[+] Kartografie (mapy v RPG)

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 1438
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: [svět] Taria

Příspěvek od Vitus » 31. 3. 2021, 11:05

Já jen doplním Selhana a Bubáka - ty mapy, co Selhan dal jako příklad jsou z 17., možná až 18. století (nehledal jsem ze kdy), kdy už ta fragmentace jako Svaté říše Římské (například o pár století dřív by Sasko bylo menší a vedle něj by byly Míšeňsko, Zhořelecko a určitě ještě něco, na co jsem zapomněl, nebo Hanoversko by bylo více rozpadlé) ani Rusi nebyla tak velká (například zase o pár století dříve by moskevská Rus byla mnohem menší a Jaroslavl, Murom, Kostroma, Vladimir, Suzdal, Rjazaň, Tver, Nižní Novgorod... by byly samostatné státy). Tím pádem například podrobná mapa z 13. nebo 14. století (Svatá říše Římská až skoro 300 subjektů, z toho významných skoro stovka, Rus rozparcelovaná na desítky knížectví, Francie rozparcelovaná na desítky různě přepospojovaných vazalů atd.) určitě odhalila další hranice podél řek, ale souhlasím, že pro hornaté oblasti by to bylo maximálně 10% a pro ty stepní maximálně 20% a dlouhodobě ta tendence by byla vždy snažit se držet ten tok celý (tedy z obou stran).

EDIT: Ale samozřejmě souhlas taky se Sirienem, že pokud existují nějaké další souvislosti, jež na to mají vliv, tak ty hranice můžou být podle zcela jiné logiky a zákonitostí. :)

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 29151
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [svět] Taria

Příspěvek od Vallun » 31. 3. 2021, 11:12

Selhan - to je těžké, když tu argumentaci míjíš.
ano, hranice sledují přírodní hranice,
Ano, v civilizovaných oblastech prakticky vždy.
a častěji jsou to hranice horské, než říční.
Jo a ne. Pokud se podíváš z hodně velké dálky, tak se to tak může jevit, jenže když si to vezmeš dostatečně podrobně, tak drtivá většina státní hranice je vymezena nějakým potokem nebo říčkou...

Jasně, všichni známe Sněžku, kde jde hranice přes vrchol, ale to je spíš výjimečné.
Jaký poměr hranic celkově to bude? Pět procent?
80 %+
Ale jinak ok – nereálná, jako že nemůže být malá deska, která se postupem času na obou stranách podsunula pod dvě kontinentální desky, až z ní zbyl úzký pruh (který nejspíš časem úplně zanikne), taks to myslel? To je možná roztomilé a neobvyklé, ale imho ne nereálné.
Myslím, že je to nereálně, protože by ten zbyteček desky byl prostě příliš prohnutý, ale by chtělo větší experty...:)
Že "oceánská deska" nemusí být čistě oceánská.
Mno, co si pamatuji, tak jsou oceánské a pevninské desky. Na obojích se vyksytují i případy opačného povrchu, ale gró je dané uspořádáním samotné desky.
A v editu jsem doplnil, že takovou desku vlastně i v současnosti máme, a to australskou desku, která se podsouvá pod Velké Sundy (a vytváří oceánský příkop).
No a teď se podívej na Tarii a Australii a zkus v daném místě najít nějaké podobnosti...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6103
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [svět] Taria

Příspěvek od boubaque » 31. 3. 2021, 11:53

Že "oceánská deska" nemusí být čistě oceánská.
Vallun píše:
31. 3. 2021, 11:12
Mno, co si pamatuji, tak jsou oceánské a pevninské desky. Na obojích se vyksytují i případy opačného povrchu, ale gró je dané uspořádáním samotné desky.
Tak to si pamatuješ velmi, velmi zjednodušeně, protože čistě oceánské desky jsou jen pacifická, filipínská, kokosová, Nazca (všechny v Tichém oceánu) a Scotia v jižním Atlantiku. Všechny kontinentální desky mají nějakou "oceánskou" část (třeba ta australská deska má toho oceánu hodně, i když je podle tvého dělení kontinentální, a pod Jávu a Sumatru se zrovna ta oceánská část podsouvá). A podobnost s Tarií nabízí třeba rekonstrukce nárazu Indie do Asie při postupném vzniku Himálaje, titbetské plošiny atd. (video cca 3:35–3:45).


EDIT: K hranicím na potůčcích a říčkách: Jenže v té mapě Tarie se nám nezdá to, že hranice jdou právě po těch velkých řekách. (A mimochodem, ve středověku a dřív byly nějaké potůčky každému ukradené – snad s výjimkou Rubikonu. Český les / Šumava a Bavorský les jsou jedno a to samé, kde přesně šla hranice, nikoho nezajímalo, pokud tam nestál zrovna hrad... a tam byl důležitý ten hrad.)
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 1331
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Jižák
Kontaktovat uživatele:

Re: [svět] Taria

Příspěvek od Selhan » 31. 3. 2021, 11:57

Sirien: Já se nechci hádat o to, že je to naprosto nesmyslné, zvlášť když bohužel nemám Tarii přečtenou. Díky za vysvětlení, ono určitě hodně záleží na tom, jak se vlastně ty hranice vytyčovaly, a neříkám, že ta mapa je "blbě". Jen že mi tohle přijde jako jediný prvek, kde bych to čekal opravdu nějak jinak. A myslím, že po pár stoletích by to tak i skončilo - je prostě praktičtější spravovat svět po údolích.

Vallune, v tom případě myslím, že sis špatně přečetl, co jsem psal. Ano, hranice může jít často podél potoka. To podle mě nějak neodporuje mému postoji, že je nestandardní, že se na probírané map hranice zarputile drží velkých řek a vyhýbají se horám.

A geografie je každopádně složitá věc, která se neřídí neporušitelnými zákony a pravidly. Řeky se nedělí - pokud se teda náhodou nějaké nerozdělí. Hory nejsou osamělé - pokud náhodou nějaká není osamělá. Města jsou na řekách - pokud náhodou nějaké není jinde. Vždy se dá mluvit jen o nějaké pravděpodobnosti - a smysl má řešit, jestli mapa není divná přespříliš, ne jestli není divná vůbec.
Mohl bych Vám něco říci o Markyho PbtA evangeliu?

Uživatelský avatar
Sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 7653
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Sirien » 31. 3. 2021, 12:28

Selhan: ok, nebudu tak kryptickej a zkusim z hlavy říct aspoň ty nejkritičtější historické okolnosti které vedly k tomu, že Taria vypadá tak, jak vypadá (podání je velmi zjednodušené):

Taria bývala zcela pod kontrolou draků bez jediného člověka. Před asi 700 lety do Tarie vtrhli vyhnanci a trestanci, kteří začali draky vyvražďovat. Což byla oboustranně likvidační soutěž. Lidem se povedlo ustanovit nějaká předmostí a tvrdě chráněné lokace - zejména v horách (taktické postavení proti náletům, jeskynní útočiště atp.)

Později když lidí fakt přibylo a získali většinovou kontrolu nad některými územími se draci hecli a začli se formovat do úderných letek, což na nějakou dobu obrátilo kartu. Sídliště v otevřeném terénu (ústí řek - hahahaha!) měla tendenci rychle lehnout popelem.

Překračování řek nebylo moc sranda, jakékoliv osídlení u břehu (nebo dokonce most) byl jasný cíl, brody tvořily takticky velmi slabá a nepříjemná místa.

Tohle ve velkém formovalo základní historické osídlení.

Na jihu v té zátoce se později děly nějaké další srandy, např. útoky rybolidí a jejich nájezdy skrze řeky do vnitrozemí. Na severu se děly také nějaké další srandy, jako vylodění barbarských hord pod vedením démony uctívajících (a přivolávajících) šamanů. V mezičase se děly nějaké srandy i ve vnitrozemí, např. když druidům hráblo, vyhlásili nezávislost a rozhodli se spojit Severní a Jižní hvozd dohromady (lidským osídlením mezi nimi tohle taky zrovna neprospělo, jak si určitě dokážeš představit). Taky tam byla nějaké série válek s tím východním královstvím které si Tarii nárokovalo zpátky (protože ji založili jeho vyhnanci a trestanci) - v jednu chvíli se jeho vojska dostala až do středu Tarie, kde nastal dlouhej stand-off (snad dokonce generační), během kterého kníže vybudoval skrz střed Tarie severo-jižní obranný val - gigantickou a bez magie neerealizovatelnou stavbu.

(Mimochodem Taria je sopečně aktivní, jak na severozápadě tak na jihu; hory na východě si nejsem jistý jestli jsou nesopečné nebo vyhaslé, to bych se musel podívat.)


Tj. nejstarší, ale také nejproblematičtější osídlení máš na jihovýchodě. Osídlení na jihu je o něco mladší, ale mělo historicky série tvrdých problémů (války s rybolidmi, výbuchy sopek...) Osídlení ve východních horách je velmi staré a velmi solidní, podpořené rozsáhlou těžbou. Ačkoliv osídlení Menida a okolí je staré, tak to území bylo dlouho velmi nestabilní (Menido jako hlavní město je poměrně moderní záležitost) - co pamatuju tak se to tam stabilizovalo až právě v době té války o nezávislost. Sever nad Severním hvozdem je pak málo osídlená divočina, kde nic moc neni a jsou tam velká území "nikoho".

(Pocestě jsem vynechal srandy jako příchod půlčíků, trpaslíky a jejich zábor kopců, elfy s kudůk havětí v jedněch skalách co magií, alchymií a terénem napárkrát vysvětlovali knížecím armádám, že se té své nezávislosti fakt jakože nevzdaj, nějaká povstání, nějaké náboženské války, nějaké srandy s piráty na jihu a se střídavými zábory těch ostrovů kvůli jejich ekonomickému potenciálu (perly, rybolov, perly, taktický význam kontroly moře, perly, perly, perly, nějaké korály, perly...), nějaké menší války s tím východním královstvím, nějaké pokusy o puč... a nevím co všechno dalšího.)
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 1438
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Vitus » 31. 3. 2021, 12:37

Siriene, díky za shrnutí a připomenutí - ještě i z dějin naší planety přidám, že někdy se nějaká sídla objeví na naprosto nevhodných místech prostě rozhodnutím někoho výše postaveného (příkladem budiž Petrohrad v Rusku) nebo z neznalosti (část prvních osídlení Evropanů v Americe nebo například všechny ty opuštěná středověká osídlení po našich horách, kdy stačilo jedno špatné léto a jedna krutá zima, aby i panstvo pochopilo, že ty pole nikoho neuživí). :)

EDIT: Chtěl jsem tím říct, že proto bych si jenom pohledem na mapu nedovolil rozporovat rozmístění kulturních prvků jako jsou osídlení, silnice, pole, hranice, hrady a podobně - to vše totiž vždy závisí na historickém, ekonomickém, kulturním, technologickém a další kontextech, které v prosté mapě většinou nejsou. ;)

Pepa
Příspěvky: 3141
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Pepa » 31. 3. 2021, 17:47

Mě by hlavně jako zajímalo, jestli je na té mapě k nalezení nějaký Arkham...

Uživatelský avatar
kin
Romikovec
Příspěvky: 593
Registrován: 31. 7. 2006, 23:00
Bydliště: Pilsen
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od kin » 19. 4. 2021, 20:56

Na steamu se objevil nový program pro online hraní rpg a vypadá moc nádherně.
Imho by v něm šli dělat i dost dobrý battlemapy pro tisk, ale ta grafika v online hraní je něco dost nevídaného. A možná by to nějaké streamery mohlo zajímat.

https://store.steampowered.com/app/720620/TaleSpire/
Long time no see...
Svoboda je mrcha, kterou je třeba šoustat na matraci z mrtvol. - američtí bohové
"My uncle put his ping-ping in my pa-pa." - kiss kiss bang bang

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 11135
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Ecthelion » 25. 4. 2021, 19:41

The Shimmering Peninsula
A land of beauty and wealth beyond measure ruled by the merchant princes of the Three Cities.
Obrázek
Mapu vytvořil Marc Moureau.
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

Uživatelský avatar
Lorwyn
Příspěvky: 752
Registrován: 30. 8. 2011, 13:17
Bydliště: Krajina snů

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Lorwyn » 4. 5. 2021, 14:54

Plánuju vytvářet fantasy mapu a hledám vhodný nástroj (free, kupovat to kvůli jedné mapě nechci). Potřebuju aby uměl následující:

- štětce nebo jiné nástroje na výrobu jednoduché mapy několika ostrovů
- nepotřebuju barvy, pokud tam budou, tak ať je možnost udělat je vyblité
- preferuju jiné vyznačení lesů a hor, než jako malé stromečky a malé špičky, ale nezabije mě to
- nějaký "ancient filtr" potěší

Co byste doporučili?
(zkoušela jsem azgaar, ale tam mi vadí že je to primárně na generované mapy, je to trochu overkill a nástroje jsou nepřehledné, navíc nevyužiju co všechno dělá sám)
Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá,
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.

Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 299
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Nordoslav » 4. 5. 2021, 17:04

Lorwyn píše:
4. 5. 2021, 14:54
Plánuju vytvářet fantasy mapu a hledám vhodný nástroj (free, kupovat to kvůli jedné mapě nechci). Potřebuju aby uměl následující:

- štětce nebo jiné nástroje na výrobu jednoduché mapy několika ostrovů
- nepotřebuju barvy, pokud tam budou, tak ať je možnost udělat je vyblité
- preferuju jiné vyznačení lesů a hor, než jako malé stromečky a malé špičky, ale nezabije mě to
- nějaký "ancient filtr" potěší

Co byste doporučili?
(zkoušela jsem azgaar, ale tam mi vadí že je to primárně na generované mapy, je to trochu overkill a nástroje jsou nepřehledné, navíc nevyužiju co všechno dělá sám)
Já používám inkarnate, má i free verzi a parchment style overworld mapa by mohla být přesně to, co hledáš (když přežiješ malé stromečky)

https://inkarnate.com/


EDIT: takhle vypadají parchment mapy:
Hexacrawl-old.jpg
Hraju a tvořím modul pro kampaň Za Ledovou zdí: http://hexcrawl.nord.ninja
Instagram pro Ledovou zeď: https://www.instagram.com/zazdiRPG/
FB pro Ledovou zeď: https://www.facebook.com/zazdiRPG

Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 1742
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od smrq » 13. 5. 2021, 17:42

Nemáte někdo zkušenosti, který program je vhodnější pro rychlé kreslení map?
Inkarnate nebo Dungeondraft.
Řekl jsem si, že do něčeho zainvestuji a oba se mi zdají v pohodě. Nevím, který zvolit. (Nebo nějaký úplně jiný?)
Radim "Smrk" Trčálek
Kdysi milec a překladatel WoD systému.
Dnes aktivně hrající Zapovězené země.

Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 299
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Nordoslav » 13. 5. 2021, 18:47

Mám obojí a obojí má svoje výhody a nevýhody.
Dungeondraft: lépe se kreslí zdi a vodní plochy + podvodní věci, zároveň se tam pěkně dá hrát s light sourcema a zdma co nepropouští světlo. Nabízí i export do černé a bíle, což na první poheld vypadá lákavě pro tisk, ale upřímně, výsledný efekt je hnusný
Onetime payment. Instaluje se.
Inkarnate: Všechno je stamp. I zdi. Což je občas pruda. Víc grafických prvků do základů s velkou úpravou tvarum, saturace, hue..... Overland i battlemap v jendom programu (Dungeondraft má dvojče Wonderdraft) . Výsledné mapy mi přijdou hezčí.
Monthly fee. Webová služba.

EDIT: Inkarnate mý výhodu, že si ho můžeš ošahat ve free verzi

Osobně bych volil Dungeondraft pro mapy pro VTT a Inkarnate pro všechno ostatní (což je ostatně i vidět, protože veškerá grafika co mám v modulech je v Inkarnate)
Hraju a tvořím modul pro kampaň Za Ledovou zdí: http://hexcrawl.nord.ninja
Instagram pro Ledovou zeď: https://www.instagram.com/zazdiRPG/
FB pro Ledovou zeď: https://www.facebook.com/zazdiRPG

Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 1742
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od smrq » 13. 5. 2021, 23:18

Nordoslav píše:
13. 5. 2021, 18:47
Inkarnate: Všechno je stamp. I zdi. Což je občas pruda. Víc grafických prvků do základů s velkou úpravou tvarum, saturace, hue..... Overland i battlemap v jendom programu (Dungeondraft má dvojče Wonderdraft) . Výsledné mapy mi přijdou hezčí.
Moc díky. Jen... Co je "Stamp"? A hezčí ti přijdou mapy z Inkarnate? Co jsem koukal na net, mně se právě líbí ta stylizace do ruční kresby v Dungeondraft.
Nordoslav píše:
13. 5. 2021, 18:47
Osobně bych volil Dungeondraft pro mapy pro VTT...
Co je VTT?
Radim "Smrk" Trčálek
Kdysi milec a překladatel WoD systému.
Dnes aktivně hrající Zapovězené země.

MarkyParky
Příspěvky: 11408
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od MarkyParky » 13. 5. 2021, 23:34

Stamp = razítko. Kreslíš tím, že "razítkuješ" předpřipravené objekty z nějakých knihoven.
VTT = Virtual Table Top.

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů