Váš názor na {insert problem here}

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
skew
Příspěvky: 2519
Registrován: 30. 1. 2008, 18:25
Kontaktovat uživatele:

Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od skew »

Manuál k použití:
  • Postněte nějaký problém, záležitost, nebo třeba nějakou osobní zkušenost z některé vaší hry.
  • Zeptejte se na názor ostatních na danou věc.
  • Reagujte na otázky ostatních.
  • Pointou každopádně je, že daná záležitost nemá potenciál uživit samostatnou diskusi - tohle téma má zastřešovat právě ty témata, kvůli kterým vám ani nestojí za to zakládat vlastní, protože by pravděpodobně shořela jako papír.
  • Pokud se jak na potvoru diskuse rozproudí, asi nebude od věci odstřihnout ji do samostatného tématu (nebo preventivně založit nové).
Where thou'rt cut off upon thy neck, kind brother, the falling of one head lifts up another.

I know this, which I never learnt in schools, the world's divided into knaves and fools.
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1750
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Corny »

Asi záleží hodně, co za hru chystáš. Budu dělat úplně jiný prep hru od hry, zápletku od zápletky. Většinou dělám jedno hlavní NPC a jedno vedlejší, případně jestli mě napadnou nějaké podstatné osoby. Víc dělám jen, když připravuji něco víc sociálního, kde na postavách záleží. A i tak jim jen napíšu nějaký dvou heslový prompt a nic víc. Rozhodně bych nedělal na cokoliv víc jak cca 8-10 NPC, a i tak už bych měl chuť spíš sáhnout po nějakém náhodném generátoru či tabulce.
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22624
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Jerson »

Bifi píše: 2. 6. 2023, 15:24 Urob zopár "floating" charakterov (napr. "X je družný, s mnohými spoločenskými kontaktami, v poslednej dobe viac a viac pije atď. atď."), ktoré vieš na mieste len obaliť nejakou spoločenskou príslušnosťou alebo priradiť konkrétnu rolu/ciele.
To by mi asi nesedělo :-) Mám třeba napsáno, že na vzducholodi bude celkem 20 mágů / okultistů / paravědců. Tak jsem si napsal všechny možné magické praktiky a postupy, kterých bylo asi 30, pak jsem si vygeneroval 12 jmen a ty praktiky jim připsal. 5 okultistů budou hráčské postavy a 3 si nechávám otevřené.

Podobně tam vedle okultistů je 20 dalších cestujících že tří skupin, takže 6 - 8 na skupinu. Mám z každé skupiny 4 - 5 lidí - každý na opět trochu jiný úkol, přístup a cíl.

U technické i důstojnické části posádky mám jen seznam jmen, a kabinový personál jako stewardy a kuchaře nemám vůbec, ty bych musel dodělávat.

Nicméně z těch cestujících žádní dva nejsou zaměnitelní. A někteří taky mezi sebou mají nějaké vztahy. To bych improvizovat nechtěl, v tom bych se asi snadno zamotal.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20997
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Markus »

Jaký je váš názor na...

... proč se nehrajou staré hry (a jejich doplňky)?

Je to samozřejmě trochu nadsázka (trochu se hrajou), ale stejně je cítit spíš honba za novými než zájem o objevování starých.

Proč kdykoli vyjde něco nového od Free League, lidi to hned kupujou a běžej hrát? Proč třeba hrajou Coriolis, ale ne Traveller?

Proč hrajou Goblin Quest, ale na Paranoiu si nikdo nevzpomene?

Proč básní o City of Mist, ale o Unknown Armies jsem neslyšel, co je rok dlouhý?

Proč pátá edice Vampire, ale ne pátá edice Ars Magica?

Ptal bych se i na takové věci, jako proč třeba Lost Mine of Phandelver patří k nejznámějším dobrodružstvím, zatímco o legendárním Griffin Mountain nikdo neví, ale tam je to zjevně navázané na předchozí otázku o oblíbenosti jádrových her.

Tohle nemá být těžká, provokativní ani vědecky-analytická otázka. Zajímá mě prostě... jaký je váš názor.
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6945
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Antharon »

pretoze nove veci su new and shiny :)
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7501
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Bifi »

Jeden dôvod je aktívny support (t.j. že sa k hre niečo vydáva a je "oficiálna autorita", ktorá na hru dozerá).
Ďalšia je komunita okolo (a identita), "vibe"/hype a komunikovateľnosť.
Navyše ten "vibe" (že sa hra hrá a je všade) je dojem, ktorý cielene vytvára (social media) marketing vydavateľov, don't fall for it.

Ale nemyslím si, že máš v základnej téze nutne pravdu. Podľa mňa sa deje aj v hrách to, čo sa deje so Spotify v hudbe. A síce, že sa vyrovnáva hracie pole pre staré a nové produkty. Vezmi si, že pre dnešného dvadsiatnika nie je medzi 3. edíciou a AD&D 1e rozdiel - obe sú staré hry. A možno sa obe hrajú... Akurát tam nevidíme čísla v porovnaní s novými.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Mag
Příspěvky: 68
Registrován: 24. 8. 2022, 19:51
Bydliště: Plzeň

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Mag »

Protože je vyšší šance že nový věci budou mít víc zahlazený mechaniky, sazbu, bude snažší se v nich vyznat, pochopit je, najít aktivní komunitu...
Za tento příspěvek děkují uživateli Mag tito uživatelé (celkem 2):
Bifi, Sparkle
„Každý, s kým se v životě potkám, mě v něčem předstihuje. Tak se od něho učím.“
Pravidelně vedu: Svitky Hrdinů
Zápisky z hraní: UVG
Pravidelně hraju: Zapovězené země
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 927
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od KDolecek »

Přestože se snažím vracet i ke starším hrám, tak jedním z aspektů je pro mne jednoduchost orientace v produktu. Free League vydali hru? Objevilo se nové PbtA? Nejspíš je to jedna, nebo tři knihy a jedna relevantní edice. Návrat k Paranoie nebo World of Darkness pro mne znamená bolehlav ze snahy pochopit edice, reedice, produkty, zjišťování, co vlastne mám hrát a kde to sehnat.

A v podpoře toho, co padlo přede mnou, je v tom určitě i časová investice obecně. I lidi co hrají hodně, hrají jen pár různých her.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16465
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od MarkyParky »

Proč hrajou Goblin Quest, ale na Paranoiu si nikdo nevzpomene?
Protože jsem si potřeboval oddechnout a u příležitosti vzácné RPG pozitivní návštěvy si dát něco hodně odlehčeného, GM less, co se vejde do tří hodin, a Goblin Quest jediný prolezl filtrem?

Občas je to prostě o tom, že víc her = širší nabídka = větší šance že ti třeba novější kus víc sedne do toho, co chceš hrát.
Uživatelský avatar
Herald pravdy
Příspěvky: 86
Registrován: 27. 10. 2022, 09:23

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Herald pravdy »

Protože nové hry je jednodušší sehnat/koupit.
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1750
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Corny »

Já klidně i nadrzo řeknu, že nové kvalitní hry jsou často znatelně lepší, než ty staré, na kterých jejich autoři vyrůstali a tak se mohli poučit z chyb svých předchůdců.

Skoro bych si i troufal říct, že poměr "kvalitní hry/špatné hry" je mezi těmi moderními přecijen lepší, než u těch starých.
Za tento příspěvek děkují uživateli Corny:
Mag
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20997
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Markus »

Mag píše: 4. 6. 2023, 14:37 Protože je vyšší šance že nový věci budou mít víc zahlazený mechaniky, sazbu, bude snažší se v nich vyznat, pochopit je, najít aktivní komunitu...
Nevím, taky jsem kdysi věřil v lineární pokrok, ale myslím, že je to víra dost ošidná. Možná platí, dokud uvažujeme o hrách 70. a 80. let, mooožná i 90., kdy už jenom technologie sazby a práce s informacemi udělala od té doby ohromný pokrok. A trvalo nějakou dobu, že byly „vynalezeny“ pestřejší možnosti mechanik než jenom matfyz simulátor. Nicméně pamatuju už dost dlouho na to, abych věděl, že v posledních dvaceti nebo minimálně patnácti letech to spíš neplatí a nějaké dramatické skoky v kvalitě her fakt nevidím. Čím jsou dnešní hry zahlazenější sazbou než třeba Mouse Guard (2008), elegantnější v mechanikách než třeba InSpectres (2002)? (Lovím fakt úplně náhodné tituly).

I kdybych připustil, že průměr se kvalitativně posouvá (jsem k tomu trochu skeptický, tak dejme tomu, že když už, tak pomalu :>;o) ), tak v minulosti jsou kvalitní nadčasové hry, kterým dnešní náhodný hack PbtA nebo průměrná nepodporovaná hra od Free League nesahají po paty. Nebo věříme, že dnešní průměr je výš než vrcholy minulosti?

Spíš bych hledal odůvodnění v té komunitě. O nových hrách co chvíli někdo mluví, napíše o nich, poreferuje ze hry, lidi to navnadí. Když tuší, že o „staré hře“ už se nikdo moc nebaví, opustí jako krysy potápějící se loď a skočí na novou. A takhle to jde v čase, lodě/hry se potápějí, hráči skáčou na nové a nové.

Kolik lidí bude za pět deset let hrát Blade Runner nebo The Witcher RPG? Skoro jistě přeskáčou na nějakou novější loď.

Kvalita v tom podle mě má roli spíš zanedbatelnou, vítězí novost.

Zajímavé je, že to skákání na nové lodě funguje jen jedním směrem v čase – na novější hry. Ale nezaznamenal jsem, že by najednou někdo odněkud vytáhl něco z roku 2000 a vzniklo kolem toho nové nadšení. (Snad s výjimkou OSR, ale i tam se houfně skákalo až na „nové“ hry, ne na ty původní tituly.)

Touhle otázkou nesleduju asi nic jiného, než že je mi líto všech těch nejlepších starých her, dobrodružství a jiných produktů, na které si dneska nevzpomeneme, protože jsme příliš zaměstnaní novějším průměrem.
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1750
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Corny »

Nevím, jestli jsi si na podporu svého argumentu vybral zrovna dobré příklady, jelikož Mouse Guard zrovna je RPG, na které jsem téměř univerzálně slyšel špatné zkušenosti a většina hráčů, co znám a měli s ním co dočinění, se shodla na tom, že je ta pravidla odradila (přestože třeba mě se ta pravidla líbila a osobně si myslím, že ten setting emulují dobře).
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20997
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Markus »

Ale zrovna sazbu a informační design má Mouse Guard perfektní. Před 15 lety.
Mag
Příspěvky: 68
Registrován: 24. 8. 2022, 19:51
Bydliště: Plzeň

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Mag »

Markus píše: 4. 6. 2023, 15:36 Touhle otázkou nesleduju asi nic jiného, než že je mi líto všech těch nejlepších starých her, dobrodružství a jiných produktů, na které si dneska nevzpomeneme, protože jsme příliš zaměstnaní novějším průměrem.
Tak ty (nejenom) kvalitní staré hry se pořád hrajou. Polaris je rok vydání 2005. Mountain Witch to samé. Spousta lidí ještě pořád hraje starý DrD. Co mi spíš přijde je to, že každá nová hra prošla nějakou iterací kdy kolem ní vzniklo nadšení, lidi jí vyzkoušeli a buď zjistili že je kvalitní a tak se k ní lidi občas vrátí a nebo skončila v zapomnění dějin bez nějaký komunity a podpory kterou ty nový hry mají, prootže jsou nový a tak je zkouší spousta lidí, protože co kdyby náhodou byly lepší než to co znají doposud.
„Každý, s kým se v životě potkám, mě v něčem předstihuje. Tak se od něho učím.“
Pravidelně vedu: Svitky Hrdinů
Zápisky z hraní: UVG
Pravidelně hraju: Zapovězené země
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3832
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Selhan »

Protože mají reklamu a komunitu, jsou k sehnání a jsou to lepší hry.

A teda všechny tvé příměry snad krom Coriolisu a Travelleru jsou jablka s hruškami.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Jezus, Markus, Pieta, Semrush [Bot] a 8 hostů