GURPS: všeobecná diskuze

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21028
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!

GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Markus »

ObrázekObrázekObrázek
Rodina her, jejíž ideou je nabídnout komplexní realistický systém, ve kterém bude možné hrát veškeré žánry a prostředí od lovců mamutů přes středověké rytíře až po mezihvězdné války a cestování v čase. Postavy se tvoří bodovým nákupem, kdy hráči investují body do pořízení výhod a dovedností, a naopak můžou dostávat další body za to, že si dobrovolně vezmou různé nevýhody a postihy. Modulární jádro hry pak obsahuje další pravidla „na všechno“, všechně všech možných forem boje chladnými i moderními zbraněmi, technologie všech úrovní civilizace, ale i magii nebo psioniku. Jednotlivé edice se liší konkrétními čísly a pravidly nebo výběrem toho, co je obsaženo v základní sadě, ale principy zůstají stejné.
Anotace jednotlivých edic v Databázi RPG:
:arrow? GURPS (1e, 2e)
:arrow? GURPS (3e)
:arrow? GURPS (4e)

Existuje taky několik samostatných her založených na GURPS (vycházely pod značkou Powered by GURPS):
:arrow? Hry založené na GURPS 3e
:arrow? Hry založené na GURPS 4e

Starší (dnes už zamčené) diskuze:
:arrow? Vyvažování v GURPS
:arrow? GURPS 4e vs. 3e
:arrow? Zjednodušení GURPS
:arrow? Je GURPS jednoduchý, nebo zbytečně komplikovaný systém?
:arrow? Srovnání 3. a 4. edice (opět)
:arrow? O GURPS obecně ... (2) - hodně stará diskuze
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1650
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Passingby »

Markus píše: 14. 10. 2021, 13:00 Ten GURPS je pro mě dobrý závan nostalgie. Kdysi jsme to hráli a taky jsem četl spoustu různých rozšiřujících příruček pro tuším třetí edici... různí GURPS vikingové, GURPS středověk, GURPS upíři, GURPS cokoli. Existují věci jako GURPS Traveller, GURPS Zeměplocha atd...
Jo, jo, příručky se četly skvěle. Bohužel jsme je tehdy (konec 90tek) museli shánět tak, že si myslím ještě teďka k většině z nich plus mínus pamatuju, jak jsem se k nim tehdy dostal, i když už jsem je všechny dávno prodal :D

Ty historické se u nás sháněly dost blbě, protože zpětně mám pocit, že pražský Warlord (až na pár výjimek jediné místo, kde byly GURPSy k dostání, nebo aspoň o kterém jsem tehdy věděl, a bylo tam na výběr z víc, než dvou knížek) sem vozil jenom kusy, které borci pobrali v nějakých bargain binech za pár šupů... (Třeba ještě někdy 1998/1999 jsem tam viděl GURPS Space Adventures, které vyšly někdy v roce 1991, a myslím, že i Space Atlas z podobné doby... Ale asi jim křivdím a bylo to tím, že jsem se tam dostal jenom jednou za čas a nejzajímavější kousky měli v tu dobu už prodaný.)

K té třetí edici toho byl kotel, někde psali, že snad 130 příruček... Vikingové, Keltové, Egypt, starověké Řecko, Řím, Čína, Japonsko, Indie, středověký Rusko, Aztékové, divokej Západ, Swashbucklers (3 mušketýři, piráti, atd.)... Později měli i nějakou sérii pro 2. světovou... Zkrátka prokletí vydavatelů - musejí vydávat, vydávat a vydávat. Teď už myslím jedou tak akorát karty Munchkin... Ale většinu (nebo možná i všechno) ještě pořád prodávají aspoň jako PDF. A CRPG Fallout původně mělo být postavený na GURPS, ale Stevovi (který vydal Car Wars a GURPS Autoduel, takový Mad Max) se prý nelíbilo, že je v něm moc násilí, tak z toho na poslední chvíli vycouval.

Z toho, co se ke mně dostalo se mi docela líbil GURPS CthulhuPunk, kombo cyberpunku a Cthulhu Mythos, nebo GURPS Religion, i když to bylo spíš na počtení, něž že by se z toho něco dalo rychle a jednoduše použít do hry.

(shit, zase wall-of-text... :wink: )
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1650
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Passingby »

Lehký obskuristán z temných hlubin 80. let minulého století :wink:

GURPS Man-to-Man bylo v podstatě první vydání pravidel GURPS. Protože SJG chtěli stihnout udílení cen Origin 1985, ale neměli ještě hotový celý Basic Set, vydali to aspoň ve zredukované variantě jako pravidla bojové "deskovky" s RPG prvky. Přímo pro Man-to-Man vyšel jediný doplněk, jednoduchá kampaň Orcslayer. Protože je to tak zjednodušené (pravidla mají 60 stran), může to posloužit jako dobrý přehled pravidel GURPS (a dost obrázků přežilo až do GURPS 3e - a možná i texty a tabulky, ale to si už fakt nepamatuju, abych to mohl posoudit :D ).

GURPS Man-to-Man
GURPS Orcslayer

(Jinak tohle fyzicky nemám, a ani jsem to fyzicky nikdy neměl/neviděl.)
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21028
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Markus »

Díky. Tyhle náhodné střípky z historie RPG mě baví, kor když jsou tak detailně popsané jako to od tebe. Tak jsem se opět dozvěděl něco nového: že GURPS vyšel původně jen jako souboják s rubací kampaní. Aby se stihly ceny! :) A střípek po střípku skládáme tu historii do databáze.

Doplnil jsem obligátně anotaci pro svět Yrth, třeba se ještě někdy bude hodit.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1650
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Passingby »

Pro Yrth tam myslím zas tolik příruček neměli. Mám v plánu postupně ke GURPS zadávat anotace spíš exotičtějších věcí, ať si trochu počtete. Vydali dost jednopříručkových světů a předlohy pro některé z nich vyšly i v češtině - Svět čarodějnic od André Norton, Planet of Adventure od Jacka Vance (ale tam myslím není ta "slavná" Vancovská magie, ta je myslím v Dying Earth), Planet Krishna od Sprague de Campa, New Sun od Gene Wolfa, Myth podle (teď už asi dost starých) počítačových her... Uplift myslím taky vyšel i česky... A pak různý svoje originální - dark fantasy Mad Lands, mad maxovský Autoduel, terminátoroidní Reign of Steel, Ogre s obříma megatankama... Akorát jsem nic z těch předloh nečetl, tak se to bude muset kdyžtak komunitně doladit.

EDIT S těma cenama si vlastně nejsem úplně stopro jistý, jestli to bylo jenom kvůli prezentaci na veletrhu/conu Origin, nebo kvůli cenám, co se na něm udělovaly. Ale každopádně měli nahypováno a pak nestíhali, to se stává... :-)
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1650
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Passingby »

(Další trocha zaokrajového obskurního spamu... GURPS Space Adventures jsem kdysi dávno viděl a prolistoval, takže ty v ČR být můžou, ale jestli se sem někdy dostalo i něco dalšího, netuším.)

Pro zajímavost (a původně pro MarkyParkyho generátor náhodných modulů) jsem zadal stará dobrodružství pro GURPS, co vyšly na začátku 90tek. Pro 3e je to skoro všechno, co vyšlo v papírové podobě (SJG dobrodružství skoro nevydávali, později se asi objevilo i něco jenom v PDF). Chybí nějaký horror (Zombietown, USA a Flight 13) a ještě nějaké další drobnosti, ale něco z toho byly gamebooky (třeba 4 dobrodružství ke Conanovi).
Je to dost hardcore old-school/mid-school (detaily v klasifikaci jsou pod moji rozlišovací schopnost, sorry), takže se to v kuse čte sice relativně dobře, ale hrát se to podle mě musí blbě (resp. vyžadovalo by to brutální přípravu a výpisky).

Konkrétně:
  • wall-of-texty, ve kterých se ztrácejí podstatné informace (i když je tam snaha rozdělit to nadpisy a sidebary do zvládnutelnějších sekcí)
  • není hned poznat, kolik je tam scén/lokací/situací atd. a jak dlouho by mohly trvat
  • není hned vidět, co je pro hráčee, nebo co je backgroundová informace a co je přímo ke scéně/situaci/místu
  • některé části se mají hráčům přečíst a jsou kurzívou, ale ani to není úplně dodržované a texty pro hráče bývají zahrabané v hlavním textu
  • zalomené je to, jak to vyšlo, takže scéna/lokace může být přes několik dvoustran a začínat nebo končit v půlce stránky (na moderní dvojstránkový design to nemá ani náhodou)
  • často je tam kotel "kulturních" informací a "roleplaying" - když to přeženu - pak spočívá v tom, jestli postavy napřed pozdraví a pak si sednou, nebo si napřed sednou a pak pozdraví (a některá dobrodružství na tom, zdá se, i dost staví, ale to možná přeháním)
  • pár (2?) dobrodružství má "odlehčenou" a "humornou" náladu...
  • a mapy jsou většinou pěkně hnusný (což ještě umocňuje to, že jsou na hex-gridu)...
Na druhou stranu se mi zdálo, že to často jsou takové minisandboxy s různými randomizátory (reakce, setkání, události), takže i když mají nějaké mantinely, hráči by mohli mít relativně volnost v tom, jak je projdou a mohlo by tam být dost informací a podnětů, aby se daly rozšířit na kampaně (ale zase, formát a sazba to dost zabíjí). Ale jsou tam i rady k nabagrování zpátky do dějové linky atd., kdyby to bylo potřeba.

Pár těch příruček jsem fakt zhruba prošel, ale pak už jsem se na to... rezignoval, a jenom jsem plus mínus opsal blurb ze zadní strany a info ze začátku dobrodružství.

EDIT Přidaný Time Travel Adventures a seznam přeskládaný podle roku.
Naposledy upravil(a) Passingby dne 31. 1. 2022, 00:38, celkem upraveno 1 x.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21028
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Markus »

Pěkná práce. Moc pěkně zpracované anotace se spoustou informací. Až mě to místy nalákalo a říkal jsem si, že to vlastně zní dost zajímavě. :)

Je mi skoro líto, že tyhle věci budou ležet zaprášené v databázi a (nejspíš) si je nikdo z nás nikdy nezahraje a nepoví o nich ostatním. Jenom ten Marky a jeho kampaň "hraju náhodné moduly" mi dává malou naději, že se jim dostane trocha lásky. (Bohužel Marky už má teď vybráno tolik dobrodružství, že moc nových už asi nepřidá.) Zdalipak mi bychom tady neměli udělat nějaké nové kolo Sirotčince, a tentokrát se zadáním: klikni v Databázi na náhodné dobrodružství a odehraj to. :)
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16480
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od MarkyParky »

Jojo, my teď budeme muset chvíli mapu čistit.

Ale i tak děkuji.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1650
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Passingby »

MarkyParky píše: 30. 1. 2022, 13:00 Jojo, my teď budeme muset chvíli mapu čistit.
Původně jsem začal s tím, že by mohlo být zajímavý vidět, jak to předěláš do fantasy, ale pak mi přišlo, že bys s tím měl kotel zbytečné práce. Proto jsem taky sepisoval ty obecný problémy, ale ty jsou asi pro moduly z té doby běžný a kdoví, třeba by to bylo i o něco lepší než ty WoDečka.

Ale jak psal Markus, ty dobrodružství kolikrát vypadají zajímavě a je škoda, že jsou psaný tím 90kovým stylem. I když v pár review, co se ještě dají najít po netu mají spíš průměrný hodnocení.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16480
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od MarkyParky »

No, tak dneska jste si odhlasovali W, což je celkem blízko k okraji mapy, takže nakonec dogenerovávat budu.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21028
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Markus »

Věděli jste, že... GURPS stále žije?

V posledních dnech jsme s Passingbyem procházeli samostatné hry založené na GURPS. Vyšlo jich překvapivě dost, i když je docela zmatek v tom, co vlastně chápat jako samostatnou hru. Vycházely pod značkou Powered by GURPS. Obvykle obsahují zjednodušená pravidla GURPS Lite, někdy přiložená jen jako dodatek na konci knihy – takže jsou to vlastně běžné GURPsové sourcebooky s přilepenými pravidly. Nicméně Steve Jackson Games je obvykle prezentovali jako samostatné hry s tím, že GURPS k nim nepotřebujete. Zjevně se snažili nalákat nové hráče a neodstrašit je komplexními pravidly.

Jiné hry mají pravidla GURPS plně integrovaná do textu a vypadají tak, jak byste čekali – nejdřív tvorba postavy, pak vysvětlení různých schopností, pak vysvětlení boje... To už vypadá jako běžná samostatná hra.

Všechny mají společné to, že jsou s GURPS vzájemně kompatibilní a umožňují volně přebírat obsah (výhody, nevýhody, dovednosti...) napříč mezi hrami – takže hranice mezi tím, kde končí GURPS a začíná některá z jeho adaptací, je velice mlhavá.

Tady je přehled:

:arrow? Hry založené na GURPS 3e
:arrow? Hry založené na GURPS 4e

A pro zajímavost ukázka toho, jaké GURPSovské hry vyšly v relativně nedávné době – na důkaz tvrzení, že GURPS nikam nezmizel. 8)


Obrázek

:arrow? Discworld Roleplaying Game (2e) (2016)

Zeměplocha, tady asi není co dodat.


Obrázek

:arrow? Dungeon Fantasy Roleplaying Game (2017)

Dungeon crawl v GURPS? :think:
Dungeon Fantasy je samostatná hra postavená na zkrácených a zjednodušených pravidlech GURPS 4. edice, přizpůsobených pro dobrodružné výpravy do zatuchlého podzemí ve stylu starého D&D. Obsahově vychází ze stejnojmenné řady doplňků pro GURPS 4. edice, které vydávaných od roku 2007 v papírové i digitální podobě.

Tvorba postav byla zjednodušena na výběr připravené šablony jednoho z tradičních kobkařských povolání, které je možné si přizpůsobit volbou specializace. K dispozici jsou i další humanoidní rasy, které lze libovolně kombinovat s jakýmkoliv povoláním. Popisy schopností jsou uvedené hned u šablon povolání a ras, aby je hráči nemuseli složitě hledat. Zkušení hráči si svoji postavu můžou vytvořit a spočítat od základu sami a nemusí se vázat na hotové šablony.

I další pravidla (boj, kouzlení) prošla revizí se záměrem je zjednodušit a zpřehlednit a byla upravena, příp. rozšířena pro potřeby žánru.

Obrázek

:arrow? Girl Genius Sourcebook and Roleplaying Game (2021)

Ech... co?
Girl Genius Sourcebook and Roleplaying Game je samostatná hra postavená na pravidlech GURPS 4. edice a plně s nimi kompatibilní. Popisuje steampunkové prostředí webkomiksu Girl Genius, který kreslí a píší manželé Fogliovi (mj. i ilustrátoři prvních sérií Magic: The Gathering). Vedle pravidel pro tvorbu postav a řešení herních situací, popisů a statistik pro výbavu a steampunkové konstrukty a obsahuje i životopisy a statistiky významných postav z komiksu a rady k vedení hry a navození správné atmosféry.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1650
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Passingby »

Markus píše: 4. 1. 2024, 09:37 Věděli jste, že... GURPS stále žije?
Asi jako člověk v domově důchodců... :-? Posledních pár let se mi zdá, že až na pár PDFkových "DLCček" a pomalu a postupně rekonstruovaný PDFka příruček z 80. a 90. let mají ty ediční plány prázdný a nic většího nevydávají.

Někde (zdroj nedohledám) jsem četl, že Dungeon Fantasy (boxed set) byl víceméně formát, který původně plánovali pro GURPS 4e (boxy zaměřený na jednotlivý prostředí – fantasy, sci-fi, supers...), ale pro ne moc dobrý rozjezd 4e z toho nakonec sešlo. Tak nakonec vydali "trochu" se zpožděním aspoň tohle.

Girl Genius vypadá jako dobrý WTF ("Proč ze všech možných licencí zrovna tohle?"), navíc pro něco takovýho budou i lepší a hratelnější systémy než GURPS, ale SJG jim už dřív vydali Girl Genius balíček do Munchkina, takže to pro obě strany asi nějak smysl dávalo.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7506
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Bifi »

Ale Fantasy pre 4e vyšlo...
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1650
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Passingby »

Jo, ale jde o tu koncepci krabice se zjednodušenými a přizpůsobenými pravidly, takže si nějakou dobu vystačíš opravdu jenom s ní. Jednou z výhrad proti GURPS je/bylo, že to není systém, ale systém pro tvorbu systému, takže ti tam vždycky bude něco překážet a musíš to ignorovat, a tenhle typ produktu to měl vyřešit. Ale mám to kdovíodkud, takže brát s rezervou...

GURPS Fantasy 4e je 240 stránek rad k worldbuildingu (aspoň podle jejich anotace). Navíc 4e fantasy se jim tehdy moc nepovedlo – Magic bylo prý jenom kombinace 3e Magic & Grimoire, navíc s chybama, tak pak ještě vydali Thaumaturgy, aby to trochu spravili.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21028
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Markus »

Já mám dojem, že se jim nepovedla celá čtvrtá edice. Prostě to už zezačátku přeplácali tolika možnostmi, že ta hra se zhroutila pod vlastní vahou. Dělat postavu ve 4e bylo peklíčko.

Tohle je hoooodně včasná diskuze, že? :)
Sosacek
Příspěvky: 25789
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Sosacek »

Mam historicky podobny pocit. Udelali velky skok od rovnou pouzitelneho obsahu k toolkitum a "univerzalnim resenim".

Treba 3e GURPS Fantasy byl konkretni setting, a 3e GURPS Magic byl konkretni magicky system (s hromadou kouzel), zatimco 4e GURPS Fantasy byl toolkit na stavbu fantasy svetu a 4e GURPS Magic byl toolkit na tvorbu magickych systemu.

Navic s touhle nafouklou komplexnosti prisli cca v dobe kdy se zacala obecne v RPG resit systemova jednoduchost - GUTPS 4e je 2004, Fate2 je 2003, nWoD 2004.

Nebyli jediny, kdo sel timhle smerem (Fate byl taky s kazdou edici vic a vic mechanizovany a toolkitizovany, treba), ale myslim ze obecne sli proti trendu, navic s hrou co uz takhle byla dost daleko od mainstreamu. Pamatuju si, ze nejcastesi diskuse na SJG foru byly o tom, ktery character generator pouzivate.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero

Zpět na „Hry, systémy, světy“