu, ze to je nekde na pul cesty k megadungeonu, tak to za me splnuje tu minimalistickou inspirativnost, ktera se asi nejak podarila vmestnat mezi radky.

Shadowbrook Manor - premyslel jsem, jestli ho sem dat. Ale libil se mi vic nez Tagel Manor a je to proste urcity archetyp dungeonu. Plati pro nej podobne co pro Borromaze. Na papire to vyada celkem tuctove, ale kdyz jsem to hral, asi jsme se nejvice priblizil pocitum, kdyz jsem poprve hral dobrodruzstvi Bilem Hrade, akoratze tady to bylo designem fakt profesionalne udelane. Ten oldschool z toho fakt salal uz kdyz jste se blizili k vstupnim dverim (coz si myslim, ze je znak dobreho dungeonu). A jsou tam fakt pametihodne setkani a je to taky dost deadly misty.

Crypts And Things Remastered - kdybych zacinal novou kampan, asi vezmu tento system. Asi nejlepe vystihuje moji zanrovou preferenci a stylove ta pravidla lepe uchopuji co chci hrat (neni to zadny radikalni krok jako DCC, ale jsou tam sympaticke prvky a celkove je to proste takovy LL s lepsim flavorem).

Carcosa - v ramci OSR zatim jediny hexcrawl sandbox, ktery me zaujal. Originalni, atmosfericke a se spoustou originalnich a inspirativnich napadu. Nejbliz tomu, jak preferuju, aby byl udelany sandbox.

Dyson Delves (jeste by sel zminit Tome Of Adventure Design od Finche a Webba - ktery neni tak evokativni nebo originalni, ale zase obsahuje mnohonasobne vice materialu k pouziti) - tady v prve rade ocenuji praktickou pouzitelnost a mnozstvi casu, ktere to usetri, sekundarne inspirativnost, kdyz clovek zacne kombinovat. A hlavne me to naucilo, jak vlastne nejelepe pripravovat herni obsah napric ruznymi urovnemi tvorby (nakonec me to privedlo k tvorbe vlastniho generatoru, coz byl pro me v oldschool designu jeden ze zasadnich posunu a aha! momentu).

Grimtooth's_Traps - nejlepsi supplement o pastech, co jsem cetl (ano, konkurence neni velka). Nekdy uz je to trochu prepicene (ale zase ja asi hraju dost na hranici gonza, takze to snesu nebo upravim). A hlavne je to dobre inspirativni, jak jdou pasti vymyslet a pouzivat, aby to nebyla genericka nuda a zaroven clovek netravi hodiny vymyslenim par pasti. Nekdy staci omrknout jen obrazek a uz vam jednou napady.

The Dungeon Alphabet - taky spise v kategorii praktickych toolu. Hezky uci, jak odstranovat genericnost a zaroven setri cas, tim ze nabizi spoustu ruznych napadu, ktere jde zkombinovat do zajimave podoby. A nebo sahnout pro rychlou inspiraci.


Rozectene, vypadaji nadejne (nebudu rozepisovat, zatim nemam konecny dojem, ale jestli neznate, omrknete nejakou recenzi, zda se ze neprehanej):

Deep Carbon Observatory
Thulian Echoes
The Grinding Gear
Anomalous Subsurface Environment
Maze of the Blue Medusa
Veins of the Earth
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi! $:)

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 11687
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Nejlepší OSR hry, ze všech

Příspěvek od Markus » 9. 4. 2020, 21:01

Mě v poslední době zaujala dvě dobrodružství, nečel jsem zatím, ale obojí jsou historické weird věci pro Lamentations a vypadají dobře. V obou případech vlastně minisetting s dobrodružstvími:

Better Than Any Man (od Raggiho, zdarma!) (recenze): 30letá válka, zdevastovaná Svatá říše římská. Městu vládne 7 čarodějnic. Přichází Švédi, aby ho za 10 dní celé vyvraždili. Vesnice v okolí. Weird. hmyzí kulty, cesty časem… 10/10

England Upturn'd (Blatt) (recenze): Vyšetřovací dobrodružství. Bažiny jihovýchodní Anglie. Weird. Šlechtic/mág a lovec čarodějnic/Ódin hledají dávné fylaktérium, ať ho najde kterýkoli, svět je v prdeli. Náboženství, magie, sekty. Provázaný svět plný vesnic, obviňování z čarodějnictví a papeženství ("král je skrytý katolík", šušká se). Intriky. Možnost chytit choleru a malárii! Pravděpodobně napsané dezorganizovaným stylem vyžadující značnou přípravu a poznámky, ale "gem in the rough". Ostatně to jsou Veins taky.


Jinak se chystám k odehrání Barrowmaze a nějakých dobrodružství pro DCC (People of the Pit, The One Who Watches from Below). Ta jsou obecně dost dobrá, byť asi nedosahují kvalit "the best of OSR", co vás posadí na zadek a přinutí vás to doporučovat kamarádům.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 11687
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Nejlepší OSR hry, ze všech

Příspěvek od Markus » 15. 4. 2020, 13:52

Dotaz na kolegy čtenáře OSR. Jaké OSR (a blízké) systémy stojí a přečtení, pokud mě nezajímají klony, ale zajímá mě spíš skloubení starého moudra s novým designem? Aby ta hra "něco uměla". (To si vyložte, jak chcete.) Momentálně mě baví DCC, ale to je hra z roku 2012 a za těch osm let přece musely vyjít další věci, které staví na OSR jádru a rozvíjejí ho zajímavými způsoby. Máte nějaké tipy se stručným popisem?

Slýchám jména jako Adventurer Conqueror King atd., ale neumím si pod nimi nic představit.

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7580
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Nejlepší OSR hry, ze všech

Příspěvek od Bajo » 20. 4. 2020, 12:38

Ty co jsem cetl, byly spis jen kosmeticke upravy nebo flavor adaptace. Na nic v rovine DCC jsem nenarazil. ACK mam stazeny, ale bylo to moc dlouhy, takze jsem to jen proletel :roll:
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi! $:)

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5355
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Nejlepší OSR hry, ze všech

Příspěvek od Bifi » 20. 4. 2020, 15:15

Forbidden Lands (nečítal som)

Neoclassical Geek Revival

Mothership

Miseries & Misfortunes

Into the Odd

The Ultraviolet Grasslands

Torchbearer
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 11687
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Nejlepší OSR hry, ze všech

Příspěvek od Markus » 22. 4. 2020, 10:45

Forbidden Lands som čítal. :) Ale není to old school ani z rychlíku, je to pravidlově všeobjímající systém, který nedává prostor pro GM fiat. Totéž asi bude Into the Odd (stejný systém, ne?) (EDIT: Ne není, pletu si to s Tales from the Loop)

Jinak díky za tipy, aspoň vím, kde můžu lovit nějaká house rules.

Našel jsem taky Astonishing Barbarians and Sorcerers of Hyperborea. Čekal jsem nějaké pořádné sword & sorcery, ale je to vlastně jen hoooodně komplexní hack ODnD, ve výsledku je na S&S lepší DCC. Ale ABSH mají celkem pěkný souboják. Pořád je to klasické DnD, ale mají tam i damage reduction a hlavně pěkně rozfázovaný souboj, který asi vykradu přesně tak, tak je.

Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons, d20 a OSR“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů