Čteme Gygaxovo AD&D

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Odpovědět
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od sirien »

York: fair enough, nikdy sem nebyl takovej masochista abych hrál s 10 hráčema naráz nebo se takový hry účastnil :D


Markus, "korekce" k příkladu hraní

Teď to čtu a trochu si to misrepresentnul mi přijde.


Ohledně mluvčího
V jeden moment se tu DM ptá "co děláte" - následuje diskuse hráčů, kde je vcelku jasně naznačené, že "mluvčí" (resp. "vůdce") funguje jako moderátor diskuse mezi hráči. Následně tento shrne akce DMovi, ale DM obratem oslovuje ostatní hráče s dotazem co dělají oni a jestli dělají to co vůdce shrnul. Následně je řečené že při používání miniatur každý hráč přesune tu svojí, ale bez miniatur musí "každý musí popsat tak, jako to popsal hráč klerika výše" (který tam je vypíchnutý že v dialogu s vůdcem skupiny tam popisuje vlastní akci v reakci na návrh toho co by mohl dělat).

Popravdě mi to přijde jako vcelku běžnej živelnej dialog, s tím že tam je jakože vůdce skupiny co ten dialog moderuje a přehledně shrnuje, ale není to tak formalizované, jak by se jinak z tvýho popisu mohlo možná zdát.

Na druhou stranu je pravda že následně tam vůdce mluví za celou skupinu místy rovnou (což ale jako je v takové situaci kdy je do diskuse jestli a) to rozhoduje za ostatní, b) spíš shrnuje za ostatní s tím že se můžou vymezit, c) to je zjendodušení pro potřeby zestručnění příkladu. V momentě s vyráženim dveří si třeba nejsem moc jistej jestli to číst doslovně, jakože vůdce rozhodl co kdo dělá, plus mínus doslovně, jakože rozdal rozkazy a nikdo je nezpochybnil, tak se to tak odehrálo, nebo obrazně, jakože to sice není psáno, ale stejně jako v předchozím podobném případě došlo k nějaké diskusi skupiny a vůdce jen souhrně tlumočí závěry. Za pozornost stojí že o pár řádek dál ve věci kterou by opět mohl "rozhodnout" je psáno že přímou řečí vydává někomu rozkaz ("zkontroluj strop") A o kus dál tam mluvčí něco rozhodne za celou skupinu, ale jinej hráč ho napřímo zneguje a natvrdo si převezme slovo.

Jakože... nevim, nějak mi to nepřijde moc formalizovaný.


Ohledně RP-actingu

Ve skutečnosti dost těžko říct kolik ho tam je nebo neni.

V jeden moment se píše že se "hráči domluví na tom co dělají a vůdce nabádá k opatrnosti" - nikde není řečeno jestli IC nebo OOC.

V další moment vůdce přímou řečí zahlásí výzvu ostatním a příklad pokračuje jen slovy "other players concur" - opět není řečeno jestli IC nebo OOC (a volné zaměňování slov postava a hráč víme moc dobře je oblíbený a plošně rozšířený (zlo)zvyk autorů do dnešních dnů). Následně vůdce rozdává rozkazy a opět tak činí jasně přímou řečí.

Pak je tam dál několik výměn, které jsou ale taktickýho nebo věcnýho charatkeru a můžou být úplně stejně myšlené IC jako character-to-character talk jako OOC player-to-player, z toho příkladu se to naprosto nedá říct.

Fakt je, že všichni hlásí své akce v ich-formě, z čehož bych si osobně dovolil tvrdit že je víc pravděpodobné, že v první osobě vedou i IC herní dialog, spíš než že ne.


Ohledně souboje a zejména fiatů a rullingů
Si tam ty rulingy maluješ všude, kde se domalovat dají - ale nepřijde mi, že by všude byly tak jednoznačný.

- DM řekne hráčce o save na pavouka. Makes sense, je tam nějakej surprise.
- DM prohlásí, že pavouk a magička odbojují jedno kolo, než se k nim ostatní dostanou. To rozhodně nemusí bejt fiat, ostatní se předtím rozešli po místnosti, DM mohl prostě zhodnotit vzdálenosti a pohyb.
- magička smete pavouka z ramene. Může jít o fiat, ale nemusí - v DnD 5e (a i v 3e pokud se nepletu) by šlo o běžný manévr / alternativní akci Sražení/Odstrčení, která se běžně vyhodnocuje i hodem na útok.
- pavouk stihne zaútočit a kousnout jí do ruky - vzhledem k tomu že magička i po smetení pavouka zůstává v jeho bojovém dosahu může jít prostě jen o pravidlově bezvýznamnej popis fikce - pavouk je v dosahu, takže stále útočí.
- Pavouk následně zdrhá. Vůdce skupiny zahlásí že kdo je nejblíž do něj praští, nejblíž je klerik a na první dobrou pavouka zabije. Jestli by tedy mohli nebo nemohli útočit další členové skupiny se z příkladu už nedozvídáme a osobně tam nevidím jedinej důvod, proč by případně nemohli.

Tj. odehrály se tam 3 kola:
- surprise, magička saveuje
- 1. kolo, magička vs. pavouk, ostatní nejspíš nejsou v dosahu (v 5e by to znamenalo že sou 7+ čtverců daleko - ve větší místosti neni problém), magička ho srazí, pavouk je ale v dosahu takže si zaútočí taky
- 2. kolo, pavouk zdrhá, všichni se dostávaj do dosahu, ale nehraje to roli protože klerik je nejblíž, praští si a pavouka instakillne.

Výslovné fiaty tam nevidim. Pavoukův surprise mohl být hozený nebo skriptovaný (dneska bysme řekli powera), částečný fiat je že pak místo inky nechá prostě jednat prvního klerika kterej byl nejblíž - což ale zahlásil vůdce skupiny ("kdo je nejblíž ho flákne...") a pokud se nepletu tak už i ADnD znalo skupinovou inku? V tom případě skupina převzala kleriččinu 5 proti pavoukově 3.

Trochu si tam promítáš něco (nechci říct OSR, ale OSR $P ...resp. všechny ty fiaty a rulings over rules atp.) co tam ale ve skutečnosti neni. Minimálně ne nijak explicitně nebo jasně - a spíš neni než je.


Následně vyrážení dveří je nějakej hod na 1k6, kde ale s vyšší silou máš lepší success-range. Může to být fiat, ale od pohledu to stejně tak dobře může bejt přímý nebo derivovaný pravidlo.

A ten kill gnóma na konci vyznívá taky trochu jinak - DM sice neřekne, co se s postavou stalo, ale nechá jí zmizet z očí ve tmě, ostatní postavy zahlídnou šedou ruku co jí stáhla a tím začíná combat. To mi přijde spíš jako popis pro okamžitý efekt než nějaký hluboký insight do toho jak něco nesdělovat hráčům obecně atp.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20872
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od Markus »

Z telefonu: ruling není fiat! Myslím tím, ze nepoužívá standardizovaná pravidla, ale různě je situačně ohýbá. Ale zároveň na všechno háže a dává tomu šance, nerozhoduje to svévolí.

Jinak s tebou souhlasím asi ve všech pozorováních.

EDIT: zrovna vyřazeni dveří jede podle pravidel, ale to je detail
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od Bifi »

Iniciativa je v AD&D odlišná a výrazne komplikovanejšia: rozdiel medzi d6 oboch strán určuje, koľko ca. 10-sekundových segmentov minútového kola má ktorá strana k dispozícii (a vždy sa hádže skupinovo). A nie je to freeze-frame.

Takže ak by družina hodila 5 a pavúk 3, družina má dva segmenty (napríklad pohyb a útok) a potom pavúk tri (alebo zvyšné 4?).

Celé by to komplikovalo, ak má pavúk viac útokov za kolo - vtedy by tuším zaútočil jedným útokom ako prvý ešte pred postavami, ak nie je prekvapený.
Za tento příspěvek děkují uživateli Bifi:
Markus
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od sirien »

Bifi: to zní tak absurdně, že úplně toužim nastudovat detaily :D
Za tento příspěvek děkují uživateli sirien:
Selhan
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20872
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od Markus »

Z paměti:

Jedno kolo má 10 segmentů. Každá strana hodí k6 a v tom segmentu bude druhá strana jednat. Jinými slovy, házíš iniciativu ne sobě, ale druhé straně, protože Gygax nerad dělal věci jednoduše. :-o Například hráči hodí 2, příšery hodí 5. To znamená, že iniciativu vyhrály příšery a jednají ve 2. segmentu, zatímco hráči jednají v 5. segmentu.

Když na vaši stranu přijde řada, všichni příslušníci celé strany odehrajou komplet celé svoje kolo – všichni najednou, všechny akce.

Jinými slovy, vítěz iniciativy odehraje svoje celé kolo. Potom poražený odehraje svoje celé kolo. Je to skoro normální skupinová iniciativa jako v B/X.

Proč tam sakra jsou ty segmenty? Co vím, tak jenom kvůli kouzlům. Kouzla mají určitou dobu sesílání v segmentech. Ve tvém tahu je začneš sesílat a potom ještě několik segmentů trvá, než skutečně začnou působit. V závislosti na tom, jak dobře padla druhé straně iniciativa, může stihnout jednat ještě před sesláním kouzla, případně ti ho vyrušit.

Stejný příklad s kouzlením:

Segmenty
1. Nic
2. Příšery odehrávají svůj tah. Pohyby, útoky, všechno. Jedna příšera začíná kouzlit kouzlo s dobou sesílání 4.
3. Nic.
4. Nic.
5. Hráči odehrajou komplet svoje kolo se vším všudy. Jeden hráč začíná sesílat kouzlo s dobou sesílání 2.
6. Působí kouzlo sesílané příšerou.
7. Působí kouzlo sesílané hráčem.
8. Nic
9. Nic
10. Nic

Jak říkám, píšu to z hlavy, četl jsem to před pár týdny. Možná ty segmenty mají i jiný význam než pro rozfázování kouzel, musel bych to studovat.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od sirien »

To... je ve skutečnosti velmi elegantní způsob, jak vystihnout netriviální dýlku kouzlení. Rozhodně herně lepší (zajímavější, víc vystihující záměr) než to, co zkoušel např. Shadowrun.

(Obdobnou logiku použily o mnoho let pozdějc Exalted se svojí tikovou iniciativou btw., jen tam už nejely na systému akce/odklad, ale standardním akce-posun. Netušil sem, že to mělo nějaké podobné kořeny / ideové předskokany)
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od Bifi »

Neviem, Markusi, či to máš správne. Resp. inak - vyzerá, že tých interpretácií je viac, a zdá sa mi, že iné sú presvedčivejšie (ale ja som príručku ešte nečítal).

Jedna z interpretácií je, že sa dá konať v každom 6-sekundovom (alebo 10-sekundovom?) segmente kola. Sú činnosti, ktoré zaberajú jeden segment (ako napr. pohyb alebo útok či charge), ale aj činnosti, ktoré zaberajú viac (kúzlenie, vyberanie vecí z batohu a pod.). Preto aj postavy nie sú v minútovom kole ridiculously slow. Obmedzením je, že nemôžeš mať viac útokov alebo zoslaných kúzel za kolo - teda na nižších úrovniach jeden, pri lukoch ale už trebárs dva, pri vrhaní dýk tuším dokonca tri. (Tiež, ako píšeš, to znamená, že sa definitívne opúšťa systém fáz kola zo skorších edícií, pôvodne z Chainmail, resp. úpravy z Perrin Conventions.)

Iniciatíva tiež nutne neurčuje, kto koná prvý - pri viacnásobných útokoch a rôznych pravidlá ohýbajúcich efektoch ako bow of speed či haste je normálne, že ten, kto má viac útokov, útočí prvý aj keď prehral iniciatívu, či dokonca aj keď je prekvapený (!). Tiež keď máš strelnú zbraň a nie viac ako ľahké naloženie, tvoj bonus za obratnosť individuálne ovplyvňuje iniciatívu len pre teba a môže byť, že aj pri prehratí iniciatívy útočíš skôr ako zvyšok tvojej strany (a súbežne s tými, či dokonca pred tými, ktorí vyhrali iniciatívu).

Anthony Huso iniciatívu interpretuje tak, že hod určuje, kedy (v ktorom segmente) sa medzi stranami flipne možnosť konať. Víťaz má k dispozícii nejaký počet segmentov a potom ten, kto prehral, má k dispozícii zvyšok segmentov. Takže ak strana A hodí 6 a strana B hodí 1, strana A má k dispozícii 5 segmentov a môžu behať a čarovať ako o život, aj keď útočia len do maxima svojich útokov (teda obvykle jeden krát) - a s tým čarovaním je to tiež tak, že čaruješ len raz, ale ak to urobíš v skorom segmente, kúzlo sa stihne prejaviť ešte pred ťahom druhej strany (ako to máš ty). Strana B má v tomto prípade len jeden segment (pohyb alebo útok alebo charge alebo započať akciu, ktorá trvá dlhšie a bude presahovať do nasledujúceho kola, t.j. pokračuje v prvých segmentoch nasledujúceho kola aj keby strana B znova prehrala iniciatívu). Ale stále: ak má strana B viacnásobné útoky, raz útočí ešte pred A, potom má A svojich 5 segmentov, a potom má B ešte jeden segment (napr. na všetky zvyšné útoky).

(Zvyšné segmenty sú len na end of round efekty.)

Viac tu:
https://www.thebluebard.com/post/runnin ... -campaign
https://www.thebluebard.com/post/combat ... re-awesome

EDIT: Ale Huso píše, že nie je úplne compliant s DMG a tu sa možno jeho interpretácia líši. Za definitívne a pravidlám verné rozpracovanie iniciatívy sa považuje ADDICT, ale aj tam majú strany pri surprise k dispozícii viac segmentov kola (t.j. nielen ten jeden, v ktorom podľa teba konajú, ale pre bežné kolá to možno sedí).
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Návštěvník

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od Návštěvník »

Chápu správně, že pokud strana A hodí 6 a strana B hodí 5, tak strana A využije jeden svůj segment a pak strana B využije svých pět?
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od Bifi »

Podľa Husa to tak je. Dá sa to vysvetliť tak, že strana B je fakt rýchla (a dominuje kolu, hodila 5) - akurát strana A ju o kúsok predbehla a ešte niečo predtým stihla. (Teda pre fikčnú interpretáciu je užitočná výška hodu toho, kto iniciatívu prehral.)

Ale ako píšem, je možné, že tento systém flipovania je Husova vlastná interpretácia a RAW sú skôr v súlade s tým, čo píše Markus (okrem surprise). Aj keď je divné, že kolo má minútu a reálne v ňom konáš len 6 sekúnd.

EDIT: Huso tiež niekde píše, že pre ľudí, prichádzajúcich z iných systémov ako je ten jeho, je ťažké oslobodiť sa od očakávaní, ktoré si prinášajú z iných systémov - teda čo znamená "vyhrať iniciatívu".
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od Bifi »

Markus píše: 21. 5. 2023, 23:16Proč tam sakra jsou ty segmenty? Co vím, tak jenom kvůli kouzlům. Kouzla mají určitou dobu sesílání v segmentech. Ve tvém tahu je začneš sesílat a potom ještě několik segmentů trvá, než skutečně začnou působit. V závislosti na tom, jak dobře padla druhé straně iniciativa, může stihnout jednat ještě před sesláním kouzla, případně ti ho vyrušit.
Segmenty sú ešte na:

:: pri kúzlení, ako píšeš - ale môže sa aj stať, že tvoja strana v kole 1 prehrala iniciatívu a ty začneš čarovať, treba potom vedieť, v ktorom segmente kola 2 sa kúzlo spustí, pre prípad, že by tvoja strana znova prehrala iniciatívu

:: dlhšie akcie, napr. vyberanie veci z batohu, aj keď neviem, či je kodifikované, koľko stojí segmentov

:: spustenie efektov, ktoré nastávajú krátko po aktivácii - napr. keď vypiješ potion, účinkovať začne o 1d4+1 segmentov

:: určovanie, či ti ešte platia nejaké dlhšie trvajúce efekty, napríklad: tri kolá účinkujúce ochranné kúzlo začneš čarovať v segmente 2 a spustiš v segmente 4 kola 1 - prestáva účinkovať po treťom segmente kola 4 a ak na teba niekto útočí v neskorších segmentoch, už ho nemáš

:: surprise - útočník môže mať k dispozícii viacero segmentov, pričom jeden segment je jedna akcia (pohyb, tasenie, charge a pod.)

:: pri surprise niektoré prekvapené postavy môžu začať skôr - takže proti nim má útočník k dispozícii menej segmentov

:: možnosť skoršej individuálnej streľby pre postavy s vysokou DEX (takto môžu dokonca predbehnúť súperovu stranu, aj keď ich vlastná strana prehrala iniciatívu)

:: môžeš penalizovať váhavých hráčov tým, že za každých 6 sekúnd, ktoré nedokázali deklarovať svoj zámer, sa ich akcie oproti ostatným akciám ich strany posúvajú o 1 segment

:: tuším aj delay - posúvaš svoju akciu opakovane na nasledujúci neskorší segment

:: ak robíš charge, môže sa stať, že musíš k súperovi utekať viacero segmentov - potom tvoj melee útok nastáva v tom segmente, keď k nemu dobehneš (teoreticky sa takto môže stať, že útočíš až po súperovi, aj keď vyhráš iniciatívu, či útočíš až v nasledujúcom kole)
Za tento příspěvek děkují uživateli Bifi:
Markus
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od sirien »

Bifi píše: 22. 5. 2023, 09:57Aj keď je divné, že kolo má minútu a reálne v ňom konáš len 6 sekúnd.
ani neni - stačí se oprostit od představy že se ten systém snaží bejt krokově simulační jako sou třeba GURPSy. Efektivně to je starej klasickej argument "útok představuje tvojí nejlepší šanci na zásah v daném časovém úseku" - tj. prostě celou minutu nějak bojuješ, útok je vyhodnocení nejlepší šance, kterou si za tu dobu dostal.

btw. sem to prohnal Bingem kterej se mi zatim ověřil jako velmi spolehlivej zdroj RPG pravidlovejch interpretací a ten tvrdí plus mínus to co Markus, tj. máš jednu normální akci, segmenty krokujou jen odklad kouzlení. (Oproti Markusovi tam ukazuje hack že neházíš na inku protistrany, ale prostě vyhodnocuješ inku odspoda nahoru.)
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20872
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od Markus »

Já jsem napsal ten defaultní základ. Hlavně mi šlo o to, že (a) celá strana jedná defaultně v jednom segmentu, tj. členové jedné strany nejsou rozhození po všech segmentech; (b) segmenty nejsou action pointy, kdy různé akce stojí různý počet segmentů (jako třeba v BRP, s přimhouřenýma očima).

Že tam bude víc situací, které se pomocí segmentů rozhodí, jsem tušil. Díky Bifimu, že je našel!
Bifi píše: 22. 5. 2023, 09:57 Aj keď je divné, že kolo má minútu a reálne v ňom konáš len 6 sekúnd.
Jednominutové kolo je největší Gygaxova lež. Ano, sice to tvrdí, ale zároveň je to prostě blbost. Nesedí mu počet výstřelů (počítané po jednotlivých šípech), nesedí mu rychlost bojujících. A když se podíváte na ten příklad hry nahoře, tak to působí dojmem, že každé kolo má jen pár sekund. Protože Gygax tam rozhoduje (dvakrát!), že kouzelníkovi spolubojovníci nesíhají v kole doběhnout k pavoukovi a zaútočit na něj. Kdyby trvalo kolo minutu, tak to stihnou a ještě si k tomu můžou dát několik koleček kolem místnosti.

Je to prostě artefakt z wargames, které ale měly úplně jiné měřítko.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Bifi
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od Bifi »

Sirien: Jasan, to flipovanie teda bude houserule - aj keď reálne to len dáva viac pohybu. (To môže byť takticky dôležité, keď pri väčšom rozdieli iniciatív sa strelec napríklad môže pred streľbou presunúť a mať iný line of sight.) Všetko ostatné je prakticky zachované a dokonca to sprehľadňuje trackovanie všetkých možných efektov a dlhších akcií. Nevýhodou je, že prehrávajúca strana môže mať oproti vyhrávajúcej k dispozícii neintuitívne veľa segmentov.

(BTW ten môj zoznam možností použitia segmentov vychádza striktne z pravidiel (cez ADDICT), takže užitočné sú nielen pri kúzlení.)

EDIT: Markus: Príde mi, že mať situačne flexibilnú dĺžku kola je fajn - proste aj pre dramatický účel, ako napr. tu s tým pavúkom. Akurát dramatický prístup k dĺžke kola potom spochybňuje celý ten effort presného trackovania vzdialeností a doby trvania efektov...

(Aj keď možno v tomto prípade v hlave riešil nejaké segmenty a surprise, neviem... Ak má k dispozícii aj čarodej, aj pavúk, akurát jeden 6-sekundový segment, tak to môže sedieť. Až potom začínajú konať ostatní a v zásade je jedno, či je to neskorší segment toho istého kola alebo ďalšie kolo.)
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6892
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od Antharon »

Mozno segmenty nehovoria, kolko casu ubehne medzi dvomi akciami ale kolko bude trvat kym sa nejaka akcia vyhodnoti? Ak ma skupina styri segmenty ale vie v nich urobit iba jednu akciu a druha skupina vie urobit svoju akciu az v piatom segmente, neznamena to, ze prva sekunda svoju cca minutovu akciu stihla za 40s kdezto druha skupina za 50s a preto sa vyhodnoti neskor?
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Čteme Gygaxovo AD&D

Příspěvek od Bifi »

To je alternatíva Sirienovej fikčnej interpretácie. Nehovorím, že táto je zlá - akurát:
- sa môžeš pýtať, že kam zmizlo tých ostávajúcich 10 či 20 sekúnd
- ten wording "kým sa akcia vyhodnotí" sa bude mýliť s o niekoľko segmentov odloženým efektom kúzla, potionu a pod. (ak trebárs nastáva až po akcii protistrany)
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů