Pendragon

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům, jako jsou třeba Dračí Doupě, Fate nebo třeba Dungeons and Dragons.
Uživatelský avatar
Fingalen
Příspěvky: 1198
Registrován: 25. 1. 2007, 13:39
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Pendragon

Příspěvek od Fingalen » 5. 11. 2008, 12:03

Pendragon (Greg Stafford, 1985)
(anotace)
Obrázek

Postavy sú rytieri v Británii 6. Storočia - význační členovia spoločnosti a hlavy rodín s veľkou zodpovednosťou. Systém podrobne modeluje psychológiu a kladie veľký dôraz na miesto postavy v spoločnosti. Ide o tzv. generačnú hru - rodina je dôležitá, po smrti hráčovho rytiera či jeho odchode do dôchodku sa hráčovou novou postavou stáva jeho dedič (väčšinou prvorodený syn, prípadne mladší brat).
Od prvého vydania sa systém takmer vôbec nezmenil, jednotlivé vydania sa líšia hlavne úpravou a prezentáciou. Taktiež je k dispozícii The Great Pendragon Campaign - kampaň pokrývajúcu 80 rokov od okolností Artušovho počatia až po koniec jeho vlády v prehľadnom formáte.


:arrow? Markusova recenze
Hrajeme si a víme, že si hrajeme, tedy jsme něčím víc než jen rozumnými bytostmi, neboť hra je nerozumná..

I've joined the resistance.

Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: [Pendragon] Hrdinovia ako "čestné svine"?

Příspěvek od Peekay » 5. 11. 2008, 14:25

Peekay píše:V Pendragone mozes byt poriadna svina a zaroven cestny rytier. Tieto dve veci sa navzajom vobec nevylucuju :P
Fritzs píše:Nějam mě ten pendragon začíná víc zajímat :>;o)
Fingalen píše:Myslím, že by si Peekayova myšlienka zaslúžila hlbšie rozvinutie a verím, že sa toho PK rád chopí.

Ja si s ňou dovolím mierne nesúhlasiť. Teda samozrejme je treba si ujasniť, čo je mienené onou sviňou a čo čestným rytierom.

Pendragon dáva rytierom o.i. vlastnosť Honour, ktorá je jednak využiteľná (i keď ťažšie) ako Passion, na základe ktorej si inšpiruješ k hrdinskejším výkonom, na druhej strane reflektuje čestnosť tvojho správania. V tomto zmysle funguje tak, že za vykonanie vopred určených jasne vymedzených skutkov (zabitie bezbranného rytiera, zničenie svätyne tvojej viery, porušenie sľubu a pod.) ti Honour klesá. Keď klesne pod určitú hranicu tvoja postava prestáva byť považovaná za rytiera a končí.

Technické vzaté, ak sa človek vyhýba týmto hriechom, je stále považovaný za čestného rytiera. Ak klame či zradí, ale neporuší slovo, ktoré dal, je to ok. Ak je krutý, nemilosrdný a pomstychtivý, ale nezabíja bezbraných rytierov a vznešené ženy, je to ok.

Na druhu stranu hra výrazne podporuju rytierov, ktorí sú "kladní" aj v zmysle vlastností (Personality traits z ľavej strany), takže je otázkou, či sa ti chce hrať aj postavu, ktorú jéj záporáckosť oproti klaďasom znevýhodňuje.

-------------------------

Vdaka za podnet, vskutku sa rad chopim hlbsieho rozvinutia.
Fingalen píše: Ja si s ňou dovolím mierne nesúhlasiť. Teda samozrejme je treba si ujasniť, čo je mienené onou sviňou a čo čestným rytierom.
Pre ucely tejto hry je pre mna cestny rytier ("honorable knight") niekto, komu sa honor drzi na stabilnej urovni. Inymi slovami, jeho ciny nemaju za nasledok stratu honorov (alebo maju za nasledok stratu a zisk honorov, v rovnakej miere). Co si v podstate popisal aj ty, a co aj hovoria pravidla (strana 76, ked uz ma Markus ohovoril, ze mam doma vsetky hry co kedy vysli a s oblubou z nich citujem ;) ).

Takze v tomto sa zhodneme. V com sa nezhodneme je nasledovne:
Fingalen píše: Na druhu stranu hra výrazne podporuju rytierov, ktorí sú "kladní" aj v zmysle vlastností (Personality traits z ľavej strany), takže je otázkou, či sa ti chce hrať aj postavu, ktorú jéj záporáckosť oproti klaďasom znevýhodňuje.
Nemyslim si, ze hranie za rytiera s vysokymi "pravymi stranami" (kde su chutovky ako Lazy, Vengeful, Cruel, Selfish, Deceitful, Proud a Indulgent) je systemom znevyhodnovane. Z coho tak usudzujes?
Obrázek

"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis

Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5283
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Aljen » 5. 11. 2008, 14:30

mal na mysli zrejme religious benefit ci ako sa to tam vola.
ked mas sucet niektorych vybratych lavych traitov 80
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!

Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Peekay » 5. 11. 2008, 14:43

To je "chivalric knight", a uplne v pohode sa v Chivalric Virtues dosiahnut sucet 80, ak nemas uplne vsetky "evil" traity vypolarizovane.

Mam ale pracovne podozrenie, ze konkretne Fin myslel nieco ine - nechcem mu ale vkladat slova do ust, preto so svojou teoriou pockam.
Obrázek

"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis

Uživatelský avatar
Fingalen
Příspěvky: 1198
Registrován: 25. 1. 2007, 13:39
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Fingalen » 5. 11. 2008, 15:08

Nie, mal som na mysli presne to, co pise Aljen. Ak tlacis do traitov na lavej strane, dostavas potencialne chivalry bonus, resp. religious bonus za rimskeho krestana, ktory bol v predoslych ediciach default. Ak mas rovnako vysoke cisla na pravej strane nemas z toho nic.

To znevyhodnenie nebolo asi celkom presne. Islo mi skor o to, ze "kladasi" (dominuju vysoke "lavostranne traity") maju moznost z toho mechanicky profitovat, "zaporaci" (dominuju traity na pravej strane) nie. A to ani nehovorim o tom, ze spolocenska kontrola vramci zanru vyrazne viac odmenuje prvych a penalizuje druhych (ale to nie je systemove hladisko, tak to len na okraj).
Hrajeme si a víme, že si hrajeme, tedy jsme něčím víc než jen rozumnými bytostmi, neboť hra je nerozumná..

I've joined the resistance.

Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Peekay » 5. 11. 2008, 15:22

Ak si kladas, mas respekt a uctu ostatnych rytierov (kladasov).
Ak si hajzel, nekapu ti kone od zimy a deti od hladu.


Neviem, mne to pride celkom vyrovnane ;)

Plus fakt ze vies mat chivalric bonus bez problemov - ved si to spocitaj:

Potrebujes 80, traitov je 6. Valorous mas minimalne 15 (z defaultu). To znamena, ze potrebujes mat 65 bodov medzi 5 statmi (plus vies mat vyssi Valorous ako 15) - teda priemerne 13. Kym nechces byt Lazy AJ Selfish AJ Arbitrary AJ Cruel AJ Proud, davas to uplne v pohode.

Ani nehovoriac o tom, ze niektore zaporacke traity nie su opakom "chivalrous" traitov. Rovnako s Religious Bonusom.
Obrázek

"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis

Uživatelský avatar
Fingalen
Příspěvky: 1198
Registrován: 25. 1. 2007, 13:39
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Fingalen » 5. 11. 2008, 15:30

Peekay píše:Ak si kladas, mas respekt a uctu ostatnych rytierov (kladasov).

Ak si hajzel, nekapu ti kone od zimy a deti od hladu.


Neviem, mne to pride celkom vyrovnane ;)
Hej, to je presne ta nesystemova podpora, ktoru som chcel obist, lebo si myslim, ze ide do velkej miery o veci, ktore su viac zavisle od GMa a ostatnych hracov ako od tvojej vole, ci pevnych mechanizmov hry.
Kludne sa ti velmi lahko moze stat, ze ked si "zaporak", nielenze ti pokapu kone a deti, ale ta vysackuju z panstva a mozes deti krmit tym, co nalupis.

A rovnako tak, ked mas respekt ostatnych kladasov, moze sa ti lahko ujst pozemkov a inych statkov, o ktorych sa inym ani nesniva.

Problem je, ze vacsina z tychto veci ide z velkej casti mimo tvoje rozhodnutie.

Myslis, ale ze aj system hry nejako priamo ci nepriamo podporuje zvysovanie traitov z pravej strany?
Hrajeme si a víme, že si hrajeme, tedy jsme něčím víc než jen rozumnými bytostmi, neboť hra je nerozumná..

I've joined the resistance.

Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Peekay » 5. 11. 2008, 15:36

Fingalen píše: Myslis, ale ze aj system hry nejako priamo ci nepriamo podporuje zvysovanie traitov z pravej strany?
Nuz, napriklad take Squeezovanie peasantov. Suverenne najbezproblemovejsi zdroj dodatocneho zisku. O raidoch (ci porusovani hospitality - viz Rydychan) ani nehovoriac.
Obrázek

"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis

Uživatelský avatar
Fingalen
Příspěvky: 1198
Registrován: 25. 1. 2007, 13:39
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Fingalen » 5. 11. 2008, 15:47

Peekay píše:
Fingalen píše: Myslis, ale ze aj system hry nejako priamo ci nepriamo podporuje zvysovanie traitov z pravej strany?
Nuz, napriklad take Squeezovanie peasantov. Suverenne najbezproblemovejsi zdroj dodatocneho zisku. O raidoch (ci porusovani hospitality - viz Rydychan) ani nehovoriac.
(Rydychanske) porusovanie hospitality je podla mna priklad toho, co som popisoval v predoslom prispevku.

Squeezovanie a raidy by boli dobry priklad, keby to nebol bezny prostriedok feudalneho ziska a teda nic vynimocne pravostranne (aspon podla mna). Naopak si myslim, ze v urcitych pripadoch to moze byt vyslovene "kladny" skutok (ocami zanru) napr. drancovanie nepriatelov, zmykanie obyvatelstva, aby si im mohol postavit opevnenie a pod. Navyse ten squeeze je povazlivy, kedze zisk z neho ide ruku v ruke z nebezpecenstvom vysokej nenavisti voci tebe, , nizkej pracovnej moralky,potencialnym utekom ci povstaniam.
Hrajeme si a víme, že si hrajeme, tedy jsme něčím víc než jen rozumnými bytostmi, neboť hra je nerozumná..

I've joined the resistance.

Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Peekay » 5. 11. 2008, 15:51

Teraz zasa ty do toho tahas tu nepravidlovost ;)

Squeezy aj Raidy ti davaju vysoky zisk a checky do pravej strany, teda je to pripad, kedy ta system odmiena za pravostrannost (ak to beries tak, ze v skutocnosti chces checky do zaporackych traitov, a peniaze su iba added bonus).

S tymi povstaniami a hateom je to tiez take kadejake... systemove mechanizmy na to nie su (okrem jednej nie prilis specifickej tabulky v Book of Manor).
Obrázek

"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis

Uživatelský avatar
Fingalen
Příspěvky: 1198
Registrován: 25. 1. 2007, 13:39
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Fingalen » 5. 11. 2008, 16:00

Ja som mal za to, ze squeeze je len v Book of Manor. A vobec som netusil, ze dava checky na pravu stranu (raid viem, ze dava).

Potom asi uznavam, ze squeeze a raidy ti pomahaju rozvijat koncept zaporaka (=zvysovat pravostranne traity) a navyse ta odmenuju relativne lahko zarobenymi peniazmi.
Hrajeme si a víme, že si hrajeme, tedy jsme něčím víc než jen rozumnými bytostmi, neboť hra je nerozumná..

I've joined the resistance.

Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5283
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Aljen » 5. 11. 2008, 16:02

Zasqeezovat peasantov aby si si mohol postavit vlastnu (ci to bola dedova?) nadzivotnu sochu ... nuz za to si naozaj ten check do Cruel zasluzi.

Vsak PK!


Esteze ti ju susedia potom rozbili ... aspon tvrdili dedincania
:P
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!

Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Peekay » 5. 11. 2008, 16:06

Pre vysvetlenie pripadnym ostatnym citatelom: V jednom z momentalne rozohranych Pendragonov hram postavu, ktoru vnimam pomerne silno ako zaporaka (Vysoky Cruel, Honest a Proud, smrtiaca to kombinacia) a nemam dojem, ze by ma za to system nejako penalizoval, priam naopak. Preto som sa tak uporne branil :P


(pozri este "Loot from Raiding")

edit: a ta socha bola samozrejme mojho Franskeho pradeda!
Obrázek

"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis

Uživatelský avatar
lev
Příspěvky: 150
Registrován: 30. 12. 2006, 13:16
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od lev » 5. 11. 2008, 16:14

A ja hrám Modest, Pious, Prudent, Generous rytiera a som chudobný ako kostolná myš (aj preto, lebo moja žena potrebuje fontánky, hair dressera, fashion experta, gazebá...)

Fakt mi nepríde, že by sa mali záporné postavy horšie.

A mimochodom "záporný", "čestný", ale aj "rytiersky" majú v Pendragone často iný význam než dnes.
Hrám: The Shadow of Yesterday, Vampire: the Masquerade, Příběhy Impéria

Uživatelský avatar
Fingalen
Příspěvky: 1198
Registrován: 25. 1. 2007, 13:39
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Fingalen » 5. 11. 2008, 16:25

lev píše:A mimochodom "záporný", "čestný", ale aj "rytiersky" majú v Pendragone často iný význam než dnes.
Záporný som pre účely tejto debaty vnímal ako vzťahujúci sa k personality traitom.

Koncept cti je podľa mňa vymedzený passionom Honour.

Rytiersky=chivalrous a aj to je v pravidlach relativne jasne zadefinované,či nie?:-)

Inač ja som netvrdil, že Pendragon neumožňuje hrať úspešného záporáka (vo vyššie uvedenom zmysle). Len som stále presvedčený, že samotné mechanizmi hry sú smerované tak, aby viac odmeňovali klaďasov. Po debate, ale uznávam, že sú aj mechaniky, ktoré odmenia aj opačné správanie.

Čo sa týka nepravidlovosti, asi každý dokážeme vztiahnuť z rukáva nemálo príkladov toho, kedy nás hra (...) odmenila za to, že sme sa správali tak či onak a rovnako tak nás prefackala bez ohľadu na to, či sme šli s normami doby, alebo proti nim. :roll:
Hrajeme si a víme, že si hrajeme, tedy jsme něčím víc než jen rozumnými bytostmi, neboť hra je nerozumná..

I've joined the resistance.

Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host