Stařičká dobrodružství pro (A)D&D
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 22377
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Stařičká dobrodružství pro (A)D&D
Tahle diskuze je věnovaná „klasickým“ dobrodružstvím pro D&D z dob dávno minulých. Hlavně z prvních edic, ale s přimhouřením oka sem můžeme řadit i věci pro AD&D druhé edice – stejně jinou diskuzi nemají. Pojďme se podívat na to, co z tehdejší tvorby zestárlo dobře a co hůř.
Můžete kouknout na seznamy produktů pro:
původní Dungeons & Dragons
Basic Dungeons & Dragons
Advanced Dungeons & Dragons 1e
Advanced Dungeons & Dragons 2e
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 22377
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D
Zakládám tuhle diskuzi do zásoby, protože ji budu výhledově potřebovat. Do začátku trocha četby:
V článku Co je OSR? jsem velmi letmo přiblížil filozofii starých sandboxových modulů. Podobně psal o návratu ke starým modulům Bajo na svém blogu (první část, druhá část). Jeho blog, mimochodem sám už dost oldschoolový, je vůbec plný relevantních článků k téhle diskuzi.
Recenzoval jsem Skrytou svatyni tamoachanskou pro AD&D 1e.
V podcastu Dinosaurium obskurních světů jsme s Vandalem mluvili o původním modulu Ravenloft.
Další komentáře najdete v databázi pod anotacemi jednotlivých dobrodružství (proklikejte si odkazy v záhlaví).
Goodman Games vydávají sérii Original Adventures Reincarnated, ve které restaurují nejznámější staré moduly. Jsou to monstrózní knihy obsahující jednak kvalitní sken původního produktu, jednak nějaká historická povídání a taky konverzi pro 5e. Tohle je možná nejlepší způsob, jak se k těm modulům dnes dostat, protože to obsahuje jednak originál, jednak revizi – a přiznejme si to, ty staré moduly často trpí příšernou sazbou, takže revize se cení. (Nicméně zatím jsem ty knihy neviděl, tak nevím, jak se jim to podařilo.)
V článku Co je OSR? jsem velmi letmo přiblížil filozofii starých sandboxových modulů. Podobně psal o návratu ke starým modulům Bajo na svém blogu (první část, druhá část). Jeho blog, mimochodem sám už dost oldschoolový, je vůbec plný relevantních článků k téhle diskuzi.
Recenzoval jsem Skrytou svatyni tamoachanskou pro AD&D 1e.
V podcastu Dinosaurium obskurních světů jsme s Vandalem mluvili o původním modulu Ravenloft.
Další komentáře najdete v databázi pod anotacemi jednotlivých dobrodružství (proklikejte si odkazy v záhlaví).
Goodman Games vydávají sérii Original Adventures Reincarnated, ve které restaurují nejznámější staré moduly. Jsou to monstrózní knihy obsahující jednak kvalitní sken původního produktu, jednak nějaká historická povídání a taky konverzi pro 5e. Tohle je možná nejlepší způsob, jak se k těm modulům dnes dostat, protože to obsahuje jednak originál, jednak revizi – a přiznejme si to, ty staré moduly často trpí příšernou sazbou, takže revize se cení. (Nicméně zatím jsem ty knihy neviděl, tak nevím, jak se jim to podařilo.)
Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D
Sérii Original Adventures Reincarnated mají i ve Fantasy Obchodě. Čekám na naskladnění Into the Bordarlands.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 22377
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D
Goodman vydal i produkty od Judge's Guild: jedna kniha hlavně od Bledshawa a druhá hlavně od Jaqaysové (momentálně se chystá). Ale je to jen tiskem a neexistuje to v PDF, takže to pro nás asi není moc užitečné.
Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D
Měl jsem možnost prolistovat jednu z těch elektronických Original Adventures Reincarnated od Googmanů a musím tedy přiznat, že to na mne působilo dojmem velice solidní badatelské práce:
- úvod (tedy proč to děláme, o co se snažíme)
- historie modulu (kde se vzal, kdo s kým a jak ho nejen napsal, ale odehrál, než byl vydán, včetně dat, interview, fotografií...)
- kvalitní černobílý scan první publikované verze
- kvalitní černobílý scan poslední publikované verze (tedy pokud někomu z historie modulu nestačilo shrnutí hlavních změn, tak si sám může provést komparativní analýzu)
- rady pro DM (jak modul uchopit, vést, adaptovat...)
- reformulovaná a konverzovaná verze v 5e (tedy ten samý modul již potřetí)
- doplňkové materiály, modul rozšiřující či umisťující do dalšího kontextu (tady si nejsem jist, zda to je originální přidaná hodnota od Goodmanů, či zda tam přidali ty věci, jež pro moduly vyšly v časopisech Dragon, Dungeon nebo nějakém dalším)
- přílohy ke konverzi (tedy monster manuál, věci, NPC...)
- obrazová příloha (barevná)
Přišlo mi to jako komentovaná kompilovaná vydání děl anitckých autorů, sesbíraná z různých historických opisů, ale nějak jsem si neuměl představit, že by podle toho někdo ten modul chtěl hrát .
- úvod (tedy proč to děláme, o co se snažíme)
- historie modulu (kde se vzal, kdo s kým a jak ho nejen napsal, ale odehrál, než byl vydán, včetně dat, interview, fotografií...)
- kvalitní černobílý scan první publikované verze
- kvalitní černobílý scan poslední publikované verze (tedy pokud někomu z historie modulu nestačilo shrnutí hlavních změn, tak si sám může provést komparativní analýzu)
- rady pro DM (jak modul uchopit, vést, adaptovat...)
- reformulovaná a konverzovaná verze v 5e (tedy ten samý modul již potřetí)
- doplňkové materiály, modul rozšiřující či umisťující do dalšího kontextu (tady si nejsem jist, zda to je originální přidaná hodnota od Goodmanů, či zda tam přidali ty věci, jež pro moduly vyšly v časopisech Dragon, Dungeon nebo nějakém dalším)
- přílohy ke konverzi (tedy monster manuál, věci, NPC...)
- obrazová příloha (barevná)
Přišlo mi to jako komentovaná kompilovaná vydání děl anitckých autorů, sesbíraná z různých historických opisů, ale nějak jsem si neuměl představit, že by podle toho někdo ten modul chtěl hrát .
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 4224
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D
No ale jak dobře by se podle toho psala anotace a recenze do databáze! <3
Jen tak mimochodem, zrovna čtu Caverns of Thracia od Jaquaysové a... Inu, lineární to rozhodně není.... zkrátka, vůbec se mi nedaří v tom zorientovat. Je to klíčováno úplně samoúčelně, není tam vůbec vysvětlené, jak na sebe mapy pater a mezipater navazují (a opravdu si nemyslím, že je chyba na mé straně, já mám mapy a navigaci velmi rád), víc než polovina tajných dveří není v textu vůbec zmíněná, a celkově je tam tak třetina věcí, u kterých se vsadím, že na ně hráči nepřijdou, a třetina věcí, u kterých se vsadím, že hráči přijdou o postavy, i když budou na levelu deset (uvedeno je to jako pro úrovně 2-6). Vážně si nedovedu představit, jak to kdysi hráli
Jen tak mimochodem, zrovna čtu Caverns of Thracia od Jaquaysové a... Inu, lineární to rozhodně není.... zkrátka, vůbec se mi nedaří v tom zorientovat. Je to klíčováno úplně samoúčelně, není tam vůbec vysvětlené, jak na sebe mapy pater a mezipater navazují (a opravdu si nemyslím, že je chyba na mé straně, já mám mapy a navigaci velmi rád), víc než polovina tajných dveří není v textu vůbec zmíněná, a celkově je tam tak třetina věcí, u kterých se vsadím, že na ně hráči nepřijdou, a třetina věcí, u kterých se vsadím, že hráči přijdou o postavy, i když budou na levelu deset (uvedeno je to jako pro úrovně 2-6). Vážně si nedovedu představit, jak to kdysi hráli
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7708
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D
My máme Caverns rozohrané v Uhorsku a je to super. Po chvíli zorientovávania sa to pre mňa bolo poľahky pochopiteľné. Ale nie si jediný, kto ten problém má, vznikli aj všelijaké fanúšikovské pokusy modul prepísať a inak usporiadať (a tiež k nemu existujú aj nejaké alternatívne mapy).
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 22377
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D
Thracia je výborná, jednou jsem si jí chystal do kampaně (ale nikdy jsme se do ní nedostali). Ta mapa je nádherná a i to prostředí je krásný stařičký sandbox v dungeonu. Jaquays je lepší než Gygax, paradoxně „naturalističtější“ a uvěřitelnější. Ale ten sedmdesátkový zápis a sazba jsou pekelné – a taky důvod, proč prostě nemám morálku cokoli z té doby číst, natož hrát. Jsem v tomhle trochu snob, nemám trpělivost na to, abych ta dobrodružství luštil.
Probíhal projekt přepsání Thracie do jiného formátu, vkládal jsem do něj veliké naděje, ale nějak to vyšumělo.
Pak jsem doufal, že na ní Goodman provede nějakou modernizaci formátu (jako hádám proběhla třeba na Keep on the Bordelands), ale zdá se, že ty jejich knihy o Judge's Guild jsou jenom reprinty starých skenů a doprovodné materiály, aniž by se na samotném textu změnila byť jediná čárka.
Probíhal projekt přepsání Thracie do jiného formátu, vkládal jsem do něj veliké naděje, ale nějak to vyšumělo.
Pak jsem doufal, že na ní Goodman provede nějakou modernizaci formátu (jako hádám proběhla třeba na Keep on the Bordelands), ale zdá se, že ty jejich knihy o Judge's Guild jsou jenom reprinty starých skenů a doprovodné materiály, aniž by se na samotném textu změnila byť jediná čárka.
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 4224
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D
Vážně? A nemáte k tomu nějaké zápis? Nebo aspoň stručné poznámky, jak to probíhá? Co udělali se sfingou? A jakým tempem to zvládáte?Bifi píše: ↑3. 4. 2021, 15:39 My máme Caverns rozohrané v Uhorsku a je to super. Po chvíli zorientovávania sa to pre mňa bolo poľahky pochopiteľné. Ale nie si jediný, kto ten problém má, vznikli aj všelijaké fanúšikovské pokusy modul prepísať a inak usporiadať (a tiež k nemu existujú aj nejaké alternatívne mapy).
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 22377
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D
Viz Bifiho blog, odkaz v jeho podpisu. Zrovna sfingu už potkali.
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 4224
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D
Paráda, to jsem zapomněl/nespojil si, že to jsou Caverns of Thracia. Pročetl jsem si to a díky moc, Bifi, že se s tím sepisuješ, je super si přečíst, jak to vypadalo ve hře, a strašně rád bych si to pod tebou zahrál, evidentně s tím dobrý GM dokáže hodně.
Sice jste toho teda prozatím moc neprošli (tak 5 %? ), a vidím, že si to dost upravuješ - ale to je vlastně docela dobrá odpověď na mou otázku, jak to kdysi asi hráli.
Sice jste toho teda prozatím moc neprošli (tak 5 %? ), a vidím, že si to dost upravuješ - ale to je vlastně docela dobrá odpověď na mou otázku, jak to kdysi asi hráli.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 22377
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D
V 9. epizodě Dinosauria jsme si povídali o Caverns of Thracia. Jerson se mě potom ptal na mapy Thracie. Jelikož ty mapy jsou na tom zajímavé a stojí za prohlídnutí a prozkoumání, posílám je sem.
Dávám se do spoilerů s varováním, že je to totální SPOILER úplně všeho. Což snad u dobrodružství z roku 1979 nevadí, ale jelikož se tu můžou vyskytnout hráči z Bifiho kampaně, kteří to mají rozehrané, tak radši varuju. Anebo si to někdo nechce vyspoilovat, protože by si to někdy chtěl zahrát?
Spoiler
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 22377
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D
Jersone, nevím, jestli sis všimnul té mapy, co jsem ti poslal sem. Takže připomínám. Nějaké postřehy?
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 23193
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D
Všiml jsem si těch map, ale až na pár výjimek mi přijdou jako klasické ne moc logické fantasy mapy, i když komplexnější než bývá obvyklé, takže k mi nemám moc co říct.
Jen z nich nejsem schopen vyčíst moc informací, i když propojení místností a chodeb ano - ale i tak nevím, zda se těmi pulkinami dá lézt, nebo je třeba letět.
Jen z nich nejsem schopen vyčíst moc informací, i když propojení místností a chodeb ano - ale i tak nevím, zda se těmi pulkinami dá lézt, nebo je třeba letět.
hraju: Ω Projekt Omega
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 22377
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D
Ono se jenom z mapy blbě vyčtou všechny ty spojnice – není úplně vidět, co kam vede, taky nevidíš různé šachty, žebříky a jiné vertikály (popsané spíš v popisech). Taky bys musel hodně bedlivě zkoumat, co vlastně vidí hráči při svém průchodu (např. kde jsou tajné chodby, které vůbec nevidí, nebo nějaká malá dvířka, což je pocitově něco jiného než široký koridor).
Nicméně i tak je tam vidět, že tam jsou jakési hlavní "dálnice" a vedle toho postranní komplexy, které to propojují. A třeba ten postranní komplex v prvním patře napravo vede po provazovém žebříku dolů, což na té mapě nevidíš. A ano, ty pukliny jsou taky spojnice.
Nicméně i tak je tam vidět, že tam jsou jakési hlavní "dálnice" a vedle toho postranní komplexy, které to propojují. A třeba ten postranní komplex v prvním patře napravo vede po provazovém žebříku dolů, což na té mapě nevidíš. A ano, ty pukliny jsou taky spojnice.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti