Váš názor na {insert problem here}

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
skew
Příspěvky: 2519
Registrován: 30. 1. 2008, 18:25
Kontaktovat uživatele:

Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od skew »

Manuál k použití:
  • Postněte nějaký problém, záležitost, nebo třeba nějakou osobní zkušenost z některé vaší hry.
  • Zeptejte se na názor ostatních na danou věc.
  • Reagujte na otázky ostatních.
  • Pointou každopádně je, že daná záležitost nemá potenciál uživit samostatnou diskusi - tohle téma má zastřešovat právě ty témata, kvůli kterým vám ani nestojí za to zakládat vlastní, protože by pravděpodobně shořela jako papír.
  • Pokud se jak na potvoru diskuse rozproudí, asi nebude od věci odstřihnout ji do samostatného tématu (nebo preventivně založit nové).
Where thou'rt cut off upon thy neck, kind brother, the falling of one head lifts up another.

I know this, which I never learnt in schools, the world's divided into knaves and fools.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od KDolecek »

Máte nějak stanovenou hranici (nebo rule of thumb) pro to, kde je odpověď "Moje postava by tohle ne/udělala?" přijatelná/produktivní a kdy vysírací?
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Selhan »

To se dá vyřešit nějakým jednoduchým pravidlem? Mně to přijde hrozně závislé na kontextu. Když hraju Dogs in the Vineyard, kde je to tak nějak hlavní pointa hry, tak to mám určitě jinde než když hraju 5e...
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 749
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Nordoslav »

Já jsem s tím měl problém u jednoho hráče, který strašně řešil chování své postavy aniž by bral v úvahu social contract a tam je pro mě asi ta hranice. Social contract považuju za asi nejdůležitější element u stolu a tohle ho nesmí porušovat. (Samozřejmě social contracz může být renegotiated, ale to už zabíháme někam úplně mimo)
Za tento příspěvek děkují uživateli Nordoslav:
Selhan
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
:!: Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
:!: Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
:!: Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.

:arrow? Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
:arrow? A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od KDolecek »

Selhan píše: 2. 12. 2021, 11:55 To se dá vyřešit nějakým jednoduchým pravidlem? Mně to přijde hrozně závislé na kontextu. Když hraju Dogs in the Vineyard, kde je to tak nějak hlavní pointa hry, tak to mám určitě jinde než když hraju 5e...
Nehledám nějaké normativní pravidlo. Spíš mne zajímají názory, zkušenosti, pohledy. Jestli se ti to liší v závislosti na hře, tak budu rád za příklady. Je to jen téma, nad kterým te´d přemýšlím pro svou hráčskou potřebu.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Markus »

Za mě je fráze „Tohle by moje postava neudělala“ nasírací ve chvíli, kdy se tím hráč vyřazuje ze hry.

„Tohle zní jako fascinující dobrodružství a jako hráče by mě zajímalo, ale moje postava by tam nikdy nešla.“

No tak si proboha změň postavu!!!

Obecně mě irituje hraní zbabělců a přehnaně opatrných postav.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15030
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Pieta »

KDolecek píše: 2. 12. 2021, 11:48Máte nějak stanovenou hranici (nebo rule of thumb) pro to, kde je odpověď "Moje postava by tohle ne/udělala?" přijatelná/produktivní a kdy vysírací?
A nejsou to tak trochu dva různý případy?
"To by moje postava neudělala" typicky znamená "někdo nebo něco mě nutí dělat věci, který mě nebaví nebo který dělají z mojí postavy někoho, za koho nechci hrát".
"Moje postava by to udělala" bývá zase "neuvědomuju si, že nás tu hraje několik a tak je třeba se aspoň nějak přizpůsobit, aby to společně fungovalo".

Občas se to potká někde uprostřed, ale často je to dost ostře jedno nebo druhý, a tudíž to vlastně znamená něco úplně jinýho, ne? U prvního je to spíš pocit deprotagonizace nebo rozbití fikce vnějšíma zásahama, to druhý zase neschopnost uvědomit si, že jednou z možných reakcí na "takhle chci svou postavu hrát" je "nechceme hrát s někým, kdo chce takhle hrát svou postavu", že svoboda jednoho hráče končí tam, kde to kazí zábavu druhýmu.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Jerson »

KDolecek píše: 2. 12. 2021, 11:48 Máte nějak stanovenou hranici (nebo rule of thumb) pro to, kde je odpověď "Moje postava by tohle ne/udělala?" přijatelná/produktivní a kdy vysírací?
Asi si neuvědomuju, v jaké situaci by tuhle větu hráč řekl, máš nějaký příklad? Jediné co mě napadlo bylo, že se Logově postavě moc nechtělo vracet do města, ze kterého musel předtím utéct, nicméně jak píše Markus - u postav v Omeze se už při jejich tvorbě předpokládá, že právě tohle budou dělat.
Uživatelský avatar
Lorwyn
Příspěvky: 783
Registrován: 30. 8. 2011, 13:17
Bydliště: Krajina snů

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Lorwyn »

- Pokud to jde proti dohodě, kterou máme o designu, tématech a bezpečnosti.
- Pokud to blokuje hru. To bývají většinou ty zbabělosti, sice to spadá pod první bod, protože jedna s věcí na kterých jsme se dohodli je "postavy mají povahu/důvody která umožňuje strkání nosu do divných, nebezpečných a nadpřirozených věcí", ale asi si to zaslouží vlastní bod. Nutno říct, že v mé hře o smrti nebo celkově vážných následcích pro postavu rozhoduje hráč, takže strachem o postavu to není (ale v současné hře se mi to zatím stalo jen jednou).
- Když vypíná hru jinému spoluhráči - opět to asi spadá pod první bod, ale umí to být sneaky. Hráváme různé okultní postavy s velice různorodými názory a konflikty mezi postavami jsou ok, ale měly by být zajímavé, ne destruktivní.
Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá,
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.
Jezus
Příspěvky: 2601
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Jezus »

Tématu jsem si všiml poprvé v kontroverzi, ale repostnu svůj postřeh i sem, kam asi i víc patří:

Na tohle mám vážně rád mechaniku z DrD2. Máš "Vliv", který lze poněkud vulgárně interpretovat jako "sociální HPčka". Pokud by něco tvá postava neudělala a mechanika říká, že se k tomu schyluje, tak ho koukej vyčerpat. Nebo "zjizvit" = traumata a sociální problémy způsobené tvým lpěním na tvých vlastních principech.

A "paladinové" apod. si mohou vzít Dovednost, která jim zvedá šanci zůstat pevní v ideálech (odolávat snáze). Nebo si to mohou vzít hráči "tvrdohlavých postav," čímž právě vystihnou, že "má postava by nikdy..."

Na druhé straně občas taky argumentuju, že k něčemu (za daných podmínek) nelze postavu donutit/přesvědčit. Stejně jako nelze shodit ze srázu protivníka, když nikde není ten sráz. Ale tak tam je to zase o tom, fikčně tu postavu/protivníka k hraně toho srázu dostat, že?

Jinak jak tu řekli ostatní:
- "moje postava by nikdy" není obecně až takový problém, pokud neblokuje hru. A je fér říct: "Nechci hrát vraha a hra se ho ze mě pokouší udělat. Chápu, že pro někoho to může být zábavné odehrávat, ale ne pro mě." Pokud na to má hra mechaniku (viz výše), je to v pohodě, protože pak se hraje "co je postava ochotna snést místo toho".
- "moje postava by (byla dick)" je horší. Tam je to fakt o sociálním kontraktu aka "nehraješ sám, ale s takovou brzo budeš!" a moje nové oblíbené (čteno na internetech): "tvoje postava je možná dick, ale ty ses jí rozhodl hrát."
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Selhan »

Tohle už je podle mě rovina, u které nemá smysl bavit se v obecných pravidlech, protože to záleží na hře a na preferenci. V OSR paradigmatu, kde máš postavu jako thin-agent a celé je to o naprosté přednosti player's agency je to jiné než v, dejme tomu, Call of Cthulhu. Řečeno jinak: Hrát postavu jako někoho nad kým nemám jako hráč plnou kontrolu je jiný typ zábavy - a přijde mi naprosto validní, že to někdo takto nechce hrát.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Jerson »

Otázka na hráče:

Jaké věci vám vadí nebo váš dokonce štvou na Vypravěči, případně které věci vám vadily v minulosti? A jak jste je vyřešili - Vypravěč, změnil přístup, zvykli jste si, změnili jste Vypravěče?
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Markus »

Snažím se odpovědět... ale asi nemám moc jak, protože všichni lidi, se kterými jsem v poslední době hrál, byli z RPG fóra, takže jaksi „poučení“. S ničím, co by mě vyloženě štvalo, jsem se dlouho nesetkal.

Napadá mě jedině skoupost na informace. Když musíš informace z GMa tahat jako z chlupaté deky. Přenáním, ale příklad:
- „Vejdeme do místnosti.“
- „Jste tam.“
- „A můžeš nám ji popsat?“
- „Nic zvláštního, běžný nábytek, nedojedené jídlo na stole.“
- „Je tam nějaký východ?“
- „Ano, jedny dveře.“
- „Jsou něčím zajímavé?“
- „Někdo za nimi volá o pomoc.“
- „A tos to nemohl říct rovnou?!“

Je to frustrující, protože bych si představoval něco jako.
- „Vejdeme do místnosti.“
- „Vešli jste. Je tam běžný nábytek, nedojedené jídlo na stole. Protější dveře jsou zavřené a někdo za nimi volá o pomoc.“

Ale to je v zásadě jenom taková procedurální drobnost.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 2):
Quentin, MarkyParky
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od MarkyParky »

Bagrování.

Přiznaný railroad mi nevadí.
Iluzionismus mi nevadí.

Ale bagrování mi spolehlivě zkazí hru.


EDIT: Jo a co s tím dělám?
Typicky mám nízkou investici do kampaní s cizími GMy (jsou to oneshoty nebo minikampaně), kde je šance že na někoho bagrujícího narazím. Tak často konfrontuji bagr i za cenu smrti vlastní postavy .. a pak se koukám, jak se GM kroutí, když mi ji nechce zabít/skončím, když ji fakt zabije.

Jo, asi je to ošklivé a bylo by lepší si promluvit, ale tahle reakce je taková nějaká ... dlouhou zkušeností vypěstovaná.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Markus »

Marky, a co přesně v tomhle kontextu znamená „bagrování“?
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od MarkyParky »

Bagrování pro mne je, když ti GM staví mechanicky nepřekonatelné mantinely, aby tě udržel na kolejích.

Např. dostaneš za úkol infiltrovat hrad. Zdánlivě máš možnost volby libovolného postupu, ale všechny hráčské nápady jsou negovány silnou opozicí a ve skutečnosti se trefuješ do autorského řešení, které jediné je průchozí.


Srovnej s přiznaným railroadem - GM ti rovnou řekne, kudy máš jít - a iluzionismem, kdy ti GM nechává dojem úspěšné volby, ale na svoje koleje tě přivede skrytě.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů