Boj, od doby kamenné do středověku

Diskuze o věcech více či méně historických. "Porazí rytíř samuraje?" "Přesekne katana ocel?", ale i "Církevní úpadek".

Moderátor: Faskal

Odpovědět
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6892
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: Boj, od doby kamenné do středověku

Příspěvek od Antharon »

co sa tyka stolicky je to komplikovana velmi situacna zalezitost. Ako vravis, ked niekoho majznes necakane stredovekou masivnou stolickou po temene najskor ho to zabije. Ak mas modernu tonetku, mozno je lepsie odlomit nohu a pouzit ju ako dyku.

Inak co sa tyka vyradenia osoby tupym predmetom je to taky filmovy mytus. Lahsie to cloveka zabije nez by ho to poslalo do bezvedomia. Bezvedomie obvykle znamena otras mozgu, krvacanie do krania a podobne neprijemne veci. Box je specialny lebo makka rukavica prakticky nesposobuje zranenia, iba otrasy. Rovnako vlastne aj obuch... Alebo fotelka :D
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3813
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Boj, od doby kamenné do středověku

Příspěvek od Selhan »

No ja mam teda vlastni zkusenost, ze rana tupym predmetem po temeni zvladne cloveka vypnout velmi snadno, neni vubec potreba moc sily.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4139
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Boj, od doby kamenné do středověku

Příspěvek od Sparkle »

Jerson píše: 12. 11. 2021, 07:11 následek úderu takovou židlí může být téměř libovolný, od toho, že se sražený cíl vzápětí postaví a bude plně akční, protože bude plný adrenalinu, přes krátkou ztrátu vědomí, dezorientaci, vážné zranění s krátkodobými či dlouhodobými následky, a smrtí.
No a tady bych právě potřebovala konkrétnější pravděpodobnosti, protože to chci vyhodnocovat spravedlivě.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Boj, od doby kamenné do středověku

Příspěvek od Jerson »

Žádné takové nejsou.
A pokud to z mého předchozího rozboru nevyplynulo, tak v zásadě nejde někoho praštit středověkou hospodskou židlí po hlavě, a navíc ještě nenápadně.

Takže pokud půjde tohle, je třeba zvážit, jak efektivní jsou zbraně v systému, který používáš.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2665
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Boj, od doby kamenné do středověku

Příspěvek od Vitus »

Zkoušel jsem na to najít nějaké statistiky, ale nikde nic nevyjíždí. Na téma Concussion (tedy ztrátu vědomí) jsou statistiky skutečně pouze ve sportu, ale tam to jsou nechtěné accidenty a počítá se to na počty celkových zranění (kde ty kontaktní sporty jako americký fotbal, hokey a werstling vedou nad ostatními, ale ani tyhle se nedostávají nad 0,5 promile celkových zranění).

Něco ale mají na dummy testy pro ochrany hlavu při navrhování zboží (aut, helem a pod), kde podle wiki (https://en.wikipedia.org/wiki/Head_injury_criterion) vychází pro HIC 1000 (neuměl jsem dohledat, čemu by v reálu odpovídala tady ta hodnota, ale například bouračky aut jsou níže uvedené, Toyota Camry má HIC 175, takže bych se nebál brát ten HIC 1000 jako hodnotu, kdy mne někdo majzne schválně po hlavě něčím tvrdým jako například dřevěnou židlí z plnohodnotného dřeva) hodnoty následně:

At a HIC of 1000, there is an 18% probability of a severe head injury, a 55% probability of a serious injury and a 90% probability of a moderate head injury to the average adult.

Pokud si to tedy převedeme do hry, můžeme to brát jako 18% jako trvalé následky (smrt nebo třeba vyražení oka, utržení ucha), když to ustojím, tak 55% jako bezvědomí (otřes mozku a pod), když to ustojím, tak 90% nějakého zranění, ale bez bezvědomí.
Uživatelský avatar
Eleshar_Vermillion
černá eminence
Příspěvky: 18507
Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
Bydliště: Praha

Re: Boj, od doby kamenné do středověku

Příspěvek od Eleshar_Vermillion »

Jerson píše: 12. 11. 2021, 07:11 Na druhou stranu lidé v reálném světě přežili mnoho věcí včetně třeba úderů sekerou do hlavy, a to aniž by museli mít nějakou extra tvrdou lebku, takže následek úderu takovou židlí může být téměř libovolný,
Takže tak 1k12? :wink:
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Boj, od doby kamenné do středověku

Příspěvek od Jerson »

Klidně i 1k20. Nebo lépe 3k6-3.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15030
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Boj, od doby kamenné do středověku

Příspěvek od Pieta »

Co si tak pamatuju z nějakých povídání o pohodlných lžích ve filmech, tak u filmového omračování tam byly tři hlavní nepravdy:
* Že se to dá udělat bezpečně a spolehlivě: Nedá, je to rána do hlavy, to člověk nikdy neví, co udělá.
* Že to člověka na delší dobu vypne: Typicky to bezvědomí bývá dost krátké, třeba několik minut.
* Že když omráčení přejde, je člověk v pohodě: Omráčení znamená otřes mozku, takže typicky bývají problémy s rovnováhou - dotyčný se probere, je při vědomí, ale nezvládne se postavit a odejít. A tyhle následky můžou naopak trvat docela dlouho.
Sparkle píše: 12. 11. 2021, 11:30No a tady bych právě potřebovala konkrétnější pravděpodobnosti, protože to chci vyhodnocovat spravedlivě.
Spravedlivě vůči komu/čemu?
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4139
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Boj, od doby kamenné do středověku

Příspěvek od Sparkle »

Vitus píše: 12. 11. 2021, 12:32 Něco ale mají na dummy testy pro ochrany hlavu při navrhování zboží (aut, helem a pod), kde podle wiki (https://en.wikipedia.org/wiki/Head_injury_criterion) vychází pro HIC 1000 (neuměl jsem dohledat, čemu by v reálu odpovídala tady ta hodnota, ale například bouračky aut jsou níže uvedené, Toyota Camry má HIC 175, takže bych se nebál brát ten HIC 1000 jako hodnotu, kdy mne někdo majzne schválně po hlavě něčím tvrdým jako například dřevěnou židlí z plnohodnotného dřeva) hodnoty následně:

At a HIC of 1000, there is an 18% probability of a severe head injury, a 55% probability of a serious injury and a 90% probability of a moderate head injury to the average adult.

Pokud si to tedy převedeme do hry, můžeme to brát jako 18% jako trvalé následky (smrt nebo třeba vyražení oka, utržení ucha), když to ustojím, tak 55% jako bezvědomí (otřes mozku a pod), když to ustojím, tak 90% nějakého zranění, ale bez bezvědomí.
Díky, tohle jsem víceméně potřebovala :clap:
Pieta píše: 14. 11. 2021, 12:45
Sparkle píše: 12. 11. 2021, 11:30No a tady bych právě potřebovala konkrétnější pravděpodobnosti, protože to chci vyhodnocovat spravedlivě.
Spravedlivě vůči komu/čemu?
Vůči svým hráčům v rpg :) Hrajeme Blades in the Dark, takže je na mně stanovit efekt a rizika, a chci aby oboje bylo férové a realistické na základě popisu ve fikci.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3813
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Boj, od doby kamenné do středověku

Příspěvek od Selhan »

Já ti nevím, no, Blades in the Dark není realistická hra, je to výrazně žánrový systém... Ale tak když ti to vyhovuje, tak já jsem si aspoň rád přečetl výzkum.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4139
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Boj, od doby kamenné do středověku

Příspěvek od Sparkle »

I v žánrové hře hráči chtějí podklady pro rozhodování, jako třeba za jak dlouho se strážný obvykle vzbudí, když ho majznou židlí, a podobně. A furt vypadá líp, když mu to odůvodním "ano já vím, že v reálu by omráčení nepřítele židlí určitě nebylo autosuccess, ale tady mu ho dám, páč je to cool a chci ho odměnit za dobý nápad" než když vůbec nevím nic.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3813
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Boj, od doby kamenné do středověku

Příspěvek od Selhan »

Jako jo, minimálně je to příjemnější, když člověk má na čem svůj fiat postavit :)
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Boj, od doby kamenné do středověku

Příspěvek od Jerson »

Sparkle píše: 18. 11. 2021, 19:11 I v žánrové hře hráči chtějí podklady pro rozhodování, jako třeba za jak dlouho se strážný obvykle vzbudí, když ho majznou židlí, a podobně.
A nevadí ti, že hledáš v realitě odpověď na otázku z fantasy hry, když v realitě žádná takto jednoznačná odpověď neexistuje?

Edit: překlep
Za tento příspěvek děkují uživateli Jerson:
Vallun
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10160
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Boj, od doby kamenné do středověku

Příspěvek od ilgir »

Já bych řekl, že jste Sparkle docela uspokojivě odpověděli. Následky rány židlí do hlavy jsou nepředvídatelné, tedy není nic jednoduššího, než vzít šestistěnku a popsat ji šesti naprosto různými efekty. Bude to realistické i spravedlivé.
Za tento příspěvek děkují uživateli ilgir tito uživatelé (celkem 3):
Ecthelion, Jerson, Jiron
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1598
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Boj, od doby kamenné do středověku

Příspěvek od Passingby »

Pilum je myslím tak nějak obecně brané jako pečlivě navržená zbraň s cílem kontrovat galské/keltské štíty a jejich styl boje (malá hlavice, aby snadno jejich typ štítu prorazila; tenký dlouhý krček, který se po proražení štítu díky těžší násadě ohne, takže pilum nejde snadno a rychle vytrhnout a pro protivníka není už jako zbraň není použitelné; délka krčku navržená tak, aby po proražení štítu zasaženého ohrožovala a on musel štít zahodit; snadná výměna "hlavice" mezi střety).

S rozvojem brnění ke konci středověku se v Evropě vyrojily dřevcové zbraně s hlavicemi všech možných tvarů, pro které ani nemáme názvy (všechny ty sudlice, glaivy, partizány, halapartny, bills, billhooks atd.). Je u něčeho z toho známé nebo prokázané, že to podobně jako pilum vzniklo na kontrování nějakého stylu boje nebo na využití slabých míst v brnění (které se asi stávalo běžnější a kvalitnější)?

Případně můžete i zpochybnit předpoklady, ze kterých ta otázka vychází... :-D

(Jinak tohle není jenom evropská záležitost, podobná bohatost tvarů se dá najít i třeba v Číně a Korei a to o i dost dřív, než v Evropě, ale to bude dost zabarvené a zdeformované romantickými představami a legendami o wuxia/kungfu/šaolinu atd.)
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Odpovědět

Zpět na „Historie“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host