Spirit of the Century

3.333335
Průměr: 3.3 (3 hodnocení)
Dobrodružná hra ve ztřeštěném žánru pulp a zároveň jedno z nejpopulárnějších RPG
Rob Donoghue, Fred Hicks a Leonard Balsera
2006

Indiana Jones, Múmia, Veľké problémy v malej Číne, Svet zajtrajška alebo Rocketeer. Ak všetky tieto filmy nahádžete do mixéra, vznikne Spirit of the Century. Dýcha presne tou atmosférou neohrozených hrdinov, ktorí v poslednom okamihu skočia na unikajúce lietadlo a v epickom súboji nakoniec porazia šialeného vedca, ktorý chce zrovnať so zemou hlavné mesto krajiny. Hra vychází se známého systému Fate, dále jej rozvádí a přizpůsobuje pulpovému žánru. Je uzpůsobena tak, aby bylo možné hrát ji prakticky okamžitě a bez jakékoliv přípravy. Jde bezpochyby o nejpopulárnější nezávislou hru, která doslova udělala díru do světa.

Jediná hra, jejíž koupě jsem litoval

3

Nechal jsem se strhnout tou euforií a z fleku jsem SotC koupil. Není to takové boží, jak jsem doufal. U Fatu jsem měl dojem, že autoři kápli na něco geniálního, ale že s tím sami neumí pracovat. SotC ten dojem utvrzuje - zatímco původní Fate působil "příběhově", SotC se otočila o stoosmdesát stupňů zpět ke klasickému hraní, kde systém především vyhodnocuje úspěch v činnostech. Speciální schopnosti vám tam dávají například "+1 ke střelbě, když pečlivě míříte" a pravidla se zabývají věcmi jako "když uspějete v hodu na odolnost, stačí vám spát 6 hodin; když uspějete o dva, stačí vám spát jenom 4 hodiny", což pro fandu "příběhového" Fate působí asi stejně nemístně, jako kdyby papež veřejně prohlásil, že je gay. Na druhou stranu se tím SotC otevírá běžnému hráči zvyklému na hry jako DnD nebo Dračí doupě... což asi vysvětluje, proč jde o celosvětově nejmilovanější nezávislou hru dějin.

Fate 3.0 taky není takový zázrak, jak se zdál. V SotC má každá postava asi 10 aspektů, do toho navíc má aspekty i každé NPC a dokonce i scéna, ve které se právě nacházíte (skladiště je např. Temné). Zranění a jiné nepříjemné stavy vám taky přidávají aspekty (např. Zlomená ruka). Zní cool, ale v praxi to znamená, že v jedné scéně visí ve vzduchu třeba 30-50 aspektů najednou. Všechny z nich se dají aktivovat a prakticky všechny z nich musí vypravěč držet v hlavě. Jednotlivé nápady s využitím aspektů jsou fajn, ale dohromady je to přehnané ad absurdum.

Neberte mě zle, Spirit of the Century má spousty úžasných nápadů a místy o poznání vylepšuje předchozí edici Fate. Celkově však jde o menší zázrak, než jak by se z ohromné popularity mohlo zdát.

Pulp jak sviňa

4

Na rozdíl od Joa mám k pulpu velmi blízko a tak zaměření této hry na něj kvituji s povděkem. Spirit of the Century je vlastně úpravou Fate 2.0 pro prostředí puplu s mechanickými vylešeními systému a úpravou některých systémových věcí. Obsahuje také podle mě docela dobré zázemí pro někoho, kdo by chtěl vést pulpovou hru začátku dvacátého století.

Má hrozně moc drobných detailů, které se mi líbí - hráčské postavy jsou hrdiny knih (a hráči vymýšlejí jejich názvy), v knihách ostatních postav vystupují v epizodních úlohách, je tu zlý Gorila Khan, inteligentní gorila, která chce ovládnout svět v čele gorilích armád, skupina hrdinů bojujících za supertajnou organizaci, zlouni zlí tak, že prostě zasluhují porazit a mnoho dalšího. Na rozdíl od ostatních se mi velice líbily stunty, z nichž některé umožňují postavám skutečné pulpové kaskadérské kousky.

Přestože systém je dotaženější než u Fatu, svým zaměřením na jediný žánr ztratil na univerzálnosti a pravidlově je obsažnější - má prostě víc věcí, které se musí hlídat. Hodnotím 4 hvězdičkami, přesto, pokud byste někdy chtěli zažít dobrodružství jak se patří, pak rozhodně mohu doporučit!

Pulp mi nič moc

3

Pulp mi nič moc nehovorí.
FATE už viac.

Keďže je SotC akýmsi medzistupňom medzi FATE 2 a FATE 3, som rád, že v tejto verzii sa zlepšili niektoré veci z dvojky.

Je tam tiež niekoľko vecí, ktoré sú asi príliš podrobné - napríklad stunty (ktoré by som nepoužil) a zopár iných. Ale je to minimálne hodné prelistovania.