Čteme Gygaxovo AD&D

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od Markus »

Bifi píše: 22. 5. 2023, 13:27 Sirien: Jasan, to flipovanie teda bude houserule - aj keď reálne to len dáva viac pohybu.
Počkat, wut? Pohyb je na segmentech naprosto nezávislej ne? Komplet celej tvůj pohyb se spolu se všemi standardními útoky odehraje v jednom segmentu. To se snažím říct – tohle není RuneQuest, kde se hýbeš v každém segmentu o metr a potom někde na osmém segmentu (a o osm metrů dál) útočíš. Tady se to děje všechno najednou.
Bifi píše: 22. 5. 2023, 13:27 (Aj keď možno v tomto prípade v hlave riešil nejaké segmenty a surprise, neviem... Ak má k dispozícii aj čarodej, aj pavúk, akurát jeden 6-sekundový segment, tak to môže sedieť. Až potom začínajú konať ostatní a v zásade je jedno, či je to neskorší segment toho istého kola alebo ďalšie kolo.)
Je to IMHO takhle:

1. Pavouk dostal úplně celé kolo zdarma, v tom spadl na kouzelničku a kousl jí. Možná to ani nebylo kolo boje, prostě jen útok vyhodnocený mimo boj díky překvapení.

2. Začíná boj, GM rozhoduje, že se účastní jenom pavouk a kouzelnička, říká si o iniciativu. („she and the spider must dice for initiative and fight a round of combat. After that the rest can try to do something“.)

3. Pavouk hází 3, kouzelnička 5.

4. Jedeme segmenty...
- Ve 3 .segmentu hraje kouzelnička. Bere pavouka, strhává ho ze zad a odhazuje ho na zem.
- V 5. segmentu má hrát pavouk, ale GM rulinguje, že stihne zaútočit, ještě než bude odhozen na zem, zatímco ho kouzelnička chytá – tj. de facto jeho akci předsunul do 3. segmentu.
- všechny ostatní segmenty jsou prázdné, protože nikdo nejedná

==

Další kolo je úplně mimo iniciativu (nikdo ji nehodil) a totální ruling. Prostě nechá klerika zaútočit na pavouka, protože je poblíž. Ale žádná iniciativa a tím pádem ani bojová kola a segmenty v tom nefigurujou.

Jinými slovy, debilní příklad, pokud chceš pochopit strukturu boje, protože to vůbec není standardní boj.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od Bifi »

Markus píše: 22. 5. 2023, 14:04
Bifi píše: 22. 5. 2023, 13:27 Sirien: Jasan, to flipovanie teda bude houserule - aj keď reálne to len dáva viac pohybu.
Počkat, wut? Pohyb je na segmentech naprosto nezávislej ne? Komplet celej tvůj pohyb se spolu se všemi standardními útoky odehraje v jednom segmentu. To se snažím říct – tohle není RuneQuest, kde se hýbeš v každém segmentu o metr a potom někde na osmém segmentu (a o osm metrů dál) útočíš. Tady se to děje všechno najednou.
Čo hovorí ADDICT o surprise:
Each pip on the d6 equals one segment of inactivity due to surprise. (DMG s. 61)
During each segment of surprise, members of the non-surprised side can perform one of the following actions:
1. Make a full round of melee attacks in one segment. (s. 62)
2. Make a full round of missile attacks in one segment (or three times that rate if the missiles are ready). (s. 62)
3. Take one segment of movement (1’ per 1” of movement rate). (s. 102f.)
4. Cast a one-segment spell, or begin casting a longer spell. (s. 61)
5. Spend one segment performing any other action that can normally be completed in six seconds (e.g., drawing a weapon, drinking a potion, activating certain wands, etc.).

Čo hovorí o charge (DMG s. 66):
Alternatively, the attacker may choose to charge. This action brings the charging party into combat on the charge round, provided movement rate (plus bonus) allows this.
End of Charge:
a. Initiative is NOT checked at the end of charge movement.
b. The opponent with the longer weapon/reach attacks first.
c. Charging creatures gain +2 on their “to hit” dice if they survive any opponent attacks which occur first.
To detemine the timing of a charge attack vs. an opposing spell caster, compare the segments of movement required to the casting time of the spell.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16377
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od MarkyParky »

Markus píše:Jinými slovy, debilní příklad, pokud chceš pochopit strukturu boje, protože to vůbec není standardní boj.
Co jsem listoval všemi edicemi DnD Basic, tak tohle je industry standard :)
Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky:
Bifi
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6887
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od Antharon »

Ja som si pomerne isty, ze to cele treba abstrahovat tak ze "v ramci kazdej minuty vsetci jednaju naraz a hodom na iniciativu sa urci v ktorom segmente casu sa vyhodnoti ta ktora skupina. Kuzla vsak trvaju dlhsie a preto sa vyhodnotia mimo standardnych akcii"

Cize segmenty neznamenaju sestsekundove useky v ktorych niekto urobi akciu ale su to body v danom kole pocas ktorych sa akcia vyhodnoti ale samotny bojovy hubris prebieha cely cas.
Za tento příspěvek děkují uživateli Antharon:
Bifi
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od Markus »

Ne, tak nemám pravdu. Pohyb je skutečně rozdělený na segmenty. Jen to prostě není popsané v kapitole boj, ani v kapitole iniciativa, ale v kapitole pohyb. A pak se lidi diví, že to nikdo nechápe, to AD&D je fakt prasecky dezorganizované.

A v PHP mi kapitola překvapení vyznívá tak, že překvapení ti dá celé kolo zdarma a teprve v dalším kole se háže iniciativa a řeší segmenty. Nicméně podle DMG nedává překvapení celé kolo, ale jen několik segmentů zdarma. Takže Gygax si protiřečí napříč knížkami, to je taky moc fajn.

Čímž prohlašuju, že se v tom vůbec nevyznám, protože bych musel přečíst obě dvě příručky celé, abych měl jistotu, že jsem někde něco relevantního nepřeskočil. Protože číst jenom sekci „iniciativa“ evidentně k pochopení iniciativy nestačí. Já se vzdávám.

EDIT: A prostě prohlašuju, že soubojový systém AD&D je nesmyslně komplikovaný a nezajímá mě. :-)=
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od sirien »

Konstantí a fixovaná délka kola je IMO jeden z designových přehmatů, co se s DnD zbytečně táhnou. Neexistuje jedinej případ (pravidlo, herní situace...) kdy by fakt, že minuta má 10 kol a kolo má tudíž 6 vteřin cokoliv přinášel - na druhou stranu to vytváří vnitřní paradoxy a nelogičnosti.

Zajímavou analýzu vztahu délky kola a pravidel a kouzlení měl Rob Donoghue v blogu Dopad Magie (přeloženo jako dvojblog protože to byly dva navazující díly blogu - zajímavý je v tomhle směru ten druhý) - efektivně dochází k závěru že v DnD se vyvinula logika že jedno kolo je doba potřebná na seslání jednoho kouzla, a argumentem je fakt že u kouzla nikdo nikdy nepochybuje o tom, jak dlouho trvá jeho seslání (oproti střelbě a boji a pohybu kde pořád dochází k dohadům a interpretacím toho kolik útoků vlastně reprezentuje jeden hod atp.)

Osobně musim říct že mi to pozdější ztriviálnění iniciativy přijde škoda - ta idea že některé akce jsou instantní, zatímco jiné působí s odkladem dělá věci sice složitější, ale je to zároveň velmi zajímavý taktický prvek, se kterým by se dalo hodně dobře pracovat dál.


Bifi: to není moje intrepretace - právě naopak, ta interpretace se s DnD musí táhnout věčnost, protože si pamatuju že to bylo i původní ospravedlnění vícenásobných útoků u martial class - bojovník není nutně nijak rychlejší než ostatní, jen je prostě tak dobrej, že za stejný čas dokáže najít/využít/vytvořit si víc příležitostí k zásahu.
Za tento příspěvek děkují uživateli sirien tito uživatelé (celkem 2):
Bifi, Selhan
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od Bifi »

Markus píše: 22. 5. 2023, 14:04 1. Pavouk dostal úplně celé kolo zdarma, v tom spadl na kouzelničku a kousl jí. Možná to ani nebylo kolo boje, prostě jen útok vyhodnocený mimo boj díky překvapení.
Možno si GM tajne hodil na prekvapenie, aby zistil, (a) či sú postavy prekvapené, (b) koľko segmentov má v surprise round pavúk k dispozícii. To pôsobí ako dva segmenty (drop a útok), teda hod na surprise je ešte kým je pavúk na strope, pričom by sa mala hádzať aj počiatočná vzdialenosť encounteru - teoreticky by sa mohlo stať, že má surprise, ale postavy sú ešte ďaleko (hodená vzdialenosť je väčšia ako výška chodby - alebo GM určí ako maximálnu vzdialenosť výšku chodby). Nevieme... mohli to byť aj tri segmenty, vyhodnotené ako wait - wait - charge.
2. Začíná boj, GM rozhoduje, že se účastní jenom pavouk a kouzelnička, říká si o iniciativu. („she and the spider must dice for initiative and fight a round of combat. After that the rest can try to do something“.)
Toto je ten divný moment. Za predpokladu, že kolá majú minútu, to fikčne nedáva zmysel.
- V 5. segmentu má hrát pavouk, ale GM rulinguje, že stihne zaútočit, ještě než bude odhozen na zem, zatímco ho kouzelnička chytá – tj. de facto jeho akci předsunul do 3. segmentu.
Tu GM mohol pavúkovi situačne priradiť abilitu, aké majú napr. stirge alebo vzal nejaké pravidlo z grapple vs. armed opponent - že ak ho zhadzuješ holou rukou, môže na tú ruku zaútočiť (aj keď si úspešný). Možno keby kúzelníčka neuspela, pavúk dostane aj normálny melee útok navyše. (Nevieme...)
Další kolo je úplně mimo iniciativu (nikdo ji nehodil) a totální ruling. Prostě nechá klerika zaútočit na pavouka, protože je poblíž. Ale žádná iniciativa a tím pádem ani bojová kola a segmenty v tom nefigurujou.
Toto je tiež mimo, toto malo byť ešte v prvom normálnom kole. Lebo inak to znamená, že ostatní už tretiu minútu nič nerobia.
Jinými slovy, debilní příklad, pokud chceš pochopit strukturu boje, protože to vůbec není standardní boj.
Súhlas.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od Bifi »

Markus píše: 22. 5. 2023, 14:26 Ne, tak nemám pravdu. Pohyb je skutečně rozdělený na segmenty. Jen to prostě není popsané v kapitole boj, ani v kapitole iniciativa, ale v kapitole pohyb. A pak se lidi diví, že to nikdo nechápe, to AD&D je fakt prasecky dezorganizované.
Preto vznikol rules lawyering... :D
Markus píše: 22. 5. 2023, 14:26 A v PHP mi kapitola překvapení vyznívá tak, že překvapení ti dá celé kolo zdarma a teprve v dalším kole se háže iniciativa a řeší segmenty. Nicméně podle DMG nedává překvapení celé kolo, ale jen několik segmentů zdarma. Takže Gygax si protiřečí napříč knížkami, to je taky moc fajn.
Neprotirečí, tak to bolo už v nejakých skorších edíciách - proste pri surprise nemá prekvapujúca strana k dispozícii celé kolo, ale len nejaký jeho výsek (v tretej edícii to potom boli nejaké half-actions či čo).
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od sirien »

Markus píše: 22. 5. 2023, 14:04Jinými slovy, debilní příklad, pokud chceš pochopit strukturu boje, protože to vůbec není standardní boj.
Nejsem si jistej, že to je záměr. Pokud Gygax považoval svoje základní vysvětlení průběhu boje za dostačující a jasné - což bez ohledu na to jestli to tak je může být, protože autorská slepota - pak mohl příklad použít cíleně k tomu aby ukázal jak s tou strukturou aktivně pracovat při hře (ohýbat jí pro potřeby situace). Efektivně by to byl případ vysvětlení základní formy a obratem příklad jejího konstruktivního rozbití.

Což by odpovídalo i tomu, že - oprav mě pokud se pletu, tohle je doba RPG ve které se moc neorientuju - skutečně formalistický výklad pravidel je věc která je spojená až s ADnD 2. edicí a pozdějšími hrami (možná nějakými dřívějšími, ale ne o moc a mimo DnD linii), zatímco tyhle 70's věci fungují stále především jako toolboxy. Advanced DnD neznamená - minimálně u původního ADnD 1e - složitější pravidla, ale expertnější (jemnější, specializovanější, složitější) nástroje (vyžadující lepší výchozí vhled do fungování a skill v jejich používání)
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od Markus »

Sirien: Jo, já to vidím stejně. V to příkladu podle mě záměrně ukazuje volnější zacházení s pravidly. Což je fajn. Akorát by neuškodilo napřed srozumitelně popsat ten standardní základ, než začne ukazovat, jak ho kreativně ohýbá. :)
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16377
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od MarkyParky »

U ADnD advanced tenhle přístup smysl dává.
U DnD Basic ne, a je tam taky, napříč různými autory.

Spíš bych za tím viděl tu autorskou slepotu, než záměr. Přeci jen ty zkušenosti s předáváním pravidel čtenářům tak, aby se to dalo hrát jen z textu, moc nebyly.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od York »

Markus píše: 22. 5. 2023, 14:26A prostě prohlašuju, že soubojový systém AD&D je nesmyslně komplikovaný a nezajímá mě. :-)=
V AD&D 2e mi přišel celkem příčetnej, rozhodně si nevzpomínám na žádný segmenty kola.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od Markus »

Však je to taky jiná hra. ;)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od Markus »

Náhodné postřehy ze čtení AD&D, část 9.: Kampaň III – Peníze a ekonomika
Dokážete si představit Fafhrda a Šedého Myšilova bez bohaté kořisti, o niž mohou usilovat? Conana bez váčku drahých kamenů, jež může promarnit? (DMG 91)
„Realita“, jíž se AD&D snaží roleplayingem stvořit, je ta mýtických hrdinů, jako byli Conan, Fafhrd a Šedý Myšilov, Kothar, Elric a podobní. Když se mluví o pokladech, je vzrušivější, pokud zúčastnění vědí, že jde o POKLADY! (DMG 90)
Gygax v zásadě říká, že z hlediska peněz je hra stylizovaná, protože loupení pokladů prostě patří k žánru. Zároveň to ale spojuje s herností a zavádí princip, že poklady by měly být dávány jako odměna do dobrodružství a úspěch. Proto ve hře loupíme poklady, proto se za ně dávají zkušenosti (byť AD&D není tak „simplistické“, dodává Gygax, aby to byl jediný zdroj zkušeností). Je důležité, aby byl zachován princip postupného růstu pokladů s obtížností.

UMÍSŤOVÁNÍ POKLADŮ (DMG 91–92)

Následně se zabývá tím, jak poklady umisťovat. Připomíná, že u příšer v bestiáři jsou poklady uvedené – je to hrubé doporučení, řídí se principem, že mocnější příšery mají víc pokladů. Ne každá příšera ale bude mít poklad, některé jsou prostě chudé, zatímco jindy najdeš smaragdový prsten na mrtvole ožrané mnohonožkami. Potud asi žádné překvapení.

Další postřeh je asi důležitější – zdaleka ne veškeré poklady budou v drahých kovech, a už vůbec ne v těch vzácných. Většina mincí budou meďáky a stříbrňáky. Jmění může být uloženo v brokátu, gobelínech, slonovině koření... Gygax dává rozsáhlý příklad doupěte dvou zlobrů, kteří mají poklad „2000 zl.“, což ale neznamená dva tisíce zlatých mincí. Především to budou stříbrňáky a měďáky zamčené ve dvou těžkých truhlách. Potom mosazné nádoby, intarzovaná dřevěná truhlička (sama 100 zl.!), stříbrný náhrdelník (350 zl.!), špatně vyčiněná kožená kápě (50 zl.), ale i všednější věci jako dobré přilbice (i zbroje přece mají cenu!), zachovalý obouruční meč s pochvou omotanou stříbrným drátem a hruškou z lapisu lazuli, jedna berdycha (Gygaxův fetiš v tyčových zbraních strikes again!).

„I pokud dobrodruzi zlobry přemůžou, musejí rozpoznat hodnotné předměty* a dopravit je na povrch.“

(* Gygax podle mě zcela jistě neříkal hráčům hodnoty pokladů, museli si je nechat ocenit a možná je někdo mohl ošidit. Byť nic konkrétního o tom teď nemůžu najít.)

Jaký má tohle rozčlenění na menší předměty smysl? To se asi můžeme spíš dohadovat. Asi jde o to, že to hře dodává texturu a „uvěřitelnost“. A samozřejmě vznikají logistické problémy, které jsou „herní“. Co když hráči třeba zabijou Šmaka na hromadě pokladu? Tak kromě toho, že většina mincí bude stříbrných... „Kdo zůstane, aby mince hlídal, zatímco družina vyráží zbavit se hodnotnějších částí kořisti? Zajisté ne sami družiníci!“

INFLACE, DANĚ ATD. (DMG 90)

Potíž je v tom, že hrdinové se můžou rychle stát bohatými a je potřeba je o ty peníze připravit. „Ne z toho důvodu, abychom postihovali úspěch (...) stimuluje je to k novým dobrodružstvím.“

„Není pochyb o tom, že ceny ve hře jsou založené na inflační ekonomice.“ Jak začnou dobrodruzi tahat z podzemí zlato a stříbro, ceny v oblasti porostou. Gygax bohužel nedává žádná konkrétní vodítka, prostě jen říká, že inflace nastane. A DM bude muset stejnou měrou upravit hodnoty pokladů v jeskyních, aby s inflací držely krok. Což.. :8oO ... jsme zpátky na nule a nechápu smysl takového počínání, kromě toho, že je to simulace pro simulaci. Celkově je odstavec o inflaci povrchní, jako kdyby nebyl.

Následují daně, cla, poplatky, mýta atd. atd. Gygax vyjmenovává všechny možné historické způsoby, jak z postav tahat peníze, a nezapomene politovat středověké Evropany, kteří prý byli dřeni až na kůži. Po krátké lekci dostáváme ilustrativní příklad města s tím, že DM si má upravit tohle nebo vymyslet vlastní.

Město:
- 1 % clo ze všeho zboží přivezeného na prodej; pro cizince se zvedá na 2 %.
- U luxusního zboží (víno, kožichy, ale i kovy) stoupá clo na 5 %.
- Poplatek za vstup do města je 1 měďák pro místní a 5 meďáků pro cizí :) (počítáno za hlavu nebo kolo)
- Daň se platí ročně,:idea: každý rolník 1 měďák, svobodný měšťan 1 stříbrňák, šlechtic 1 zlaťák.
- Dále se platí daň z majetku, 5 % ročně.
- Cizinci platí prodejní daň 10 % ze všeho prodeje
- Město nerado vidí používání cizích měn, takže je konfiskuje, takže je kupci nepřijímají. Je nutné zajít ke směnárníkovi, který si účtuje 10% poplatek.
- Drahokamy jsou přijímány jako platidla ale opět s 10% poplatkem.
- Platí se mýto na různých cestách, samozřejmě včetně té do dungeonu.

Tak. Nějaká pozorování?

Cílem je zřejmě dřít z postav peníze a donutit je k tomu, aby šly na další výpravu loupit další. AD&D má ve skutečnosti víc „money sinků“ a tohle mu – aspoň od oka – funguje dobře. Postavy nebudou nehorázně bohaté, protože kombinace všech možných poplatků, nákladů na živobytí a nákladů na výcvik z nich ty peníze vytřese. Tohle Gygax určitě zaváděl po zkušenosti s oD&D, kde money sinky nejsou a postavy rychle nevědí, co s penězi (zdravíme OSEnauty).

Směnárny are a thing! Evidentně by se nemělo na deník zapisovat jenom „350 zlatých“, ale taky poznamenat, jaké jsou ražby, protože vám je možná nebudou všude chtít vzít a směnárny si strhnou poplatek. Dtto u drahokamů. Dtto při snaze prodat šperky atd. Nic zřejmě neprodáte za plnou cenu.

Akorát mi teda přijdou úsměvné ty daně, co se platí jednou ročně, a poplatky za vstup do města nebo mýta v měďácích, případně v hodnotě něco jako 1 zlatý. To jsou AD&D částky tak bezvýznamné, že nechápu potřebu to vůbec mít ve hře a počítat to. Asi simulace.

Celkově: Chápu, čeho se Gygax snaží dosáhnout, a rozumím, proč to řeší, jak to řeší, akorát to podle mě moc elegantně nevyřešil. Ekonomika AD&D je dost pofidérní, pro jakékoli ekonomické účinky v kampani dostáváme jen vágní nasměrování bez konkrétní pomoci, a důležitá ekonomická témata (jako třeba doporučené hodnoty všeho toho zboží, co máme loupit) nejsou vůbec adresovaná. Ale nečekal jsem nic jiného. Ekonomiku má (na poměry D&D) celkem dobrou ACKS.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 3):
Bifi, kin, Vaarsuvis
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od Vitus »

No, za mne si dovolím jeden postřeh a jeden rýpanec:

Nejdříve postřeh - na to, že jinde se do simulacionismu navážel (protože "je to fantasy přece"), tak tady pro změnu toho simulacionismu má docela dost. Přijde mi, že jakmile došlo na něco, co Gygaxe nebavilo nebo k tomu neměl vztah, tak to odmával, ale pokud ano, pak byl ochoten jít i do extrémů. (Divím se, že v seznamu doporučené literatury nemá Ekonomii od Samuelsna a Nordhause. $lol$ )

A teď rýpanec - pokud jde opravdu v (A)D&D jen o poklady v duchu pokleslé literatury sword & sorcery a nikde nikomu nejde o ideály, principy, čest..., tak (protože tento žánr mi není blízký a tuto filosofii nepodporuji), zahazuji všechny klony, odklony a příklony (A)D&D (včetně OSR, protože "XP for gold") a jdu se pomazlit s něčím hodnotným. $lol$ (Samozřejmě to nemyslím vážně, akorát mne překvapuje, že to pojal až takhle.)
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti