Hraní za záporné postavy

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Arten_CZ
Příspěvky: 822
Registrován: 23. 7. 2009, 09:30

Re: Záporák vs záporačka

Příspěvek od Arten_CZ »

Já mám nejraději, když záporák vznikne až během hry přímým jednáním postav. V poslední hře byl "záporák" mrtvý otec jedné z postav, který nevěděl, že přežila a snažil se jen oživit svoji rodinu. Druhá postava byla její nevlastní bratr a musela se obětovat, aby zachránila město. V následující hře byla záporákem právě obětovaná postava. Kromě toho postavy neměly to srdce zabít jednu z obětí, která se měnila na upírku, tak ji hned potkají v dalším příběhu. Správný záporák musí vyvolat citovou vazbu na hráče, nejlépe, když si ho sami stvoří a zpětně přemílají, co měli udělat jinak, aby z něho záporák nebyl.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32275
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Záporák vs záporačka

Příspěvek od Vallun »

Arten-CZ - dobré postřehy, ale nejsou to všeobsahující... to je "osobní nepřítel", o čem mluvíš:) V mých hrách je víc vrstev nepřátel...některé si vytváří družinka tím, které spojence si zvolí, jiné třeba zcela bezděky tím, komu pomůže:D
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Záporák vs záporačka

Příspěvek od York »

Docela dobře taky vyzní, když není jasné, kdo to vlastně je. V naší předešlé kampani sice postavy věděli o existenci antagonisty, protože se setkávaly s důsledky jeho činnosti, a měly i podezření, kdo by to mohl být, ale nikdy se to s jistotou nepotvrdilo. V jeden moment dokonce došlo k osobní konfrontaci, ale ani tam nešly karty na stůl, protože se antagonista nejdřív konfrontaci vyhýbal (útočil na pro postavy strategicky důležité cíle, ne přímo na ně) a když k ní nakonec přece jen došlo, tak to bylo po tmě a ze zálohy, takže napadená postava sice věděla, že na ni zaútočil někdo hodně silný a jakým způsobem to udělal, ale neměla možnost ho vidět.

Vzhledem k tomu, že ani já s jistotou nevím, kdo to vlastně byl, tak to klidně mohla být i žena ;-)
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Jerson »

--------- (pokud by se téma ukázalo nosným, zde oddělte) ---------

Mí hráči zvažují, že budou pátrat po studentech, kteří možná mají v držení knihu Necronomicon.
Přemýšlím, že bych jim připravil dobrodružství, ve kterém budou moct narazit na takovou studentskou skupinu. Zároveň bych tam chtěl mít Lovecraftův motiv kultu, který zabíjí jednotlivce že skupiny lidí, kteří se dostali k nějakému prastarému tajemství.
A někoho, kdo tenhle vraždící kult stopuje a odhaluje.

Potud klasická zápletka - jen rád bych to navlékl tak, že si to studenti budou myslet, že agenti Omegy (postavy mých hráčů) jsou ten vraždící kult.
A nějaký detektiv pátrající po kultu bude NPC, nikoliv hráčská postava.

Moje otázka je, zda jste nebo takového hráli, případně co byste mi k tomuto poradili. S tím, že by agenti Omegy v rámci boje proti prastarému zlu zabili někoho nevinného asi nebude tak velký problém.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Selhan »

Moje rada by byla: Ty NPCčka musí být natvrdlá, aby to pro hráče nebyl moc těžké na odhalení. Protože ten twist je zajímavý jen když není příliš dlouhý (podle mě dvě sezení jsou opravdu maximum!) - když se takový red-herring táhne, tak z toho bývá akorát hrozná frustrace.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Jerson »

Moc jsem nepochopil, co tím chceš říct. Co vy mělo hráči odhalit a proč by ten twist neměl být moc dlouhý?
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Vandalicus »

Jerson píše: 11. 1. 2022, 10:49 Potud klasická zápletka - jen rád bych to navlékl tak, že si to studenti budou myslet, že agenti Omegy (postavy mých hráčů) jsou ten vraždící kult.
A nějaký detektiv pátrající po kultu bude NPC, nikoliv hráčská postava.
Tohle by me bavilo, to je cool. Obzvlaste, co si budeme povidat, vetsina postav ma tendenci se chovat podezrele. Takze klidne.
Jerson píše: 11. 1. 2022, 10:49 Moje otázka je, zda jste nebo takového hráli, případně co byste mi k tomuto poradili. S tím, že by agenti Omegy v rámci boje proti prastarému zlu zabili někoho nevinného asi nebude tak velký problém.
tady bych byl opatrnej s tim zabitim nevinneho. Podezreni muzes klidne budovat bez konkretniho cinu i jasnych dukazu. Zabiti nevinneho (aspon pro me) je dost tezka vaha.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Selhan »

Jersone, nechápu tvou otázku. Měli by odhalit ten plot twist a ten by neměl být moc dlouhý, protože je to frustrující - jak píšu.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Jerson »

Vandalicus píše: 11. 1. 2022, 11:51tady bych byl opatrnej s tim zabitim nevinneho. Podezreni muzes klidne budovat bez konkretniho cinu i jasnych dukazu. Zabiti nevinneho (aspon pro me) je dost tezka vaha.
Fun fact:
Jedna z mých předchozích skupiny zabila asi 40 "Probuzených" lidí, že kterých měli dojem, že je ohrožují. I další dvě skupiny na tyto lidi zaútočili.

A trvalo přes deset herních sezení, než si začali pokládat otázku, zda na ně tihle Probuzení vůbec někdy zaútočili. A zda nejsou oni - agenti Omegy - ti špatní.

Ve skutečnosti je strašně jednoduché zasít podezření, že "oni" - skupina NPC - jsou zlí lidé a jejich smrt by nevadila, zejména pokud jde o někoho, kdo je prostě jen zvědavý a zahrává si s Cthulhu. Takže spíše než "odhalit twist" může být problém přesvědčit hráče, že ty noc fakt nejsou zlí lidé, zvlášť poté, kdy se s nimi několikrát střetli.

Tak mě spíše zajímaly vaše zkušenosti, nápady a postřehy.
Markus píše:
Můžeš tuhle debatu prosím oddělit, případně spojit s nějakou debatou o hraní "zlých" postav?
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní za záporné postavy

Příspěvek od Markus »

Na žádost Jersona provedeno mocné nekro a sloučeno několik archivních diskuzí, které se všechny zabývaly stejným tématem – hraní za záporné postavy, jak je pojmout, jaké jsou vhodné atd...
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Jerson
Uživatelský avatar
Jiron
Rytíř
Příspěvky: 2321
Registrován: 16. 10. 2004, 16:34

Re: Hraní za záporné postavy

Příspěvek od Jiron »

Já jen abych si to ujasnil. Tvoje skupina "hodlá" zabít někoho, kdo by potenciálně mohl udělat něco hodně zlého ale ještě to neudělal?
Potom co to udělají se to pak dá hrát na dvě strany.

1) vyšetřují je policisté, protože jsou to vrazi spojení s kultem. Tady by bylo dobré aby se hráči brzy dozvěděli, že jsou vyšetřováni a aby to bylo dostatečně silné téma, které budou muset hráči řešit.

2) spustit morální problém s tím, že se rozhodli zabít někoho, kdo vlastně neměl v úmyslu nic zlého udělat. Necronomicon měl třeba jen na přechodnou dobu než zjistí jak ho zničit apod. Vytvořit nějakou zápletku toho proč měli studenti Necronomicon v držení a nechat hráče ji postupně objevovat.

Věci nemusí vypadat tak jak se zdají. Frodo nesl prsten do Mordoru. Nesl ho tam aby ho vhodil do hory osudu, nebo aby ho dal Sauronovi?
Jeden moudrý muž kdysi řekl: "To, ze mas na něco právo, neznamená ze nejsi č***k, když to uděláš."
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní za záporné postavy

Příspěvek od Jerson »

Jiron píše: 13. 1. 2022, 15:37Já jen abych si to ujasnil. Tvoje skupina "hodlá" zabít někoho, kdo by potenciálně mohl udělat něco hodně zlého ale ještě to neudělal?
Jeden člen mé skupiny chce pátrat po Necronomiconu. Z několika nejasných náznaků (defakto z jediné poznámky vyřčené NPCčkem při dolování informací) si vytvořil představu, že tihle knihu má v držení nějaká skupina studentů, a vyfabuloval si, že se možná pokoušeli vyvolat nějakého prastarého. Jeho postava je docela násilnická a netrpělivá, zejména když jde o získávání informací, a zároveň je dost přesvědčivý, protože minule přiměl zbytek skupiny k násilí proti několika důležitým postavám z města, i když se všichni domnívali, že se je právě k tomu násilí pokusil zmanipulovat místní pastor, aby vina nepadla na něj.

Ve světě Omegy skutečně jsou některé skupiny mladých lidí, kteří mají rádi Lovecrafta a někteří věří, že Necronomicon je skutečný, a chtěli by si ho přečíst...

Takže počáteční karty jsou rozdané.

Já bych rád tomu hráči poskytl zápletku, jakou hledá, takže když bude pátrat, dozví se o nějaké skupině studentů, která se Necronomiconem zabývá. Asi ho nebudou mít v držení (protože je údajně jen pět kopií, pokud vůbec existují). A tak nějak předpokládám, že když se agenti dostanou studentům na stopu a ti si toho všimnou, tak zpanikaří, že po nich jde nějaký kult. A co si budeme povídat, agenti Omegy navenek působí jako kult velice silně. Navíc se paranormálními jevy zabývají, a mají i "magické" schopnosti - prostě z pohledu mladých lidí s fantasií a zájmem o Lovecrafta budou postavy mých hráčů představovat jasné ohrožení.

A vsadím se, že když si jednoho studenta podají a formou hodného a zlého poldy z něj zkusí dostat, kde ta kniha je (nikoliv zda ji mají), a student jim bude (popravdě) tvrdit, že ji nemají, možná dojde k násilí. Protože moje skupina bude tyhle studenty určitě pokládat ta hrozbu, za nějaký tajný spolek.

Bez se k tomu dostanou policajti, bude to trvat - někdo by musel to násilí nahlásit, policajti to musí začít řešit... A to může trvat dlouho.

Morální problém to možná bude, ale hráči obecně a opakovaně se ukazují odolní proto změně názoru na své vlastní činy, a hlavně na své vlastní představy. Prostě když si o někom začnou myslet, že je padouch, tak je dost těžké, aby je dotyčný přesvědčil o opaku. Zejména když skutečně nějaké menší tajemství má (a kdo ne) a když má nějaké neřesti (a kdo ne) a když ho mýtus Cthulhu opravdu zajímá.

Nicméně tahle poloha, kdy hráči působí jako ti zlí, ačkoliv oni sami si myslí, že jsou dobří, je v naší popkultuře strašně omezená. V RPG ještě víc. Takže se nemám moc čeho chytit. A nechci tam prvoplánovitě dávat zvrat, že se ta skupina studentů skutečně snaží nějaké zlo vědomě a cíleně spáchat.

Nejraději bych to hrál jako dvě skupiny hráčů, ale netuším, jak to reálně zorganizovat.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16382
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Hraní za záporné postavy

Příspěvek od MarkyParky »

Jerson: Já teda mám z popkultury opačný pocit.

Trope "Myslíme si, že jsme hodní, ale zjistíme, že jsme zlí" je nechutně rozlezlý všude.

Tvoje idea se od něj liší jen tím, že do úvodního sestupu nikdo hrdiny nezmanipuloval, ale dostali se do něj sami, protože je záměrně udržuješ v bublině ambivalentních informací a necháváš interpretaci postavami na nich, zatímco interpretaci v herním světě si buduješ bez nich/proti nim. Tedy přesněji - nezmanipulovalo je žádné NPC, ale přímo ty jako GM, odpíráním meta informací ve jménu imerze.

Nakolik safe technika to je nechci diskutovat, ať nedělám Red herringa, funkční určitě je. Jen konstatuji, že to není nic megazvláštního a většinou je dost těžké spíš tohle klišé nerozjet, než se do něj dostat.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů