[článek] Chcete vydať vlastnú RPG?

Tvůrčí sekce zabývající se designem, rozborem RPG her, ale i jejich samotnou tvorbou. Zamyšleními nad pravidly a jejich vlivem na hru, způsobem psaní knih, tvorbou ilustrací, atd. V neposlední řadě naše rozpracované projekty.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5271
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

[článek] Chcete vydať vlastnú RPG?

Příspěvek od Bifi » 5. 7. 2005, 12:58

Toto je diskuse ke článku Chcete vydať vlastnú RPG? Těšíme se na vaše názory, postřehy a komentáře.

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 1026
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od skaven » 5. 7. 2005, 18:15

Nu, článek je psán skoro tak, jako by každý druhý měl ambice vydávat svou hru :) Měl bych jen pár poznámek: tisk je velmi nákladný a 50 kusů se rozhodně nevyplatí tisknout. Dále, když distribuješ hru v PDF, proč by ji někdo kupoval papírovou (vytisknout si 30-50 stránek textu zvládne snad každý...)
Co se týče ras, je třeba si uvědomit, že zde zkrátka existují určité archetypy, kterým se nikde nevyhneš - ani v literatuře, ani ve hře. Fantasy prostředí nabízí jen několik základních typů prostředí - les, divočina, hory, úrodné nížiny, moře... je jasné, že autoři prostředí se budou snažit situovat rasy do rozličných prostředí (les, podzemí...). To neznamená, že podléhají zažitým modelům ras. Vzhled se pak samozřejmě přizpůsobí prostředí - je nesmysl, aby pod zemí řili vysocí tvorové, je jasné, že rasa žijící v lese se bude živit lovem - bude umět střílet z luku atp.
Co se pak týče povolání, i to je přirozené. Některé rasy se prostě od své nátury na některá povolání nehodí (skřítek bojovník, trpaslík lesník atd.) - to je záležitost vyplývající z prostředí, charakteru světa atd.
S prezentací vlastností nemohu souhlasit. Všechny nadějné systémy (české) užívají max. 6-10 vlastností, pečlivě vybraných. Hry, které obsahují množství sekundárních atp. (jak je uvedeno v crowenouvu komentáři) jsou spíše klony drd nebo začátečnické pokusy.
Dále si myslím, že dovednostní - ne úrovňové, jak říká Crowen, systémy jsou mnohem více častější u home made rpg (Anyworlds, Legenda a další).

Domnívám se, že většina autorů, kteří to se svými hrami myslí vážně (nyní mám na myslí české, potažmo sk autory), je velmi dobře obeznámena se všemi dostupnými RPG na trhu i na internetu. Každá z těchto her má trochu jiné ambice a jiné cíle, ale - soudě dle sebe - pro komerční využití je třeba něčeho více. Každý, kdo se pouští do tak náročné práce, jako je tvorba systému rpg jistě ví, že aby uspěl u většího množství hráčů, musí nabídnout něco nového.

Dále bych ještě ke všem "definicím dobrého systému" přidal jednu, řekl bych dosti důležitou. Systém může často dosti ovlivňocvat herní svět a naopak. Je dobré na to myslet.

"Prakticky žiadna z nich naozaj nehovorí, ako sa má RPG hrať, namiesto toho poskytnú scénku zo skutočnej hry, ktorá má pomôsť čitateľovi urobiť obraz. " - myslím, že dobře podaná ukázka ze hry řekne více, než sto stránek podrobného popisu, jak se má rollplayovat... , tedy příklad by měl vždy být doplněkem výkladu.

Ale jinak je tento příspěvek myslím dosti inspirativní a v lecčems má pravdu (zejména oceňuji poslední odstavec). Přesto by myslím zasloužilo další diskuzi to, zda má opravdu smysl vyvíjet další systém, když jich existují stovky, ne-li tisíce (a mnohé z nich volně stáhnutelné z internetu...) a když už, tak s jakým cílem. Já neříkám ani tak ani tak - tvorba nových pravidel má svá pro i proti, ale komerční cíle mi příjdou jako hodně vysoké mety, obzvláště na českém trhu (slovenský je na tom možná lépe, protože původní slovenská oficiálně vydaná hra vlastně není...), kde většina hráčů má to, co potřebuje - od drd, drd+, překladů adnd či wod nebo vlastní funkční systém. Nehledě na to, že na podzim se k nám začínátlačit i překlad dnd...
Nu, hezký podnět k diskuzi a k zamyšlení. Díky

Uživatelský avatar
crowen
Administrátor
Příspěvky: 3368
Registrován: 11. 9. 2004, 11:51
Bydliště: bb [svk] / dublin [irl]
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od crowen » 6. 7. 2005, 10:18

Velmi zaujimavy clanok, prinasa vela veci na zamyslenie. Teda pre mna urcite, ako autora Sveta Mytov

scolex

Re: Chcete vydať vlastnú RPG?

Příspěvek od scolex » 15. 7. 2005, 16:21

velmi dobry clanek, nejlepsi, co jsem za poslednich par mesicu cetl.

Uživatelský avatar
Kostej
Příspěvky: 17
Registrován: 3. 9. 2001, 23:00
Bydliště: Chrudim, Praha, Mount Celestia
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Kostej » 30. 9. 2005, 17:17

Na serveru www.hrdinovefantasy.cz mne Crowen vyzval ke konkretni kritice tohoto Bifiho prispevku. Protoze Bifi by mel urcite mit moznost se vyjadrit, davam odpoved i sem:

Přijde mi, že většina Bifiho textu jsou obecné informace, které sice hezky znějí, ale ve skutečnosti nijak nepomohou. Například samotný úvod (několik článků Rona Edwardse a dalších autorů z webu The Forge spojených dohromady a násilně napasovaných na české/slovenské reálie, které jsou radikálně odlišné) čtenáře jenom mate. Je to hezký exkurz do dějin RPG, ale podle mne se jedná o specifický americký případ, který má jen vzdálenou podobnost s naší situací. Pak následuje zmínka o fanzinech, to je také hezká vzpomínka na minulost, ale dnes už opět irelevantní, chybí nějaké ponaučení, nebo zajímavá informace, která se potenciálnímu tvůrci RPG hodí.

Následují další obecnosti: „musíme si uvědomit velikost trhu a potenciál rozšiřování“ - to si už bolestivě uvědomil každý, kdo se v Česku/Slovensku pokoušel prorazit v libovolném oboru. Osobní zaangažovanost tvůrců je samozřejmá, kdo jiný by se měl zasadit o vydání hry, když ne její tvůrci? Pohybujeme se přeci v oblasti nezávislých designerů.

No a pak přicházejí rady, které jsou podle mne úplně mimo. Distribuovat české pdf v ČR/SR za mírný poplatek? Nesmysl. Placená reklama? Šílenství. Náklad maximálně 50 kusů? Šílený nesmysl. O důležitosti a zaměření prvního doplňku k pravidlům by se také dalo polemizovat, ale nechť. Dávat jako součást pravidel designérské zkušenosti a rady mi přijde jako mrhání místem – to je téma pro designerovy webové stránky, blog, fórum apod.

Bifi se také jen letmo zmiňuje o možnosti vydat pravidla v anglickém jazyce, já si myslím, že to je otázka stěžejní. Vydání anglické verze hry (nejspíše ve formátu pdf) znamená mnohonásobně rozsáhlejší čtenářskou obec, obrovský trh, množství feedbacku, možnost prezentovat se i na mezinárodních fórech, (teoretická) možnost chtít za anglickou verzi nějakou symbolickou platbu, apod.

Dále následuje popis českých „heartbreakerů“ – proč? Několik stránek se věnuje obecnému rozebírání společných znaků českých RPG, aniž bychom se dozvědeli nějaký Bifiho názor nebo radu. Popsané rysy pravidel jsou špatné nebo dobré? Existují nějaké alternativy?

Když se konečně dostanu k odstavci, který popisuje, proč tyto hry selhaly (ačkoliv asi o půl stránky výš se píše, že na hodnocení jejich úspěšnosti je příliš brzy), zase vidím jen slova Rona Edwardse o situaci ve spojených státech. Ale je to tak i u nás? Bifi buď předpokládá, že ano, nebo předpokládá, že míříme na americký trh.

Bifi pak radí designérům, ať si položí otázku, co má hra plnit. To je samozřejmě velice důležité, je to jedna z nutných podmínek toho, aby hra nebyla jen směsicí zajímavých nápadů, ale žijícím, kompaktním a přitom originálním dílem. Co ale většina designérů (a nejspíš asi ani Bifi) nedělá, je položit si (hnusně kapitalistickou) otázku, pro koho vůbec hru tvoří. Zde je podle mne kámen úrazu, pochopení této otázky dává odpověď i na to, proč některé hry selžou, a jiné (třeba i méně kvalitní) uspějí. Toto zacílení stojí hierarchicky dokonce „nad“ rozhodnutím, co má hra plnit.

Bez většího přemýšlení se dají identifikovat tři cílové skupiny, pro které je možné tvořit nové rpg (je to jen črta, chytřejší a zkušenější designeři a marketeři určitě přijdou na přesnější kategorie).

1.Tvořím hru pro sebe a svou vlastní družinu – nejběžnější případ, kdy hráči preferují většinu herního systému, ale některé prvky nahrazují svými modifikacemi. Tady vůbec nevadí, že hra je podobná svému „rodiči“, hlavním měřítkem úspěšnosti je herní zážitek družiny, používající tento klon. Pokud má družina ráda roll-playing a výborně se u toho baví, nevidím žádný problém, pokud si hráči vytvoří pravidla, která tento styl budou podporovat. Většina homemade systémů takhle začíná, ale jen výjimečně se poštěstí rozšířit taková pravidla i mezi další družiny.

2.„Dokonalý“ systém – tvůrcové mají představu o tom, jak by měl vypadat ideální rpg systém, znají názory nejrenomovanějších designerů, čerpají ze svých mnohaletých zkušeností,a snaží se vytvořit systém, jehož hraní by mělo posunout všechny účastníky do nové roviny hraní her na hrdiny. Toto je nejobtížnější a velice nevděčná cesta, systém se snaží hráče převychovávat, mentorovat, vnucovat jim svůj (nejlepší?) pohled na hry na hrdiny. Klasickým případem je DrD+, které aspiruje na titul „dokonalý“ systém, ovšem zatím značně pokulhává.

3.Tvořím hru pro co nejvíce hráčů – tvůrcové hry sice moc dobře vědí, jak by rpg mělo správně vypadat, jsou znalostně stejně vybaveni jako tvůrcové „dokonalých“ systémů, ale mnohem větší důraz kladou na požadavky hráčské obce. Představte si populární hudbu. Nebo Michala Viewegha. Chce většina potenciálních zákazníků powergaming? Dáme jim powergaming. Chce většina potenciálních zákazníků rychlý postup po úrovních? Budou po úrovních postupovat rychlostí blesku. Vím, že většina designérů se kroutí při podobné představě, ale tohle je cesta, jak dostat své rpg k co nejvíce hráčům. Nenechte se ale zmást, není to zdaleka tak jednoduché. Je třeba zjistit, co hráči chtějí – poslouchat stížnosti na jiné systémy, ptát se, vyzvídat. Je třeba napsat systém, který bude i přesto vnitřně vyvážený, vyladěný, bude fungovat. Pak je třeba se modlit, že během tvorby si hráči své preference nerozmysleli.

Uvědomte si důležitou skutečnost. Ani jeden z těchto tří přístupů není lepší než ostatní. Každý plní nějaký úkol. Každý také klade důraz na něco jiného. Největší chybou tedy je, pokud tvůrce během tvorby mezi jednotlivými přístupy přeskakuje. Nelze čekat, že něčí úprava Dračího doupěte nadchne jiné Pány jeskyně, kteří nepochybně mají ve svých šuplících vlastní modifikace. Těžko bude sofistikovaný dokonalý rpg systém vyžadující od hráčů to nejhlubší ponoření do jejich fantazie systémem nejvíce prodávaným. Nejuznávanějším? Možná. Nejrozšířenějším? Určitě ne.

Abych to shrnul – ačkoliv je určitě přínosem, že Bifi seznámil s názory zahraničních nezávislých designérů i českou a slovenskou herní scénu, (v mnoha rovinách) správnější by bylo uvést pouze odkazy ( http://www.indie-rpgs.com/articles/9/ , http://www.indie-rpgs.com/articles/14/ apod.), ať si každý udělá obrázek sám. V Bifiho textu je množství opravdu užitečných zamyšlení a otázek, autor je bohužel jen klade, ale už na ně neodpovídá. Kdyby se tak přílišně nedržel struktury i závěrů výše zmíněných anglických textů, mohl být tento rozbor pro české a slovenské tvůrce rpg mnohem užitečnější.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17715
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson » 5. 10. 2005, 11:23

Kosteji, mám k tvému textu jen jednu připomínku - hráči často nevědí co chtějí, jak v pravidlech, tak konkrétně. I jedinci zvyklí na levelový systém a postup po úrovních se dokážou nadchnout pro systék, který je založen na dovednostech a úrovně nemá - jen se k němu musí dostat.

Takže přemýšlet "co chce většina" je zvláště na českém trhu takové ošemetné, většina bude hrát to, k čemu se dostane, alespoň ještě pár let, než se rozšíří výběr.

Jinak souhlasím s tím, že náklad 50 výtisků je nerealizovatelný, smysluplná cena vychází až od počtů 1000 a víc, už jsem se na to poptával. Leda vydat vlastním nákladem.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 11123
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Markus » 6. 10. 2006, 11:16

Toto téma bylo převedeno z bývalého fóra na adrese forum.rpg.sk.

Uživatelský avatar
skew
Příspěvky: 2519
Registrován: 30. 1. 2008, 18:25
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Chcete vydať vlastnú RPG?

Příspěvek od skew » 29. 12. 2008, 17:22

Skvělý článek ! Sice v nejbližší době neplánuju nic vydávat, ale i tak mi připadá velmi inspirativní. Pochopitelně jsem taky viděl pár home-rules úprav některých systémů.
Nedokázal jsem popsat a pojmenovat to, co mi na nich nesedělo a ani jsem si ty nedostatky vlastně neuvědomoval - tohle je podle mě dost dobrá odpověď (pojmenování, popis) na velkou část problémů spjatých s tvorbou / předěláním oblíbených systémů.

Let me clap my hands for a moment :clap: .
Where thou'rt cut off upon thy neck, kind brother, the falling of one head lifts up another.

I know this, which I never learnt in schools, the world's divided into knaves and fools.

Uživatelský avatar
Sammael
Příspěvky: 1782
Registrován: 18. 11. 2008, 12:07
Bydliště: Košice
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Chcete vydať vlastnú RPG?

Příspěvek od Sammael » 5. 1. 2009, 19:00

Bifiho clanok je perfektny a ako dizajner vlastneho sveta vam viem napisat urcite jednu vec. ak to bude silna kava vyda sa to len to vydavatelovi treba dat do hrsti ilustrovane s layoutom, a treba mat dokaz ze to rpg je UZ popularne. Navyse treba vediet rozlisit pdf a kniznu verziu, ked hraca ziskate s pdf verziou s akym takym layoutom, treba mu dat do ruk demo kniznej verzie rozsirenej oo veci ku ktorym sa inak nedostane{nova rasa ktora ho bude velmi lakat, nove predmetz atd + perfektny layout }poskytnut zlavu pri kupe tym co maju verziu kupenu v pdfku{nepodcenujte predaj ako darcekov, hrac co ma smiesnu pdf verziu potesi od blizkeho Knizna verzia}
A este jedna vec prisiel som tu ako fanusik DnD a jeho svetov , na fore som sa zoznamil s projektami ako dogs a padol som na rit. Ludia a citatelia a hraci ziju rychli zivot je takato doba takze setting co najviac definovat, obrovske svety popisane v core booku nemaju moc sancu{bez vymakaneho vlastneho systemu}. Eberronu sa to podarilo pretoze nepopisuje historiu sveta na 20 stran a neserie sa s kazdym kontinentom v main booku. Takze zacinajucim autorom poradim zamerajte sa na mensie uzemie, vymakajte ho co najviac{ono ked sa uplatni, tak hraci uvytaju rozsirovanie sveta, ale na zaciatku pompeznost uz skoro nikoho neohury, hrac sa tom strati, v tejto dobe uz si na takyho zaval infosiek nieje zvyknuty}. Stiahnite si prirucky, nechajte sa napadmi inspirovat nekopirujte ich, prirucku pre gm vymakajte uzitocnymi radami{dogs}. Co najviac sa strante podobnosti s WOW trh je presiteny. Nepodcenujte grafiku, nemusi byt sice na max premakana ale musi mat styl. Cisty text bez layoutu a kresieb ako pdf nevydavajte{nech uz su akekolvek ale nieco tam musi byt pozrite si 3:16}. Vyhnite sa tradicnym rasam, nepridelujte kulturam miesto kde ziju {elf-les,trpos-underground} vobec strante sa klishe, skonci to v sufliku. Hlavne majte prehlad aj v ostatnych produktoch vela citajte ostatne settingy, a poplavte si v temach na fore ako toto a podobne napriklad klische v rpg atak.

Uživatelský avatar
Corvus
Příspěvky: 1812
Registrován: 3. 5. 2005, 12:53
Bydliště: BA
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Chcete vydať vlastnú RPG?

Příspěvek od Corvus » 5. 1. 2009, 20:59

Sammael: dufam ze sa toho co pises budes sam drzat. :wink:
There's nothing in the universe cold steel won't cut.

On eternal hold: d20 Warheart

Uživatelský avatar
Sammael
Příspěvky: 1782
Registrován: 18. 11. 2008, 12:07
Bydliště: Košice
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Chcete vydať vlastnú RPG?

Příspěvek od Sammael » 5. 1. 2009, 21:28

Tak toho sa neboj, ja osobne som sa toho dost na fore naucil, a ver mi nic z heroiky nepreslo hodil som to do sufliku a vybral the best aby som si tvorbu opat uzil a uzivam si ju s chutou. Zacal som od zaciatku a nelutujem moment, ked som od povodneho konceptu upustil, zacal som pisat co ja chcem, a cim chcem zaujat, a tym je originalita a elfovia a trpaslici uz k nej nevedu iba ak by boli iny, ale otazkou znie naco prekrucat elfov a trposov silou mocou , naco {su tie rasy tak potrebne pre fantasy, hmm ani nie tak rasy, myslim skor mena Elf trpaslik a Ork} niesu. Mam vela zaujimavych napadov a naco ich smerovat k elom orkom atd, ked si mozem stvorit vlastne kultury.

Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5832
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: [článek] Chcete vydať vlastnú RPG?

Příspěvek od Alef0 » 6. 1. 2009, 15:30

Kazdy clanok pre americkych studentov pisucich esej sa zacina tym, ze Research! Research! Research! Cize prehlad, vyskum, sucasny stav! Pred vyvijanim hry, ktora ma zatriast trhom, je len uzitocne vediet aj o inych hrach nez tych, ktore sa predavaju u nas (Draci Doupe, pripadne D&D). Rozhlad je dobry, pretoze idey, ktore su nas obskurne, su vo svete predstavitelom novych myslienok (a nemusia to byt len nezavisle hry, niektore dobre napady maju uz 20 rokov). Predide sa tym vynachadzaniu teplej vody.

Zak Arntson vo doslove k Shadows povedal velmi mudru vetu:
Problémom mnohých nových súčasných hier je to, že sa snažia až príliš napodobňovať existujúce komerčné systémy. Množstvo výborných nápadov sa tak ani nepoužije, prípadne sa rovno zahodí. Ako dizajnér sa skôr snažím vyskúšať čo najviac nápadov. Samozrejme, niektoré považujem za strašné, ale nájdu sa medzi nimi i celkom dobré.
Tu sa mi vynaraju napady, ktore neustale vyrabaju klony Dracaku, pripadne opravuju jeho chyby.

-------------------------------
Podobne zacinam mat dojem, ze nema zmysel robit hru, ktora sa snazi zaujat vsetkych a vsetko. Inovativne a uzasne settingy su tie, ktore na prvy pohlad budia dojem, ze ich nik hrat nebude. Dogs in the Vineyard a mormoni. Corvus mi pripomenul Mouse Guard s mysami. Grey Ranks, kde hrate za partizansku mladez v polskom protinemeckom povstani v druhej svetovej vojne. Ak je hra dobra, hracov prilaka aj sama a praveze bude cool hrat mys/partizana/mormona.

A specialne pre slovensky a cesky trh: zabudnite na to, ze zatrasiete trhom, ohurite vsetkych, a za peniaze zarobene predajom RPG si kupite mercedes. Zabudnite na to, ze vydate knihu, ktora sa bude predavat v Brlohu. Genialne projekty zacinaju ako male a bezvyznamne veci a az nasledne dospeju ku genialite. Nerobte to naopak, ze si poviete "moj produkt bude bomba", pretoze bud nikdy nevznikne alebo bombou nebude ani nahodou.

-----------------------------
Ludia a citatelia a hraci ziju rychli zivot je takato doba takze setting co najviac definovat, obrovske svety popisane v core booku nemaju moc sancu{bez vymakaneho vlastneho systemu}
Podla mna ludia budu citat aj obsiahle materialy, ak budu v zrozumitelnom jazyku a dobre napisane a budu budit pocit, ze "ano, toto je super, toto chcem hrat!" V 3:16ke je setting popisany mozno v troch odsekoch (aj to prehanam) a napriek tomu vo mne vzbudil zaujem a predstavu.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0

Uživatelský avatar
Sammael
Příspěvky: 1782
Registrován: 18. 11. 2008, 12:07
Bydliště: Košice
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Chcete vydať vlastnú RPG?

Příspěvek od Sammael » 6. 1. 2009, 15:43

Dolezite je, a to v tejto teme nebolo spomenute:

Nehambit sa pocuvat inych a nebat sa zahodit to co uz mate, a pracovat od znova. Ak sa nechate odradit neuspechom znamena to ze vam chyba vasen tvorit. A naopak ak dokazete zacat opat od zaciatku a s nadhladom, znamena to ze ste odhodlany ist po dlhej ceste, ktora moze skoncit fiaskom. Ktore vas polozi na kolena ale nepripravy o vasen. Pravi umelec sa bude potykat s kritikou cely zivot, vzdy sa najde niekolko nespokojnych, a prave nad ich kritikou sa treba zamysliet. Vzdy sa najde kritika ze sa mi to nepaci pretoze to nieje moj zaner a nesedi mi to(takemuto cloveku vyhoviete len pracou ktora ho zaujima), ty ktory povedia ze uz napr: cyberpunk nemusia ale vedia ohodnotit nestranne chyby vasej prace nieje az tak malo a tych berte urcite na vedomie.
Nieje dolezite vyhoviet kazdemu s kazdou vecou to sa neda, dolezite je chyby minimalizovat. Precitajte si komentar ku hre riddle of steel a pochopite o com vravim.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 11123
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Chcete vydať vlastnú RPG?

Příspěvek od Markus » 6. 1. 2009, 16:19

Alef0 píše:Podobne zacinam mat dojem, ze nema zmysel robit hru, ktora sa snazi zaujat vsetkych a vsetko. Inovativne a uzasne settingy su tie, ktore na prvy pohlad budia dojem, ze ich nik hrat nebude. Dogs in the Vineyard a mormoni. Corvus mi pripomenul Mouse Guard s mysami. Grey Ranks, kde hrate za partizansku mladez v polskom protinemeckom povstani v druhej svetovej vojne. Ak je hra dobra, hracov prilaka aj sama a praveze bude cool hrat mys/partizana/mormona.
No já nevím, alef0. Kolik lidí si jmenované hry koupilo, nebo zahrálo? Dogs jsou známí a populární, to bude víc jak tisíc. Mouse Guard má, pokud se nepletu, náklad dva tisíce. Grey Ranks budou maximálně ve stovkách, většina tématických indieček IMHO neprodá ani 1000 kusů. Srovnej si to s giganty typu DnD nebo World of Darkness. d20 produkty jako Mutants and Masterminds se určitě aspoň vyrovnají těm nejprodávanějším indiečkům. Dokonce bych řekl, že i taková blbina jako World of Warcraft RPG prodá mnohem víc kusů než ty nejlepší indiečka.
(warning: citation needed u všech mých nepodložených odhadů)

Já samozřejmě souhlasím s tím, že tebou jmenované hry jsou "dobré", taky je mám osobně raději než masové produkty. Ale kvalita či popularita mezi kritiky nerovná se popularita mezi průměrným publikem, jak ostatně potvrdí jakýkoliv znalec filmů.

Já si myslím, že se autor každé hry musí rozhodnout, zda chce udělat něco dobrého, nebo něco masově populárního. Obě hodnoty jdou do určité míry ruku v ruce (tj. může existovat dobrá i populární hra), ale po určitém bodě už se rozcházejí a stojí přímo proti sobě. Masové publikum bude vždycky mít rádo cool-powaz a efektní kombinatoriku. Pokud to neuděláš, nebudeš IMHO masově populární. Bude tě maximálně tak mít ráda místní avantgarda 8)

Uživatelský avatar
lev
Příspěvky: 150
Registrován: 30. 12. 2006, 13:16
Bydliště: Bratislava

Re: [článek] Chcete vydať vlastnú RPG?

Příspěvek od lev » 6. 1. 2009, 16:21

Nieje dolezite vyhoviet kazdemu s kazdou vecou to sa neda, dolezite je chyby minimalizovat. Precitajte si komentar ku hre riddle of steel a pochopite o com vravim.
Huh? Riddle teda rozhodne neminimalizuje chyby. S fleku systém, ktorý ma nejak nenadchol, ale je podľa mňa blízko bezchybnému je napr. TSoY. TRoS je systém s vážnymi chybami, ktorý ale má naopak elementy, ktoré ma zaujali natoľko, že tú hru chcem hrať.

Btw, keď už spomínaš TRoS, tak to je príklad, ktorý neguje skoro všetko, čo si popísal k tomu ako písať RPG aby bolo úspešné. Príšerná knižka, hrozné ilustrácie, chaos, chaos, chaos, rozplácaný svet bez fokusu. A pritom to bolo v svojej dobe veľmi predávané, čo ale súvisí s tým, že Norwood to prezentoval všade a všetkým ako sa len dalo, vlastnoručne tomu urobil na conoch a nete také PR, že o tej hre zrazu počul každý. A mimochodom, to začínal s malým nákladom, čo bol chytrý krok.
Hrám: The Shadow of Yesterday, Vampire: the Masquerade, Příběhy Impéria

Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host