Co lidi na tom OSR vidí?
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22625
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Co lidi na tom OSR vidí?
Jsem si celkem jist, že kterýkoliv modul k Mothershipu bych v pohodě dokázal odehrát i v Omeze. Ostatně cokoliv, co není přímo založené na vysoké magii by mělo být transformovatlené do Omegy. Vlastně - Marky v ní zvládl hrát i z jedné šestiny Karak.
hraju: Ω Projekt Omega
- MarkyParky
- Příspěvky: 16467
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Co lidi na tom OSR vidí?
Markus:
Nenašel jsem tam dvojici totožných odpovědí, takže jsi to musel naklikat pokaždé jinak a to už neodhalím.
Každopádně průběžné výsledky po 15 resp. 14 hlasech cca takovéhle:
Dovolím si jeden prozatimní postřeh, až se zase budeme jednou hádat, co je to ten oldschool/OSR.
Jednoznačným (93%) společným jmenovatelem je tedy absence připraveného příběhu a emergentní vznik interakcí různých částí hry.
Nenašel jsem tam dvojici totožných odpovědí, takže jsi to musel naklikat pokaždé jinak a to už neodhalím.
Každopádně průběžné výsledky po 15 resp. 14 hlasech cca takovéhle:
Dovolím si jeden prozatimní postřeh, až se zase budeme jednou hádat, co je to ten oldschool/OSR.
Jednoznačným (93%) společným jmenovatelem je tedy absence připraveného příběhu a emergentní vznik interakcí různých částí hry.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22625
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Co lidi na tom OSR vidí?
Až přestanou přibývat odpovědi, mohl bys je seřadit podle četnosti?
hraju: Ω Projekt Omega
- MarkyParky
- Příspěvky: 16467
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Co lidi na tom OSR vidí?
eerieBaatezu píše: ↑15. 3. 2023, 16:29Jo to je ta hra s random failem u kouzel, ne? Kvalitka...
Díky tomu přeměřování šúla se dojde dál, než zavádět v roce 2023 random fail na kouzelní do pravidel.mrakomrak píše: ↑15. 3. 2023, 11:54 Celkově mě ale fascinuje ta zaseklost zdejší komunity. Proč ten čas raději neinvestujete do něčeho plnohodnotného? Tvorba hack, tipy a rady pro hru, překlady. Tak jako tomu bylo dřív? Proč má někdo stále potřebu si přeměřovat svoje šúlo a říkat "Ne nem tvoje hra je o ničem moje je lepší!".
Nepochopím...
Naposledy upravil(a) mrakomrak dne 16. 3. 2023, 10:20, celkem upraveno 1 x.
"Simplicity is the key to freeing the imagination!" Scotty ‘DM SCOTTY’ McFarland
Re: Co lidi na tom OSR vidí?
To je ale pěkně špatné marketingové doporučení ti teda řeknu...
Máš tam mechaniku stresu/hororu? Máš tam ostatovaná monstra? Máš tam vyřešené cestování vesmírem? Jasně, dá se to dodělat...ale. To je jako by jsi se mě snažil utáhnout na nějaké své pc mmorpg, kde ale nemáš žádný kontent a řekneš mi, že si můžu portnout a omodovat tvojí hru misemi/modely/apod. z mé jiné oblíbené hry. Nenabízíš mi zatím nic navíc, než co má můj go-to systém, ale dokonce práci navíc...to moc nefunguje.
Ale! Řekl jsem si že se tedy alespoň kouknu na pravidla...kde je stáhnu? V sekci Omega na rpgforu jsem je nenašel.
OSR - Open-world Survival horroR
Survive, Save, Solve ...pick two
Survive, Save, Solve ...pick two
Re: Co lidi na tom OSR vidí?
Musím zmínit, že jsem hlasoval, ačkoli se mi moc věcí na OSR nelíbí. Přesto je právě tohle snadno aplikovatelné i mimo OSR scénu.MarkyParky píše: ↑15. 3. 2023, 22:39 Markus:
Dovolím si jeden prozatimní postřeh, až se zase budeme jednou hádat, co je to ten oldschool/OSR.
Jednoznačným (93%) společným jmenovatelem je tedy absence připraveného příběhu a emergentní vznik interakcí různých částí hry.
Jeden moudrý muž kdysi řekl: "To, ze mas na něco právo, neznamená ze nejsi č***k, když to uděláš."
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: Co lidi na tom OSR vidí?
Jakto?
Zrovna hoď si na obranu, hm, to je fail, dostal jsi to za d6+1 zní naprosto oldskůlově.Jocho píše: ↑15. 3. 2023, 19:17 Nič ma netrhá z príbehu viac ako keď DM povie: "Nó, tak si hoď na obranu, hm, to je fail, to bude za d6+1 slashing damáž". Choďte do prdele so slashing damážom, ja chcem vedieť, čo sa stalo v príbehu, ako sa postava pošmykla, vypadla jej zbraň, sliny beštie jej padajú na plecia, nie koľko štvorčekov si mám farbiť.
Re: Co lidi na tom OSR vidí?
Tak áno, aj taký Dungeon World razí prístup play to find out. Rozdiel je asi v tom, že pri čítaní DW si nespomínam na simulačné mechaniky prostredia, ktoré by DMovi povedali, ako má konať nezávisle od ťahov hráčov. Mechaniky prostredia sú tam tiež zjednodušené na DM ťahy, ktoré posúvajú dopredu hanie, ale (znalci ma radi opravia) sústreďujú sa buď priamo na postavy hráčov, alebo priamo na príbeh. Nie sú, vzhľadom k svetu, objektívne.Jiron píše: ↑16. 3. 2023, 09:40Musím zmínit, že jsem hlasoval, ačkoli se mi moc věcí na OSR nelíbí. Přesto je právě tohle snadno aplikovatelné i mimo OSR scénu.MarkyParky píše: ↑15. 3. 2023, 22:39 Markus:
Dovolím si jeden prozatimní postřeh, až se zase budeme jednou hádat, co je to ten oldschool/OSR.
Jednoznačným (93%) společným jmenovatelem je tedy absence připraveného příběhu a emergentní vznik interakcí různých částí hry.
DM moves z DW (pre pripomenutie):
- use a monster, danger, or location move
- reveal an unwelcome truth
- show signs of doom
- deal damage
- use up their resources
- turn their move bac kon them
- separate them
- give an opportunity that fits a class' abilities
- show a downside to their class, race, or equipment
- offer an opportunity, with or without cost
- put someone in a spot
- tell them the requirements or consequences and ask
Re: Co lidi na tom OSR vidí?
Jocho: Teď ale mluvíš o OSR pravidlech a ne o OSR stylu, ne? Protože věc, která mi trochu uniká je to, že se tady často skloňuje "OSR je skvělé protože si můžu přípravu dělat sám" a když přijde řeč na to, že by některé aspekty tohoto stylu šlo užívat v jiných systémech přichází odpověď "ale když jsem četl jejich moduly tak to tam není doslova napsané". Ale to nesouvisí s tvým příspěvkem...
Nicméně například Serpent Skull (adventure path pro Pathfinder) obsahuje masivní sandbox s hromadou složitých dungeonů, řadou frakcí a vzájemnými interakcemi. Přesto mi náhodně nechodí teritoriální bytosti daleko za hranice svých teritorií apod.
Co se asi snažím říct je, že emergentní příběh vznikající z interakcí jednotlivých částí a tabulka random encounterů (případně random pohybu nestvůr) není totéž. Zároveň si nemyslím, že play to find out znamená, že GM nesmí mít absolutně žádnou kontrolu nebo fantazii a jen slepě následovat předem stanovené pokyny.
Příklad z mojí hry: udělal jsem rozsáhlou přípravu na detektivní případ. V tomto případě šlo o drogovou operaci ve fantasy městě. Všechno bylo naplánované - výroba, distribuce, skladování, zabezpečení jednotlivých faktorů, klíčová NPC celé operace. Sám jsem nevěděl jak ten drogový kartel rozbít takže když hráči hledali způsoby jak na to, improvizoval jsem věci, které podle mě dávají smysl v rámci toho jak celý ten (předem připravený) byznys funguje. To za mě je emergentní příběh. Ale je to play to find out podle příručky?
Nicméně například Serpent Skull (adventure path pro Pathfinder) obsahuje masivní sandbox s hromadou složitých dungeonů, řadou frakcí a vzájemnými interakcemi. Přesto mi náhodně nechodí teritoriální bytosti daleko za hranice svých teritorií apod.
Co se asi snažím říct je, že emergentní příběh vznikající z interakcí jednotlivých částí a tabulka random encounterů (případně random pohybu nestvůr) není totéž. Zároveň si nemyslím, že play to find out znamená, že GM nesmí mít absolutně žádnou kontrolu nebo fantazii a jen slepě následovat předem stanovené pokyny.
Příklad z mojí hry: udělal jsem rozsáhlou přípravu na detektivní případ. V tomto případě šlo o drogovou operaci ve fantasy městě. Všechno bylo naplánované - výroba, distribuce, skladování, zabezpečení jednotlivých faktorů, klíčová NPC celé operace. Sám jsem nevěděl jak ten drogový kartel rozbít takže když hráči hledali způsoby jak na to, improvizoval jsem věci, které podle mě dávají smysl v rámci toho jak celý ten (předem připravený) byznys funguje. To za mě je emergentní příběh. Ale je to play to find out podle příručky?
Jeden moudrý muž kdysi řekl: "To, ze mas na něco právo, neznamená ze nejsi č***k, když to uděláš."
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 3832
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: Co lidi na tom OSR vidí?
Nějak jsem vůbec nezaznamenal argument "OSR je skvělé protože si můžu přípravu dělat sám". To je přece nesmysl, ve všem si můžu přípravu dělat sám. Jestli něco, tak v Markyho výzkumu evidentně docela boduje fakt, že pro OSR je spousta modulů. (Já pro to taky halsoval.)
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16467
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Co lidi na tom OSR vidí?
K simulaci a OSR vs DW: Tak ono "hoď si kostkou na random encounter, případně na reakci, a pak to nějak okecej, proč to ve fikci dává smysl" taky není úplně vrchol simulační mechaniky.
A ty DW moves se zase spouští v kontextu fikce, co na scéně / v okolí je přítomná.
Zrovna tyhle dva přístupy mi přijdou, že nejsou tak diametrálně odlišné
A ty DW moves se zase spouští v kontextu fikce, co na scéně / v okolí je přítomná.
Zrovna tyhle dva přístupy mi přijdou, že nejsou tak diametrálně odlišné
- Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky:
- Selhan
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9342
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Co lidi na tom OSR vidí?
Já jsem v tomhle kempu! Já hraju zjednodušený hack odnd hlavně proto, že se v tom snadno* dělá příprava. Ostatovat náhodné monstrum trvá pár vteřin.Selhan píše: ↑16. 3. 2023, 11:46Nějak jsem vůbec nezaznamenal argument "OSR je skvělé protože si můžu přípravu dělat sám". To je přece nesmysl, ve všem si můžu přípravu dělat sám. Jestli něco, tak v Markyho výzkumu evidentně docela boduje fakt, že pro OSR je spousta modulů. (Já pro to taky halsoval.)
*snadno není dobrý termín, protože ta hra vyžaduje hafo přípravy. Mluvím hlavně o tom, že se nemusím zaobírat s 5e-like stat blockama.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 3832
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: Co lidi na tom OSR vidí?
No ale to není, co Jiron řeší (jestli je příprava vlastního obsahu snadná je mimoběžné s tím, co je psáno v modulech?)
, takže tady někdo někomu nerozumí.
, takže tady někdo někomu nerozumí.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22625
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Co lidi na tom OSR vidí?
Co přesně je špatné doporučení?
Mechaniku stresu mám. Cestování vesmírem jsem zatím nemusel řešit, takže ho nemám, a záleželo by na způsobu a dojmu, jaký má vytvořit - přímé lety, lety po spirálách, skoky, FTL lety, a tak.
Nestvůry žádné staty nemají, pokud je dokážeš popsat slovy, dokážeš je i převést do Omegy.
Nicméně jsem ti rozhodně nechtěl doporučovat přechod na Omegu, to by ti ve tvé situaci nepomohlo, jak jsi sám uvedl. Převádění modulů je pořád práce navíc, i kdyby byla jednoduchá (což by občas nebyla). Šlo mi spíše o to, že když najdu jeden systém, který splňuje dva a půl ze čtyř tvých požadavků, tak bych pro hlubším hledání našel určitě i jiné systémy, které by tvé preference naplňovaly také, zejména když jsou relativně obecné. Takže je docela možné, že jsi prostě jako první narazil na Mothership, z něj se dostal k OSR a dál jsi nehledal, ale stejně dobře jsi mohl narazit i na jinou hru, která by tě zaujala.
Nicméně, to je asi jedno. Psal jsem to hlavně proto, že sis řekl o reakci na tvé hlavní body preferencí. Nemám potřebu šťourat do těch tvých, ani žádných jiných. Jak jsem psal, i mě bývají triggerem právě prohlášení typu "jediné RPG, které má / žádné jiné RPG nemá / ostatní RPG (ne)mají", i když jsem na to rok a kus nereagoval vůbec a témata s tagem [OSR] přeskakuju.
Pokud bys chtěl Omegu, pravidla jsou tady.
hraju: Ω Projekt Omega
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti