Dračí Hlídka – Kritická analýza

Diskuzní sekce určená všem českým a slovenským hrám - jak těm, které vyšly v tisku, tak těm, které jsou dostupné zadarmo na internetu. Výjimka: Dračí doupata mají samostatnou sekci.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 58
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

Dračí Hlídka – Kritická analýza

Příspěvek od RPG Fórum » 2. 10. 2020, 19:59

Obrázek
( :arrow? anotace v Databázi RPG)
Dračí Hlídka je komunitou vypilovaná hra mocných válečníků velících spojencům v boji, obětavých kouzelníků chránící vesničany poutem života a trhlých alchymistů metajících blesky pomocí svého prstenu. Hlídka je duchovním nástupcem Dračího Doupěte, je ale mnohem víc než to, neboť postavám dodává velmi široký rozsah schopností i dovedností, ze kterého je možné vybírat. Používá seznam logických dovedností, které se mohou naučit všichni hráči a kromě několika moderních mechanik (výhoda / nevýhoda k hodu) si zachovává své kouzlo a charakter středověkého/fantasy RPG pomocí mnoha skvělých ilustrací a drsných pravidel, jako je velmi pomalé léčení spánkem.
Tohle je kriticko-analytická diskuze k Dračí hlídce. Pro míň hard-core analýzu se prosím přesuňte do:
:arrow? Dračí Hlídka – Obecná diskuze

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 18795
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračí Hlídka

Příspěvek od Jerson » 5. 10. 2020, 06:48

Lorwyn píše:
2. 10. 2020, 19:59
Taky se na Jersonovu recenzi moc těším...


Po včerejší výměně názorů si už připravuju lopatu.
Dost řeky luků 100 či 150 metrů jim přijdou úplně v pohodě. Podotýkám základní dostřel, tedy bez postihu na střelbu. Maximální je až 350 metrů, což znamená postih - 5 na střelbu.
Ale nepřijde jim to nijak divné, ani obtížné hratelné, protože to může použít jak družina, tak nepřátelé. A pravidla DH prý nemají být realistická - i přes to, že přímo u boje je napsáno, že rozšířený souboják (který v pravidlech není) "prohlubuje reálnost bojových situací" (vzhledem k základnímu soubojáku).

Nevím jak to chápe někdo jiný, ale pro mě když něco "prohlubuje" nějakou vlastnost, tak ta vlastnost už je předtím přítomna a v dost velké míře.

A aby bylo jasno, já DH vůbec nevyčítám, ze jsou nebo nejsou reálné. Jen si myslím, že to trochu posune vnímání střeleckých soubojů proti DrD, kde byl nejvyšší dostal luku 50 metrů.

Na jednu stranu souboják údajně rok testovali. Na druhou stranu v základním soubojáku pohyblivost neřešili - takže si nejspíše nikdo nevšiml, že s reflexním lukem je prakticky každý kombinací Legolase a střelce z opakovačky. A když jim to napíšu, tak se ke mě chovají jako k debilovi, který cpe realitu úplně všude (nicméně na mě vytahují reálné střelecké rekordy, jako že ty dostřely na metry pasují, tak co jako držkuju.

A na větu "když se ti to nelíbí, hraj něco jiného" pronesenou v tomto kontextu už začínám být dost alergický.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3421
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračí Hlídka

Příspěvek od ShadoWWW » 5. 10. 2020, 09:21

V DrD 1 ale byly dostřely podstřelené. Klíma totiž vycházel z přepočtu 5 stop (DnDčkových) = 1 sáh (DrDčkový) = 1 metr (reálný). V jeskyni, kde nejdelší možný dostřel v rámci chodby nebo místnosti bylo do nějakých 15 sáhů (metrů) to nevadilo.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5467
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Dračí Hlídka

Příspěvek od Bifi » 5. 10. 2020, 09:35

V jaskyni, aj keby si mal dlhé rovné chodby (čo by teda správny dungeon kde-tu mal mať) máš hlavne nízky strop, ktorý ti kvôli oblúkovej streľbe limituje dostrel. To ale nerieši vôbec nikto.
ASE'73 online kampaň vo svete Denethix - Bifiho hack
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 18795
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračí Hlídka

Příspěvek od Jerson » 5. 10. 2020, 09:39

DH se nijak moc nesnaží nacpat postavy do jeskyní.
A mě nejde o to, že v DH lze dostřelit z luku na 350 metrů. Ale že se na tuhle vzdálenost lze v pohodě trefit do stojícího i běžícího člověka a zabít ho, přesněji že to zvládne prakticky každý střelec, který se o to bude snažit.

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 12428
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Bydliště: Prdelná lhota (čti Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračí Hlídka

Příspěvek od OnGe » 5. 10. 2020, 09:42

Tohle mělo bejt video...
Punk is dead, long live the shit!

výběr z vlastní zahrádky:



:idea: RPG kuchyně: 2010 - 2013 - 2017
:?: Horní progressbar - to se budete divit... možná
:?: Dolní progressbar - dávám tomu rok... maximálně dva

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 18795
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračí Hlídka

Příspěvek od Jerson » 5. 10. 2020, 09:48

Bude - jen video je pro mě složitější než text.

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 12428
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Bydliště: Prdelná lhota (čti Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračí Hlídka

Příspěvek od OnGe » 5. 10. 2020, 10:07

Těším se!
Punk is dead, long live the shit!

výběr z vlastní zahrádky:



:idea: RPG kuchyně: 2010 - 2013 - 2017
:?: Horní progressbar - to se budete divit... možná
:?: Dolní progressbar - dávám tomu rok... maximálně dva

Pepa
Příspěvky: 2892
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: Dračí Hlídka

Příspěvek od Pepa » 5. 10. 2020, 11:36

Jako ano. Měla by se řešit i opačná otázka a sice, jestli existuje i nějaký minimální dostřel.

Může se střílet z dlouhého luku v 3x3x3 místnosti na jeden metr daleko v souboji "tváří v tvář"?

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 12428
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Bydliště: Prdelná lhota (čti Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračí Hlídka

Příspěvek od OnGe » 5. 10. 2020, 11:51

Technicky vzato má luk minimální použitelnou vzdálenost danou natažením tětivy. Něco jiného je, jestli tě protivník tváří v tvář nechá tohle dělat. Jestli a jak to mají pravidla řešit bych posuzoval spíš na úrovni jestli to je nebo není zajímavé pro hru, než jak je to ve skutečnosti. Skutečnost je nejhorší dungeoncrawl ever.
Punk is dead, long live the shit!

výběr z vlastní zahrádky:



:idea: RPG kuchyně: 2010 - 2013 - 2017
:?: Horní progressbar - to se budete divit... možná
:?: Dolní progressbar - dávám tomu rok... maximálně dva

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 18795
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračí Hlídka

Příspěvek od Jerson » 5. 10. 2020, 11:57

Minimální dostřel tam je, přesněji na méně než 1,5 metru (neptejte se mě proč rovna takhle) je postih -5.
A na 1,5 metru dosáhnou zbraně od dýky po dvouručák.

Ještě dodatek - u normálního luku existuje něco jako lukostřelecný paradox, kdy se šíp po vystřelení z luku vlní a tak se třeba na metr vůbec nezabodne, ale stočí naplocho. I když někteří jedinci tvrdí, že tomu tak není (ale taky používají různé šípy).

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14019
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračí Hlídka

Příspěvek od York » 5. 10. 2020, 12:05

OnGe píše:
5. 10. 2020, 11:51
Technicky vzato má luk minimální použitelnou vzdálenost danou natažením tětivy.
To ale hraje roli, jen když nemáš kam ustoupit.

Lyncz
Příspěvky: 273
Registrován: 29. 5. 2020, 11:23

Re: Dračí Hlídka

Příspěvek od Lyncz » 5. 10. 2020, 23:25

Houby tomu rozumím, střílel jsem pouze asi 2x s moderním lukem a jako amatér a na 50 metrů se zvládnu trefit.

"Ačkoli šíp donesl nepochybně ještě dál, účinný dostřel tohoto luku byl zpravidla kolem 200 m - mířený pak mezi 100-150m."
http://lukostrelba.kuduk.cz/dejiny_lukostrelby.htm
We dreamed only the greatest dreams, Malachai and I.

Rapier
Příspěvky: 4
Registrován: 5. 10. 2020, 23:26

Re: Dračí Hlídka

Příspěvek od Rapier » 6. 10. 2020, 00:09

Jerson píše:
5. 10. 2020, 06:48
Po včerejší výměně názorů si už připravuju lopatu.
Dost řeky luků 100 či 150 metrů jim přijdou úplně v pohodě. Podotýkám základní dostřel, tedy bez postihu na střelbu. Maximální je až 350 metrů, což znamená postih - 5 na střelbu.
----------
Na jednu stranu souboják údajně rok testovali. Na druhou stranu v základním soubojáku pohyblivost neřešili - takže si nejspíše nikdo nevšiml, že s reflexním lukem je prakticky každý kombinací Legolase a střelce z opakovačky.
---------------
Dovolím si jako alfa & beta tester který hrál osobně s autorem pravidel, a později pro jeho pracovní a mimopracovní vytížení (práce na DH) s kolegy z práce, sdělit svůj názor. Měl jsem tu čest, že na mě zbyl po rozebrání povolání Válečník. :) Inu to víte, každý chce být Hraničář, Zloděj, Alchymista nebo Kouzelník, případně Kněz.

Zpočátku jsem byl k válečníkovi skeptický. Ne že bych jej nikdy nehrál v DrD 1.6 (před nějakými 20+ lety, takže veškeré mé znalosti jsou v kategorii vzpomínek a nostalgie), a o pár let později v D&D (edici si nepamatuji) ale v DH jsem byl k válečníkovi ze začátku trochu skeptický. Bude mě to bavit?! Bude to zábava, jen zbraně a boj. Všichni ostatní umí něco co já neumím, a prakticky každý v DH může účinně bojovat. Ale světe div se ono to bylo zábavné. Má postava člověka válečníka byl chlapík co se uměl solidně ohánět mečem (jednoručním), a který se ovšem živil lovem takže uměl střílet z luku. Ve výbavě jsem za 1-4 úrovně hraní a testování měl i lovecký a později dlouhý luk.
Zdatně jsem využíval luku kdekoliv to šlo. V reálu bez ohledu na tabulku max. dostřel 230 (loveckého)/350 (dlouhého) luku bylo zapotřebí mít patřičný bonus na sílu, mé postavě pár úrovní k získání možností navýšit si atributy (sílu na +2) trvalo a pak ani tak si nepamatuji, že bych někdy střílel na vzdálenost 230/350 metrů. Obvykle jsem střílel pouze v hranici efektivního dostřelu, tedy 100(loveckého)/150 (dlouhého) luku a to takřka jen v otevřeném prostoru. Stačilo ocitnou se ve vesnici, v lese nebo poblíž budov a jiných překážek a technicky už nebylo možno luk používat efektivně. V praxi jsem vypálil cca 1-4 rány než se nepřátelé dostali k nám, občas i někoho tím lukem dostal a ve finále se připravil na boj z blízka kde má válečník bojové triky a adrenalin.
Oni překvapivě totiž ti nepřátele nestojí na místě ale pohybují se směrem k Vám. :) Podle toho jak jsou rychlí a jak reaguje družina se vzdálenost mezi Vámi a (potencionálním nebo skutečným) nepřítelem překvapivě hodně rychle zkracuje.
Ačkoliv je luk účinná zbraň s dalekým dostřelem stejně v boji s přesilou mě nezbylo nic jiného než družinu vysekat ručně za použití bojových triků (prostor pro taktiku), dávky štěstí na kostkách a faktu, že jsem něco málo v boji s patřičným počtem životů vydržel v kombinaci s brněním.

Technicky vzato můžete s postihem -5 střílet na cíl až do zmíněných 350 ale šance na trefení bude velmi malá. Jednak svou roli může hrát počasí (opar, vítr, mlha, apod.) a pak pokud o Vás druhá strana ví, bude se bránit (snažit se uhnout, vykrýt šíp, atd.).
Samozřejmě pokud hodíte na útok K6 další šestu, atd. teoreticky to může vyjít, nikde ale není řečeno, že Váš soupeř který se bude bránit také nehodí pár šestek. Takové infarktové situace jsem v boji zblízka i na dálku zažil několikrát. Rozhodně to udržovalo patřičné napětí a člověka to nutilo přemýšlet nad důsledky svého jednání.

Asi nezapomenu na boj ve stoce pod městem s něčím co byl krysodlak nebo tak něco na první úrovni, kdy jsem na pokraji smrti (zbývalo mě asi 5 životů, při síle útoku protivníka tak cca 1-2 kola max.) hodil několik šestek opakovaně a tak zachránil krk nejen sobě ale ve finále celá družině která už nebyla schopna v bezvědomí ničeho.

Zkrátka není to dokonalé ale je to plně hratelné, veskrze zábavné a místy velmi, velmi adrenalinové. To mi věřte. :)

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 18795
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračí Hlídka

Příspěvek od Jerson » 6. 10. 2020, 00:54

Řeknu ti to, co říkají hráči o pravidlech mně - k autor pravidel není ke každé příručce přibalen. Takže to že vaše hry a Tirusem nějak vypadaly a probíhaly vůbec neznamená, že tak budou vypadat a probíhat hry v jiných skupinách.
Osobně jsem v DrD zažil ostřelování nepřátel z voru, který byl udržován mimo jejich dostřel a v dostřelu hraničáře, jakož i řadu dalších situací, ve kterých se hráči cíleně pokoušeli využít svých výhod proti nepříteli, a i pár situací, kdy to samé zkoušel nepřítel.

Pokud jsi neměl sílu od první úrovně +4 a dokonce ani +2, byla tvoje postava silně suboptimální, protože všechny vzorové postavy ve hře mají rasu výhodnou pro dané povolání a nejvyšší možné hlavní vlastnosti. Nemluvě o tom že jsi hrál válečníka, který nemá žádné speciality na střelbu, na rozdíl od hraničářey takže to že tvá postava nebyla střelecky tak efektivní neříká téměř nic o postavách nebo celých skupinách, které se o to budou snažit.
Naposledy upravil(a) Jerson dne 6. 10. 2020, 11:35, celkem upraveno 1 x.

Odpovědět

Zpět na „České a slovenské hry“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti