[5e] D&D 5e - obecná diskuze
-
- Příspěvky: 106
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
[5e] D&D 5e - obecná diskuze
Anotace v databázi
Seznam produktů pro D&D 5e (moc moc moc)
Hrdinové se vydávají na dobrodružství ve fantasy světě, která jsou plná nástrah, bitev a zapeklitých úkolů. D&D bylo první RPG hrou na trhu a po léta zůstává i hrou nejhranější. Letos oslavilo čtyřicáté výročí své existence vydáním nejnovější generace pravidel. Tato edice vzdává hold bohaté historii této hry a jde o skloubení tradičních herních principů a stylu hry, za použití moderních herních mechanismů. Je méně taktická než předchozí dvě edice a více se zaměřuje na děj, postavy a příběh.
Jak je u D&D zvykem, základní sada se skládá ze tří příruček. Tou hlavní je Player's Handbook, popisující všechna pravidla potřebná ke hře. V Dungeon Master Guide najdete další rady, nástroje a materiály pro Dungeon Mastera (Pána jeskyně). A Monster Manual je sborník nestvůr.
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 20. 11. 2015, 15:23, celkem upraveno 1 x.
-
- Příspěvky: 302
- Registrován: 7. 12. 2005, 14:45
- Bydliště: Brno
Re: [5e] D&D 5e - obecná diskuze
Aegnor: ad EDIT2: možná při jedničce při hodu na útok? Jinak bych o tom neuvažoval.
-
- Příspěvky: 2648
- Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
- Bydliště: Brno
Re: [5e] D&D 5e - obecná diskuze
My hráváme ten poloviční kryt (+2 a AC cíle, když někdo stojí, respektive může stát, /protože je na daném čtverci, který ale nevyplňuje jak tu zaznělo/ v dráze střely). Nutí to zvažovat postavení, případně se přesouvat, ale úplně to nerozbíjí možnosti lučištníků (a kouzelníků!) v chodbách...
A máme přidáno jako houserule i to, že při crit1 vážně trefí spolubojovníka. Funguje to hezky jako ten element risku, který ale při hře nedělá to, že by byl friendly fire velký problém (ta šance je malá). To už častěji dostávají spoludružiníci kamarádovým fireballem
A máme přidáno jako houserule i to, že při crit1 vážně trefí spolubojovníka. Funguje to hezky jako ten element risku, který ale při hře nedělá to, že by byl friendly fire velký problém (ta šance je malá). To už častěji dostávají spoludružiníci kamarádovým fireballem
-
- Příspěvky: 35
- Registrován: 27. 6. 2021, 20:27
Re: Dotaz k pravidlům: Dráha střely
Super, děkuji vám za odpověď!
Ten poloviční kryt mi tedy dává smysl, to je pravda.
Právě jsem nevěděl, jak se "srovnat" s tím, že hráč na velkou dálku prostě na 100 % netrefí svého spoluhráče, ale zároveň v pohodě trefí enemáka za ním... Vím, že je to jen hra, ale prostě v rámci aspoň trochu reálnosti by to byla parádička na úrovni Legolase
Edit: Ano, a to s crit1, že trefíte spoluhráče, mi právě dává smysl
Ten poloviční kryt mi tedy dává smysl, to je pravda.
Právě jsem nevěděl, jak se "srovnat" s tím, že hráč na velkou dálku prostě na 100 % netrefí svého spoluhráče, ale zároveň v pohodě trefí enemáka za ním... Vím, že je to jen hra, ale prostě v rámci aspoň trochu reálnosti by to byla parádička na úrovni Legolase
Edit: Ano, a to s crit1, že trefíte spoluhráče, mi právě dává smysl
-
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9352
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
Re: [5e] D&D 5e - obecná diskuze
Je možný hrát 5e jako old school a ignorovat encounter balance nebo se to rozsype?
(čti: Můžu prostě hodit na mapu dva ogry a třicet goblinů a nechat na hráčích, jak na to budou reagovat, nebo to musím spočítat XP budget podle jejich úrovní a udělat z toho porazitelný encounter?)
(čti: Můžu prostě hodit na mapu dva ogry a třicet goblinů a nechat na hráčích, jak na to budou reagovat, nebo to musím spočítat XP budget podle jejich úrovní a udělat z toho porazitelný encounter?)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
-
- Příspěvky: 177
- Registrován: 1. 3. 2019, 19:56
Re: [5e] D&D 5e - obecná diskuze
Podľa mňa to možné je. Momentálne s družinou plánujeme hrať kampaň Icewindale: Rime of the Frostmaiden. Druhá kapitola je tak špecificky sandboxovo ladená a tuším sa tam priamo píše, že hráči by si sami mali vyhodnotiť riziká. Navyše v divočine fungujú random encounters, v rámci ktorých môžu pokojne trojlevelové postavy naraziť na draka alebo obra.
-
- Příspěvky: 16480
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: [5e] D&D 5e - obecná diskuze
Jo.Quentin píše: ↑13. 8. 2022, 16:10 Je možný hrát 5e jako old school a ignorovat encounter balance nebo se to rozsype?
(čti: Můžu prostě hodit na mapu dva ogry a třicet goblinů a nechat na hráčích, jak na to budou reagovat, nebo to musím spočítat XP budget podle jejich úrovní a udělat z toho porazitelný encounter?)
-
- Příspěvky: 2698
- Registrován: 20. 7. 2017, 14:06
Re: [5e] D&D 5e - obecná diskuze
Samozřejmě že můžeš.Quentin píše: ↑13. 8. 2022, 16:10 Je možný hrát 5e jako old school a ignorovat encounter balance nebo se to rozsype?
(čti: Můžu prostě hodit na mapu dva ogry a třicet goblinů a nechat na hráčích, jak na to budou reagovat, nebo to musím spočítat XP budget podle jejich úrovní a udělat z toho porazitelný encounter?)
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
-
- Enfant terrible
- Příspěvky: 8902
- Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Re: [5e] D&D 5e - obecná diskuze
Zaprvé bych nepočítal XP ale CRka (upravený systém z Xanathara převzatý do JaD)
Zadruhé ano, je to možný, dokonce dost v pohodě. Celá ta encounter balance v 5e je... tváří se to exaktně, ale ve skutečnosti to je děsivá alchymie, v podstatě zkušenostní umění stejně jako v jiných systémech, jen s pomůckami které se tváří víc solidní než skutečně jsou. Hrál jsem ten samý příběh s těmi samými třema hlavními encountery tři nebo i víckrát, pokaždý vcelku CaW stylem (možná ne dokonale CaW, ale rozhodně mnohem blíž CaW než CaS) a jako každý z těch tří encounterů začal, proběhl a skončil pokaždý dost jinak v závislosti na tom, jakou taktiku hráči zvolili obecně a jak efektivně se jim podařilo zužitkovat některé schopnosti. Mé zkušenosti z jiných her a moje zkušenost za hráče postavy s tím korespondují - náročnost střetnutí se občas dost odchýlila od mnou očekávaného jak kvůli kostkám, tak často ale i kvůli zvolené taktice nebo pohotovýmu rozhodnutí uprostřed boje a jako hráč sem viděl jak nás střední encounter dost zdusil protože sme do něj vlezli blbě, ale stejně tak sem třeba jednou dokázal single-handidly zrušit docela tvrdej encounter jen tim že sem to tam odpálil docela drsnym non-damaging kouzlem.
Co je z mojí zkušenosti o hodně důležitější si ohlídat než je nějaká balance CR vůči levelu je ekonomika akcí (zejména akcí jako takových, ale na straně nepřátel zejména u single-potvor i počtu útoků na kolo) a silnější area effects které mají výrazný taktický potenciál (fireball, ale pak třeba sleep aj.) Měl sem skupinu kterou sem TPKčnul po tvrdym boji potom co začli dobrou taktikou a pak jim fakt blbě napadaly kostky a v jeden moment se to zlomilo... a měl sem jinou skupinu co tentýž encounte prubla silou (o dost méně optimální taktikou), ale pak to tam vzali jednim fakt takticky velmi dobře umístěnym dračin dechem (dragonborn) a zbytek combatu se zvrhnul v jednostranou řezničinu.
Bacha jen na HP creep, na vyšších levelech resp. proti silnějším potvorám přestane fungovat překvapení tak efektivně jak by fikce občas žádala. Jakože pořád jim z toho překvápka můžeš dát solidní a ve výsledku rozhodující úvodní sodu, ale těžko se brání efektům jako je vyvolání poplachu atp. Dá se rozumně house-rulenout. (checkni tyhle rámečky a pravidla pro Zranění pro začátek)
Zadruhé ano, je to možný, dokonce dost v pohodě. Celá ta encounter balance v 5e je... tváří se to exaktně, ale ve skutečnosti to je děsivá alchymie, v podstatě zkušenostní umění stejně jako v jiných systémech, jen s pomůckami které se tváří víc solidní než skutečně jsou. Hrál jsem ten samý příběh s těmi samými třema hlavními encountery tři nebo i víckrát, pokaždý vcelku CaW stylem (možná ne dokonale CaW, ale rozhodně mnohem blíž CaW než CaS) a jako každý z těch tří encounterů začal, proběhl a skončil pokaždý dost jinak v závislosti na tom, jakou taktiku hráči zvolili obecně a jak efektivně se jim podařilo zužitkovat některé schopnosti. Mé zkušenosti z jiných her a moje zkušenost za hráče postavy s tím korespondují - náročnost střetnutí se občas dost odchýlila od mnou očekávaného jak kvůli kostkám, tak často ale i kvůli zvolené taktice nebo pohotovýmu rozhodnutí uprostřed boje a jako hráč sem viděl jak nás střední encounter dost zdusil protože sme do něj vlezli blbě, ale stejně tak sem třeba jednou dokázal single-handidly zrušit docela tvrdej encounter jen tim že sem to tam odpálil docela drsnym non-damaging kouzlem.
Co je z mojí zkušenosti o hodně důležitější si ohlídat než je nějaká balance CR vůči levelu je ekonomika akcí (zejména akcí jako takových, ale na straně nepřátel zejména u single-potvor i počtu útoků na kolo) a silnější area effects které mají výrazný taktický potenciál (fireball, ale pak třeba sleep aj.) Měl sem skupinu kterou sem TPKčnul po tvrdym boji potom co začli dobrou taktikou a pak jim fakt blbě napadaly kostky a v jeden moment se to zlomilo... a měl sem jinou skupinu co tentýž encounte prubla silou (o dost méně optimální taktikou), ale pak to tam vzali jednim fakt takticky velmi dobře umístěnym dračin dechem (dragonborn) a zbytek combatu se zvrhnul v jednostranou řezničinu.
Bacha jen na HP creep, na vyšších levelech resp. proti silnějším potvorám přestane fungovat překvapení tak efektivně jak by fikce občas žádala. Jakože pořád jim z toho překvápka můžeš dát solidní a ve výsledku rozhodující úvodní sodu, ale těžko se brání efektům jako je vyvolání poplachu atp. Dá se rozumně house-rulenout. (checkni tyhle rámečky a pravidla pro Zranění pro začátek)
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
-
- Moderátor
- Příspěvky: 3832
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
Re: [5e] D&D 5e - obecná diskuze
No, už mě předběhl sirien, ale chtěl jsem jen říct, že problém je podle mě ten fikčně fakt nesmyslný rozdíl který je mezi víc než deseti levely. Hodí se podle mě držet se alespoň v těch tiers of play.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
-
- Enfant terrible
- Příspěvky: 8902
- Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Re: [5e] D&D 5e - obecná diskuze
Selhan: tužku "fikčně nesmyslný rozdíl", určitě jsi chtěl napsat "žánrově zcela adekvátní rozdíl", že? Epická hrdinská fantasy, kolego, nikoliv simulace středověkých šermířů s nějakou magií pro flavor, na to si můžeš jít hrát GURPSy - nudnej setting, nudnej systém, hezky to k sobě zapadne
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
-
- Moderátor
- Příspěvky: 3832
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
Re: [5e] D&D 5e - obecná diskuze
Nemyslím, že se to nevylučuje.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
-
- Enfant terrible
- Příspěvky: 8902
- Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Re: [5e] D&D 5e - obecná diskuze
No právě.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
-
- Moderátor
- Příspěvky: 3832
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
Re: [5e] D&D 5e - obecná diskuze
Ehm, ten dvojity zapor byl samozrejme ranni rozespalost
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
-
- Enfant terrible
- Příspěvky: 8902
- Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Re: [5e] D&D 5e - obecná diskuze
Celej problém s kritikou DnD za "fikční nekonzistenci" spočívá v tom, že lidi dou hrát fantazy, ale nedaj do toho žádnou fantasii - a tak skončej s trapnym pseudostředověkem, přinejlepšim pseudo-antikou, přinejhoršim vesnickou bleh-fantasy, a snažej se aby věci fungovaly "tak jak je reálný, ne?", takže pak mixujou Souboj titánů a řecký mýty (DnD-positive) se seriálama jako Řím a chtěj aby jim fungovali mágové a high-level barbaři stojící proti gorgonám s hisorickou představou Makedonskejch falang a Římskejch legií. Což je tak trochu BS požadavek.
DnD je dělaný pro mýtický příběhy, ne pro historickou nebo realistickou věrnost. Máš to dokonce vepsané přímo do těch pravidel - a nejen do systému, ale do samotné hry v základní příručce. Ty světy mají vyšší roviny jako je feywild a shadowfell, jsou tam draci a lichové, kouzla 5.+ Stupně... tu hru a její svět máš stavět kolem toho (popř. si to profiltrovat podle potřeby a pak stavět podle vyfiltrovaného), ne že se budeš snažit narvat hranatý DnD do kulatý historizující představy.
Forgotten realms stranou Jersoniády je ve skutečnosti konzistentní a funkční prostředí, které to naplňuje. (Rob myslim kdysi napsal krásnej článek k Blades, kde vysvětluje, že prázdná místa a zdánlivé nelogičnosti nejsou problém settingu, ale příležitost aby si každá skupina dodělala ten setting o něco zajímavého tam, kde cítí možný nedostatek - kde bere Doskvoll jídlo když není Slunce a je obležený přízraky a démony? Tolik možných zajímavých odpovědí... pro FR platí to samý. Stranou toho že půlka námitek je BS z neznalosti, třeba slavné "když každý umí vyčarovat jídlo" - check the rulebook, neumí.) O věcech jako Planescape nebo Spelljammer nemluvě. Ty světy mají mít létající lodě a portály do úžasných míst a mocnosti za hranou reality které zasahují do běžného dění a ten svět samotný má být stupňovaný (tiered-up), kdy postavy v určitou chvíli přerostou problémy nějaké oblasti a jejích vévodů a knížat a začnou řešit kontinentální věci kde se motají králové a high-level protivníci a hrozby až vyrostou do epic levelů kdy začnou řešit problémy vyššího řádu, často v jiných rovinách - ať už to znamená spory s mocnostmi faerie nebo démonické invaze nebo rozbíjené brány smrti nebo co já vim.
Takové světy jsou bez problémů fikčně konzistentní. Jenže to se hráči musí trochu odvázat.
DnD je dělaný pro mýtický příběhy, ne pro historickou nebo realistickou věrnost. Máš to dokonce vepsané přímo do těch pravidel - a nejen do systému, ale do samotné hry v základní příručce. Ty světy mají vyšší roviny jako je feywild a shadowfell, jsou tam draci a lichové, kouzla 5.+ Stupně... tu hru a její svět máš stavět kolem toho (popř. si to profiltrovat podle potřeby a pak stavět podle vyfiltrovaného), ne že se budeš snažit narvat hranatý DnD do kulatý historizující představy.
Forgotten realms stranou Jersoniády je ve skutečnosti konzistentní a funkční prostředí, které to naplňuje. (Rob myslim kdysi napsal krásnej článek k Blades, kde vysvětluje, že prázdná místa a zdánlivé nelogičnosti nejsou problém settingu, ale příležitost aby si každá skupina dodělala ten setting o něco zajímavého tam, kde cítí možný nedostatek - kde bere Doskvoll jídlo když není Slunce a je obležený přízraky a démony? Tolik možných zajímavých odpovědí... pro FR platí to samý. Stranou toho že půlka námitek je BS z neznalosti, třeba slavné "když každý umí vyčarovat jídlo" - check the rulebook, neumí.) O věcech jako Planescape nebo Spelljammer nemluvě. Ty světy mají mít létající lodě a portály do úžasných míst a mocnosti za hranou reality které zasahují do běžného dění a ten svět samotný má být stupňovaný (tiered-up), kdy postavy v určitou chvíli přerostou problémy nějaké oblasti a jejích vévodů a knížat a začnou řešit kontinentální věci kde se motají králové a high-level protivníci a hrozby až vyrostou do epic levelů kdy začnou řešit problémy vyššího řádu, často v jiných rovinách - ať už to znamená spory s mocnostmi faerie nebo démonické invaze nebo rozbíjené brány smrti nebo co já vim.
Takové světy jsou bez problémů fikčně konzistentní. Jenže to se hráči musí trochu odvázat.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
-
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21028
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Re: [5e] D&D 5e - obecná diskuze
Myslíte, že to bude průser?
Bude, že jo?
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.