Kouzelníkovo kouzlení by Grunt

Oficiální diskuze věnované Dračímu doupěti, nejstarší české hře na hrdiny.

Moderátor: Bouchi

Grunt
Příspěvky: 78
Registrován: 14. 12. 2006, 17:51

Kouzelníkovo kouzlení by Grunt

Příspěvek od Grunt »

Kouzelníkovo kouzlení


Jedná se o souhrn pravidel,zcela nahrazující kouzelníkova pravidla,ohledně sesílání kouzel. Jako první se podíváme na procentuální úspěšnost seslání kouzla.Ta je rovna hodnotě s tabulky základní pravděpodobnosti seslání plus 3% za úroveň kouzelníka nad 1. úroveň .
TABULKA ZÁKLADNÍ PRAVDÌPODOBNOSTI SESÍLÁNÍ
Inteligence Pravděpodobnost Inteligence Pravděpodobnost
8 24% 15 64%
9 31% 16 68%
10 37% 17 72%
11 43% 18 76%
12 49% 19 79%
13 54% 20 82%
14 59% 21 85%









Příklad: Za naši příkladovou postavu si zvolme trpasličího kouzelníka Globuse.Globus je na 4. úrovni a má inteligenci 15.Z tabulky vyčteme že jeho základní pravděpodobnost seslání je 64%.K této hodnotě ještě přičteme 9% protože má za sebou Globus právě 3 postupy na novou úroveň.Celková pravděpodobnost našeho trpasličího kouzelníka na úspěšné seslání kozla je rovných 73%.


Nyní se budeme zaobírat různými faktory, které dále ovlivňují tuto pravděpodobnost. Nejmarkantnější ovlivnění náročnosti jednotlivého kouzla, je jeho magenergická náročnost. Schopnosti každého kouzelníka se však značně liší, proto si uvedeme vzorec, podle kterého se jednoduše vypočítá středně náročné kouzlo, u něhož se pravděpodobnost nijak neupravuje. Hodnota této magenergie je rovna poloviny stupně Inteligence kouzelníka(zaokrouhlena dolů) + 2x jeho úroveň.Výsledná oprava se vypočítá jednoduše a to +/- 1% podle toho, zda je kouzlo náročnější nebo jednodušší.To znamená že pokud kouzelník, pro kterého má středně náročné kouzlo hodnotu 15magů a sesílá kouzlo za 25 magů má postih -10%, naopak pokud by sesílal něco třeba jen za 4magy měl by bonus +11%.

Příklad:Náš Globus z minulého příkladu,se pokusí seslat,na k němu běžícího zlobra salvu 6ti modrých blesků.Toho bude stát 13magu z jeho celkových 20ti.Středně obtížné kouzlo má pro Globuse hodnotu rovných 12magů.Pravděpodobnost seslání kouzla je rovna jeho základu (viz. minulý příklad)tj. 73 %-1%( 12-13=-1).Výsledná šance na seslání oněch modrých blesků je 72%. Štěstěna je ale vrtkavá a našemu vyděšenému trpaslíkovi se kouzlo nepovedlo.Zlobr se ale rychle blíží a tak má jedinou možnost, snaží se hyperprostorovat do bezpečí.Náročnost Hyperprostoru je rovna 4magum. Pravděpodobnost seslání bude tudíž i o něco větší než u oněch nevydařených blesků. A to rovných 81 %, opět (73% základ+8%).Nyní už ovšem při něm stáli všichni trpasličí bohové a tak s ním můžeme počítat i do dalších příkladů.

Úpravy kouzel

Čas od času se stane, že kouzelník potřebuje seslat kouzlo s větším účinkem, nebo třeba dosahem. Vše souhrnně ukazuje tabulka úprav kouzel.V tabulce je uvedeno o kolik se sníží čance na seslání a zvýší potřebná magenergie za 10% zlepšení u daného parametru.Vyjímky z tohoto pravidla jsou dvě. Zaprvé, úprava pasti.Která se nezvyšuje v procentech, ale v celých jednotkách a to dle tabulky zvýšení pasti, kde se dá jednoduše vyhledat kolikrát se mají vynásobit postihy v tabulce. Druhá vyjimka je u Energetických útočných kouzel, zvýšení trefy blesku, která se nepočíta po 10ti, nýbrž po 1 procentu.


TABULKA ZVÝŠENÍ PASTI
Zvýšení Násobek postihu Zvýšení Násobek postihu
+1 1x +5 15x
+2 3x +6 21x
+3 6x +7 28x
+4 10x +8 36x


TABULKA ÚPRAV KOUZEL
Obor Parametr Magenergie navíc Poistih k sesílání
Časoprostor
Účinek
Dosah +20% -3%
Rozsah +15% -2%
Trvání
Past +20% -5%
Energetická útočná
Účinek +10% -2%
Dosah +5% -1%
Rozsah +12.5% -2%
Trvání
Past +10% -2%
+1% trefy blesku 1% -1%
Energetická ochranná
Účinek +15% -3%
Dosah
Rozsah +12,5% -2%
Trvání +10% -2%
Past
Iluzionistická magie
Účinek
Dosah +10% -2%
Rozsah +15% -3%
Trvání +15% -3%
Past +15% -3%
materiální magie
Účinek
Dosah +10% -2%
Rozsah +15% -3%
Trvání +15% -3%
Past +20% -4%
vitální magie
Účinek
Dosah +20% -4%
Rozsah +20% -4%
Trvání +15% -3%
Past +25% -5%
psychická magie
Účinek
Dosah +20% -4%
Rozsah +20% -4%
Trvání +15% -3%
Past +25% -5%

magie poznávání Účinek
Dosah
Rozsah
Trvání
Past




Další možné úpravy:

Sesílání bez gestikulace či mluvení: Jak je známo již z klasických pravidel ppz, kouzelník při sesílání kouzel mohutně gestikuluje a hlasitým hlasem pronáší magické formule.Hlasitost jeho projevu přitom hraničí až s křikem.Pokud se rozhodne seslat kouzlo bez gestikulace, počítá se jeho náročnost 2x větší.Pokud bez mluvení, je oprava náročnosti uvedena v tabulce postihu sesílání bez mluvení.V případě kdy kouzelník sesílá jak bez mluvení, tak bez gestikulace oba násobky se sečtou.Jak je vidět z tabulky vyplívá, že sesílat kouzla potichu je náročnější než bez gestikulace.
Tabulka postihu sesílání bez mluvení
Zcela beze slov 6x
Jen tiše zašeptá 4x
Pronese obvyklým hlasem 2x
Obvyklé hlasitě znějící vyvolávání x


Příklad:Náš milý čaroděj globus se nešťastnou náhodou dostane do skřetího zajetí. Skřeti jej svázali provazem a opřeli o strom v místě kde se na noc utábořili. Globus nění žádný hlupák a tak vyčká až co nejvíce skřetů usne a pak se pokusí hyperprostorovat pryč.Celkem si započíta postih 2x za to, že nemůže gestikulovat (má svázané ruce) a 4x protože se rozhodne jen šeptat aby spící skřety nevzbudil.Postih je tedy 4x+2x=6x.Náročnost kouzla je 6x4 (náročnost hyperprostoru) 24. Z toho vyplívá, že seslat pro něj tento hyperptostor bude stejně náročné jako, kdyby sesílal běžným způsobem, jakékoli kouzlo za 24magů. Běžným způsobem odečteme náročnost kouzla od jeho střední hodnoty sesílání ( 9 viz.min.př.) 9-24=-15.K sesílání si započte postih 15%.
Pozn: Je vidět, že zde započtený postih je značně menší, než by tomu bylo v běžných pravidlech.O proti tomu kdyby v předešlém příkladu bylo sesíláno značně složitější kouzlo, postih by byl tomu úměrný.Například seslat útočné kouzlo je téměř nemožné, vždyť třeba takový černý blesk sesílaný ve stejné situaci by měl náročnost 150. A to by pravděpodobně neseslal kouzelnik ani na velmi vysoké úrovni.


Protikouzla

Protikouzlení je zavedeno pro zpestření magických soubojů a hlavně pro jejich větší ½reaslističnost½. Jen těžko si dokážu představit zápolení dvou kouzelníku, které trvá přesně 5 sekund, mezi hodem na iniciativu a prohlášením ½sesílám černý blesk½.Proto pokud mají dva kouzelníci v souboji nahlášenou akci kouzlení, má právo ten co ještě nezačal nic sesílat protikouzlit svého oponenta.Samotné protikouzlení probíhá jako hod proti pasti.Kde použitá vlastnost je Int+roz a základní past je 6+Int druhého kouzleníka.Pokud bránící se kouzelník úspěšně protikouzlí, je kouzlo zrušeno jen v případě že ono kouzlá zná a má dostatek mágů.V tom případě ho zrušení kouzla stoji stejně magů, jako seslání onoho kouzla. U kouzel, které se vyvolávají déle než jedno kolo, proběhné samotné zrušení v prvním kole.Bránicí se kouzelník má právo každé kouzlo protikouzlit jen jednou.Akce protikouzleníé trvá 2 akce.

Příklad:Mezitím, co svázaný Globus leží opodál skřetího tabořiště, jelikož si neuvědomil, že se provaz jenž jím je svázaný hyperprostoruje i s ním.Vydali se jeho dvá přátele, Barbar válečník Born a elfí kouzelník Thorix(int 20/+4, úrv.5) jemu na pomoc. Při cestě do tábořiště, nedaleko v lese však potkali skřetího šamana (int 14/+2,úrv.6) jak zbírá bylinky.Elfí oči jsou v šeru lesa skvělou zbraní, skřeti však nevidí o nic hůře a tak po té co stihl Thorix Borna varovat, skřet již sesílal na nebohého válečníka salvu desíti modrých blesků.Thorix byl však pohotový a snaží se jej protikouzlit.Pán jeskyně zachřesní kostkama a s úsměvem na rtech prozradí, že se skřetovi podařilo kouzlo seslat.Past kterou musí Thorix přehodit, aby zachránil svého přítele je rovná 9ti.(6+2(int skřeta) +1(roz.úrv).Zachřestí tedy kostky a padne 6.Podívá se na pána jeskyně s nejistotou v očích (nezná skřetovu úroveň a ani inteligenci) a oznámí mu že mu celkem padlo 10.Pj chvíli zapřemýšlí a řekne, že se mu protikouzlení úspěšně povedlo a že si má upsat 21magů(magenergie 10ti modrých blesků je rovna 21).Mezitím se rozlícený Born se svým obouručním mečem vrhá ke skřetovi.Když šaman vidí kde skončila jeho salva blesků, usoudí, že není radno si zahrávat a rozhodne se hyperprostorovat do nedalekého tábora a varovat své druhy. Další kolo je zahájeno hodem o iniciativu kterou vyhrje skřet, hned po něm Born a Thorix je až úplně poslední.Oba kouzelníci nahlásili před začátkem kola sesílání a Born pohyb a útok.Skřet tedy začíná sesílat a Thorix se opět rozhodne protikouzlit.Zachřestí kostky a PJ opět oznámí že se kouzlo zdařilo.Je tedy na Thorixovi , aby opět hodil na past.Zřejmě dnes vstal tou správnou nohou, protože mu padlo 9 a je zřejmé že s jeho hodem 13 opět uspěl.O co překvapenější je Skřet, když mu o par okamžiků později roztíná lebku mohutný meč, místo toho aby stál uvnitř náčelníkova stanu.
Jen pro úplnost to stálo Thorixe další 4magy.


//Je to sem zkopírováno z wordu,tak ty tabulky jsou trochu rozhozené, věřím že na to příjdete.

///Jo ještě v některých tabulkách něco málo chybí,to by se časem dodělalo.Uvítal bych kdyby jste mi tady k tomu něco napsali.Díky
Naposledy upravil(a) Grunt dne 2. 9. 2007, 15:48, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Naoki
Příspěvky: 5471
Registrován: 2. 10. 2006, 21:04

Příspěvek od Naoki »

Jaky by byl postih za kouzleni jenom s jednou rukou? 1,5x?
It is often the case that those who strongly advocate for social causes are driven less by a feeling of compassion towards the poor and weak, but more by a feeling of hate towards the rich and powerful.
Grunt
Příspěvky: 78
Registrován: 14. 12. 2006, 17:51

Příspěvek od Grunt »

NaokiB4U píše:Jaky by byl postih za kouzleni jenom s jednou rukou? 1,5x?
No, třeba.Konkrétní čísla by se u takových případů doladily.

Spíš by mě zajímalo co na to říkate?hmm...???

Doufám, že se vůbec někomu bude chtít, tak dlouhej post číst.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8902
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sirien »

Hm. Tahle práce mi připomíná tu mojí - před osmi až deseti lety, v době, kdy mé obzory nepřesahovaly znalost Dračího doupěte, příběhy mimo "jeskyně" pro mě byly čerstvou novinkou, která zářila tak oslnivě že jsem se v ní ani nestihl rozkoukat a věci jako "význam příběhu" "síla vyprávění" a pár dalších, ve své podstatě velice přízemních věcí, které jsou hře velice přínosné, ale pro které bych jen těžko hledal české pojmy, pro mě byly zcela neznámé.

Tahle práce o magii je zbytečná a, narovinu, špatná.

Kladně na ní hodnotím dvě věci - očividnou snahu a zájem na zlepšení své Tvé hry, a inteligenci, se kterou ses do své práce pustil.

Bohužel, i inteligence potřebuje znát směr, kterým má pracovat. Ta Tvoje je bohužel omezená očividnou neznalostí širšího kontextu a znalostí.

Přestanu být tak abstraktní a začnu být konkrétní:

Zaprvé, v době, kdy se celá RPG scéna odklání od vzorečků a výpočtů, v době, kdy snad všechny hry stahují hodnoty a čísla pod dvacítku, nebo ještě lépe pod desítku, Dračí doupě se stále drží zastaralého náhledu a systému tabulek, rovnic, vzorečků, výpočtů.
Ty k těm, které již (zbytečně, ty tam jsou doby, kdy jsem obdivoval pohybový systém DrD jako výborný a přesný) existují přidáváš další. Jen popaměti - vzoreček pravděpodobnosti seslání, vzoreček průměrné magenergie, opravné výpočty pro tiché vyvolávání (mimochodem, čistě věcně - chybí Ti tam poloviční a náznaková gestikulace) atd.
Proč?
Jen namátkou - pravděpodobnost seslání je mechanika nanic. Každé kouzlo kouzelník sesílá stejně "úspěšně" - od toho nejjednoduššího po to nejmocnější. Tys k tomu přidal DALŠÍ výpočet, abys tohle zredukoval. Pro kadé kouzlo to bude nutné vypočítávat zvlášť, pro každou úroveň znovu.
Toho samého výsledku můžeš dosáhnout i mnohem snáze, elegantněji a jednodušeji. Každému kouzlu přiřaď past na seslání, int+žvt~X.

Zadruhé - to vyplývá z přechozího - Tvé změny dělají hru složitější. Sloitější hra odvrací pozornost od příběhu k mechanikám. Hra ztrácející příběh na úkor mechanik ztrácí zábavnost.

Tvá práce by mohla být dobrá, kdyby ses už na začátku nevydal špatným směrem.
Doporučil bych Ti, aby ses nenechal odradit, prošel si pár jiných systémů, než je DrD (tady na RPG F jich je pár přeložených, doporučuji třeba FATE, ten je velmi jednoduchý, ale pokud si tu, myslím že v sekci Herní prostředí, ale možná to je O hraní obecně, dohledáš jedno téma, tak jsem tam popisoval systémy magie v Mage the Ascension/Awakening) a začal znovu.
Rozvíjení toho, co jsi sen dal, může skončit jen jediným - neustálým zaplétáním se do více a více úprav, čísel a rovnic. Věř mi, sám jsem tím kdysi prošel
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Grunt
Příspěvky: 78
Registrován: 14. 12. 2006, 17:51

Příspěvek od Grunt »

Uznávám,že máš pravdu nejspíše ve všem.
Tyhle ty pravdila jsem vymyslel sám s prokonzultováním s ostatními hráči naší skupiny.A sám hraju kouzelníka.Jelikož se do sesílání kouzel pouštím jen párkrát za sezení (občas vůbec né) a protože je sám skvěle ovládám, nějaké složité výpočty mi nedělají problém.Samozřejmě by se vše dalo vyřešit hodem na past a všechny úpravy pomocí bonusů a postihů a vše by se značně zjednodušilo.Ale nebylo by dosaženého, tak jemného rozestupňování a rozdílnosti mezi různými úpravami.Samozřejmě někomu více vyhovuje jednoduchost,ale já se svoji družinou jsem zvyklý na vypočty pomocí vědecké kalkulačky(dokonce jednu dobu byla iniciativa počítána pomocí logaritmu).
Samozřejmě uznávám, že jsou jistě různé systémy a hry lepší než DRDo.Ovšem já jsem tak nějak s tímto systémem srostlý a nehodlám ho měnit.tohle pravidlo jsem zde uveřejnil pro případ, že by ho chtěl třeba někdo použít a tak si obohatit (zkomplikovat) hru.
Sám jiné systémy neznám, krom DRD+ a DnD z her jako BG nebo NWN.A sesílání kouzel pomocí magu se mi líbí mnohem víc než model v DnD.Ale o tom se tady nechci s nikym přít a ani to neni účelem tohoto postu.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8902
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sirien »

Vpořádku, jen jsi chtěl znát názory ;)

Mimochodem, systém slotů (DnD) nebo many (DrD) jsou jen dva z mnoha. Dále tu máš vitální (čaruješ do únavy místo many), odlivový (kouzlo Ti dává zpětný ráz) a spoustu velmi individuálních systémů. To jen naokraj.

Pokud používáte u hry vědeckou kalkulačku a iniciativu pořítáte z logaritmů, pak jste skutečně ideální hráči pro tvůrce DrD $D
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Grunt
Příspěvky: 78
Registrován: 14. 12. 2006, 17:51

Příspěvek od Grunt »

Ne ne, logaritmy jsou zrušeny:)

Btw nad tím únavovým jsem uvažoval hodně dlouho, bohužel do našich systémů jsem nepřišel na to, jak jej zapracovat.Hlavně proto, že nehrajem na únavu.Je to zbytečně složite...
Sosacek
Příspěvky: 25789
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Příspěvek od Sosacek »

On na ni ve jmenovanych systemech taky malokdy hraje nekdo jiny nez magove.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Grunt
Příspěvky: 78
Registrován: 14. 12. 2006, 17:51

Příspěvek od Grunt »

No já myslim, že tyhle pravidla co jsem přiložil čáryfuka moc neposiluji a na nižších úrovních spíše ještě oslabují.
Uživatelský avatar
Naoki
Příspěvky: 5471
Registrován: 2. 10. 2006, 21:04

Příspěvek od Naoki »

Jen tak pro zajímavost: i na DnD se dá sesílat kouzla pomoci mágů (stačí si najít příslušnou příručku a upravit si to podle toho nebo se zeptat někoho kdo danou příručku vlastní - mě)
It is often the case that those who strongly advocate for social causes are driven less by a feeling of compassion towards the poor and weak, but more by a feeling of hate towards the rich and powerful.
Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů