Desková kuchyně 2014

Vložil(a) morech11 dne

Dosková kuchyňa naväzuje na dlhoročnú tradíciu RPG Kuchyne, kreatívnej výzvy RPG fóra, v ktorej kuchtíci v časovom limite majú za úlohu zo zadaných ingrediencií vytvoriť hrateľné RPG. V každom ročníku sa objavovali hry, ktoré viac pripomínali doskovky a záujem o novú súťaž špeciálne zameranú na doskové hry. Siedmy ročník RPG Kuchyne je tak zároveň ročníkom prvým (a dúfame, že nie posledným) pre Doskovú kuchyňu. Našim cieľom nie je nutne vytvoriť novú komerčne úspešnú hru, ale experimentovať, vyskúšať si limity svoje i hier a hlavne sa zabaviť.

Úloha kuchtíkov je totožná s RPG Kuchyňou – do polnoci 17.8.2014 (spolu teda tri týždne/štyri víkendy) odovzdať hrateľnú hru inšpirovanú ingredienciami.

K doskovým hrám neodmysliteľne patrí množstvo rôznych plánov, postavičiek, dielikov, kariet a podobne. Keďže si od Kuchyne sľubujeme hrateľné hry, v časovom limite musia kuchtíci odovzdať jednak samotný text pravidiel, ale aj koncept jednotlivých komponentov. Nie je treba odovzdávať hotový prototip, avšak prílohy k hre musia poskytovať špecifikácie komponentov a návod, vďaka ktorým bude možné v prípade potreby vyrobiť prototip hry. Presný popis jednotlivých dielikov s náčrtkami zabezpečí zjednotenú predstavu o hre a umožní ostatným hráčom a porote v prípade nezrovnalostí hru nasimulovať či rovno si ju zahrať.

 

Ingrediencie

Kuchtíci musia použiť najmenej tri z nasledujúcich ingrediencií:

:: voda

:: mesiac

:: koleso

:: koktejl

:: úľ

*obrázky v plnej veľkosti v topicu na fóre

 

Kuchtíci tiež musia použiť aspoň jednu z mechanických ingrediencií:

:: víťazné podmienky sa menia v priebehu hry

:: hráč môže prerušiť ťah iného hráča

:: hráči sú rozdelení do týmov

 

Pravidlá

Môžete sa inšpirovať nápadmi alebo konceptami, ktoré už máte vymyslené, ale text, ktorý odovzdáte, musí byť nový. Musí vzniknúť priamo pre Kuchyňu počas súťaže.

Môžete sa inšpirovať už existujúcimi konceptami (je ťažké znovuobjaviť hod kockou), nesmiete však kopírovať iné texty.

Hra musí byť samostatne hrateľná a bude hodnotená na základe toho, čo odovzdáte, nesmie sa odkazovať na akúkoľvek inú publikáciu alebo text.

V hre musí byť jasne uvedené, ktoré ingrediencie a akým spôsobom boli použité.

Doporučenia

Nie je daný limit na dĺžku pravidiel, ale pamätajte na to, že pridlhé pravidlá v kombinácií s nutnosťou skúmať mechanickú funkčnosť hry znamenajú viac práce pre porotcov a tým pádom predĺžené čakanie na výsledky. Dlhé a únavné texty tiež uberajú hráčom nadšenie a podpíšu sa na dojme z hry. Doporučený limit pre pravidlá je 4-5 normostrán.

Grafická úprava nie je hodnotiacim kritériom, môže však pomôcť zrozumiteľnosti textu. Nehodnotíme spôsob vyhotovenia náčrtku komponentov, ani sadzbu pravidiel, nesmie to však byť na úkor zrozumiteľnosti.

Nezabudnite, že dobré pravidlá nielen vysvetlia jednotlivé mechaniky, ale prinesú aj návod, ako hru hrať. Každý hráč je iný a čo príde normálne a jednoduché vám, nemusí sa také zdať iným.

 

Hodnotenie

Hry budú hodnotené v piatich kategóriách, v každej môže dostať maximálne 20 bodov (tj. 100 bodov celkom). Výsledným skóre hry bude priemer bodových hodnotení všetkých porotcov. Okrem bodov dostane hra od každého porotcu slovné hodnotenie, ktoré výjde v zborníku Kuchyne po vyhlásení výsledkov. Porota bude hodnotiť:

:: originalitu, atmosféru, myšlienku – pokiaľ si niekto po prečítaní vašej hry povie „Toto chcem hrať,“ získate v tejto kategórii maximum bodov. Dôležité tiež je, či hra prináša niečo nové, alebo je to len kópia už použitých myšlienok, ktoré sme už videli a obohrali sa nám.

:: ucelenosť, zrozumiteľnosť a podanie – táto kategória vyjadruje, ako dobre sa vám podarilo podať pravidlá, či je výsledok vášho úsilia zrozumiteľný, prehľadný a pochopiteľný. Dlhé rozvetvené súvetia, nepremyslené skákanie od témy k téme, nedokončené myšlienky či vety výsledku neprospejú. Na grafickej úprave, zvolenom písme (ak je čitateľné) či vyhotovení návrhu komponentov nezáleží. Hodnoteniu prospeje dobre členený text, príklady, pripravené materiály zjednodušujúce prípravu na hru a podobne.

:: znovuhrateľnosť – Narozdiel od RPG sa obsah doskových hier zvyčajne nemení pred každou hrou. Je preto veľmi dôležité, bavila aj po mnohých hraniach. Čím viac možností na opakované hranie doskovka poskytuje, tým viac bodov dostanete.

:: mechanickú robustnosť – každý element doskovej hry by mal dobre fugovať v kombinácii s tými ostatnými. Nesprávne vyváženie hry, nepremyslené elementy, generátory bodov a podobné chyby rozbíjajúce hru sa podpíšu pod udelenými bodmi.

:: zapojenie ingrediencií – ako zručne ste použili ingrediencie. Ako veľmi vaša hra rozvíja ingrediencie? Sú podstatnou časťou hry, alebo by hra fungovala aj bez nich? Pamätajte na to, že ingrediencie sú výzvou, mali by vás inšpirovať k zaujímavým nápadom, nie byť prekážkou, ktorú treba obísť.

Komentáre ostatných hier

Po uzávierke súťaže dostane každý súťažiaci mená dvoch ďaších hier, ktorým má príležitosť pomôcť s ďalším vývojom. Za každú z nich, ktorú okomentuje, poskytne spätnú väzbu či nápady na ďalšie vylepšenie (nie však jeden odstavec v štýle „čítal som, no tak dobré, no...“), dostane dva body. Pokiaľ niekto okomentuje všetky hry, dostane ďalšie tri body naviac – spolu teda môže každý hráč získať celkom až sedem bodov naviac.

Nezávisle na bodovom výsledku môže porota vybrať hry, ktoré si odnesú ďalšie ocenenia. Pokiaľ porota usúdi, že žiadna z hier nedosiahla v danej kategórii dostatočných kvalít, ocenenie môže ostať neudelené.

- Najzaujímavejšia alebo inovatívna myšlienka

- Najlepšie podané pravidlá

- Cena za výnimočné úsilie

Od uzávierky až po uverejnenie výsledkov bude tiež spustená anketa, kde si budú môcť návštevníci fóra vybrať hru, ktorá získa cenu sympatií publika

 

Súťažný Email

Svoje príspevky do polnoci 17.8.2014 na adresu soutez(zavináč)rpg.sk

Prípustné sú všetky bežné formáty (pdf, doc, rtf, txt, html), ale preferované je pdf, keďže spoľahlivo zachováva vaše formátovanie, rozloženie obrázkov, grafiku, či použité písma.

 

Všetkým kuchtíkom želáme veľa šťastia s varením hier a tešíme sa na pripravené hry.